S211 642 viritys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Timo T. kirjoitti: Onko ajokäytöksessä nyt eroa aiempaan? Aikanaan 220CDI:iin vaihdoin 270:n ahtimen ja hyvin sekin pelasi, mutta vasta softan päivitys isommalle ahtimelle sai aikaan kunnolla vetoja.
Ajokäytöksessä ei ole mitään eroa, penkissä tehokäyrät siis täysin identtiset.
Täytyy sanoa että vähän olen skeptinen tuon luvatun 350 hv suhteen, mutta katsotaan.
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kumipää kirjoitti:Kaverilla on muokattu v6 orkkis ahdin myynnissä, yv:llä lisätietoa.
Satutko kumipää tietämään millaisia lukuja kaverisi on tuolla ahtimella saanut?
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja joskami »

Täällä päin liikkui aikanaan useampikin yli 300hp versio tuolla vakio ahtimella olisko tehot ollut 310-330hp luokkaa ilman dpffää, turbon käyttöikä oli todella lyhyt muistaakseni 40-70tkm. Tai no joillekkin tuo on paljon.. En muista minkä takia nuo vakio ahtimet noista hajosi olisiko ylikierrosten vai pakopaineiden takia.

Tais tuo oma vanhakin (4maticci) mennä pitkän aikaa noin 300hp turvin dpffän kanssa, en muista miksi laskin myöhemmin tehoja siitä. Olisiko juuri tuon filtterin taikka pakopaineiden takia..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

TommiS kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Kaverilla on muokattu v6 orkkis ahdin myynnissä, yv:llä lisätietoa.
Satutko kumipää tietämään millaisia lukuja kaverisi on tuolla ahtimella saanut?
Ei ole paikallaan ollut, eikä kerkeä harrastamaan, siksi kaupan.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

joskami kirjoitti:Täällä päin liikkui aikanaan useampikin yli 300hp versio tuolla vakio ahtimella olisko tehot ollut 310-330hp luokkaa ilman dpffää, turbon käyttöikä oli todella lyhyt muistaakseni 40-70tkm. Tai no joillekkin tuo on paljon.. En muista minkä takia nuo vakio ahtimet noista hajosi olisiko ylikierrosten vai pakopaineiden takia.
Eiköhän tuohon hajoamiseen ole selitys liian korkea ahtopaine vakio ahtimelle, sillä seurauksella että ahdin joutuu ylikierroksille ja varmasti sitä pakopainettakin rupeaa olemaan.

Minun autossa tosiaan ahtopaine 1,6baria ja varmaan ruvetaan olemaan ahtimen ylärajoilla! Tuohon kun lisättäisiin 20-40 heppaa lisää niin painneet pitää nostaa varmaan 2 barin tienoille ellei ylikin.
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja joskami »

Omallani ajoin noin 50tkm +1.7-1.85bar ahdoilla sen se kesti hyvin.. loput 30tkm noin 1.6-1.7bar ahdoilla. Taitaa nykyäänkin auto edelleen liikkua jossakin päin Suomea noilla ahdoilla. Muistaakseni omassani rupesi nuo pakopaineet leikkaamaan syöttö jossakin vaiheessa niin taisin laskea silloin tuota ahtopyyntöä ja syöttöjä. Pakopaineet rupeaa muistaakseni leikkaamaan syöttöä jo 2.4baarin vai oliko se 3.4bar jälkeen (en muista ihan varmasti ).
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olen jonkin verran staarin kanssa logitellut noita.
Yli 1,6n ei ole mitään järkeä ahtoja vakioahtimella nostaa, ilman määrä ei enää oikeasti lisäänny.

Putkistoissa on eri malleissa eroja, en tiedä mitä.
Parhaat ilman määrät tulee ML,stä ja äS,stä.
Huonoimmat C,stä ja CLK,sta.
Eemeli siinä välissä.
En tiedä mistä erot johtuu, ei suuret, mutta selkeät.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Minkälaisilla mitoilla tämä Tommis:än ahdin tuli?
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kumipää kirjoitti:Minkälaisilla mitoilla tämä Tommis:än ahdin tuli?
Turbiini: 45x50
Comp: 44x60GTB

Noi mitat ilmoitettiin.
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
powerflash
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 07.02.2014 21:49

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja powerflash »

tuikku kirjoitti:.
Olen jonkin verran staarin kanssa logitellut noita.
Yli 1,6n ei ole mitään järkeä ahtoja vakioahtimella nostaa, ilman määrä ei enää oikeasti lisäänny.

