OM606+722.626+w124 300TDT -88
OM606+722.626+w124 300TDT -88
Moro
Mielessä oli kytenyt jo useamman vuoden oman turbomersun rakentaminen. Viime aikoina tuo Om606 kone on alkanut kummasti kiinnostamaan. Kaveri antoi jokunen viikko sitten vinkin myynnissä olevasta tax free 300tdt väyrysestä, ja semmoinen tulikin haettua pihaan.
Hetken empimisen jälkeen väykylle kävi näin:
Autossa oli 527tkm mittarissa ja laittoa olisi ollut ympäriinsä melko paljon, mikäli tuosta olisi mielinyt käyttöpeliä itselle eli mitään klassikkoa tässä ei ole ollut tarkoitus raiskata. Loppuauto on suht hyvillä varusteilla ja osina myynnissä jos jollakulla sattuu olemaan osatarpeita. Oma käyttis w124 osoittautui vähäpäästöiseksi joten tämän moottorin laittaminen siihen menee turhan vaikeaksi. Jotain suunnitelmiakin on jo, mutta niistä lisää seuraavalla kerralla
Moottori on tällä hetkellä pukissa ja tarkoitus olisi aukaista se. Koitan laittaa tänne kuvia osien kunnosta, itseäkin kiinnostaa kovasti miltä tuollainen puoli milliä rullattu orkkis turbokone näyttää sisältä. Kone on suht siisti ulkoapäin ja öljytkin oli vaihdettu n. 5tkm sitten mikäli autossa ollutta lappua on uskominen. Moottoriin on tarkoitus tehdä tarvittavat kunnostukset, ja tällä haavaa ainakin kansipahvi, pumppu ja turbo vaihtuvat parempiin.
Päivän päätähti etualalla:
Mielessä oli kytenyt jo useamman vuoden oman turbomersun rakentaminen. Viime aikoina tuo Om606 kone on alkanut kummasti kiinnostamaan. Kaveri antoi jokunen viikko sitten vinkin myynnissä olevasta tax free 300tdt väyrysestä, ja semmoinen tulikin haettua pihaan.
Hetken empimisen jälkeen väykylle kävi näin:
Autossa oli 527tkm mittarissa ja laittoa olisi ollut ympäriinsä melko paljon, mikäli tuosta olisi mielinyt käyttöpeliä itselle eli mitään klassikkoa tässä ei ole ollut tarkoitus raiskata. Loppuauto on suht hyvillä varusteilla ja osina myynnissä jos jollakulla sattuu olemaan osatarpeita. Oma käyttis w124 osoittautui vähäpäästöiseksi joten tämän moottorin laittaminen siihen menee turhan vaikeaksi. Jotain suunnitelmiakin on jo, mutta niistä lisää seuraavalla kerralla
Moottori on tällä hetkellä pukissa ja tarkoitus olisi aukaista se. Koitan laittaa tänne kuvia osien kunnosta, itseäkin kiinnostaa kovasti miltä tuollainen puoli milliä rullattu orkkis turbokone näyttää sisältä. Kone on suht siisti ulkoapäin ja öljytkin oli vaihdettu n. 5tkm sitten mikäli autossa ollutta lappua on uskominen. Moottoriin on tarkoitus tehdä tarvittavat kunnostukset, ja tällä haavaa ainakin kansipahvi, pumppu ja turbo vaihtuvat parempiin.
Päivän päätähti etualalla:
Viimeksi muokannut lauri a., Su 26.10.2014 22:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: OM606+?
Juu sinne viistokeulataunuksen nokalle vaan, noi turbo oohooceet on niin nähty jo.lauri a. kirjoitti:
Oma käyttis w124 osoittautui vähäpäästöiseksi joten tämän moottorin laittaminen siihen menee turhan vaikeaksi. Jotain suunnitelmiakin on jo, mutta niistä lisää seuraavalla kerralla
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Re: OM606+?
Rohkeesti se lepää tollases pukissa Ite en uskaltanu 603 pitää ilman tukea tollases.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Re: OM606+?
Ohc saa pysyä Sirpan keulilla....joskus oon kyä miettiny pyttyä lyhempää monivenadieseliä tonkin vessan nokille.apg kirjoitti:Juu sinne viistokeulataunuksen nokalle vaan, noi turbo oohooceet on niin nähty jo.
