http://aijaa.com/k6vKSx
[url]http://aijaa.com/9rIZaF
C 220 dieselmersu. vuosimalli 97.
Ostin tuollasen pari vuotta seisoneen mesen ku halvalla sain ja remonttejen jälkeen sain katastettuakkin
Tuulettimen hihna piti vinkunaa ja hain jo uuden mutten kerenny vaihtamaan ennenku katkes. Nyt sitten lähemmässä tarkastelussa totesin että kiristin irronnu kokonaan lohkosta. Korjauskirjan mukaan tuohon lohkon ja kiristimen väliin kuuluisi prikka. En sitä mistään löytänyt. Ajattelin Motonetista kysellä koko kiristintä mutta mahtaako ko prikka tulla siinä mukana? Milläköähän nimikkeellä myös kysyisin hihnankiristimen tapin suurta kuusiokoloavainta. Mitatessa kokoa n.17,5mm. Tuo viskotuuletin pitäis myös homman helpottamiseksi poistaa. Saakohan ihan Motonetistä avainta tuulettimen mutterille? Ei sinne taida ihan normi kiintolenkkiavain mahtua?
Jos jollakulla kokemusta niin kertokaa ihmeessä. Ei viittis koko joulua autotallissa ihmetellä.
Katsokaa kuvat jos ette mitään ymmärtäny. Ja jos nyt ylipäänsä osasin ne liittää tähän viestiin. Ekassa kuvassa hihnankiristin ja se puuttuva prikka on siitä kiertteen juuresta. Toisessa kuvassa kiristimen akseli ja kolmannessa yritin ottaa kuvaa tuulettimen mutterista.
Edit: Eli eka ja kolmas kuva ovat siellä linkkejen takana.
C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydetään.
C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydetään.
Viimeksi muokannut rmakela, Su 22.12.2013 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydet
Kuusiokolo on 17 mm ja ohkainen 36 lista sopisi viskoon.
wiimax.fi
Re: C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydet
Kiitoksia. Tuo kiristimen ja lohkon välinen prikka vähän ihmetyttää. Räjäytyskuvassa sellainen on mutten kyllä tästä mallista löydä. Joku varaosanumero silläkin varmaan on. Ei oikein uskalla jättää poiskaan. Ei ehkä kiristin ole oikeassa asennossa ilman.
Re: C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydet
Olikohan se jotain 2mm paksu prikka mutta se vain suojaa sitä alumiinikoteloa reiän ympäriltä ettei se leikkaannu ja toi 2mm siirtyy rulla vain hihna linjasta ja sehän on sileä pintainen eikä uritettu.
Toisekseen jos kiristimen kierrosta pohjaa ilman prikkaa niin kotelo hajoaa tai kierteet.
Jos se ei pohjaa niin mittailet se mitat laittaessa ja hankit sellaisen jostain ja jälkeenpäin paikalleen.
Oliko muuten kierre kopassa ehjä?
Toisekseen jos kiristimen kierrosta pohjaa ilman prikkaa niin kotelo hajoaa tai kierteet.
Jos se ei pohjaa niin mittailet se mitat laittaessa ja hankit sellaisen jostain ja jälkeenpäin paikalleen.
Oliko muuten kierre kopassa ehjä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydet
Prikan voi ostaa Veholta tai KL:sta.
wiimax.fi
Re: C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydet
Tässä on nyt jouluja sen verran vietelty että pääsin takaisin autotalliin. Kierre näyttäisi kopassa olevan ehjä. Ihmettelenkin miten tuo akselitappi on ylipäänsä päässyyt irtoamaan. Vesipumppu siihen nyrkkipajassa vaihdettiin, mutta eihän sen vaihtoon koko kiristinsysteemiä tervitse irrottaa. Jos olis kuitenkin irroitettu niin selittäisi akselin irtoamisen jos unohdettu kiristää. No oli miten oli. Katselen vielä öljypohjan ja suojamuovejen välin jos sinne olisi kierähtänyt. "Vähän siihensuuntaan" prikkaa näyttäisi löytyvän itseltäkin, mutta taidampa hommata ihan räätälöidyn, kun ei kuitenkaan kova työ ole asennella uudestaankaan. Katselin tarkemmin tuota kiristimen rungon rakennetta ja niinhän tuo on kuten atlas tuossa ylempänä totesikin että suojaa vaan pohjaamiselta alumiinia. Kiitoksia vastauksista. Lähden nyt hiomaan viskolle lenkkiavaimesta kalua.