Putkistoissa on eri malleissa eroja, en tiedä mitä.
Parhaat ilman määrät tulee ML,stä ja äS,stä.
Huonoimmat C,stä ja CLK,sta.
Eemeli siinä välissä.
En tiedä mistä erot johtuu, ei suuret, mutta selkeät.
C ja CLK 320cdi automaattivaihteisen data alkaa osoitteesta 170000 aivan kuten E280cdi:ssä.
Töpselistä luettua ohjelmaa muuttamalla viritys onnistuu vain manuaalivaihteisiin.
Sama juttu on myös yleensä 111/115 Vitossa ja 311/313 Sprintterissä. Sprintterissä usein myös 318cdi:ssä.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Ok. Näyttäs aikalailla 2260:ltä
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kumipää kirjoitti:Ok. Näyttäs aikalailla 2260:ltä
Aika tarkasti ton 2260 kokonen. Audin osista oli jotain höpinää kun ahtimen hain. Eli liekkö Audissa käytetyn ahtimen siivet.
Turbotietäjille kysymys! Kuinka paljon siiven profiili voi vaikuttaa ahtimen virtaukseen/tuottoon? Jos ajatellaan että on kaksi saman kokoista ahdinta siipineen, mutta siipien profiilit erillaiset.
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja xr »

TommiS kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Ok. Näyttäs aikalailla 2260:ltä
Aika tarkasti ton 2260 kokonen. Audin osista oli jotain höpinää kun ahtimen hain. Eli liekkö Audissa käytetyn ahtimen siivet.
Turbotietäjille kysymys! Kuinka paljon siiven profiili voi vaikuttaa ahtimen virtaukseen/tuottoon? Jos ajatellaan että on kaksi saman kokoista ahdinta siipineen, mutta siipien profiilit erillaiset.
ei se sun uus ahdin alkaa tomimaan ennen kun vnt kartta on rakennettu sille sopivaksi
syöttömäärä voi pysyä kartalla mutta ilmanmäärä taas ei (putoaa ylä kierroksilla/syk)
ja eikä tuolla ahtopaineella kovin suuria 300hv ylityksiä kannata odottaakaan cdi tekniikalta
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olisin xr,n kanssa suunnilleen samaa mieltä.
Tommi, se ei ole oikein sillä lailla hyvä merkki, että "viriahdin" toimii heti ilman mitään kummallisuuksia, eikä savut häviä, valitettavasti se on sillä lailla.
Tuon kokoiset siivet ei riitä kolmelitraisessa kahteen baariin, ne on sopivat kaksilitraisen viriahtimeen.
Ne on vakiona audin saman kokoisessa moottorissa, josta pikkuisen reilu kolmesataa noilla lähtee, suuttimet käytännössä samat.
Kolmelitraisessa pitää imusiiven olla kaikilta mitoiltaan viitisen milliä vielä isompi ja pakosiiven 3-4milliä.
Kyllä tuo varmaan parempi nyt on, ei siinä mitään, mutta ihan vähän päälle kolmensadan se teho tulee jäämään, jos edes muutaman pyhättämän viikon meinaa, että kestää.

Alexin tekimille viriahtimille olen nyt muutamia ohjelmia tehnyt, samoin yhteen finturbon BMW,n hybridiin.
Kun oikea muutos ilman ja paineen tuotossa tapahtuu, niin ahdin käyttäytyy tavattoman "rajusti" vakiolla ohjauksella, se on ollut kaikille yhteistä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