Juu en uskaltanu minäkään....oli pakko tunkee laudanpätkä ton pukin jalustan ja koneen öljypohjan väliin kun jätin ton koneen tohon viikoksoltzi kirjoitti:Rohkeesti se lepää tollases pukissa Ite en uskaltanu 603 pitää ilman tukea tollases.
Re: OM606+w124 300tdt
Tuli haettua viikko sitten tuommoinen W124 300TDT -88 rullaava kori Etelä-Pohjanmaalta. Auto on pyörinyt täällä jo aikaisemminkin, viimeksi ollut kasassa ilmeisesti 606 turbokoneella.
Veljekset vastakkain, tuoreempi hankinta keulii jo innokkaasti...
Auton mukana tuli nokalle sovitettu cooleri ahtoputkineen ja alusyyläri, putkisto jne eli se osasto on pääpiirteittäin kunnossa. Toki ajattelin hiukan siistiä tuota keulaa ja laittaa orkkis lukkopellin ja konepellin avausmekanismin tuohon, autossa oli mulle tullessa paikallaan tuollainen aivan järkyttävä scoopilla ja valoluomilla "tuunattu" konepelti pikalukoilla jolla heitin ensimmäisenä vesilintua. Osaa tässä tuli mukaan melkoisesti, mm. ylimääräinen kojelauta. Sisusta on pääosin purettuna tällä hetkellä.
Moottoritilaan on tehty lisätilaa downpipelle, ei siinä mitään. Värivalinta on aistikkaasti sinnepäin ja maalissa ei ole säästelty. Farkuissa tuo perän makaaminen alhaalla ei ole uusi ilmiö silloin kun tasonsäädössä ei ole paineita, mutta itsellä alkoi hälytyskellot soimaan kun katselin noita tasonsäädön putkia moottoritilassa jotka dp:n sovittaja oli vetänyt rennosti poikki rälläkällä. Taskulampun valossa vilkaisu takapäähän osoitti epäilykset oikeiksi. Irrottelin takapäästä renkaan ja vastassa oli tällainen sovellus:
Eli joku on tunkenut tuonne tavalliset iskarit tasonsäätöjen tilalle. Tukivarret näyttäis olevan farkusta mutta niihin on porattu uudet reiät iskareille. Onneks on tuo varaosa-väyrynen tontilla, siitä saa uudet tasonsäätöiskarit ja alatukivarret tähän. ASD:n sähköjä ja hydrauliikkaa tästä en löytänyt. Onko tuo kuvan rasvanippa mahdollisesti näitä millä jotkut ovat laittaneet perään esijännityksen? Toisella puolellahan tuossa kohtaa on ilmausruuvi. Nyt kun tuota kuvaa katselin niin tuolla perän päällähän on myös joku putki, en huomannut sitä auton alla könytessäni. Niin ja peränä on siis 2,65 asd+abs.
Sähköistä purin hiukan aikaisempien omistajien viritelmiä, niiden parissa on vielä hiukan parsimista....varusteissa löytyy sähkölasit edessä, manuaali-ilmastointi (väistyy ainakin toistaiseksi, tuosta puuttuu osia) ja jotain vakkarin osiakin tuossa tuli mukana.
Tämmöistä tällä kertaa....tekemistä tuossa kopassa on hiukan enemmän kun kaupantekohetkellä tuntui ja väliin meinasi jo motivaatiopulakin iskeä kun tuota romukasaa tutkailin. Pellit on onneksi suht hyvät. Tämä on nyt mun ja vakaa aikomus olisi tehdä tästä vielä auto, pelastaa mitä on pelastettavissa Joskus jo vannoin tuota Sierraa rakennellessa että en hommaisi enää keskeneräisiä projekteja, mutta muiden jälkiä siivoamallahan sitä saa semmoisen kun itse haluaa
Loppuun muutama osatunnistustehtävä, onko kellään mitään hajua mitä osia on kyseessä?
Veljekset vastakkain, tuoreempi hankinta keulii jo innokkaasti...
Auton mukana tuli nokalle sovitettu cooleri ahtoputkineen ja alusyyläri, putkisto jne eli se osasto on pääpiirteittäin kunnossa. Toki ajattelin hiukan siistiä tuota keulaa ja laittaa orkkis lukkopellin ja konepellin avausmekanismin tuohon, autossa oli mulle tullessa paikallaan tuollainen aivan järkyttävä scoopilla ja valoluomilla "tuunattu" konepelti pikalukoilla jolla heitin ensimmäisenä vesilintua. Osaa tässä tuli mukaan melkoisesti, mm. ylimääräinen kojelauta. Sisusta on pääosin purettuna tällä hetkellä.
