AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

1. Uusi auto,lisätoimintoja autossa paljon, uusi geeli akku (paras).20 pakkasta,Akussa 100% varaus(vai onko se koskaan tasan sata?) Kaikki tarvittavat valot päällä .Ajetaan 50km. kaupunkiajoa. sammutetaan 5km. välein. Sen jälkeen ajetaan 500km. sammuttamatta maantieajoa. Onko akussa nyt 100% varaus ?

2. Identtinen auto,laturi, lisätoiminnot, akku, pakkanen, varaus, ajot, kaikki.Paitsi että "sama"akku on nyt 4v.vanha. (normaalisti vanhentunut). Onko akussa nyt 100% varaus ?
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Ei se auton oma laturi lataa koskaan ns. täyteen. Kannattaa käyttä esim. C-teck-laturia silloin tällöin, vaikka kerran viikossa ainakin talvella. Vähemmän on silloin virran vähyydestä johtuvia vikahälytyksiä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

kari v kirjoitti:Ei se auton oma laturi lataa koskaan ns. täyteen. Kannattaa käyttä esim. C-teck-laturia silloin tällöin, vaikka kerran viikossa ainakin talvella. Vähemmän on silloin virran vähyydestä johtuvia vikahälytyksiä...
Vietnamin sodasta lähtien olen eiliseen saakka elänyt siinä "uskossa" että auton oma laturi lataa akun lopulta täyteen.
Sanotaan nyt sitten vaikka,kurkihirteen saakka. Mikä sitä muuten estää lataamasta sitä täys ? Tää oli teoreettinen tilanne.
Vikahälytykset ym.ym. poislukien.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 770
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei se vaan jostain syystä saa sitä ihan täyteen. Ja autot ei ole hetkeen enää ladannu jatkuvasti, ne on S&S ajoista alkaneet lataamaan vain moottorijarrutuksissa lähinnä ja sen mukaan mitä auton äly käskyttää, ei siis enää kuin jossain menneiden aikojen laitteissa viime vuostuhannelta.
Tiedät paikan, kokeile
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Mariini kirjoitti:Ei se vaan jostain syystä saa sitä ihan täyteen. Ja autot ei ole hetkeen enää ladannu jatkuvasti, ne on S&S ajoista alkaneet lataamaan vain moottorijarrutuksissa lähinnä ja sen mukaan mitä auton äly käskyttää, ei siis enää kuin jossain menneiden aikojen laitteissa viime vuostuhannelta.
Oikeesti hämmästyttävää. Laturinhan luulisi just tekevän sen mitä siltä odotetaan. Releethän sitä lataamista katkoi ennenkin.

Pelkästään ajanut niin pitkään ,ei perehtynyt, että "releethän" muuttuu hiljalleen tietenkin. S&S, Mitä lie tarkoittaa ?
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 770
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Start & Stop. Ja tekee aika hyvin selvää akuista nuo järjestelmät... Ja vaikka mulla ei omassa Volvossa olekaan vielä S&S järjestelmää, se tuli vasta parin seuraaviin vuosmalleihin se lataa silti lähinnä vain moottorijarrutuksissa. Samaa logiikkaa käyttää kaikki nykyaikaiset autot, laturi ei jauha jatkuvasti. Webasto, S&S, AGM akku... Älylaturi välillä yöksi kiinni ja joskus laittaa sen "elvytys" tilan päälle. Sillä voi oikeasti tehdä ihmeitä, traktorissa oli iso seittenvuotias lyijyakku, joka ei pitänyt virtaa, yks kenno saattoi olla kait hiukan viallinen. CTEC Polar kiinni, ei lähtenyt edes lataamaan. :arrow: Tyhmällä laturilla puolipäivää virtaa pyttyyn ja uus yritys CTEKillä, "recond" tila päälle ja pari päivää kiinni. Nyt on toiminut talven pakkaset ihan ongelmitta taas ja jaksaa startata.

Haet motonetistä vaikka Defan ja sillä joskus täydentelet. Niihin saa myös sellaisia pikaliitinpäitä, ettei tarvitse hauenleukoja aina askarrella kiinni jos akku on haastavassa paikassa.
Viimeksi muokannut Mariini, Ma 27.01.2014 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedät paikan, kokeile
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Tuota tässä on unohtunut pieni nyrkkisääntö. Jos tavallisen akun varaus on +20 C 100%:a niin -20 C se on alle 20 %:a. Jos akku on hyvä purkautumaan kuten AGM ja minun oma kohtaisen kokemuksen perusteella kylmällä surkea latautumaan niin lopputulos on arvattavissa. Näissä on vielä nämä jännitevahdit jotka suojaavat akkua ja elektroniikkaa sitten tulee tilanne ettei ole elonhenkeä, akku ei ole kuitenkaan ole vielä finito.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja mazza »

