Projekti 450 SEL 6.9 on muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto saatu pois pakoputkihuollosta, siistiä työtä tekivät. Äänet ei juurikaan koventuneet, kun kaasua polkaisee niin erona on nyt sellainen kimeämpi "räkäisy", kertoo että siellä on paukkua pellin alla. Ennen tuli vaan sellainen tussahdus kun polkaisi. Suurempi ero on mielestäni ajossa, veto on mielestäni ponnekkaampi ja itse asiassa polkaistaessa ottaa kierroksiakin herkemmin.

En ole varma johtuuko tästä mutta jouduin tyhjäkäyntiruuvia kiertämään melkein kierroksen kiinni. Korjaajakin sanoi että kylmänä tuntuu käyvän aika kovilla kierroksilla... ja kuumanakin oli nyt ylempänä kierrokset kotiin päästyäni, siksi pudotin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain tähän velours-penkit haettua vihdoin, ne meneen ensin pesuun ja kuskin penkin tere on kulunut rikki, siis verhoomoon vähän asiaa. Kävin pirssillä tänään Kouvolassa ja nyt auto menee hienosti, veto on ponnekas. Tämä auto on aivan loistava matka-auto; vauhti suorahkolla tiellä ei tunnu missään!

Vein auton säilytystalliin seisomaan kun nyt ei ehdi laittaa tätä ennen talvea, muuta hommaa pukkaa sen verran.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Vieläkö on sammuskellut ja kuumana oireillut?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Ere866 kirjoitti:Vieläkö on sammuskellut ja kuumana oireillut?
Ei ole oireillut muuten kun että aivan hellekelillä ja kone tulikuumana tyhjäkäynti tahtoo pudota aika alas. Sen joutuu säätämään siten että normikelillä on hieman korkeahko ja sitten hellekelillä käy vähän alempana, mutta sen kanssa voi elää.

M100 foorumilla tarinoitiin että ruosteeton auto jota irroitettu kone ja laatikko pois meni paaliin kun ei kukaan ollut kiinnostunut, tai oli tullut siis low-ball tarjouksia niin myyjä päätti antaa romu-ukolle. Sisustus oli tosin korppuuntunut, ainakin penkit eli sekin oli kuivan alueen auto...

Jos tällä sitten ensi kesänä voisi ajella MR statuksella niin pääsisi nauttimaan laatukyydistä, eilen tosin heitin kesän ainoan pitkähkön reissun 6.3:lla niin ei sekään huono matka-auto ole :D . Tänä kesänä oli talon remonttia ja muuta uutta touhua niin ei kerinnyt näillä oikein ajelemaan...

Penkki on jo verhoilijalla. Hakusessa tähän olisi siis niskatuet 4 kpl, miel creme velours mutta mitkä tahansa muutkin (aihiot) käy koska ne voi verhoilla toki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin ottaas tälle toisen ruudun säilytystallista kun jotain varisee katosta konepellille. Tämän auton paikalle menee talveksi 500E ja jenkkilotja saapuu kotitalliin loppuhierontaa varten hieman syksymmällä. Nyt on vierekkäin kaksi paikkaa ko säilytystallissa sitten.

Ostin A-pilareiden listojen kiinnikkeet merkkiliikkeestä, saksan tilaus ja 15 euroa 6 kiinnikettä. Kesäkuussa stadin cruisingin reissulla porvoon motarilla lensi oikea lista hitoille ja jäi rekan tms alle ja meni solmuun.

Pitäs ottaa nuo veluuripenkit esille varastosta ja suorittaa jonkinlainen pesu, ummehtunut varaston haju tarttis saada kans pois ennen asennusta... otsonointi tms kenties.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin katsastamassa tämän liikennekäytöstäpoiston aikana ja ajoin sen siis säilytyshallitta leimakonttorin kautta kotitalliin. On se vaan mukava auto! Harmi kun ei viitti ottaa ajoon parin päivän takia, vois huomenna heittää 300 km reissun taikka seuraavana vkl 450 km reissun. Mutta kun ei ole bonuksia vakuutuksissa niin ei huvita, oispa se harrastevakuutus tai muu systeemi...