tuikku kirjoitti:.
Tommi, se ei ole oikein sillä lailla hyvä merkki, että "viriahdin" toimii heti ilman mitään kummallisuuksia, eikä savut häviä, valitettavasti se on sillä lailla.
Tuon kokoiset siivet ei riitä kolmelitraisessa kahteen baariin, ne on sopivat kaksilitraisen viriahtimeen.
Ne on vakiona audin saman kokoisessa moottorissa, josta pikkuisen reilu kolmesataa noilla lähtee, suuttimet käytännössä samat.
Kolmelitraisessa pitää imusiiven olla kaikilta mitoiltaan viitisen milliä vielä isompi ja pakosiiven 3-4milliä.
Kyllä tuo varmaan parempi nyt on, ei siinä mitään, mutta ihan vähän päälle kolmensadan se teho tulee jäämään, jos edes muutaman pyhättämän viikon meinaa, että kestää.
No niin tulihan se sieltä! Tätä vähän hain tuolla ekalla viestillä minkä laitoin asennuksen jälkeen.
TommiS kirjoitti:Hieman päivitystä projektiin.

Eli finturbon gt2056vk muokattuna löyti paikkansa konehuoneesta.
Penkissä kerettiin käydä myös, mutta tulos oli "pienoinen" pettymys! :evil:
Tulos oli tismalleen sama mikä tuli vakioahtimella....

Täytyy sanoa että "hieman" on kusetettu fiilis! :evil:
Keskusteluahan on käyty finturbon kanssa moneen otteeseen tästä! Ensimmäinen kerta oli kun ahtimet oli rinnakkain pöydällä, jo silloin kaverini sanoi että soita finturbolle ja varmista että uudessa ahtimessa tuotto riittää, koska siivet näytti aivan samoilta kun vakio.
Soitto finturbolle ja vastaus "siivet on isommat ja siiven profiili erillainen, ilmaa saadaan tuolla koneeseen huomattavasti enemmän kun vakiolla".

Penkityksen jälkeen uusi soitto. Kerroin että tulos täysin identtinen, paineet 1,6 baria.
Vastaus "ei tuota lisää ilmaa ennen kun ohjelma tehty tälle ahtimelle". Varmasti tätäkin, mutta olisin odottanut EDES jotain muutosta!
Otin puheeksi tuon että ainut minun järkeeni käyvä ratkaisu on ahtopaineen nosto, että saadaan lisää ilmaa menemään koneeseen.
Vastaus "paineet voi nostaa 2 baariin jopa hetkellisesti hieman ylikin jos pakopaineet ei karkaa".
Samaa pakettia on kuulemma käytetty hyvällä menestyksellä muutamassa heidän tekemässä autossa asiakkaalle (v6:ssa), ei vaan tullut kysyttyä että mikä se hyvä tulos oli.

Kuitenkin puhe on ollut 350hv ahtimesta ei 300hv!! :evil:
Enkä todellakaan ole tyytyväinen siihen että "kyllä se antaa 350hv mutta kestää päivän" jotain muuta oli hakusassa!
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TommiS kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Tommi, se ei ole oikein sillä lailla hyvä merkki, että "viriahdin" toimii heti ilman mitään kummallisuuksia, eikä savut häviä, valitettavasti se on sillä lailla.
Tuon kokoiset siivet ei riitä kolmelitraisessa kahteen baariin, ne on sopivat kaksilitraisen viriahtimeen.
Ne on vakiona audin saman kokoisessa moottorissa, josta pikkuisen reilu kolmesataa noilla lähtee, suuttimet käytännössä samat.
Kolmelitraisessa pitää imusiiven olla kaikilta mitoiltaan viitisen milliä vielä isompi ja pakosiiven 3-4milliä.
Kyllä tuo varmaan parempi nyt on, ei siinä mitään, mutta ihan vähän päälle kolmensadan se teho tulee jäämään, jos edes muutaman pyhättämän viikon meinaa, että kestää.
No niin tulihan se sieltä! Tätä vähän hain tuolla ekalla viestillä minkä laitoin asennuksen jälkeen.
TommiS kirjoitti:Hieman päivitystä projektiin.

Eli finturbon gt2056vk muokattuna löyti paikkansa konehuoneesta.
Penkissä kerettiin käydä myös, mutta tulos oli "pienoinen" pettymys! :evil:
Tulos oli tismalleen sama mikä tuli vakioahtimella....

