Projekti 450 SEL 6.9 on muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:juu se sihti asia tarvii tietää, itte olen sen sihtin pessy räkleenillä ja puhallellu sen ilimalla joka suuntaan :arrow: minkä hintanen se sihti saksassa :?:
Tässä firmassa kuutisen euroa: http://www.topautoosat.fi/vemo-874771.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Akun purkaminenkin loppui kun automaatti-ilmastoinnin servomoottori on irroitettu. Koekäytössä eilen tuli outoja hajuja talliin kun vesihana ilmeisimmin päästi veden kiertämään kennoon ja paikat lämpeni. Oisko siellä ollut vaikka jotain hiekka-aavikon pieneliöiden raatoja kennostossa :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Työmatkani aikana oli saapuneet sekä uudet 15" barokkivanteet Maxilitelta että 215/65 Michelinit Camskillilta. Olen juuri tilailemassa ilmastoinnin konversion osia jenkeistä jos saisi ne työkaverin matkalaukkuun mukaan.

Konehuoneen polttoaineletkut saapui myös Saksasta.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2743
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

karra kirjoitti:Työmatkani aikana oli saapuneet sekä uudet 15" barokkivanteet Maxilitelta että 215/65 Michelinit Camskillilta. Olen juuri tilailemassa ilmastoinnin konversion osia jenkeistä jos saisi ne työkaverin matkalaukkuun mukaan.

Konehuoneen polttoaineletkut saapui myös Saksasta.

[ [url=http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/1980%20450%20SEL/P2270201_zpsl5p9rv05.jpg] ][/url]
Kävin myös tuolla Maxiliten sivuilla katsomassa josko sieltä löytyisi uusia kaivonkansia, mutta löytyikin tällaista: http://shop.maxilite.ch/index.php?page=product&info=148" onclick="window.open(this.href);return false; Mitä tuo soveltuvuustiedoissa 126:n perässä oleva teksti "ohne modifikationen" tarkoittaa ja millaista tavaraa ko. firman vanteet ovat noin laadullisesti?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:
karra kirjoitti:Työmatkani aikana oli saapuneet sekä uudet 15" barokkivanteet Maxilitelta että 215/65 Michelinit Camskillilta.
Kävin myös tuolla Maxiliten sivuilla katsomassa josko sieltä löytyisi uusia kaivonkansia, mutta löytyikin tällaista: http://shop.maxilite.ch/index.php?page=product&info=148" onclick="window.open(this.href);return false; Mitä tuo soveltuvuustiedoissa 126:n perässä oleva teksti "ohne modifikationen" tarkoittaa ja millaista tavaraa ko. firman vanteet ovat noin laadullisesti?
Joo mie kirjoittelin jo marraskuussa varaosabongaustopikkiin noista pentoista :D . Tuo teksti tarkoittaa että sopii ilman korin muokkausta.

8x16, 5x112, ET 11, AMG Penta Design, passt auf Vorder- und Hinterachse von Mercedes Benz R 107, 116, 124, 126 ohne Modifikationen, W 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 123 mit eventuellen Modifikationen der Kotfluegel

Tuohon jälkimmäisenä esitettyyn mallikirjoon tarvitaan lokasuojien muokkausta. Kuulostaa oudolta koska minulla sopi esim W109 alle tuollaiset ihan hyvin. Sopiiko nuo W126/R107 facelift-jarrujen kanssa sitten myös?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2026
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

karra kirjoitti:Sopiiko nuo W126/R107 facelift-jarrujen kanssa sitten myös?
Minusta facelift jarrujen kanssa muuttuu vanteen et ja luulisin näitten et:n olevan liian pieni 1985 ja uudempiin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 621
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

slsl77 kirjoitti:
karra kirjoitti:Sopiiko nuo W126/R107 facelift-jarrujen kanssa sitten myös?
Minusta facelift jarrujen kanssa muuttuu vanteen et ja luulisin näitten et:n olevan liian pieni 1985 ja uudempiin.