SEC tuili vietyä talvisäilöön samalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa kysy mikä on lyhyin laskutusväli vakuutusyhtiöltä. Mielestäni se on Pohjolalla ainakin päivä. Siis jos ottaa ajoon pariksi päiväksi on se noin 4€ vakuutus, 2€ vero ja 8€ liikennepoisto uudestaan.... Ei se 14€ nyt niin kovalta kuulosta...vai?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Kannattaa kysy mikä on lyhyin laskutusväli vakuutusyhtiöltä. Mielestäni se on Pohjolalla ainakin päivä. Siis jos ottaa ajoon pariksi päiväksi on se noin 4€ vakuutus, 2€ vero ja 8€ liikennepoisto uudestaan.... Ei se 14€ nyt niin kovalta kuulosta...vai?

Timppa
Joo ei se nyt tätä taloutta kaada, enemminkin periaatteesta kyse.

Hei, kun poistin ne saasteletkut (osittain, ohjeen mukaan :wink: ) niin onko riski että seos menee ajossa liian laihalle nyt kun EGR ei ole käytössä, ettei venttiilit pala? Yksi kolleega tuossa kyseli että olenko ottanut sen huomioon... enpä osannut siihen mitään vastata.

Katsastuksessa ilman katteja siis tyhjäkäynnillä HC oli noin 130 ja CO oli noin 1,5 %. Kierroksillahan niitä ei mitata eikä ne kerro siis mitään... jos oikein muistelen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos egr toimii oikein noissa vanhoissa Mersuissa, sillä ei suurta vaikutusta seoksiin. Se toimii oikeastaan vain moottorijarrutuksessa ja kun imusarjassa on kova alipaine, tyhjäkäynnillä. Tukittaessa EGR seos vain rikastuu hieman, kun imusarjan alipaine nousee hieman, kun egr ei anna korvausilmaa imusarjaa. Lisäksi kaikki polttoainelaitteet ovat ihan samat oli autossa EGR tai ei. Tämä siis koskee vanhoja K-jetronic EGR:iä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Olen tässä tehnyt katselmusta että mitä tarttis tehdä talven aikana. Tiedossa olevien hommien lisäksi muutama uusi asia löytyi, tai selvisi tai miten nyt vaan...

Eli jalopuu vaihdekepin ympäriltä pitää kunnostaa, ajattelin kokeilla itse vanhan lakan kokonaan pois hiontaa ja uudelleen lakkausta.

B-pilarien verhous on kutistunut sen verran että menevät uusiksi (tiedossa on jo cremen väriset samasta purkuautosta mistä tuli A-pilarien verhoukset) ja oviaukkoja kiertävät mitkä lie vaimennus/tiivistyslistat on huonossa kunnossa tai siis sen kumilistan ympärille pujotettu beigen värinen "sukka " on paikoitellen rikki. Ajattelin ensin että kun olisi beigen väristä mailateippiä, kuten sitä on mustaa tai valkoista, niin saisi sillä tuon listan sukan tehtyä, näkyvä osa on vain 3 mm kapea kaistale verhoilun ja korin välissä - taitaa olla kitinänvaimennuslistaa. Sitten kumppani tuossa ehdotti että laastarinauhaa tai sitä ihonväristä teippiä mitä se nyt onkaan. Tosi hyvä idea, kävin mallaamassa ja aika sama sävy on kyseessä, ja siis kangaspintaa tässä haetaan.

Harjoittelin kotisohvan pesua uudella Kärcherillä ja seuraavaksi alan pesemään veluuripenkkejä jotka tulee autoon. Niskatuet on myös kyselyssä samaisesta purkuautosta.

Tarttee teettää purkki maalia jotta saa A-pilarin ulkopuolen listan sekä konehuoneen sivut maalattua. Konehuoneen siistiminen on oma lukunsa, katsotaan miten se onnistuu. Maali tai sen lakka sieltä on keittänyt kuumuudessa/ajan vaikutuksesta kun se on muuttanyt sävyään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Nozki »

karra kirjoitti:...
Eli jalopuu vaihdekepin ympäriltä pitää kunnostaa, ajattelin kokeilla itse vanhan lakan kokonaan pois hiontaa ja uudelleen lakkausta.
...
Käsittääkseni se jalopuu on siinä todella ohut viilu, joka hiottaessa kuluu jotakuinkin varmasti kuluu puhki ennen kuin lakka on joka puolelta saatu hiottua pois. Että en itse arvaisi lähteä tuota hommaa kokeilemaan.

