väyrysen korista ja tekniikasta?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja oltzi »

haaveena olis 300TDT väyrynen.. ja vanhan liiton suosijana muutama asia askarruttaa :o

1. kysymys: olikos jostain vuosmallista lähtien väyryset parempia ruosteen suhteen kuin ensimmäiset vuosmallit?? vai onko vaan esson baarin juttuja..

2. kysymys kuuluu että onko noissa kaikissa se sellanen syöttöpumppu jotka alkaa vuotamaan? siitä suutinputken lähdön juurestako aina? ja ilmeisesti sähkökin sotkettu joka vuosmallin pumppuun?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Pumppu on aina sähköohjattu, pumpun juuren vuodoista en osaa sanoa, en usko että vuotoja on niissä sen enempää mitä muissakaan boschin rivipumpullisissa.

Kaikki ne ruostuu, faceliftin jälkeiset ruostuu enemmän mitä ennen faceliftia.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
antti--91
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ma 18.02.2013 13:57
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja antti--91 »

Jolle kirjoitti:Kaikki ne ruostuu, faceliftin jälkeiset ruostuu enemmän mitä ennen faceliftia.
Mä olen aina ollut siinä uskossa että facelift-väyryset ruostuvat vähemmän kuin pre-faceliftit.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Eikö ne oo niitä lucaisen paskoja jotka vuotaa.
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Tekniikka OK, mutta korit täysiä paskoja. :mrgreen:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sähkötekniikka NOK :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

veskola kirjoitti:Sähkötekniikka NOK :D

Norjan kruunuina ? (NOK = Norjan kruunu)
http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/ ... takurssit_(ekp" onclick="window.open(this.href);return false;)/pages/eurofxref-graph-nok.aspx

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitääs vähän asiayhteydestä päätellä lyhenteen merkitystä:

http://acronyms.thefreedictionary.com/NOK" onclick="window.open(this.href);return false;

NOK Not Okay (quality management)
Lisää tietoa: www.skg.fi
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja barton »

Taitaa tuo ruostumisherkkyys olla enempi yksilöstä kuin vuosimallista kiinni.
Silmät täytyy olla kunnolla auki kun väyrysen ostaa.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

1. Kori on väyrystä....
2. Pumppuvuotohomma sieltä suutinputkien juuresta on niitä minimaalisen pieniä juttuja ettei niiden pelossa kannata jättää ostamatta jos muuten on hyvä auto. O-renkulat vaihtaa jos vuotaa ja täts it. Sähköjä, antureita ja bokseja enemmän kuin lankuissa ja vähintäänkin carsoft kannattaa hommata jos ei kaveripiiristä minuutin varotusajalla löyvy staaria.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja oltzi »

eiks väyrysiä oo 4maticcia diiselinä lainkaan? ei ainakaa myynnis.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Eip.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja oltzi »

onkos nuo 290 aivan susia?? ois vaa vähempi ajettua edullisemmin.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

oltzi kirjoitti:onkos nuo 290 aivan susia??
On ainakin 300 turbodieseliin verrattuna....ei ainakaan tarvitse kuulosuojaimia ajon aikana :)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mesemies89 kirjoitti:
oltzi kirjoitti:onkos nuo 290 aivan susia??
On ainakin 300 turbodieseliin verrattuna....ei ainakaan tarvitse kuulosuojaimia ajon aikana :)
Onneks on mennyt kuulo jo niin huonoksi noissa laivojen kone huoneissa, että omasta mielestäni tuo 290td ei pidä niin kovaa ääntä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
meppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 06.10.2011 15:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja meppe »

oltzi kirjoitti:onkos nuo 290 aivan susia?? ois vaa vähempi ajettua edullisemmin.
290 on vielä ns. vanhanajan patarautaa. eli tekniikka on suhteellisen yksinkertainen. laiskahan se on, mutta kyllä sillä ajelee, jos ei ole hätäinen luonteeltaan. vakio puhallin on niin onnettoman pieni, että yhtään enempää tehoja ei kannata yrittää ottaa pihalle. om606:sen vakio turbolla, paremmalla coolerilla, uudella putkistolla ja ohjelmoinnilla tulee aivan ajettava. tästä ei ole itsellä kokemusta, mutta näin olen kuullut esson baarissa.