tätähän käsiteltiin jossain toisessakin topikissa, mutta minun käsittääkseni ainakaan w126:ssa ei muutu.
minullahan on tuo 2gen -88 500se, ja tuollaiset 8x16 et 11 pentat ja ne pyörivät siinä oikein hienosti.
peräkontista löytyy ajamaton alkuperäinen vararengas peltivanteella 7x15 et 25.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

wezze72 kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:
karra kirjoitti:Sopiiko nuo W126/R107 facelift-jarrujen kanssa sitten myös?
Minusta facelift jarrujen kanssa muuttuu vanteen et ja luulisin näitten et:n olevan liian pieni 1985 ja uudempiin.

tätähän käsiteltiin jossain toisessakin topikissa, mutta minun käsittääkseni ainakaan w126:ssa ei muutu.
minullahan on tuo 2gen -88 500se, ja tuollaiset 8x16 et 11 pentat ja ne pyörivät siinä oikein hienosti.
peräkontista löytyy ajamaton alkuperäinen vararengas peltivanteella 7x15 et 25.
8x16 pentoista on myös kahta eri versiota, gen I ja gen II. Gen II mallissa puolat on selkeästi tuotu ulommas kuin ykkösversiossa mikä viittaisi että on tehty tilaa jarruille. Minulla oli -89 300SE:ssä nuo gen II mallit eikä niiden sopivuudessa ollut ongelmaa. Gen I versioita en ole koskaan päässyt kokeilemaan henkilökotaisesti.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2743
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Samuli H kirjoitti:
wezze72 kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:
karra kirjoitti:Sopiiko nuo W126/R107 facelift-jarrujen kanssa sitten myös?
Minusta facelift jarrujen kanssa muuttuu vanteen et ja luulisin näitten et:n olevan liian pieni 1985 ja uudempiin.

tätähän käsiteltiin jossain toisessakin topikissa, mutta minun käsittääkseni ainakaan w126:ssa ei muutu.
minullahan on tuo 2gen -88 500se, ja tuollaiset 8x16 et 11 pentat ja ne pyörivät siinä oikein hienosti.
peräkontista löytyy ajamaton alkuperäinen vararengas peltivanteella 7x15 et 25.
8x16 pentoista on myös kahta eri versiota, gen I ja gen II. Gen II mallissa puolat on selkeästi tuotu ulommas kuin ykkösversiossa mikä viittaisi että on tehty tilaa jarruille. Minulla oli -89 300SE:ssä nuo gen II mallit eikä niiden sopivuudessa ollut ongelmaa. Gen I versioita en ole koskaan päässyt kokeilemaan henkilökotaisesti.
Alkoi himottaan nuo penta kopsut ihan sikana, mutta perhana kun kerkesin ostaan jo rekaatkin noihin kaivonkansiin.... Nyt vähän karkaa karran topikki hakoteille... sori :wave:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain sentään laatikkoöljyt vaihdettua, homma oli levällään viikon kun sairastin välillä. Turbiinista tuli tosiaan gallonan verran ulos ja toinen vastava itse öljypohjan kautta. Laskin vielä coolerinkin tyhjäksi.

Tässä yksi ilmastoinnin upgreidaus, onkohan sama systeemi mitä Mercedessource kaupittelee?

https://unwiredtools.com/accii.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

näyttäisi olevan. Mersussahan on Chryslerin systeemi, joita oli tehty paljon. Siksi noita päivityspakettejakin on tarjolla. Mersun tuotantomäärät eivät olisi tuollaiseen riittäneet, ainakaan tuohon hintaan.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuo Unwired Tools setti on se aito konversio, Kent Bergsma myy sitä oman firmansa kautta.