edit: Eli nyt on autotallista selvitty. Menee koko hihnankiristinsysteemi uusiksi. Ilmeisesti aika kauan notkunut siellä väärässä asennossa ennen lopullista irtoamistaan siivapyörän tekemistä jäljistä päätellen. 4,5mm prikkaa tungettu väliin ja vielä pohjaa eli menee akselista jäykäksi koko kiristin. Ei toimi niinkuin pitisi. Akseliin sinne ulkopuolelta pari senttiä on raappuuntunut järkyt kulumat. Tästä voi vaan päätellä että joku on tosiaan asentanut tuon ilman sitä prikkaa ja tehnyt siten pakkokiristimen
No jokatapauksessa toi vaimenninpumppukin on ihan plösö. Pihiisee ja sitä painaa vaikka sormin loppuun asti. Eikä palaudu kun pari senttiä.
Kaikkea sitä näkee, mutta auto tästä vielä tulee.
Jatkamme harjoituksia.
edit: Eli nyt on autotallista selvitty. Menee koko hihnankiristinsysteemi uusiksi. Ilmeisesti aika kauan notkunut siellä väärässä asennossa ennen lopullista irtoamistaan siivapyörän tekemistä jäljistä päätellen. 4,5mm prikkaa tungettu väliin ja vielä pohjaa eli menee akselista jäykäksi koko kiristin. Ei toimi niinkuin pitisi. Akseliin sinne ulkopuolelta pari senttiä on raappuuntunut järkyt kulumat. Tästä voi vaan päätellä että joku on tosiaan asentanut tuon ilman sitä prikkaa ja tehnyt siten pakkokiristimen
No jokatapauksessa toi vaimenninpumppukin on ihan plösö. Pihiisee ja sitä painaa vaikka sormin loppuun asti. Eikä palaudu kun pari senttiä.
Kaikkea sitä näkee, mutta auto tästä vielä tulee.
Jatkamme harjoituksia.
Re: C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydet
Kiristimen iskari on kuluvaa osaa näissä. Senverran vielä, että jos moniurahihna menee vaihtoon, niin on turha kokeilla motonetin hihnaa, ei pidä kauan, alkaa luistamaan. Contitech pelaa.
Re: C 220 hihnankirtistin ja viskotuuletinasiaa. Apua pyydet
OK. Hyvä tietää. Tuli nyt kuitenkin hommattua Motonetista jo aikoja sitten se hihna. Katsellaan miten kestää.jpeltoma kirjoitti:Kiristimen iskari on kuluvaa osaa näissä. Senverran vielä, että jos moniurahihna menee vaihtoon, niin on turha kokeilla motonetin hihnaa, ei pidä kauan, alkaa luistamaan. Contitech pelaa.
Koko tästä projektista senverran, että tilasin sitten sakasata koko helahoidon eli kiristinvarren prikkoineen, laakeriakselin, ja vaimenniniskarin.
Postikuluineen 130 euroa. Tilauksesta taisi mennä lähemmäs 10 päivää ennenkuin saapuivat kotiin kuljetettuna. Toisaalta olihan tässä näitä pyhiäkin. Ja minähän en paypaleja yms. käytä
No nyt toimii hienosti. Ainakin hetken, hope so. Se lohkon ja kiristinvarren välinen prikka on muuten 6mm paksu. Ilmankos ei toiminu mun viritelmillä.