OM601 Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
VoD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 06.09.2012 15:59

OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja VoD »

Elikkäs 200D olis vähän tarkotu piristää. Turbona on vakio 300TD:n turbo (kkk). Sellainen ongelma, että mistä ottaa turbolle öljy? Joskus oon jostain lukenu että öljynpaine anturille sais jonkun haara blokin ja siitä sais öljyn turbolle? :?: Ja mitenhän tuo vakio imusarjan muovikotelo kestää? En meinaa laittaa painekoteloa ostaa tuohon ollenkaan. Pitää todennäköisesti sekin opetella kantapäänkautta eli ensin rikkoa tuo muovihärpäke ja sitten etsiä se paine kotelo, mutta jos joku viisaampi osaisi sanoa kestääkö se yhtään?
Auto tulee siis talviautoksi ja max 120hv haetaan.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5246
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja S202 »

No ei se mitenkään hyvin kyllä sitä painetta kestä sellanen muovikotelo. Siihen öljynpaineanturin tilalle sopivanlainen T haara. Öljynpaluu pitää myös tehdä ja mielellään öljynpinnan yläpuolelle.
S124 300TE
S211 E500
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kannen takapäästä banjo liittimellä paine. 10x1mm kierre. Lyhempi matka vetää letkukin.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
VoD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 06.09.2012 15:59

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja VoD »

Eilen kävin kattelemas sielä kannen takapuolella mutta en yhtäkkiä ainakaan nähnyt mitään mistä saisi öljyn? Ei kuvaa sattuisi olemaan? Ja öljynpaluun ajattelin laittaa menemään öljypohjaan, mihin muut ovat laittaneet?
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

On siellä ruuvi. 5mm kuusiokolo kannalla. Imusarjan puoleisessa päässä kannen takana. Kuvaa ei oikein saa, on senverran ahdas paikka.
Mulla on ö-pohjaan hitsattu nippa laturin rungon alla 5000km toiminut hyvin. N. 3mm tiivistepinnasta alaspäin.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
VoD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 06.09.2012 15:59

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja VoD »

Noniin päivitelläämpäs tännekkin vielä. Hilut olisi muuten kaikki mutta pakosarja tulee parin vkn päästä. Tulipa mieleen että mites tuo 200Dn pumppu? Onko yhtä helppo nostaa syöttöjä kuin 300Dssä?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5246
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja S202 »

Samalla lailla pitäs tapahtua. 200:sessa vaan on öljynsuodatinkotelo parin sentin päässä pumpusta eli se pitää ottaa pois. Kai jotkut on saanu sen kannen pois öljynsuodatin paikallaankin mutta ahdasta on, ja hankala ruuvata. Saako sitä max kierrosten ruuviakaan, joka on lukittu 32mm mutterilla ruuvattua mitenkään, vai tarviiko sitä edes ruuvata.
S124 300TE
S211 E500
VoD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 06.09.2012 15:59

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja VoD »

Hmm.. Entiedä.. Osaisiko joku täälä kertoa miten tarkelleen tuota syöttöä lisätään? Jos myös kuvia saisi :D Ensi maanantaina tai tiistaina tulee pakosarja (kiitokset Villelle) ja sitten saisikin ruveta väsäämään. Laittelen kuvia tänne sitä mukaa kun projekti edistyy. Omia mielipiteitä ja neuvoja saa laittaa tulemaan!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lue nyt vaikka nuo 880 viestiä tuolta lävitse, siellä pitäisi olla paljon hyvää asiaa.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;

Mielipiteenä sanoisin että hommaa valmiiksi säädetty, savutuksen estokellolla ja ulkoisella syötönsäädöllä varustettu 6 tai 7mm pumppu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Vähän ot mutta onko 108D vitossa syöttöpumppu 5 vai 5,5 mm elementeillä?
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kai vitosia ole missään. eikös ne ole aina 5,5mm ja joissain vitoissa ja moniventtiileissa 6mm. näin olen asian itse ainakin käsittänyt.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

110d viton eli 6mm pumppu on paras mahdollinen tähän projektiin, ei ne maksa ihmeitä ja helppo säätää niin paljon tehoa, että OM601 perusvaparin saa tarvittaessa sulatettua metallikeräyskuntoon. Kuitenkin tuo 120hp tulee niin nopealla ruiskutuksella, että kone kestä mukavasti. Syöttöruuvia vaikkapa joku 1 - 1,5 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä saman verran.
Lisää tietoa: www.skg.fi
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Mietin lähinnä että onko 108 deessä "parempi" pumppu kuin vaikka w124 200deessä. Kun tuon oman tenavan sulatusta suunnittelen. :D
Olis joutilaana semmonen pumppu niin maksaako vaivaa vaiko suoraan 110D tai seiska pumppu.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei mitään seiskan pumppuja vakio 601:een, ei se 108 pumppu ole kummonenkaan kun ei ole turbokone.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kerppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: To 24.07.2014 15:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja Kerppa »