Jos akku on ollut pidempäään tyhjänä tai vähäisellä varauksella, RECOND-toiminnolla olevalla C-Tekillä tulee akku täyteen. Saa sen täyteen myös tavallisella muuntajalaturilla ilman automatiikkaa, mutta ne saattaa puskea mielenkiintoisia jännitepiikkejä, jotka nykyautoissa saattaa aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa (lue: palaneita aivobokseja). Perinteinen C-Tek ei lataa tyhjänä käynyttä akkua täyteen varaukseen, se on tullut koettua moneen kertaan. Ja sillehän löytyy syykin, nimittäin C-Tekin perustilan jännite ei poista riittävästi sulfaattia kennoista, vaan siihen vaaditaan yli 15V jännite. RECOND-toiminnolla jännite kävy parhaillaan muistaakseni 15,7 voltissa, perusmoodissa se jää jonnekin 13-14V paikkeille. Joku tietysti muistaa tarkatkin luvut? Muuntajalaturihan saattaa puskea vaikka 20V.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Oberland kirjoitti:Tuota tässä on unohtunut pieni nyrkkisääntö. Jos tavallisen akun varaus on +20 C 100%:a niin -20 C se on alle 20 %:a. Jos akku on hyvä purkautumaan kuten AGM ja minun oma kohtaisen kokemuksen perusteella kylmällä surkea latautumaan niin lopputulos on arvattavissa. Näissä on vielä nämä jännitevahdit jotka suojaavat akkua ja elektroniikkaa sitten tulee tilanne ettei ole elonhenkeä, akku ei ole kuitenkaan ole vielä finito.
Ja tais matkan varrella päässä unohtumaan myös että toi lähtötilanne oli TEOREETTINEN. Mulla EI ole ollut juuri nyt ongelmaa virran
kanssa. Ymmärrän ylläpidot ym.ym.

Mutta 100%-->20%. Oiskohan perää ?. Se on selväkin että pelkkä pakkanen "syö" virtaa mutta............
Tohon täytys kyllä esittää jo jotain faktoja.

Kerran vielä: Miksi oma laturi ei lataa tai sen ei anneta ladata akkua aivan täysi ?? Ehkä syy on olemassa ??
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja mazza »

Jatkuva lataus sillä jännitteellä, millä akku latautuu 100% varaukseen, kiehuttaa akun piloille nopeasti. Kuitenkin, jos akku ladataan 100% varaukseen, se pysyy käytännössä täynnä, jos autolla ajetaan paljon matka-ajoa, eikä akkua turhaan kuormiteta auton ollessa sammuksissa, tai vaihtoehtoisesti autoa pidetään usein ylläpitolaturissa. Ts. sulfaattia ei silloin pääse muodostumaan.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

mazza kirjoitti:Jatkuva lataus sillä jännitteellä, millä akku latautuu 100% varaukseen, kiehuttaa akun piloille nopeasti. Kuitenkin, jos akku ladataan 100% varaukseen, se pysyy käytännössä täynnä, jos autolla ajetaan paljon matka-ajoa, eikä akkua turhaan kuormiteta auton ollessa sammuksissa, tai vaihtoehtoisesti autoa pidetään usein ylläpitolaturissa. Ts. sulfaattia ei silloin pääse muodostumaan.
Ei ole kysymys jatkuvasta,loputtomasta lataamisesta. Eikä sulffaateista. Komsii Komsaa. Eli sun mielestä se kuitenkin latautuis ajankanssa, siis tarpeeks kauan ajaen 100% täys ? Vai tarkoititko Akkulaturilla ?

Jokuhan sen lopullisen oikean vastauksenkin tietää? Minä en kai vielä :geek:
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: AKUN VARAUS . Täysi vai melkein täysi ?

Viesti Kirjoittaja mazza »

Käsittääkseni kuitenkin sillä 14V jännitteellä akkua voi ladata loputtomiin, voihan autokin olla vaikka pari viikkoa käynnissä ilman akun kiehumista. Mutta jos akun varaus on käynyt kovin tyhjänä, osa muodostuneesta sulfaatista ei enää poistu tuolla jännitteellä, vaan vaatii sen kiehuttamisen. Sulfaatti muodostuu lyijylevyjen pinnalle akun purkautuessa, eli sitä on aina, kun akun varaus on alle 100%, eli käytännössä aina normaalikäytössä. Akun varaus ei pysy täytenä esimerkiksi siksi, että kylmä akku ei varaudu niin nopeasti, vaan jokaisen pakkaskäynnistyksen jälkeen vaaditaan pitkä ajomatka tai korkeampi latausjännite, että akku varautuu taas riittävästi. Akku pysyy paremmin siellä ~50-80% varauksessa, koska silloin pienemmälläkin latausjännitteellä saadaan varattua akkua nopeasti. Latausjännitettähän täytyy tietysti nostaa akun jännitteen noustessa, mikäli samaa latausvirtaa halutaan pitää yllä.

Siihen en osaa vastata, miksi se sulfaatti ei poistu sillä pienemmällä jännitteellä täysin, liitynee jotenkin sulfaatin olomuotoon.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Vastaa Viestiin