Täytyy sanoa että "hieman" on kusetettu fiilis! :evil:
Keskusteluahan on käyty finturbon kanssa moneen otteeseen tästä! Ensimmäinen kerta oli kun ahtimet oli rinnakkain pöydällä, jo silloin kaverini sanoi että soita finturbolle ja varmista että uudessa ahtimessa tuotto riittää, koska siivet näytti aivan samoilta kun vakio.
Soitto finturbolle ja vastaus "siivet on isommat ja siiven profiili erillainen, ilmaa saadaan tuolla koneeseen huomattavasti enemmän kun vakiolla".

Penkityksen jälkeen uusi soitto. Kerroin että tulos täysin identtinen, paineet 1,6 baria.
Vastaus "ei tuota lisää ilmaa ennen kun ohjelma tehty tälle ahtimelle". Varmasti tätäkin, mutta olisin odottanut EDES jotain muutosta!
Otin puheeksi tuon että ainut minun järkeeni käyvä ratkaisu on ahtopaineen nosto, että saadaan lisää ilmaa menemään koneeseen.
Vastaus "paineet voi nostaa 2 baariin jopa hetkellisesti hieman ylikin jos pakopaineet ei karkaa".
Samaa pakettia on kuulemma käytetty hyvällä menestyksellä muutamassa heidän tekemässä autossa asiakkaalle (v6:ssa), ei vaan tullut kysyttyä että mikä se hyvä tulos oli.

Kuitenkin puhe on ollut 350hv ahtimesta ei 300hv!! :evil:
Enkä todellakaan ole tyytyväinen siihen että "kyllä se antaa 350hv mutta kestää päivän" jotain muuta oli hakusassa!
Kysyitkö mitä tuolta tarjoavat vaivaan
http://www.lds-turbo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

CDI203 kirjoitti: Kysyitkö mitä tuolta tarjoavat vaivaan
http://www.lds-turbo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä tullut kysyttyä vaikka puhetta tuosta oli kun kävin autoa "kuusen alla" näyttämässä.
Täytyy olla vielä yhteydessä tuonne finturboon jos tähän sais jotain järkee. Ei viittis verkonpainoks laittaa kallista ahdinta vaikka mielessä jo kävikin! :lol:
Ja kyllähän finturbolta kuulemma billetsiipi tuohon löytyy, harmi että mainitsivat asian vasta jälkikäteen. No katsotaan mitä tässä tapahtuu!
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja norsu »

Turbomuutos siipien perusteella pitäisi tosiaan vastata gt2260v:tä. Tuon perusteella pitäisi riittää noin 340-360hv 3L commonrailissa.

Pakopuoli noissa small frame kokoluokan vnt-ahtimissa on se ongelma mielestäni. Ei auta paljoa kompuran suurennus, eikä edes vanhanmallinen gt25 siipi taida virrata sen enempiä. Suurin mistä olen kuullut on gt2571v, mutta neljään sataan on päästy gt2260v:lläkin jo kauan sitten. Vaatii vaan moottorilta muutoksia, ei niinkään ahtimelta, joka on kyllä tuossa kompurakarttansa äärirajoilla tai jopa niiden ulkopuolella.

Hyllystä löytyy GT32V, GT35V (<-medium frame), (large frame->) GT37V, GT40V, GT42V ja GT45V. Kuka haluaa kokeilla? :D
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Höpöhöpö

... Tai oikeastaan huomautus oli asiaton.

Vakiossa audissa 500nm tulee noin 65mg max syöttömäärällä.
Yllätys yllätys, mersussa ja bemarissa ~samalla määrällä....
Max tehoon noin neljässä tonnissa tarvitaan noin 57mg/isku.
On linjassa muiden, samalla toiminta periaatteella ja saman kokoisten moottoreiden kanssa.

Vakiossa ohjelmassa max tehon kohdalla lambda noin 1,1
Eli 57mg,n tarvitsema ilman määrä 14,6*1.1*57= ~915mg, vähintään.
Tällöin kaikki vielä toimii(hyvin).
Kaikki omat räpellykset huonontaa tilannetta palamisen suhteen, se on lähtökohta.
Tarkoittaa, että ilmaa ja polttoainetta tarvitaan käytännössä enemmän.

Ihan ristiin kertomalla havaitaan, että kolmeensataan tarvitaan syöttöjä väh 74mg ja 350/86mg, ennenkuin kannattaa edes haaveilla, käytännössä siis enemmän.

