Viton luistonesto?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
haqulinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 11.12.2004 22:25

Viton luistonesto?

Viesti Kirjoittaja haqulinen »

Auto on vito 112 CDI -02 man. ja kun luistoneston ottaa pois niin 70-90 asteen mutkissa tuntuu, että joku siellä raksuttaa kuten luistonesto ja hidastaa samalla tavalla nopeutta kuin olisi luistonesto päällä. Kovemmassa vauhdissa tätä ei ilmene. Tuntuu oudolta, yritän huomenna saada lisäinfoa, mutta kaikki info on tervetullutta. Ei kuitenkaan äkkiseltään kuulosta murroksilta. Autossa on vielä takuuta jäljellä, joten täytynee käydä arvausliikkeessä ottamassa naurut :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton luistonesto?

Viesti Kirjoittaja veskola »

haqulinen kirjoitti:Auto on vito 112 CDI -02 man. ja kun luistoneston ottaa pois niin 70-90 asteen mutkissa tuntuu, että joku siellä raksuttaa kuten luistonesto ja hidastaa samalla tavalla nopeutta kuin olisi luistonesto päällä. Kovemmassa vauhdissa tätä ei ilmene. Tuntuu oudolta, yritän huomenna saada lisäinfoa, mutta kaikki info on tervetullutta. Ei kuitenkaan äkkiseltään kuulosta murroksilta. Autossa on vielä takuuta jäljellä, joten täytynee käydä arvausliikkeessä ottamassa naurut :lol:
Mitenkäs muuten sen luistoneston voi ottaa pois ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mitenkäs muuten sen luistoneston voi ottaa pois ?

Morjens! joo tämä ominaisuus tuli Vitoon muistaakseni -99 mutta V sarjan autoista ei tieto(eikös veskola:lla ole semmonen) mutta on tosiaan osittain pois kytkettävissä keskikonsolissa olevasta napista, mutta napin paino ei poista koko toimintaa vaan kone jää matkimaan lukkoperää (samanlaista järjestelmää käytetään nykyisin muutamassa "maasturissa" joka ei toki vedä vertoja oikealle lukkoperälle mutta halvempi valmistaa) joten samanlaista rutinaa sieltä kuuluu kun jarrut hillitsevät pitonsa menettänyttä pyörää jolloin voima siirtyy pitävämmälle. Syy miksi ääni kuuluu herkästi jyrkkään käännettäessä on kun pyörien nopeusero kasvaa ja auto luulee toisen kuopivan
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

piippu kirjoitti:Morjens! joo tämä ominaisuus tuli Vitoon muistaakseni -99 mutta V sarjan autoista ei tieto(eikös veskola:lla ole semmonen) mutta on tosiaan osittain pois kytkettävissä keskikonsolissa olevasta napista, mutta napin paino ei ...
Ahaa, juu ei ole moista nappia veessä, joka muuten lienee 97 mallia vaikka 98 mallina myytiinkin mulle ja taitaa tuo aina tuossa kotiin käännyttäessä automaattisesti jarrutella. Olinkin ajatellut, että kone huokaisee helpotuksesta, kun jarrut pitää sitä puhinaa, kun pääsee vihdoin kotipihalle huilaamaan. Olisivat mersun inzinöörit saaneet laittaa rajakytkimet raidetankoon niin toimisi tuokin oikein, vaikka eipä tuo haitanne menoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
haqulinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 11.12.2004 22:25

Viesti Kirjoittaja haqulinen »

Kiitoksia paljon Piipulle. Ei enää vaivaa tuokaan. Hyvä foorumi, nopeat vastaukset!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turbopalstalta poimittua, jatketaan täällä mikäli tarve vaatii:
Onanias kirjoitti:Pikkusen offtopiciksi menee :oops: , mutta ASR on vetoluistonesto (sutimisenesto) toimii ABS:ien ja kaasuläpän yhteisvaikutuksesta keskusyksikön ohjaamana. ASR ei siis osaa korjata nelipyöräluisua, puskemista tms., kuten ESP tekee. ESP:ssä lisänä vielä ohjauspyörän kääntökulman mittaus ja sivuttaiskihtyvyysanturit.
veskola kirjoitti: Eli ESP korjaa esim. sivuluistoja käyttäen ABS-jarruja hyväksi ?
Miltei väittäisin ettei mun auton pumpun kaasuvivun ja polkimen välissä ole mitään ohjausta, mutta voin olla väärässäkin. Mikäli on niin eiköhän se irtoa sieltä kesällä :twisted:
Tärkeitä asioita kuten siitä yhdestä kiihdytysvideosta sai havaita.
jpk kirjoitti: Jep,ESP nimenomaan korjaa sivuluisut ym. luistoyritykset jarruttelemalla sopivasti renkaita. ESP:llä varustettua autoa EI VOI saada sivuluisuun pienessä vauhdissa mikäli ESP päällä.
Esim. risteykseen reippaasti kurvatessa ja pitäs ehtiä rekan alta pois turhaan jarruttele,järjestelmä jarrutteleekin sun puolesta(tahtomattas) mikäli perä/keula hiemankin irtoaa :shock: Em. tilanteissa mikäli aikaa miettiä,kannattaa ottaa ESP käytöstä ja kurvata turvallisin mielin kuin ennen vanhaan :wink:

Viton ASR sallii sivuluisut kuten ennen vanhaan,ei vain anna vetävien pyörin turhaan pyöriä tyhjää. Toki hankaloittaa sujuvaa menoa,jos se etuvetoisella voi sellaista ollakaan :twisted:

ESP korjailee suoralla tielläkin auton kulkua,eikä mitään kolmioita vilku taulussa ellei vetävillä pyörillä luistoa ts. veto päällä.

Maurin kommentti totta,ESP:llä varustetut autot aika arvaamattomia kun se ottaa pois päältä,on hyvä varuste tiettyjä marginaali poikkeuksia lukuunottamatta.

Mitähän muuta,pian kymmenessä viestissä sama asia erisanoin ja täysin offtopick :wink:
Katselin tuota V-mallin kojetaulua ja siellähän olikin ETS se keltainen luistovalo. Auton mukana tuli sekä Viton että V-mallin ohjekirja. Vitossa puhutaan ABD lyhenteellä täsmälleen samasta asiasta, eli jarrutetaan tyhjää pyörivää rengasta. Tuo toiminto on käytössä, kirjan mukaan, vain nopeuteen 40 kmh asti, muulloin valon vilkkuminen ilmaisee vain pyörän sutimista. Toisaalta kehoitetaan nostamaan jalkaa kaasulta mikäli noin käy, joten tuossa ei ole mitään moottorin tehon säätöä kytkettynä mukaan ja tuon tietysti testasin kotimatkalla jäisellä tiellä. Ahdot ja kierrokset sai tappiinsa, vaikka ETS vilkkui. Ei välttämättä ihan järkevä kokeilu mutta tulipa sekin tehtyä...

Outoa sinällään sillä silloin kerran minusta aivan tuntui kuin se olisi jarrutellut kun lähdettiin luistelemaan ja vauhtia oli se satanen lasissa. Ehkä se valo laukaisi refleksin jalassa ja jalka nousi kaasulta :lol:

Ilmeisesti uusissa sähköohjatuissa (cdi) koneissa on otettu mukaan parannettu luistonesto, jolloin pumpun syöttöönkin kajotaan...tiedä häntä. Se on onneksi pois kytkettävissä ihan ohjaamosta.

Tässä näitä lyhenteitä sitten oikein vilisee urakalla: ETS,ABD,ASR,ASD,ESP joten ei ihme jos on sekaisin, toivotaan nyt ettei SRS tarvita koskaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

veskola kirjoitti:
piippu kirjoitti:Morjens! joo tämä ominaisuus tuli Vitoon muistaakseni -99 mutta V sarjan autoista ei tieto(eikös veskola:lla ole semmonen) mutta on tosiaan osittain pois kytkettävissä keskikonsolissa olevasta napista, mutta napin paino ei ...
Ahaa, juu ei ole moista nappia veessä, joka muuten lienee 97 mallia vaikka 98 mallina myytiinkin mulle ja taitaa tuo aina tuossa kotiin käännyttäessä automaattisesti jarrutella. Olinkin ajatellut, että kone huokaisee helpotuksesta, kun jarrut pitää sitä puhinaa, kun pääsee vihdoin kotipihalle huilaamaan. Olisivat mersun inzinöörit saaneet laittaa rajakytkimet raidetankoon niin toimisi tuokin oikein, vaikka eipä tuo haitanne menoa.
Minun Vitossa -99 112CDI ei ole myös nappia luistoneston poiskytkemiseksi, kolmio joskus vilkkuu kyllä mutta en ole viellä ajanut autolla enempää kuin 100km, eli en osaa kommentoida jarruttamista/syötön katkemista.
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Todettu, että luistonesto ei ainakaan -99 mallissa ole missään tekemisissä mootorinelektroniikan kannsa - kierrokset nousee vaikka kuinka kolmio vilkkuisi.
Vastaa Viestiin