Moottoritilaan on tehty lisätilaa downpipelle, ei siinä mitään. Värivalinta on aistikkaasti sinnepäin ja maalissa ei ole säästelty. Farkuissa tuo perän makaaminen alhaalla ei ole uusi ilmiö silloin kun tasonsäädössä ei ole paineita, mutta itsellä alkoi hälytyskellot soimaan kun katselin noita tasonsäädön putkia moottoritilassa jotka dp:n sovittaja oli vetänyt rennosti poikki rälläkällä. Taskulampun valossa vilkaisu takapäähän osoitti epäilykset oikeiksi. Irrottelin takapäästä renkaan ja vastassa oli tällainen sovellus:
Eli joku on tunkenut tuonne tavalliset iskarit tasonsäätöjen tilalle. Tukivarret näyttäis olevan farkusta mutta niihin on porattu uudet reiät iskareille. Onneks on tuo varaosa-väyrynen tontilla, siitä saa uudet tasonsäätöiskarit ja alatukivarret tähän. ASD:n sähköjä ja hydrauliikkaa tästä en löytänyt. Onko tuo kuvan rasvanippa mahdollisesti näitä millä jotkut ovat laittaneet perään esijännityksen? Toisella puolellahan tuossa kohtaa on ilmausruuvi. Nyt kun tuota kuvaa katselin niin tuolla perän päällähän on myös joku putki, en huomannut sitä auton alla könytessäni. Niin ja peränä on siis 2,65 asd+abs.
Sähköistä purin hiukan aikaisempien omistajien viritelmiä, niiden parissa on vielä hiukan parsimista....varusteissa löytyy sähkölasit edessä, manuaali-ilmastointi (väistyy ainakin toistaiseksi, tuosta puuttuu osia) ja jotain vakkarin osiakin tuossa tuli mukana.
Tämmöistä tällä kertaa....tekemistä tuossa kopassa on hiukan enemmän kun kaupantekohetkellä tuntui ja väliin meinasi jo motivaatiopulakin iskeä kun tuota romukasaa tutkailin. Pellit on onneksi suht hyvät. Tämä on nyt mun ja vakaa aikomus olisi tehdä tästä vielä auto, pelastaa mitä on pelastettavissa Joskus jo vannoin tuota Sierraa rakennellessa että en hommaisi enää keskeneräisiä projekteja, mutta muiden jälkiä siivoamallahan sitä saa semmoisen kun itse haluaa
Loppuun muutama osatunnistustehtävä, onko kellään mitään hajua mitä osia on kyseessä?
Re: OM606+w124 300TDT -88
Autohan on suurimmaks osaks ylimaalattu varmaan reilu 3vuotta sitten, kattoa ei muistaakseni ole maalattu. Onko pysynyt hyvänä?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: OM606+w124 300TDT -88
Juu, se oli tiedossakin. On pysynyt ihan hyvänä.Sultzi kirjoitti:Autohan on suurimmaks osaks ylimaalattu varmaan reilu 3vuotta sitten, kattoa ei muistaakseni ole maalattu. Onko pysynyt hyvänä?
Re: OM606+w124 300TDT -88
tuo sininen mokkula on automaattilaatikolle menevän alipaine määrän jonkin lainen säätäjä turboversioissa.
w201 om605
Re: OM606+w124 300TDT -88
Ihan potenttiaaliselta superiaihiolta vaikuttaa! Onnea rojektiin
Ps.Valoissa nähdään
Ps.Valoissa nähdään
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
W201 190 Om605 St-Projekti
Re: OM606+w124 300TDT -88
Kiitos kiitos, näinhän siinä toivottavasti käy Projektin suhteen on ollut hetken verran hiljaisempaa kun ajan ovat vieneet työt ja muut projektit, lähinnä tuo viistokeulataunus ja tämmöinen Siperian hummeri joka tuli ostettua viime kesänä.-Yamatec- kirjoitti:Ihan potenttiaaliselta superiaihiolta vaikuttaa! Onnea rojektiin
Ps.Valoissa nähdään
Viimeksi muokannut lauri a., Su 03.01.2016 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM606+w124 300tdt
Moi!lauri a. kirjoitti:
Loppuun muutama osatunnistustehtävä, onko kellään mitään hajua mitä osia on kyseessä?