Yhden lambdalla ilmaa neljässä tonnissa väh 1080/1255mg, siis vähintään.
Yleisesti ollaan sitä mieltä, että lambda yksi on ihan ok...
Virtaus määräksi muutettuna noin 778/903 kiloa/tunnissa.
Netistä löytyvillä laskureilla saatte mihin arvoihin tahansa muutettua.
Kattelkaa niitä ilman määriä max kierroksilla ja miettikää.
Pienenä knoppina voisin kertoa, että lukeekohan monikaan maffi tuollaisia arvoja enää kierroksilla ...
Ja pystyykö ne ahtimet edes teoriassa noihin ilman määriin.
Pelkkä syöttö ei näissä moottoreissa riitä, tarvitaan myös ilmaa.
Jos ahtimen läpi yritetään pakottaa enemmän ilmaa, kun mitä se pystyy hallitsemaan, niin sen hyötysuhde huononee huomattavasti, ei parane.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

norsu kirjoitti:Turbomuutos siipien perusteella pitäisi tosiaan vastata gt2260v:tä. Tuon perusteella pitäisi riittää noin 340-360hv 3L commonrailissa.
Tietääkö norsu jonkun projektin missä 3l commonrailistä gt2260v:llä on otettu tuo 340-360hv "järkevästi"? (ahtopaine/pakopaine?)
Vai pystyy noihin lukemiin vain teoriassa 3 litrasessa? (siis järkevästi)

Tuolla noita ahtimia vertailtu -> http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sivulla taulukko missä näkyy: ahtimen malli/max paine/kierrokset millä paine saavutettu/teho.
gtb2260v kohdalla 310hv, mutta paineet 2,4baria, kuulostaa aika kovalta! :crazy:
Ei selvinyt minulle millä koneella nuo saatu vai onko teoreettisia lukuja.


No tuikkuhan väliin jo kerkesi vastata aikalailla noihin kysymyksiin, mutta laitetaan silti.
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Vag:n 1.9/2.0tdi:stä lukemat.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja norsu »

Karalan penkissä aikanaan useammastakin pempestä. Jos Mikan penkki sitten näytti yliarvoja, niin se on toinen juttu. Antoi se pakun 2.5TDI:stäkin 306hv 1,3 baarilla ilman keinoilmaa. Ahtopyynti oli tuossakin vedossa 1,8bar, mutta ei toteutunut rullien pienen vastuksen vuoksi. Toteutuneella ahtopaineella (2,2bar tuossa vedossa) tehot laskettuna painosta ja loppunopeudesta siinä 370hv. Moottorissa aikaslailla samat kikat kuin mitä Petehrin 190D:ssä sittemmin noin ilmankulkua ajatellen.

Kannattaisiko tuo maffi sitten suurentaa, vai kannattaako vain yrittää suurentaa ahdinta. :wink: Tätä hieman sivusin noilla jutuilla moottorimuutoksista. Tarvii kyllä muutakin kuin pelkän maffimuutoksen neljäänsataan tai edes lähelle.

Nähty tosiaan hyviä lukemia tuolla ahtimella Vaggineista, joten suurempitilavuuksisista Mersu/BMW-moteista pitäisi tulla selvästi enempi rykiä ahtimen puolesta.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja norsu »

Sitten vielä tosta ahtimesta. Nuo hjuumorina heittämäni ahtimet on medium framenakin suht isokokoisia, joten tuskin helpolla mahtuvat ahtaisiin konehuoneisiin. Itse lähtisin suurentamaan bempen tupla-ahtimien siipiä suorakutosen kaveriksi. Vee kone onkin sitten haastavampi.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Päivitetääs tilannetta!

Nyt ollaan päästy ratkaisuun missä molemmat osapuolet on jollain tapaa "tyytyväisi".
Iso kiitos Tuikulle, että viitsii muiden romujen takia nähdä vaivaa!

Ahdin nyt jää minulle kuitenkin ja katsotaan tulevaisuudessa mitä saadaan aikaiseksi.
Mutta teholukemat varmaan tulee jäämään sinne 310-320, tai mitä sinne sitten tuleekaan. Tämä on kuitenkin käyttöauto jolle kilometrejä tulee vuodessa "kohtalaisesti" joten hakusassa on paketti johon voi luottaa, eikä niin että joku komponentti viedään tietoisesti selvästi sen rajojen yli, varsinkin kun kyseessä on jo "viripalikka".