Muistan joskus vuosia sitten lukeneeni jonkun artikkelin, jossa kerrottiin, miten jonkun vanhemman Mersun, olisko ollut W108, jalopuupaneelit voi entisöidä. Siinä erityisesti varoitettiin juuri tuosta asiasta. Se esitettiin siinä sen verran painokkaasti, että joka toinen rivi aina kertoi, mitä seuraavaksi tehdään, ja joka toinen rivi muistutti, että "Älä käytä hiomapaperia". Siinä vissiin teräsvillaa kehotettiin käyttämään hiomiseen / karhentamiseen. Jotenkin mulla on sellainen käsitys, että uudemmissa se lakkakerros on paksumpi ja sen puoleen hiomisvaraa on enemmän, mutta eipä siitä oikein ole iloa, jos on meininki hioa lakka kokonaan pois. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja jackie »

Nozki kirjoitti:
karra kirjoitti:...
Eli jalopuu vaihdekepin ympäriltä pitää kunnostaa, ajattelin kokeilla itse vanhan lakan kokonaan pois hiontaa ja uudelleen lakkausta.
...
Käsittääkseni se jalopuu on siinä todella ohut viilu, joka hiottaessa kuluu jotakuinkin varmasti kuluu puhki ennen kuin lakka on joka puolelta saatu hiottua pois. Että en itse arvaisi lähteä tuota hommaa kokeilemaan.
Täällä Korviksessaha ois yks mersuileva venepuuseppä, kenellä on venetöitten suhteen kieltäytymisvaihe, mutta sitä vois yllyttää tekee ton lakkauksen...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
karra kirjoitti:...
Eli jalopuu vaihdekepin ympäriltä pitää kunnostaa, ajattelin kokeilla itse vanhan lakan kokonaan pois hiontaa ja uudelleen lakkausta.
...
Käsittääkseni se jalopuu on siinä todella ohut viilu, joka hiottaessa kuluu jotakuinkin varmasti kuluu puhki ennen kuin lakka on joka puolelta saatu hiottua pois. Että en itse arvaisi lähteä tuota hommaa kokeilemaan.
Täällä Korviksessaha ois yks mersuileva venepuuseppä, kenellä on venetöitten suhteen kieltäytymisvaihe, mutta sitä vois yllyttää tekee ton lakkauksen...
Tarttee käydä tuolla Simeonilla ensin :D . Ei ois pahan hintainen Zebranopuinen 25 euroa mutta minulla on jotain eri merkkistä puuta:

Kuva

http://www.ebay.de/itm/Blende-Zebrano-W ... SwZVlXuelF" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaan halkeamia tuossakin on. Minulla on muut päreet hyvässä lakassa niin tuo oma pitää saada hyvään kuntoon siis.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja S202 »

Muakin kiinnostaa tuo puiden kunnostaminen, jos jostain löytyis joku puuseppä joka ne osais tehdä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

S202 kirjoitti:Muakin kiinnostaa tuo puiden kunnostaminen, jos jostain löytyis joku puuseppä joka ne osais tehdä.
Soitin Simeonille ja lupasi ottaa työn alle. Tässä kuvalinkissä vaikuttaisi olevan mersun tuulilasin puita?

http://www.puusepanliikesimeon.com/kuvagalleria" onclick="window.open(this.href);return false;

Hän teki minulle yli 10 vuotta sitten W111 coupen tuulilasien puiden pinnat uusiksi, ootraamalla uuden kuvion ja lakkaamalla.

Nappasin panelin tänään irti ja malliksi mukaan otin tuhkakupin puun, sekin oli jo irtoamassa metallisesta rungostaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ootraaminen tarkoittaa ilmeisesti uuden pinnan maalaamista, mutta kai se onnistuu säilyttää alkuperäinenkin pinta? Kyllä noissa 123:sen zebranoissa näyttäis olevan se puu kokonaan sitä samaa, eli ei mitään ohutta pintaa eli siinä mielessä sen lakan vois siitä hioda pois. Mielellään teettäis ammattilaisella kun ilmastoidussa on pari omansalaista puuosaa, joita ei mielellään turmelisi.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Tässä kuvalinkissä vaikuttaisi olevan mersun tuulilasin puita?
Hän teki minulle yli 10 vuotta sitten W111 coupen tuulilasien puiden pinnat uusiksi, ootraamalla uuden kuvion ja lakkaamalla.
Taitaa olla w108:n tuulilasin pystypuu. Outo kuvio vaan lakan pinnasssa tai siinä alla, jotenkin näyttää, että viilu puuttuu noista. Samoin kuin w111:n kaikki puuosat, nehän pitäisi olla viilutettu, eikä ootrattu. Meneehän se hyvin ootraamallakin, jos se riittää.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaikissa mersun puuosissa mitä tiedän, on vain ohut viilu pinnassa, myöskin w123:n osissa....se ei juuri hiomista kestä. Pinta on alle millin paksuinen ja hyvin hento.