Itsellä sama homma menossa tällä hetkellä.. Tarkoitus olisi tässä parin viikon sisään saada pakosarja ja painekotelo tehtyyn valmiiksi.. Heti kun kamat valmiina niin sitten rueta värkkäilee paikoilleen niitä ja laittaa öljynkierto turbolle kuntoon.Turbona on mulla holsetin hx35w.
Saa nähä mitä tulee :D
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

Mites saako om601 kuinka helposti vahvisteltua? Om603 tai 606 veivit passaako? Saako siihe öljyruiskuja?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Monivettiili vaparin veivit taitaa olla halvin ratkasu. Turbokoneiden veivit kyllä sopii myös.
Saa ne öljyruutat sinne, pitää vaan kohtuu huolella pestä lohko asennuksen jälkeen, ettei jää mitään höttöä kanaviin tms.
Moniventtiilin pelti tiiviste kestää paremmin, mutta ei se ole 601:sen ongelmakohta.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

Onkos männissä eroon vaparin ja turbon välillä?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On.
Männäntappi on turbokoneessa paksumpi (28mm vs. 26mm. Kankien yläsilmä on tietysti myös suurempi) ja männässä kulkee öljykanava sisällä joka jäähdyttää mäntää.
Öljyruisku siis ruiskuttaa öljyä juuri tähän kanavaan.
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

Passaako sit esim 603 turbon veivit ja männät 601? Kuinka paljon tehoo kestäs tämmösillä palikoilla.
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja pera8x »

passaa. mutta sen männäntapin voitelun kanssa oli jotain häikkää johtuen tosta vaparin veivin öljykanavan puutteesta. olisko se ollu niin, että tarttee kaverikseen ne öljyruiskut, että on toimiva paketti.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Öljyruiskut on oltava turbon veivien kanssa. Muuten ei tule kovin pitkäikäinen, kun männäntappi ei saa voitelua.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

siis tuossa om603 turbon veivissä on yläsiltä 28mm kun om601 männän tappi on 26mm. eli kiertokangen yläpään joutuu holkittaan pienemmäksi. ei kummonen tehtävä asiansa osaavalle koneistamolle/koneistajalle.
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

Mitäs tommonen öljyruiskuilla, turbon männillä ja veiveillä kestäs?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja Choke »

Kokeile! 10km tai miljoonan. Vaihtoehtona tietty myös putkitettu 604
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=41 ... &start=180" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa on tarinaa.
Aika yksilöllistä tuntuu olevan tuo kestävyys.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onkos noiden lohkoissa mitään eroa, siis lähinnä pidempien koneiden. niin turbollisen ja vaparin välillä?

yksi puolituttu viritteli 602:sta vaparia ja jotain 350 hepalla sai lohkon halki.

kyllä tuon luulisi maltillisilla tehoilla ja noilla turbollisen sisuskaluilla kestävän hyvinkin sen pari sataa heppaa, jos muuten on kaikki kunnossa. ei se pelkkä teho mitään riko. kaikki vaikuttaa kaikkeen.
W201 250DT 20V
w201 190E
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

Juups. Pari 603 turbo mesee pihassa joten ei tästä tarvis niin hirvee tehokas tulla. Kohtuu pirteä pienikulutuksinen käyttis olis tarkotus rakennella.
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on juttua öljyruiskujen asennuksesta. Tuo moottori noin viiden vuoden takaa on edelleen ehjä, edelliskesänä ajeltiin sillä Tanskaan ja takaisin. Oikeastaan ainoa probleema sitä edeltävänä kesänä oli vuotavan jäähdyttimen ja motarikilpaurheilun aiheuttama kannentiivisteen vuoto ja siitä seurannut kannen plaanaustarve. Kansi pääsi kuivaksi -> alumiini suli. Vaihdoin samanaisen massatiivisteen
copper gasketilla paikaeen ja sen jälkeen on toiminut.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p500464" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt pitäisi taas katsastaa ja ottaa kesäksi käyttöön, suuttimien avautumispaine on nyt nostettu.

eli tuossa on:
- 200d -87 lohko, volkkarin öljyruiskut
- 300 turbodieselin männät, venttiilin kolot jyrsittynä
- turbon kiertokangenlaakerit
- 110d turboviton kampiakseli ja kiertokanget -> 2,2 litraa
- 200d damperi
- 200d kansi portattuna, muokatulla nokka-akselilla ja isoilla venttiileillä
- 7mm mynäpumppu
- öljynjäähdytys moottorilla ja automaattilaatikolla
- joku jenkkifordin tarvikemallinen alumiinijäähdytin
- sähkökäyttöinen alipainepumppu
- viton vesipumppu pienien lohkoon liityvien modausten kera
Lisää tietoa: www.skg.fi
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: OM601 Turbo

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

En tiä pitäiskö lyödä 603 turbo kiinni kun joutuu pahvin vaihtaan omaan 200deehen. Onko tos lohkos mitää paikkaa valmiina öljynpaluulle/mihin se o helpoin tehä?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Vastaa Viestiin