[ http://i94.photobucket.com/albums/l91/lauri_aa/W124%20300TDT/WP_20140322_010_431x768_zpsf64c3fbb.jpg ]
Eikös tuo sininen mörpylä ole pakokaasun kierrätykseen liittyvä osanen?
A
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: OM606+w124 300tdt
Ei oleandyx kirjoitti:Moi!lauri a. kirjoitti:
Loppuun muutama osatunnistustehtävä, onko kellään mitään hajua mitä osia on kyseessä?
[ http://i94.photobucket.com/albums/l91/lauri_aa/W124%20300TDT/WP_20140322_010_431x768_zpsf64c3fbb.jpg ]
Eikös tuo sininen mörpylä ole pakokaasun kierrätykseen liittyvä osanen?
A
w201 om605
Re: OM606+w124 300tdt
Jaa, mun käsitys on, että tolla ohjataan niitä läppiä imusarjan sisällä. Erikseen sitten pumpun kyljessä oleva modulaattori yms. mitkä ohjaa alipainetta laatikolle.jekku90 kirjoitti:Ei oleandyx kirjoitti:Moi!lauri a. kirjoitti:
Loppuun muutama osatunnistustehtävä, onko kellään mitään hajua mitä osia on kyseessä?
[ http://i94.photobucket.com/albums/l91/lauri_aa/W124%20300TDT/WP_20140322_010_431x768_zpsf64c3fbb.jpg ]
Eikös tuo sininen mörpylä ole pakokaasun kierrätykseen liittyvä osanen?
A
Mihin helvettiin turboversiossa tarvii noin monta AP letkua laatikon paineen ohjaukseen?
- w124 300D '91-
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
- s124 E300TD '96-
- Opel Astra 1.6 '01 - <--- sairaus.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Kävin kurkkaamassa tuosta purkista osanumeron: 123 300 11 33. Letkulähtöjä on 4kpl, VCV, PRE, VAC ja TRA. Osanumero viittaisi johonkin alipainevahvistimeen: http://www.ecklersmbzparts.com/mercedes ... assis.html
Laatikosta puheenollen...väykystä jäi nurkkiin lojumaan tuollainen 722.608 sähköloota. Onko kellään tietoa tuollaisen tehon/väännönkestosta, saako tuosta vahvistamallakaan mitään? Tarkoitus olisi tehdä auto sähkölaatikolla, lootanohjauksen nyt joutuu luonnollisesti hommaamaan jostain.
Laatikosta puheenollen...väykystä jäi nurkkiin lojumaan tuollainen 722.608 sähköloota. Onko kellään tietoa tuollaisen tehon/väännönkestosta, saako tuosta vahvistamallakaan mitään? Tarkoitus olisi tehdä auto sähkölaatikolla, lootanohjauksen nyt joutuu luonnollisesti hommaamaan jostain.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Väykystä ehjää iskaria ja alatukivartta:
Aloin purkaa tuosta projektista noita tavallisia iskareita ja rikkinäisiä alatukivarsia irti, jotta saisin nuo väykyn osat tilalle. Vaan siinä vaiheessa tuli lisää ikäviä yllätyksiä:
Eli joku on ilmeisesti madaltanut tuota iskarin yläkiinnikettä Kas kun ei ole laittanut saman tien lehtijousia alle takapäähän...Petehrihän teki joskus omaan käyttislankkuunsa nätin muutoksen sovittamalla siihen pidemmät sedanin iskarit, vaan tässä ei ole näköjään haluttu mennä valtavirran mukana vaan tehty just päinvastainen homma Tuo takapää on nykymuodossaan aivan kamala, makaa lintassa ja heiluu miten sattuu jo käsin autoa heiluttelemalla.
Aloin purkaa tuosta projektista noita tavallisia iskareita ja rikkinäisiä alatukivarsia irti, jotta saisin nuo väykyn osat tilalle. Vaan siinä vaiheessa tuli lisää ikäviä yllätyksiä:
Eli joku on ilmeisesti madaltanut tuota iskarin yläkiinnikettä Kas kun ei ole laittanut saman tien lehtijousia alle takapäähän...Petehrihän teki joskus omaan käyttislankkuunsa nätin muutoksen sovittamalla siihen pidemmät sedanin iskarit, vaan tässä ei ole näköjään haluttu mennä valtavirran mukana vaan tehty just päinvastainen homma Tuo takapää on nykymuodossaan aivan kamala, makaa lintassa ja heiluu miten sattuu jo käsin autoa heiluttelemalla.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Pitkästä aikaa tällekkin rojektille tehty jotain. Nykäisin koneesta öljypohjan auki, oli suht puhdasta eikä metallilastuja havaittavissa
Aukaisin kokeeksi yhden veivin alapään.
Ylempi laakeriliuska:
Ja alempi:
Kampiakselin veivin kaula:
Omaan silmään nuo vaikuttivat ja tuntuivat ihan ok:lta. Ihmetytti vaan tuo että alemman laakeriliuskan osanumero joka viittaisi ilmeisesti 200d myllyyn...tuolla ei kyllä löytynyt netistä osumia. Eikö Mersun turbokoneissa pitäisi käsittääkseni olla vahvemmat kk laakerit? Liuskoille mittailin tönärillä paksuudeksi 1,9mm.
Aukaisin kokeeksi yhden veivin alapään.
Ylempi laakeriliuska:
Ja alempi:
Kampiakselin veivin kaula:
Omaan silmään nuo vaikuttivat ja tuntuivat ihan ok:lta. Ihmetytti vaan tuo että alemman laakeriliuskan osanumero joka viittaisi ilmeisesti 200d myllyyn...tuolla ei kyllä löytynyt netistä osumia. Eikö Mersun turbokoneissa pitäisi käsittääkseni olla vahvemmat kk laakerit? Liuskoille mittailin tönärillä paksuudeksi 1,9mm.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Eikös ylempi ole turboissa omansa ja alempi on sama kuin vapareissakin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: OM606+w124 300TDT -88
Koneeseen tilattu tiivisteitä ja kiertokangen laakerit, vaihdan varmuuden vuoksi nuo uusiin. Ahdinvalintaa mietin paraikaa, parista paikkaa oonkin kysellytkin minkälaista turboa suosittelevat tämmöiseen kikottimeen. 7mm pumppu riittänee minulle ja tehotavoite on muotoutunut 350-400hp haarukkaan. KKD:ltä Kalle kauppaili Holsetin HX35W Pro:ta, mutta epäilyttää hiukan tuo kiinteän hukkaportin riittävyys ja toimivuus. Tarvikemotti taas kallistui Master Power R545:een. Tuo olisi portiton ja aika kohtuuhintainen valinta. Noiden kokoisella ahtimella heräävyys ja väännöt on kyllä varmasti mukavalla tolalla...pakopesän koko täytyisi kyllä miettiä tarkkaan jotta ahdin ei olisi heti tukossa. Parin päivän opiskelun perusteella Holsetin HX40 Superi #16 pakopesällä näyttäisi olevan aika yleinen (ja toimiva???) valinta näissä...
Hiukan loppukevennystä....Niva sai vihdoin palkkihelmat. Alkaa se maavarakin löytyä tuolta pikkuhiljaa, noiden hitsaus ja tuon ruosteisen alustan paikkaus auton alla oli kyllä vastenmielisimpiä autojen parissa suorittamiani hommia 200D pikkuturbolla sopis kyllä tuon auton nokalle niinkuin nenä päähän....
Hiukan loppukevennystä....Niva sai vihdoin palkkihelmat. Alkaa se maavarakin löytyä tuolta pikkuhiljaa, noiden hitsaus ja tuon ruosteisen alustan paikkaus auton alla oli kyllä vastenmielisimpiä autojen parissa suorittamiani hommia 200D pikkuturbolla sopis kyllä tuon auton nokalle niinkuin nenä päähän....
Re: OM606+w124 300TDT -88
+400hv ahtimeksi HX35 Superin kompura siivellä ja #16 pesällä on loistava.
Esimerkkinä omasta mittailtiin viime kesänä 408 hv 1.3 barin paineilla tasapääseiska pumpun kanssa.
lyhkäsellä sarjalla heräilee mukavasti jo alle 3000 rpm
Tavan hx35 #12 pesällä toimisi varmasti vieläkin mielekkäämmin alle 400 hv tehoilla.