Zebrano vain näyttää niin samalta kuin alla oleva vaneri.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

S202 kirjoitti:Ootraaminen tarkoittaa ilmeisesti uuden pinnan maalaamista, mutta kai se onnistuu säilyttää alkuperäinenkin pinta? Kyllä noissa 123:sen zebranoissa näyttäis olevan se puu kokonaan sitä samaa, eli ei mitään ohutta pintaa eli siinä mielessä sen lakan vois siitä hioda pois. Mielellään teettäis ammattilaisella kun ilmastoidussa on pari omansalaista puuosaa, joita ei mielellään turmelisi.
Vanhat Imageshack kuvat on jo bittiavaruudessa mutta pari vielä löysin. Tässä siis eka harrastemersuni, ex-tepponumminen 1968 coupe. Viilut oli halkeilleet ja käpristyneet eli siis ne oli ihan finito, päätettiin kokeilla ootraamista ja tällaista tuli:

Kuva

Kuva

Pitää kysyä noista työnäytteistä kun tapaan puusepän. Voisin kaivaa jostain CD-levyltä ne omat detaljikuvat ootratuista osista jos haluaisi laittaa vaikka kotisivulleen ne... tuo tuhkakuppi piti olla mallina mutta eka puuseppä joka poisti viilut hiomalla nykäsi senkin samalla raakapuulle, kuulemma pyökkiä olivat ne kehykset. Piti sitten hansikaslokero irroittaa malliksi kun vein osat Simeonille.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei minulla ole mitään ootraamista vastaan, ammattimies tekee hienoa jälkeä ja ootraaminen vaatii kyllä erittäin kovaa ammattitaitoa. ....mutta ei voi mitään, minulle vain sattuu silmään tuo, kun tietää miten ne kuuluu olla. Ootraaminenhan on vissiin ollut aikanaan korvike, kun oikeaa materiaalia ei ole ollut saatavilla. Mutta kuka minä olen viisastelemaan, kun ei ole oma auto. Omistaja on näissä tyyliasioissa aina oikeassa. :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo vuonna 2004 ei vaan ollut rahaa ostaa uusia puita... ja noista etupenkeistä näkee miksi en tykkää että uusitaan vaan osa, tule ihan tilkkutäkki, etenkin valokuvassa se korostuu. Tuo oli minulla 6 vuotta ja sen myytyäni sain vähän pesämunaa ostella uusia vehkeitä ja tutustumaan muunlaisiin autoihin :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ai se tosiaan on vaan pinta, no sitten sen viilun säilyttäminen voi olla hankalaa. Mulle kyllä kelpaa ootrauskin, jos jälki on tuommoista kuin tuossa karran kuvassa ja hintakin jos olis järkevä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Vaihdekepin kulissin puukehys viety kunnostettavaksi, hattuhyllylle tuli kangasmaalia Virosta, Saksasta tulossa pari purkkia auton väristä spraymaalia, ostin juuri oikean väristä kanttinauhaa joka tulee korvaamaan oviaukkojen ja sisäkattopanelien välissä olevan rikki menneen sukan joka on kumisen tiivistysnauhan päällä, tekstiilipesuri tosiaan ostettu veluuripenkkien pesua varten ja testattu kotisohvalla, tai siis sohvaan :P eli 11 pv mittaisen joululoman aikana pikku puuhaa tiedossa :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tän näköistä jakkaraa ois tarkotus asennella:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Nozki »

karra kirjoitti:Tän näköistä jakkaraa ois tarkotus asennella:

[ http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/1980%20450%20SEL/PC220330_zpscapfm9ds.jpg ]

Hyvä väri! :thumbup:

(Ja kohta joku varmaan taas kerran tulee itkemään, ettei tykkää velourista.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

w116:sen veluuripenkki on mielestäni parempi entä w126:ssa. Tarkotan nyt siis istumatuntumaa. w126:ssa on nätimpi/tyylikkäämpi kuviointi, mutta istumatuntuma on huonompi.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Nozki kirjoitti:
karra kirjoitti:Tän näköistä jakkaraa ois tarkotus asennella:
Hyvä väri! :thumbup:

(Ja kohta joku varmaan taas kerran tulee itkemään, ettei tykkää velourista.)
Kiitos vertaistuesta :thumbup:
ere866 kirjoitti:w116:sen veluuripenkki on mielestäni parempi entä w126:ssa. Tarkotan nyt siis istumatuntumaa. w126:ssa on nätimpi/tyylikkäämpi kuviointi, mutta istumatuntuma on huonompi.
Nuo omat nahkajakkarat on varmaan surkeimmat mersunpenkit millä olen ajellut/istunut. Etuistuosan kulma on luonnoton ja muutenkin penkin tuki on huono. Takapenkit on lyssähtäneet eli meriheinät varmaan muuttuneet biomassaksi. Pitäskö ne purkaa ja viedä kinkunpaistoliemen kanssa UPM Kaukaan biodieseltehtaalle :D

Nuo uudet veluurituolit on todella jäpäkässä kunnossa, toki ne on koeistuttu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tämähän ei kuulu karra nyt mitenkään tähän, mutta kysympä kumminki että millä olet pessyt nahkapenkit, aattelin vaan kun alkais pikapuoliin olee tuo rojekti lopuillaan ja pitäis vielä penkit puhdistaa ja nyt kun oli topikissa puhe velureista ja ...
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:tämähän ei kuulu karra nyt mitenkään tähän, mutta kysympä kumminki että millä olet pessyt nahkapenkit, aattelin vaan kun alkais pikapuoliin olee tuo rojekti lopuillaan ja pitäis vielä penkit puhdistaa ja nyt kun oli topikissa puhe velureista ja ...
Tällä pesin ja käsittelin nuo W116 penkit mutta nahka murtui läpipoikki yhden kesän ajon jälkeen.

http://gliptone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Muita nahkapenkkejä olen pessyt ja hoitanut erilaisilla alan tuotteilla, en osaa nostaa mitään niistä parhaammaksi. Mm Bilteman nahkasaippuaa ja -öljyä, K-Maatalouden valjasrasvaa, ja viime aikoin käyttänyt Tallinnan Prismasta ostamaa Turtlen hoitavaa pesuainetta.

Siirsin äsken tuon etupenkin pois tieltä takkahuoneesta ja kiinnitin huomion penkin "jalkoihin"; penkki oli pultattu sellaiseen peltiseen korkeaan palkkiin eikä siinä ollut korkeudensäätöä. Kävin autosta katsomassa ja siinähän on molemmissa korkeuden säädöt. Vaikka nämä uudet velourspenkit on W116 malliin niin ne on saattaneet olla pystärissä, aivan kuten penkkien myyjä väitti!

Tarttee ottaa omasta autosta se mekanismi jotta saa säädöt paikoilleen.

Outoa on vielä se että keskikyynärnoja on oikeassa penkissä kiinni (oisko RHD mallista?), sekä penkkien pituussäädöt ja selkänojan kaltevuusrulla menee nyt vastakkaisille puolille! Vai saisiko selkänojat vaihdettua päikkäin, joka tapauksessa kyynärnoja tulee olemaan oikeanpuoleisessa penkissä kiinni kun sitä ei voi kääntää!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 621
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

jos minäkin hieman off-topiccina kerron verhoilunhoitokokemuksiani.

nahkapenkkien pesuun olen todennut hyväksi le chat eli mirrisaippuan. on riittoisaa halpaa ja löytyy paikallisesta prismasta.
pesun jälkeen olen käsitellyt penkit tällä: http://www.mekushop.fi/Meguiars-Gold-Cl ... -hoitoaine" onclick="window.open(this.href);return false;
lyssähtäneitä penkkejä on hoviverhoilija ryhdistänyt omilla keinoillaan. kannattanee kysellä lähimmältä ajoneuvoverhoilijalta asiasta.


näissä minun kikkareissani on ollut kangas velour ja nahkaverhoiluja. kaikki ovat kyllä meikäläisen hanurin alle sopineet oikein hyvin. :)
kunhan ovat ehjiä ja puhtaita. jos joku ei tykkää velourista niin sitten ei tykkää. en minäkään mielelläni ota nahkaverhoilua käyttöautoon. talvella kylmä ja kesällä kuuma. mutta se on vain minun mielipiteeni. :)

anteeksi off-topic ja tämä vuodatus. :)
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Vastaa Viestiin