Kuivasumpun 3 kpl letkuja myydään settinä, niitä ei saa edes erikseen. Eli moottorin ja öljysäiliön väliset letkut maksaa noin 500 euroa nippu. Saksan tilaukseen, natürlich.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin tarkoitan vain, että tuo sarja on alunperin tehty Chrysleriin, siitä modattu Mersuun sopivaksi. Kun tuo ilmastointisysteemi on ostettu Chrysleriltä alunperinkin...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Niin tarkoitan vain, että tuo sarja on alunperin tehty Chrysleriin, siitä modattu Mersuun sopivaksi. Kun tuo ilmastointisysteemi on ostettu Chrysleriltä alunperinkin...

Timppa
Joo näinhän se on. Mercedessource vaan myy sitä mersulle modattua ns jälleenmyyjänä mutta niitä saa ostettua suoraankin kuulemma. Sellainen on nyt tulossa minulle Teksasin kautta.

Kuivasumpun isoin letku on viiltynyt rikki, letkujen suojapellin reuna on painanut sitä ja se mehii siitä haavasta öljyä. Huono suojapelti kun rikkoo letkun tai eihän se ole auton syy vaan se että joku on ajanut sen pellinkin länään... ainakin kiinnikkeet oli vinksallaan. Tarttee ottaa se letku irti ja käydä hydrauliikkaliikkeessä. Tämä isoin letku oli kudospintainen, kaksi pienempää kumipintaisia.

Pistin peräöljyt valumaan, saa edes jotain tehtyä :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Perhana, takkuaa hommat. Taakse Saksasta tilaamani Brembo-jarruletkut olivat väärillä päillä, ne oli itse asiassa W123:een sopivat. Noh, sain ne jo myytyä ja hain Motonetista tilalle oikeat naaras-naaras päillä olevat. Sitten sain edestä uuden jarruletkun kierteen paskaksi, kiersin sitä paikalleen jarrusatulaan ja onnistuin korkkaaamaan kierteet viduralleen, eka kertaa kun tuollaista tapahtui. Kerkisin saamaan seuraavaan saksantilaukseen uuden samanlaisen letkun onneksi, merkki on Ate noilla joten ei nyt pitäisi huonolaatuista olla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

vetäsikkö vika jenguille :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:vetäsikkö vika jenguille :wink:
En, siitä olen varma. Kiersin ihan kevyellä rannevoimalla 14 mm avolenkillä sen pohjaan. Sitten aloin tiukata ja en edes kohtuuttomalla voimalla, niin alko yks kaks vaan pyöriä tyhjää... sain nitkuteltua lukkopihdeillä irti sen ja onneksi kierre oli mennyt siitä letkun karasta. Putsasin kolon ja tarkistin että kierre on ok. Siten kiersin sen vanhan nysän pohjaan asti ja hyvin se näyttää pitävän... tartee laittaa kuparitahnaa niihin kierteisiin nyt kunhan saan uuden letkun. Harjoittelen toisella puolella ensin :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja JPM »

Mulla on käynyt sama juttu. Ongelma oli, että olin saanut letkut 3/8" päillä jotka on aavistuksen alle M10 koon, mutta niin vähän, ettei eroa äkkiseltään huomannut ennen kuin kierteet korkkasi.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

JPM kirjoitti:Mulla on käynyt sama juttu. Ongelma oli, että olin saanut letkut 3/8" päillä jotka on aavistuksen alle M10 koon, mutta niin vähän, ettei eroa äkkiseltään huomannut ennen kuin kierteet korkkasi.
No persatti! Vertasin vanhaa ja uutta, näytti olevan samanlaiset. Työntömitallakin katsottuna saman paksuiset. Eli tästä ei tainnu olla kyse minulla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko satulan kierre reikää muutettu, taikka jarruletkun päässä oleva kierre liian lyhyt, elikkä letkun kierteen päässä liian pitkä suora osa, sillon pitävän kiertee matka jää liian lyhyeksi :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:olisko satulan kierre reikää muutettu, taikka jarruletkun päässä oleva kierre liian lyhyt, elikkä letkun kierteen päässä liian pitkä suora osa, sillon pitävän kiertee matka jää liian lyhyeksi :wink:
En usko :P . Sain nimittäin oikean puolen hyvin paikoilleen, laitoin kierteeseen CRC:n valkoista tahnaa. Takajarruletkut myös asennettu, nyt odotan saksan pakettia jossa puutttuva vasen etuletku.