Esimerkkinä omasta mittailtiin viime kesänä 408 hv 1.3 barin paineilla tasapääseiska pumpun kanssa.
lyhkäsellä sarjalla heräilee mukavasti jo alle 3000 rpm
Tavan hx35 #12 pesällä toimisi varmasti vieläkin mielekkäämmin alle 400 hv tehoilla.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
C124 ?
C123 230
S210 24v
Re: OM606+w124 300TDT -88
Onko sulla ajatuksena asentaa vai ohittaa tuo alipainevahvistin? Omassa tenavassa sellanen alipaine hässäkkä pian, tuo morkula osasyyllisenä siihen ja olisi tarkotus tehä vähän yksinkertasemmaks tota.lauri a. kirjoitti:Kävin kurkkaamassa tuosta purkista osanumeron: 123 300 11 33. Letkulähtöjä on 4kpl, VCV, PRE, VAC ja TRA. Osanumero viittaisi johonkin alipainevahvistimeen: http://www.ecklersmbzparts.com/mercedes ... assis.html
Laatikosta puheenollen...väykystä jäi nurkkiin lojumaan tuollainen 722.608 sähköloota. Onko kellään tietoa tuollaisen tehon/väännönkestosta, saako tuosta vahvistamallakaan mitään? Tarkoitus olisi tehdä auto sähkölaatikolla, lootanohjauksen nyt joutuu luonnollisesti hommaamaan jostain.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Aion jättää kaikki tuollaiset pois tuolta, auto kun on tarkoitus tehdä sähkölaatikolla. Autossa alkuperäisenä ollut vakkari jää myös valitettavasti pois, kuten ilmastointikin Nuo on kyllä molemmat tuhottu aika kattavasti jo aikaisempien omistajien aikana.kimu kirjoitti:Onko sulla ajatuksena asentaa vai ohittaa tuo alipainevahvistin? Omassa tenavassa sellanen alipaine hässäkkä pian, tuo morkula osasyyllisenä siihen ja olisi tarkotus tehä vähän yksinkertasemmaks tota.
Aikaisemmin viikolla vietettiin karkkipäivää kun sai hakea matkahuollosta paketin:
Ahtimeksi valikoitui siis Master Powerin R545-7. Hinta mielestäni kohtuullinen 603euroo, tulevaisuus näyttää millainen tuo on käytössä ja kestävyydeltään. Kyseessä on siis portiton malli 13,6cm2 pakopesällä.
Vaihtelin moottoriin uudet kiertokangen laakerit ja kasailin kanget uusilla pulteilla. Alemmassa kuvassa olevat vanhat laakerit olivat vielä ihan ok kunnossa, ei mitään hälyttävää yhdessäkään liuskassa. Oman ex-tenavan 200d myllyn avasin joskus ja siellä tulos oli tällainen, ollu vissiin voimaa liikaa:
Tekniikanluovuttaja-Väykky alkaa olla tiensä päässä. Tiputtelin kopasta akselistot ja viimeiset osat irti, oikeastaan koko auto on nyt kasalla tuolla autotallissa Kyselkää ihmeessä jos tarvitsette tuollaiseen jotain.
Re: OM606+w124 300TDT -88
Pakosarjaks tuli hommailtua tuommoinen suht simppeli nimimerkki Väinämöisen hitsailema satsi. Ompi tigillä hitsailtu, jaetulla laipalla ja ulkosen portin paikalla:
Sovittelussa oli hiukan tekemistä, reikiä sai vingutella isommaksi kun jako ei ollut ihan täysin kohdillaan Samalla pikkusen lisää pinnapultteja kanteen, kyseisessä sarjassa kun kanteen tuleva laippa on halkaistu keskeltä kahtia ja kiinnityspultteja on samalla enemmän kuin vakiosarjassa;
Sarjan ja turbon sovittelua koneen kylkeen:
Ylimääräinen vanhan mallin 70a laturikin lojui hyllyssä ylimääräisenä ja näytti äkkiseltään sopivan hihnalinjan ja kiinnikkeiden puolesta. Vesipumpun ja sen kotelon käytin irti ja kasailin kunnon aineilla, kun olivat vuotaneet aikojen saatossa nestettä ja tehneet tuollaista hapettumaa lohkon ja kotelon pintaan. Seuraavaks vielä öljynpaluun teko tuohon vakio paikkaan, vesipumppu ja termari kiinni ja konetta voisi pikkuhiljaa sovitella moottoritilaan tuota väykyn sähkölootaa mallina käyttäen....vakio sähköpumpun pidän kiinni tuossa myllyssä niin kauan kunnes mulla on laittaa korvaava pumppu tuohon tilalle. Jos jollain on ylimääräisenä 7mm Mynäpumppu tai tietoa henkilöstä jolla sellainen olisi myynnissä niin otan mieluusti vinkkejä vastaan, tuntuvat olevan kiven alla nykyään. Toki pumppua ei ole etsitty vielä kovin aktiivisesti kun tuossa on vielä paljon muutakin tekemistä.
Onko kenelläkään tietoa, saisiko noita ahtimen jäähdytyskierron banjoliitin+teräsputki-yhdistelmiä valmiina kohtuuhintaan jostain? Sierrassa mulla on nelikkocossun ahdin kiinni, ja sen mukana tuli juurikin samanlaiset, mutta pahus kun ovat paraikaa kii autossa ja siis kovassa käytössä Eli siis kyseessä ahtimeen tuleva banjoliitin, jossa suoraan kiinni n. 30cm putkea, saisi olla toki enemmänkin. Letkuviritelmät ovat tietysti toinen vaihtoehto, mutta tuo kun on melko lämmin paikka.
Sovittelussa oli hiukan tekemistä, reikiä sai vingutella isommaksi kun jako ei ollut ihan täysin kohdillaan Samalla pikkusen lisää pinnapultteja kanteen, kyseisessä sarjassa kun kanteen tuleva laippa on halkaistu keskeltä kahtia ja kiinnityspultteja on samalla enemmän kuin vakiosarjassa;
Sarjan ja turbon sovittelua koneen kylkeen:
Ylimääräinen vanhan mallin 70a laturikin lojui hyllyssä ylimääräisenä ja näytti äkkiseltään sopivan hihnalinjan ja kiinnikkeiden puolesta. Vesipumpun ja sen kotelon käytin irti ja kasailin kunnon aineilla, kun olivat vuotaneet aikojen saatossa nestettä ja tehneet tuollaista hapettumaa lohkon ja kotelon pintaan. Seuraavaks vielä öljynpaluun teko tuohon vakio paikkaan, vesipumppu ja termari kiinni ja konetta voisi pikkuhiljaa sovitella moottoritilaan tuota väykyn sähkölootaa mallina käyttäen....vakio sähköpumpun pidän kiinni tuossa myllyssä niin kauan kunnes mulla on laittaa korvaava pumppu tuohon tilalle. Jos jollain on ylimääräisenä 7mm Mynäpumppu tai tietoa henkilöstä jolla sellainen olisi myynnissä niin otan mieluusti vinkkejä vastaan, tuntuvat olevan kiven alla nykyään. Toki pumppua ei ole etsitty vielä kovin aktiivisesti kun tuossa on vielä paljon muutakin tekemistä.
Onko kenelläkään tietoa, saisiko noita ahtimen jäähdytyskierron banjoliitin+teräsputki-yhdistelmiä valmiina kohtuuhintaan jostain? Sierrassa mulla on nelikkocossun ahdin kiinni, ja sen mukana tuli juurikin samanlaiset, mutta pahus kun ovat paraikaa kii autossa ja siis kovassa käytössä Eli siis kyseessä ahtimeen tuleva banjoliitin, jossa suoraan kiinni n. 30cm putkea, saisi olla toki enemmänkin. Letkuviritelmät ovat tietysti toinen vaihtoehto, mutta tuo kun on melko lämmin paikka.
Re: OM606+w124 300TDT -88
seuraillaan rojektia.
tuli tosta pakosarjasta mieleen, että otithan huomioon lämpölaajenemiset? jos pakosarjan reijät on "jämptit", niin voi tulla ongelmia. ainakin reunimmaiset reijät on hyvä olla aika väljät, niin saa sarja elää omaa elämäänsä.
tuli tosta pakosarjasta mieleen, että otithan huomioon lämpölaajenemiset? jos pakosarjan reijät on "jämptit", niin voi tulla ongelmia. ainakin reunimmaiset reijät on hyvä olla aika väljät, niin saa sarja elää omaa elämäänsä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM606+w124 300TDT -88
Hienoo! Eipä ole sen kummemmin tullut mietittyä tuollaisia, jotenkin on ollut oletuksena ettei se pakosarja ihmeitä elä kun se pultataan kanteen kiinni. Voihan noita tietty vielä pikkasen vingutella isommaks, satsi on vasta koesovituksessa koneen kyljessä.pera8x kirjoitti:seuraillaan rojektia.
tuli tosta pakosarjasta mieleen, että otithan huomioon lämpölaajenemiset? jos pakosarjan reijät on "jämptit", niin voi tulla ongelmia. ainakin reunimmaiset reijät on hyvä olla aika väljät, niin saa sarja elää omaa elämäänsä.