Eli johtopäätökset nyt tähän ahdin pulmaan.
Ton gt2056vk ahtimen kuoriin ei varsinaisesti, hyvää ratkaisua ole jos tavoite on siellä 350hv.
Billet imusiiven tuohon saa mutta tällä mennään tavallaan ojasta allikkoon, koska tällä ahdin sakkaa helposti. Säätäminen vaikeaa ja ajamisesta voi tulla "taidetta", eli yhden miehen/naisen ajettava auto. Ei hyvä yhtälö käyttöautossa.

Tähän liittyi vielä pieni sivujuoni. Tämä tuli yllätyksenä vähän kaikille.
Eli kun vanha ahdin kaivettiin pois konehuoneesta, niin ahtimessa lukeekin mallina GT2259v. :wtf:
Tätä selviteltiin ja ilmeisesti alkupään v6 näitä voi löytyä! Ahtimessa on ilmeisesti hieman isommat siivet kun vakio gt2056vk. Mutta tuskin mersulla on huonompi ahdin tilalle vaihdettu, joten gt2056vk varmasti selitys löytyy siipien profilista.?
(jos jollain kiinnostus heräsi tuosta ahtimesta GT2259v niin se on myynnissä)


Tähän loppuun vielä pieni avautuminen:
Eli ei ole ollut tarkoitus millään tapaa mustamaalata Finturboa, vaikka pientä turhautumista ehkä aikaisemmissa viesteissä on havaittavissa.
Homma hoidettiin asiallisesti loppuun asti! Tässä tietenkin niin kuin monessas muussakin kaupankäynnissä, olisi hyvä ostajan ymmärtää ostettavasta asiasta hieman. Mutta omalla kohdalla tietämys näistä "hyrristä" on hyvinkin rajallinen. :)

Muille v6:sen päivittäjille, niin vastaus onneen varmaan löytyy sieltä gt2260vk puolelta ja sen päivittämisestä!
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Loppuko virittelymotivaatio tämän auton osalta?
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kumipää kirjoitti:Loppuko virittelymotivaatio tämän auton osalta?
Ei loppunut. :lol:

On tässä jo kieltämättä käynyt mielessä että mitä seuraavaksi, siis ahdin puolelle. :)
Mutta täytyy katsoa ensin tämä "tarina" loppuun, niin ei mene rahat ihan hukkaan. Mietinnässä olisi downpipen teko. Tuikku mainitsi tuolla aikaisemmin että c:ssä ja clk:ssa olisi huonoimmat putkistot.
Lähinnä mietityttää onko turha urakka tällä paketilla? Katit tyhjätty, eikä tässä minun kärryssä ole hiukkasloukkua joten enää pelkkä takavaimennin
putkessa.
Onko jollain varmaa tietoa downpipen paksuudesta? On tuo ollut käsissä mutta ei ole tullut mitattua.
Pakopainemittaria miettinyt, egr:än laipassa ehkä paras paikka? Vai onko näissä jo joissain valmiina pakopainemittari?
JOSKAMI kirjoitteli että pakopaineet leikkaisi syöttöjä tietyssä kohtaa, onko tämä tullut noissa hiukkasloukkumalleissa mukaan?
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

TommiS kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Loppuko virittelymotivaatio tämän auton osalta?
Ei loppunut. :lol:

On tässä jo kieltämättä käynyt mielessä että mitä seuraavaksi, siis ahdin puolelle. :)
Mutta täytyy katsoa ensin tämä "tarina" loppuun, niin ei mene rahat ihan hukkaan. Mietinnässä olisi downpipen teko. Tuikku mainitsi tuolla aikaisemmin että c:ssä ja clk:ssa olisi huonoimmat putkistot.
Lähinnä mietityttää onko turha urakka tällä paketilla? Katit tyhjätty, eikä tässä minun kärryssä ole hiukkasloukkua joten enää pelkkä takavaimennin
putkessa.
Onko jollain varmaa tietoa downpipen paksuudesta? On tuo ollut käsissä mutta ei ole tullut mitattua.
Pakopainemittaria miettinyt, egr:än laipassa ehkä paras paikka? Vai onko näissä jo joissain valmiina pakopainemittari?
JOSKAMI kirjoitteli että pakopaineet leikkaisi syöttöjä tietyssä kohtaa, onko tämä tullut noissa hiukkasloukkumalleissa mukaan?
Sen alasputken koolle, kartiolle on laskukaavat(samoin koko putkistolle) minkälainen en pitäis olla milläkin kokkon panolla/tehoilla
(siis teoriassa yleensä käytännössä hiukasen eri kun ihan kaikkia muuttujia ei rittävällä tarkudella ole) ja toinen mikä rajoitaa optimi kokoa/muotoa on tilan ahtaus
(turbo kone=mitä vähemmän vastusta"putkesi riittää muutamn 10cm pätkkä" putkessa sitä parempi sitten vaan säädöt sen mukaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja jani k »

onko kellään kokemuksia tästä uudemman om 642 ohjelmoinnista
kuinka paljon pelkällä ohjelelmoinnilla saa tehoa järkevästi?
muutoksia moottorissa on aika paljon.
W213
MB 400 cdi w211
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos yhtään järkevästi ajattelee, niin ajaa vakiolla autolla.

Minulla on runsaasti informaatiota tästä kokoonpanosta, perustuen omiin staarin tuijotuksiin, sekä kiitos mirmir69,lle ahkerasta testaamisesta.
Max tehon tässä jutussa määrää ensisijaisesti ahdin, coolerikin on surkean ja säälittävän rajalla, mutta siis ensisijaisesti ahdin.
Yli 1,6baarin ei ole mitään mieltä ahtoja nostaa, ilman määrä ei nouse, siis ei todellakaan lisäänny (max tehon alueella).
1,7baraarilla ilman määrä ei vielä vähenekkään, mutta lisä 1,6,n on jotain prosentin luokkaa, eli ottaen lisääntynyt rasitus huomioon, ei kannata.
Paine ei ole tärkeä, ilman määrä on.
Tämän ahtimen antama ilmanmäärä riittää sellaisilla savuilla, että kehtaa katsoa, niin alle 300,n.
Syöttöä nostamalla tehon saa ylikin, mutta ahtimen käyttöikä romahtaa.

Noin kolmesataa on hyvä teho, varmasti.
Sanottiimpa täällä mitä tahansa.
Riittää jo niin isommille, kuin pienemmillekkin malleille, vastaa hyvin kaasuun ja kulkuun tulee sellainen menemisen meininki.
Väännötkin tuossa jo nousee niin, että takarenkaiden kulutus jo kaksinkertaistuu, siis (polttoaineen) kulutuksesta ei kannata enää murehtia.
Ei edes varsinaisesti riipu ajotyylistä, niin vaan käy, on erittäin runsaasti kokemusta aiheesta.
Tässä ei todellakaan ole mitään järkeä.

Ahtimen muutokseen on kaksi tietä.
Vaihtaa koko kapistuksen tähän uusimpaan malliin, 2260 kuulalaakeroituun, 265 heppaisen vakiahtimeen.
Tai vaihdattaa vakiokuoriin, jotka on pienet, niin hiukan suuremmat imu- ja pakosiivet.

Pakosiipi ei tarvi välttämättä olla se amg,n 48millinen
Ihan mersun suoran kuutosen (320cdi,n) ahtimessa on 47millinen, se on halpa ja helppo saada.
Kompurasiipiä alkaa käypäisiä pikku parannukseen olla kokoluokassa 60-66 milliä.
Se ottopään aukon koko pitäisi olla pienempi, tai korkeintaan sama, kun pakopuolen jättö, se vähän niin kuin varmistaisi hyvän toiminnanja helpon säädön - eikä niin kamalan helposti sakkailekkaan.
Paineenkesto jos riittää pariin kiloon ja tuottoa on jotain 0,3kg/s, niin aika hyvä viriahdin reiluun kolmeen sataan on käsissä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja jani k »

Tarkoitin tätä moottoria 265hv, joka on kuulalaaleroidulla turbolla ja isommalla välijäähdyttimellä oliko se moottorityyppi 642ls
W213
MB 400 cdi w211
Vastaa Viestiin