Kaikenlaisista naputuksista on ollut juttua, mutta aivan tällaista ei haulla löytynyt. Potilas on siis OM603 turbokone, jonka nelospytty naputtaa. On ollut samanlainen niin kauan kuin auto on minulla ollut, n. vuoden / 10tkm. Luultavasti tehnyt samaa paljon kauemmin.
Ääni tulee joka toisella koneen kierroksella, muistuttaa kusevaa suutinta mutta on hiljaisempi. Kuuluu selkeästi mutta ei mitenkään erityisen huomiotaherättävä silti. Lakkaa ko. suutinputken löysäämällä, eli palotapahtumasta tuo tulee ja kuuluu tosiaan joka toisella koneen kierroksella. Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ei kuulu, vaan alkaa n. 20 sekunnin kuluttua (jälkihehku loppuu?). Tyhjäkäynnillä kuuluu eniten, mutta lakkaa kokonaan 1500 kierroksen paikkeilla, sen jälkeen kone käy nätisti. Lämpimällä koneella hiljaisempi, mutta kuuluu edelleen. Kovan kuormituksen jälkeen saattaa lähes lakata hetkeksi, mutta alkaa vähitellen kun koneen antaa käydä tyhjäkäyntiä. Vaihdoin 4. ja 5. pytyn suuttimet ristiin, mutta ääni ei siirtynyt, suutin se siis ei ole. Kone käynnistyy laakista, käy heti kaikilla, ei rynkytä, savuta, huohota tai hukkaa nesteitä, eli mitään muuta oiretta ei ole.
Kertokaapa asiantuntijat, voiko viallinen nostaja aiheuttaa moisen, vai kannattaako epäillä esikammiota, pumppua tai jotain muuta? Kansipahvin öljyvuoto kai vaikuttaisi kaikkiin nostajiin?
OM603 naputtaa
OM603 naputtaa
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Re: OM603 naputtaa
Jos ahtoputki on nelosen kohdalla voi olla jo väljää mäntää..sekin kolkottaa aika äänekkäästi.
Jos öljyn paineet on laskeneet ja öljyä häviää laskee paine jakopäähän tai palotilaan mutta ykkösen kohdalta.
Jos öljyn paineet on laskeneet ja öljyä häviää laskee paine jakopäähän tai palotilaan mutta ykkösen kohdalta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM603 naputtaa
Oireet viittaavat ruiskutukseen. Etukammiossa voi olla vikaa mutta tuntuu epätodennäköiseltä, koska kilkattelisi muillakin kierrosalueilla.tgts kirjoitti:Kaikenlaisista naputuksista on ollut juttua, mutta aivan tällaista ei haulla löytynyt. Potilas on siis OM603 turbokone, jonka nelospytty naputtaa. On ollut samanlainen niin kauan kuin auto on minulla ollut, n. vuoden / 10tkm. Luultavasti tehnyt samaa paljon kauemmin.
Ääni tulee joka toisella koneen kierroksella, muistuttaa kusevaa suutinta mutta on hiljaisempi. Kuuluu selkeästi mutta ei mitenkään erityisen huomiotaherättävä silti. Lakkaa ko. suutinputken löysäämällä, eli palotapahtumasta tuo tulee ja kuuluu tosiaan joka toisella koneen kierroksella. Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ei kuulu, vaan alkaa n. 20 sekunnin kuluttua (jälkihehku loppuu?). Tyhjäkäynnillä kuuluu eniten, mutta lakkaa kokonaan 1500 kierroksen paikkeilla, sen jälkeen kone käy nätisti. Lämpimällä koneella hiljaisempi, mutta kuuluu edelleen. Kovan kuormituksen jälkeen saattaa lähes lakata hetkeksi, mutta alkaa vähitellen kun koneen antaa käydä tyhjäkäyntiä. Vaihdoin 4. ja 5. pytyn suuttimet ristiin, mutta ääni ei siirtynyt, suutin se siis ei ole. Kone käynnistyy laakista, käy heti kaikilla, ei rynkytä, savuta, huohota tai hukkaa nesteitä, eli mitään muuta oiretta ei ole.
Kertokaapa asiantuntijat, voiko viallinen nostaja aiheuttaa moisen, vai kannattaako epäillä esikammiota, pumppua tai jotain muuta? Kansipahvin öljyvuoto kai vaikuttaisi kaikkiin nostajiin?
Ruiskutuspumpun nelosen painevettiilissä vikaa, sopisi hyvinkin oireisiin. Hydraulisiin venttiilinnostimiin myös sopii oireilu, mutta lämpöisenä ja kierroksilla pitäisi naputuksien loppua.
Mäntä voi olla halki männäntapin kohdalta, sopii oirekuvaukseen.
+358 18B8FE99
Re: OM603 naputtaa
Puristusvajausta yhdessä sylinterissä. Kanki mutkalla?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: OM603 naputtaa
Moottori alkaa rynkyttämään ja käy selvästi epätasaisesti jos mainittu vika. Pakoputken päästä alkaa tulemaan kitkerää sauhua jne.Jolle kirjoitti:Puristusvajausta yhdessä sylinterissä. Kanki mutkalla?
+358 18B8FE99
Re: OM603 naputtaa
Hyviä vinkkejä, kiitokset. Jos jossain olisi väljää, mahtaisiko ääni kuulua vain joka toisella kierroksella, eikö naputtaisi silloin aina kun mäntä vaihtaa suuntaa? Ääni tosiaan loppuu aivan kokonaan 1500 kierroksen jälkeen, siitä ylöspäin kone käy todella nätisti. Kuormitus ei muuta ääntä mitenkään, eli ruiskutusmäärällä ei ole vaikutusta. Pitää varmaan nyt ensin katsoa nostajien kunto ja tuo paineventtiili, niistä jos ei vikaa löydy niin sitten esikammio. Kanki ei ehkä ole mutkalla, koska käy kylmänäkin heti kaikilla eikä savuta.
Noilla jos ei tokene, voisi melkein antaa olla tai nostaa toisen koneen nokalle, tässä nimittäin on joskus ollut kampiakselin hihnapyörä löysällä ja pilannut akselin pään sekä hakannut kiilauran väljäksi. Tuloksena se, että koko hihnapyörä-värinänvaimenninhässäkkä vipattaa n. 10 milliä, mikä näyttää aika hurjalta vaikkei mitään värinöitä aiheutakaan. Vaihdettiin kaikki nuo kampiakselin etupään hilut, mutta vipatus ei sillä poistunutkaan, vika siis akselissa. Outo juttu, koska stefa ei vuoda yhtään. Harmi sinänsä kun muuten kone tuntuu olevan oikeinkin hyväkuntoinen.
Noilla jos ei tokene, voisi melkein antaa olla tai nostaa toisen koneen nokalle, tässä nimittäin on joskus ollut kampiakselin hihnapyörä löysällä ja pilannut akselin pään sekä hakannut kiilauran väljäksi. Tuloksena se, että koko hihnapyörä-värinänvaimenninhässäkkä vipattaa n. 10 milliä, mikä näyttää aika hurjalta vaikkei mitään värinöitä aiheutakaan. Vaihdettiin kaikki nuo kampiakselin etupään hilut, mutta vipatus ei sillä poistunutkaan, vika siis akselissa. Outo juttu, koska stefa ei vuoda yhtään. Harmi sinänsä kun muuten kone tuntuu olevan oikeinkin hyväkuntoinen.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85