Vaidoin letkut vielä tasonsäädön pumpun imulinjaan ennen ja jälkeen "coolerin", ne oli ihan klemmareilla kiinni ja putkien päissä "levitykset" jotta klemmari puree kiinni. En tiedä millaiset alunperin olisi olleet... joku oli niitä jo vaihdellut kun oli liian isoja tarvikeklemmareita...

Samalla tyhjensin tasonsäädön öljysäiliön ja vaihdoin sinne sen pienen suodattimen. Seuraavaksi sitten jousipallojen kimppuun ja järjestelmän koeponnistus jännityksellä :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Omassa on sama operaatio keväällä, onko säiliössä proppu alapuolella vai mistä sen saa tyhjäksi? Mitä öljyä käytät tilalle?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Ere866 kirjoitti:Omassa on sama operaatio keväällä, onko säiliössä proppu alapuolella vai mistä sen saa tyhjäksi? Mitä öljyä käytät tilalle?
Minulla on muuten alkupään W126 HPF orkkis korjausopus, se on aika lailla käypänen 6.9:iin kun siinä aina mainitaan että miten ko asia oli 116.036 mallissa. W126:ssahan on esimerkiksi muovinen öljysäiliö kun W116 vielä peltinen.

Proppua ei siellä ole; pohjasta lähtee letku cooleriin ja coolerista letku pumpun imulinjaan. Vedin sivuileikkureilla poikki ja eka desi meni perinteisesti hihansuusta sisään... yritin toki klemmarin irroitettuani kammeta letkua ensin irti mutta paikat on ahtaat siellä ja letku liukas niin ei saanut otetta.

Tuonnehan kuuluu se ZH-M neste, sitä saa Motonetista Febin tekemänä. Oli kohtuu tummaa minulla se vanha neste jo.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä säiliö ja pääventtiili:

Kuva

Tästä lähti vasen pallo ja keskipallo irti:

Kuva

Täältä akun ja akkutelineen alta kaivoin oikean pallon irti. Akku on vähän (pinta)ruostuttanut rakenteita, hyi kauheaa :D :

Kuva

Tässä sairastuneet elimet, keskipallo ja oikea pallo olivat totaalisen rikki; niistä tuli öljyä aika reilusti ulos ja ruuvarilla sisään painettaessa olivat hotoja:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Pallopeli pelattu välietappiin eli kaikki 5 jousipalloa vaihdettu, ainoa ehjä oli kuskin etukulma. Muut oli täynnä oljyä, sitä tuli muuten seitsemisen litraa ulos systeemistä ja pari desiä saattoi mennä lattialle. Huomenna vois koekäyttää ja toivoa että vuotoa ei olisi.

Tilasin toisetkin renkaat Camskillilta; 225/60R15 ja laitan ne W126 peltivanteille jotka saan 26 huhtikuuta. Jos katsastaisi niillä ja laittas sitten vähän spaceria alle, eteen vaikka 5 mm ja taakse enemmin, yhdet tässä tiedossa.

Etuhelman aion raksia irti kun se on mutkalla ja ritilätkin on puolet tiessään. Jos ottais vaikka puskuritkin irti kesäksi.