5-pyttynen diesel ei ääniltään ole mitenkään kaunis, kuten on jo todettu. ei se moottorin ääni mielestäni kabiiniin kuulu mitenkään häiritsevästi. suoraruikkari ei sitä lämpöäkään kehitä mitenkään hirmuisesti. kun pakkasta alkaa olla enemmän kuin -20c niin ei lämmöt tahdo pysyä siellä 90c:ssa ilman webastoa. tämä siis maantietä ajettaessa. vastaavasti hämmästyttävän taloudellinen w210 on 290td koneella ja manuaalina. 11 viime tankillista keskiarvo 5.33L/100km. 70/30 maantie ja kaupunki ja ajotyyli kohtuullisen rauhallinen.

eli koneeltaan 290 on varmatoiminen. jos pystyt hyväksymään laiskuuden ja vajaapyttysen äänet niin uskaltaa ostaa. ja nythän oli puhe vain itse koneesta. korista ym. ei sitten puhuta :lol:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

650tkm ajetun 290 turbodiesel runkolaakeriliuskat kampiakselilta aivan soosina:
Kuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Onkos toi 650 tkm mittariilukema vai ajomäärä? Eli toisinsanoen onko kyseessä saksantuonti vai suomiauto?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Sergey kirjoitti:650tkm ajetun 290 turbodiesel runkolaakeriliuskat kampiakselilta aivan soosina:
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/2779_20131122_150243_1.jpg ]
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/2779_20131122_150218_1.jpg ]

Hyvältähän tuo näyttää, kun on muistettu käyttää mineraaliöljyjä ja muistettu tehdä öljynvaihtoja ja muistettu vaihtaa öljynsuodatin ja muistettu olla kuormittamatta moottoria ennen tasauslämpöä ja muistettu että autosta pitää pitää parempaa huolta kuin elämänkumppanistaan. :)
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Onhan se mennyt ihan hyvin(650 tkm.),riippuen tietysti öljynvaihdosta...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jolle kirjoitti:Onkos toi 650 tkm mittariilukema vai ajomäärä? Eli toisinsanoen onko kyseessä saksantuonti vai suomiauto?
Kyseessä on suomiauto ja ensimäiseltä yksityisomistajalta, eka omistaja oli Leasingfirma 4 vuoden ja 350tkm ajan ja täysi huoltokirja ja huollot tehty valmistajan ohjeiden mukaan valmistajan suosittelemilla materiaaleilla.

Paska mikä paska :lol:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Sergey kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Onkos toi 650 tkm mittariilukema vai ajomäärä? Eli toisinsanoen onko kyseessä saksantuonti vai suomiauto?
Kyseessä on suomiauto ja ensimäiseltä yksityisomistajalta, eka omistaja oli Leasingfirma 4 vuoden ja 350tkm ajan ja täysi huoltokirja ja huollot tehty valmistajan ohjeiden mukaan valmistajan suosittelemilla materiaaleilla.

Paska mikä paska :lol:
Ensimmäiset kilometrit ratkaisee miten hyvin alakerta pysyy kunnossa. Vauriot etenee nopeammin kun alkusysäys on jo aiheutettu.
On tuossa E 290 tapaus, jolla on ajettu 1.5 miljoona kilometriä ja mitattuna öljynpaineet vielä hyvät.
tähdellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 31.01.2010 23:38
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja tähdellinen »

oltzi kirjoitti:haaveena olis 300TDT väyrynen.. ja vanhan liiton suosijana muutama asia askarruttaa :o

1. kysymys: olikos jostain vuosmallista lähtien väyryset parempia ruosteen suhteen kuin ensimmäiset vuosmallit?? vai onko vaan esson baarin juttuja..

2. kysymys kuuluu että onko noissa kaikissa se sellanen syöttöpumppu jotka alkaa vuotamaan? siitä suutinputken lähdön juurestako aina? ja ilmeisesti sähkökin sotkettu joka vuosmallin pumppuun?
Jokainen väyrynen, joka ei ole ruosteessa, on maalattu, useampaankin kertaan,yleensä. Syöttöpumppu noissa alkaa vuotamaan jossakin kohtaa. Pumppu auki ja tiivisteet uusiksi. Juuri hävitin perheen ylimääräisen yksilön ja toista ei tule, edes veturiksi.

290 ei kyllä pidä kovaa ääntä sisälle, tyhjäkäyntiääni on kuin työkoneessa, mutta melko vahva konehan tuo on.
Tähti näyttäköön tien.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja oltzi »

onks jollai tietoo noitte tuonti veroista? jotenki en osaa käyttää tai sitten ei oo noin vanhoista tullin sivuilla tietoa.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

oltzi kirjoitti:onks jollai tietoo noitte tuonti veroista? jotenki en osaa käyttää tai sitten ei oo noin vanhoista tullin sivuilla tietoa.

Täytyy ensin tietää minkälaista Mersua olet hankkimassa ulkomailta.
Jos kysymys on E 290 - mallista, täytyy tietää vuosimalli, ajokilometrimäärä, varustelutaso ennekuin osaa kertoa tarkemmin veron osuuden. Silläkin on merkitystä missä tullitoimipaikassa asia käsitellään.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Onko sillä väliä? Yleinen myyntihinta varmaan pyörii 1500-2000e paikkeilla ja siitä verot on sitten sen kolmanneksen... Vuosimallista ja kilometreistä riippuen. Kaveri toi 1997 mallisen viimevuonna ja mittarissa oli muistaakseni noin 400tkm (+-50tkm?). Se maksoi veroa aika tarkalleen 500e.

siis 300TDT
Viimeksi muokannut Sergey, Ke 27.11.2013 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Sergey kirjoitti:Onko sillä väliä? Yleinen myyntihinta varmaan pyörii 1500-2000e paikkeilla ja siitä verot on sitten sen kolmanneksen... Vuosimallista ja kilometreistä riippuen. Kaveri toi 1997 mallisen viimevuonna ja mittarissa oli muistaakseni noin 400tkm (+-50tkm?). Se maksoi veroa aika tarkalleen 500e.
No kyllä sillä autolla mainitsemani kriteerien perusteella on merkitystä. Tulli nimittän verottaa autot omien laskentaperiaatteen mukaisesti. Sillä ei ole mitään merkitystä, mikälainen kuitti ostetusta autosta on.
Tapauksesi E290 ajettuna kertoo autosta kaiken. Jos on hyvä sellainen, voi veron hinnan viisinkertaistaa.
Jos auto on esimerkiksi E 300 TDT Avantgarde /Elegance kohtuullisilla ajokilometreillä, voi autovero olla 2500....3000 euroa.
Hankitamaassa tuollaisen auton hinta on 3000 euron kintaalla ja laskee kulut päälle sen hakemiseksi tai välittäjän avustuksella, tulee autolle yllättävän sopiva hinta.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tarkoitinkin että onko veron määrällä väliä, se heittely ei ole suurta. Ja kyseessähän on 300TDT tässä topicissa ja esimerkin autossa jonka esitin. Auton kunto ja varusteet ei ole vuosiin vaikuttaneet verotusarvoon juuri mitenkään. oletusarvo on että auto on kunnossa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Sergey kirjoitti:Tarkoitinkin että onko veron määrällä väliä, se heittely ei ole suurta. Ja kyseessähän on 300TDT tässä topicissa ja esimerkin autossa jonka esitin. Auton kunto ja varusteet ei ole vuosiin vaikuttaneet verotusarvoon juuri mitenkään. oletusarvo on että auto on kunnossa.
Eri tullitoimipaikat soveltavat vieläkin omalla tavallaan käytetyn tuontiauton verotusperusteita.
Tuossa linkki , josta pitäisi selvitä pääpiirteittäin miten verotus perustuu.
http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasi ... utontuonti" onclick="window.open(this.href);return false;

Itselläni vuoden takainen tapaus, jossa verotin tuontiauton...ei voi kun ihmetellä verotuspäätöstä...Hallinto-oikeuskaan ei muuttanut Tullin päätöstä, joten luovuttiin valittamasta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen lisäkulujen välttämiseksi.
Kyseinen veropäätös perustui Suomessa vastaavanlaisen auton myyntihintaan.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: väyrysen korista ja tekniikasta?

Viesti Kirjoittaja oltzi »

sanoista tekoihin. nyt on väyrynen pihassa ja kaikenlaista uutta ihmeellistä asiaa mielessä :D

vähän on ruoste kuppaa ja takapuskuri halki ala reunasta. ja ylläri ylläri pumppu vuotaa siitä päältä. onneks on hylsy ja tiivisteet hyllyssä :)

mistäs tiiän onko tuos tosiaan lastu? ohi mennen äijä vaan sano että siinä semmonen ois ja etti sitä hanskalokerosta :lol:

eikös vaan että laatikko öljyt katsotaan aivan samaan tapaan kun lankussakin, konehuoneesta tikusta?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Vastaa Viestiin