Ruuvailin tandempumpun W124 kopasta irti ja sovittelin sitä koneen kylkeen. Tuo tasonsäädön puoli on pyörinyt oletettavasti kuivana, kun paineputkikin on katkottu, yllätys yllätys rälläkällä poikki. Katsotaan josko tuo toimisi vielä sitten joskus.
Pumppujen hihnapyörissä näyttää vaan olevan melkoisesti kokoeroa W124 tandem vs. W210 pumppu. Tästä syystä W210 mittojen mukaan ostettu moniurahihna ei tietty sovi, menee hullun kireälle.
Täytyy vaihdella tuo hihna oikean mittaiseen. Apulaitteet alkaa noin muuten olla hyvällä mallilla kun ovat kaikki W124 peräisin
Vanhasta 200d romukasasta löytyi öljynpainemittarin anturi jonka ymppäsin putsarinjalkaan kii, tuossa 606 koneessahan ei vakiona ole anturia kuin öljyn määrälle
Öljyistä löytyy täältä netistä kyllä ihan käsittämätön määrä kiistelyä ja aika vähän mitään järkeviä mielipiteitä. Tämmöisellä litkulla ajattelin alkaa ite opettamaan noita uusia laakereita talon tavoille:
Valvolinen 10w-60 Racing-öljy vois olla myös hyvä vaihtoehto kesäkäyttöön raskaaseen ajoon. Tuossa sierran ohc-myllyssä oon käyttänyt kesällä saman merkin 20w-50 vr1 racingia, on kyllä todella sitkeää tavaraa eikä tahdo lähteä näpeistäkään millään Tuo on kuitenkin hydraulinostajille liian paksua ja viileämmillä keleillä saa houkutella purkista ulos
Re: OM606+w124 300TDT -88
Minkä hihnan hommasit? Itellä samantapanen rojekti menossa ja just pähkäilen että mitä apulaitteita on pakollista vaihtaa 603 moottorista? millä tapaa ymppäsit öljynpainemittarin suodatinjalkaan? Seurataan!
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: OM606+w124 300TDT -88
Tuo väyrysen liian lyhyt hihna on 2060mm. OM603 koneen 2075mm olisi varmaan passeli kun tuossa on toi kapeakantisen tandempumppu paikoillaan. Öljynpainemittarin anturin sovitus oli helppo homma, putsarinjalasta kuusiokololla tulppa pois ja anturi tilalle. Noita löytyy ainakin 601-603 koneista, tuollainen VDO:n anturikello on yllättävän hintava ostaa uutena....ja paskoista autogaugen jne mittareista oon ainakin ite saanut tarpeekseniGL Jokke kirjoitti:Minkä hihnan hommasit? Itellä samantapanen rojekti menossa ja just pähkäilen että mitä apulaitteita on pakollista vaihtaa 603 moottorista? millä tapaa ymppäsit öljynpainemittarin suodatinjalkaan? Seurataan!
En tiedä oonko oikea henkilö vastaamaan tuohon apulaitejuttuun (vielä) mutta kai tuo vakiolaturillakin toimisi. Itsellä vaan sattui olemaan W124 liittimellä oleva sopivan tehoinen laturi nurkissa joten ajattelin käyttää sitä. En keksi miksei tuota vakio ot-pumppuakin voisi käyttää, itse ajattelin lähinnä testailla toimiiko tuo tandemi. Putsarinjalka tulee mulla kans vanhanmallisesta koneesta, en oikein tykkää noista uudemmista klipsimallin polttoaineliittimistä ja harmaaksi kovettuneista muoviletkuista. Ai niin se tärkein unohtui, eli mekaaninen rivipumppu...
Re: OM606+w124 300TDT -88
Meinasikko pitää 606 alipaine pumpun tuossa?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Re: OM606+w124 300TDT -88
Kannattaa pitää. Paljon parempi ja vähemmällä pääsee.GL Jokke kirjoitti:Meinasikko pitää 606 alipaine pumpun tuossa?