Kyselin Saksasta rosteripuskureita ja Oldieglanz vastasi että ajokaudelle 2016 on tulossa rst puskureita tähän W116 malliin :P . Koekappaleet saatu jo mutta oli sen verran vikaa että muotti meni takas Vietnamiin uudestaan viimeistelyyn niin tää ajokausi on nyt taputeltu - 2016 kaudelle niitä pitäs saada.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Koekäytin tänään autoa eikä mikään alkanut vuotamaan. En tiedä paineistuiko systeemi kun auto on pukeilla ja akselistot roikkuu... tein siihen pumpun ilmauksen suomenkielisen huolto-opuksen mukaan, ja kokeilin tunkilla nostaa takapäätä, ei ollut mitään vaikutusta eli ei alkanut jousitus tiukkaamaan, vaikea sanoa paljonko nostin kun ei ollut pyöriä paikoillaan. Noh, sitten kun lasken auton pyörilleen niin näkee homman.

Tarttee ilmata jarrut, ja muutenkin nuohota pohjaa vielä läpi. Autossa on siis ihan kaikki kumiosat korppuna, esim suurin osa pallonivelten suojakumeista. Eilen tuli saksan paketti jossa tuuli-ja takalasin tiivisteet plus muuta pikkusälää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Autossani on nyt jarrut :D . Eli polkimen outo tuntuma hävisi kun ilmasin systeemin. Aika perkuleen likaista nestettä tuli satuloista ulos, puolitoista purkkia meni hommaan nestettä. Eikä jää päälle mikään jarru, ja viimesyksyinen polkimen ilmapallomaisuuskin on tiessään.

Putsasin jarrunstesäiliön kunnolla. Ne kumit missä se istuu pääsylinterin päällä vaikutti ihan uusilta, löytyi siis ensimmäiset kumiosat mitkä ei olleet kovettuneet :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Hienoa, kuvista päätellen auto on varsin puhtoisessa ja ruosteettomassa kunnossa myös peltien sisäpuolelta. Hienoa, että saadaan yksi w116 Suomeen lisää joka on kunnossa.

Kesäksi lienee valmis? Ajokausihan on kelien puolesta periaatteessa jo alkanut
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä tässä autossa on toki mallin lisäksi parasta korin ja detaljien hyvä taikka siis korroosiovapaa kunto. Pikku kolhuja ja muita puutteita kyllä on, mutta en anna niiden haitata ajokautta 2015. Yritän päästä tällä Lahden Classic näyttelyyn lauantaina ja sitten sunnuntaina Ahvenistolle.

Tässä muutama kuva, ensin etupyöränaukoista joista näkyy uudet pallot sekä tolppien ja putkien hyvä kunto.

Kuva

Kuva

Asensin eilen bensapumpun suojamuovin:

Kuva

Irroitin eilen vääntyneen etuhiekkapellin ja ritilän jäljellä olevan puoliskon. Alta näkyy mm ohjaustehostimen sekä hydraulijousituksen coolerien putket. Lisäksi kuvassa näkyy rispautunut kuivasumpun öljyletku, uudet käytetyt ovat toivottavasti jo matkalla :D .

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarkastelin auton pohjaa nyt ajatuksella. On hyvässä kunnossa, ei vaadi toimenpiteitä.

Edessä pallonivelten suojakumit kaiki 4 kpl rikki. Tarttee tutkia saisiko noihin ne motonetin yleismalliset kumit laitettua...

Takana jousitolppien alapään haitarikumit rikki, tarttee perehtyä saako niitä ja miten vaihdetaan. Tolpan alapäässä vaikuttaisi olevan pallonivel.

Polttoaineen paluuputkessa on ilmeisimmin kaksikin kumiletkua; takapenkin alla on joku paineensäädin, sinä on 10 cm letkua. Lisäksi takasillan yläpuolella menee pohjapellin läpivientien kohdalla pari kumiletkua, en ole varma mitä ne on, tutkitaan. Tutkailin nyt niitä konehuoneen paine- ja paluuletkuja - ne tarttis vaan vaihtaa, pitää hoitaa alta pois nekin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin