Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja make280s »

[quote="veskola"]Ei mun silmään erotu liekkirenkaan ulkopuolella jälkiä tuossa kuvassa.

Eihän tuossa kuvassa ole mitään vuotoon viittaavaa vain normaalit puhallusjäljet kammion reikien kohdalla liekkirenkaan sisäpuolella.
Kammion orrethan on toisesta päästä vain kiinni ja jos ovat mutkalla suurin ja yleisin syy on liian aikainen sytytys.
MB W-210 200cdi vm 99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tämönenkin jälki oli ykkösen liekkirenkaassa kannenpuolella. Varmaankaan ei vielä painetta karannu tuosta minnekkään niinkuin ei muistakaan mutta hyvältä tuo jälki ei kyllä näytä?

Joo vaparin kansi on paikallaan mutta mutta.... Hiljaisempaakin miestä alkaa nyt kyllä **tuttamaan. Painetta edelleen tekee ja kun on muutakin oiretta. Sitä oli jo edellisen kannenkin loppuaikana mutten viittiny sitä laittaa kun olis vaan ehkä sotkenu ajatuksia. Limalla on tämäkin pahvi paikoillaan ja nyt oli satavarmasti puhtaat pinnat.

Kylmänä käy kokolailla OK mutta kun lämpiää käy viidellä. Näin siis teki jo edellisen kannen aikana joka oli vitosesta halki. Olin ihan varma et halkeama selitti paineen vesitilassa ja lyyhäävän käynnin. Silti tutkin sylintereitten yläpäät, hioin vesihiomapaperilla noen/karstat jne... jne... ja valokuvia on kyllä riittämiin hyvällä resoluutiolla. Vikaa en vain nähny enkä nää niitä nytkään vaikka kuin kattelen.

En usko että tämäkin kansi olis rikki ??? Jos on ni kohtalon ivaa se jo olisi ja siltä se kyllä kuulostaa jo nyt :roll: Niin ja tässä oireet tuli ennen kun ajoin autolla metriäkään. Auto kävi tyhjäkäynnillä sen reilu 10min.

Vika lie on lohkossa ja niin ovelasti etten sitä osannu havaita. Suuttimissa vika ei ole. Kokeilin jo toisella suuttimella kaikki. Hehkutulpan päälläpitäminen ei vaikuta. Pidin yhtä hehkua päällä 25s kerrallaan --> ei mitään vasteta lyyhäävään käyntiin. Kammiot ei vuoda. Pumppu on mynän 2kk vanha ja alle 4t kilsaa ajettu. En usko et vikaa siinäkään olisi.

Pakkokait se on tuo mosa heivata pois kokonaan ja laittaa joku muu tilalle? Jos kävis kaikilla ajaisin vaan mutta nyt rynkyttää niin tumaisesti liikennevaloissa ettei sitä perse kestä.

Tutkin vielä kuitenkin tuota jonkinverran jotta löytyisi vika. Puristuspainemittaus kait se täytyy tehdä että kun mosan purkaa ni osaa ettiä vikaa oikeasta sylinteristä.

Huohotus on sellaista että kun putken irroittaa ni ö-korkki pysyy paikallaan hyppimättä. Sit kun tukkii putken ni pikkasen pomppii mutta ei hypi pois paikaltaan silloinkaan. Kuumalla mosatta tein tuon kokeilun. Niin ja vaihdoin termarinkin.

Painehommeli menee silleen että kun auton sammuttaa ja letku on kova. Kun löysää korkkia varovasti nousee nestepinta puolestavälistä lähes täyteen ja sit letkussa kuuluu kurlaava ääni ja ilma poistuu paisuntasäiliöön ja pinta laskee takaisin puoleenväliin.

Nyt pitäis saaja mitalli ni ei _ituttaisi enää yhtän.

kuva liekkirenkaasta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Jatka vaan, topicci on hyvää viihdettä ja mukavaa kuvitettua lukemista :thumbup:

.
Opel, "weird lieben autos"....
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja kardaani »

kardaani kirjoitti:OM606 nokalle. Ei ne ole OM603 kannetkaan enää vähänajettuja.
Toistan tämän niin kauan kuin jatkat leikkiä w124 mallisarjan epäluotettavimman diesel-moottorin parissa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Lohkon ja kannen syyni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyllä tästä on leikki aika kaukana.

Kuka uskoo että oikeasti lohkosta olis halki peukaloimattomasta autosta? Ikinä kuullu paitsi yhdestä oikeasta ratasuperista ja siinäkin saatto olla että männänpäällä oli vettä ja siitä startti? No tässä ehkä toinen jossa lohkossa on vika? Kamera jolla otin kuvia on 42Mt kenno ni olis luullu näkyvän pore syl-putkessa mutta ilmeisesti pore on kohdassa jossa sitä ei osaa epäillä eli siinä kohtaa jossa valurautaa vesikanavaan on eniten?

Se 606:sen laittaminen ei ole matikkiin ihan nuinvain tehty :roll: Ö-pohjan "pahka" kun ei sovi olemaan silleen kun se alkuperin 606:sessa on ja kun siihan laittaa sopivan ö-pohjan jostain ni öljypumpun imuputki kiinnityksineen tulee sit seuraavaksi aprikoimisen kohteeksi. Käytännössä tarkoittaa sitä että ton nykyisen mosan ö-pohjan olisi sitten pakko käydä 606:seen kun samassa paketissa on ne vetohilppeet etupäähän. Käykö?

Niin ja muutoskatsastuksen se sitten vaatii mutta se kait ei luulis olevan ongelma?

Yhtä kaikki 606:sta pitää nyt harkita kun kerta mosa tod näk on otettava kokonaan irti. Just tuo ö-pohja on yx juttu ja ö-pumpun imuputki kiinnityksineen. Mites öljupinnan mittatikku? Sekin menee eripaikkaan tuossa. Sit moottorikorvakot on erilaiset ja varmana muutakin. Kaasuvivustoja on joku ennenkin tehny. S-pumppuhan lähtee tosta mosasta matkaan. Rinkimittarille tais joutua jotain tekemään et se saa pelittämään?

Projektiksi se sitten kuitenkin meni

Jos joku tietää mitä kaikkea tuo hommeli tarkoittaa ni nyt olisi sopiva hetki ladella niitä
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Nimimerkki PTracing teki ko. swapin omaansa.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=38759" onclick="window.open(this.href);return false; eli tämä.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=28868" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla on tehty myös.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

94zip kirjoitti:Nimimerkki PTracing teki ko. swapin omaansa.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=38759" onclick="window.open(this.href);return false; eli tämä.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=28868" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla on tehty myös.
Kiitosta :wave: :wave:

Tässähän sitä tietoa on mukavasti. Ei todellakaan mikään heittohommeli niinkuin sitä vähä osasin odottaakkin.

Nyt pitäisi sit jostain kaivaa inspiraatiota homman tekemiseen :roll: Täytyy tuumailla nyt sitte jonkin aikaa tätä et mitä ja miten/mitenkään tekee

Tuossa nyt paikallaanolevassa taitaa just vitosen pytty olla se joka ei lämpimänä pelaa? Suunnittelin puristuksien mittaamista ennen kun aloin irroittamaan sitä edellistä kantta. Jos olisin mitannu ja todennu et vitonen falsaa ja just siinä oli kannessa se pore --> olisi samassa tilanteessa kuin nyt. Ei siis kannata lotota ainakaan puoleen voteen :cry:

Jokohan on tuo vitosen sylnteri monivammainen eli siitä vuotaa lohkosta vesitilaan ja sit kukuraksi männänvälistä alakertaan? Nuo viat samassa sylinterissä voisi selittää lyyhäävän käynnin? Yhdessä kuvassa on siinä sylinterissä jälki rengasrajan yläpuolelle ja sitä hiukan ihmettelinkin.

Tuo painevuoto vesitilaan on niin maltillinen ettei kait se yksin selitä lyyhäävää käyntiä? Mosan tosiaan pitää käydä lähes 10min kuumanakin et painetta alkaa tuneta olevan. Tuo juttu olis pitäny tajuta jo sen edellisen kannen kanssa :eh:

Niin se pitää alkaa rakentamaan laite jolla pystyy satavarmasti toteamaan mikä sylinteri pitää poikkeavaa ääntä. Ei pitäisi olla mikään mahdoton hommeli sellainen tehdä :problem: No se ei tähän hätään rakennu mutta varmasti sille on käyttöä jatkossa.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...no nyt ahdistaa kunnolla :silent:
...osanotto :(
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja -230k- »

voimia rojektiin! tiedän tunteen kun tuntuu välillä auton laitossa kaikki vastustavan!
seuraillaan silti mielenkiinnolla sivusta etenemistä! :)
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ettei siellä nyt vaan olis mäntä rikki? oliko noissa sylintereissä pykälää yläpäässä?
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Tutkittavaa riittää, täytyy ottaa osaa huonoon flaksiin.
Rynkyttääkö moottorin käynti, jos antaa hiukan kierroksia ?
Entä tuliko tarkistettua kampiakselin OT-kohta oikeaksi kun kansi oli vielä irti ?
Tuliko Arolan tekemään pumppuun ruiskutusennakon varmistus oikeana ?
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Uskon et männästäkin löytyy vikaa mutta paine vesitilaan menee sylinteriputkesta niin uskon. Halki jostain? Puristuspaineet puolilämpimällä koneella 2bar sisällä alin 19 ja just tuossa vitosessa ja jossain muussakin. Selainenkin ero vitosessa muihin on et paine nousi siinä hitaammin. Muissa lävähti samontein. Jossain toisessakin oli 19 mutta siinä paine nousi heti.

Pumpun ajoitukset, elementit, suutimen tarkistukset jne on tehty kaikki mynällä siis myös purku ja kasaus joten se puoli on kunnossa aivan varmasti. Tarkistin ajoituksen heti kun sain auton sieltä että tiedän jatkossa jos sille puolelle tarttee jotain joskus tehdä ja nyt sitte uudelleen. Samassa on. Ja alkuunhan tässä ei ollu mitään lyyhäystä joten ajoitukset sun muut perusasiat on kunnossa.

Kylmänä käy jonkin aikaa niin hyvin että jos ei tiedä kuunnella lyyhäystä niin sitä ei huomaa. Sit kun ajaa niin et lämpö on yli 60 ni rytkyttää kunnolla. Kabiinissa heiluttaa kuskia. 1100 kierroksen kohdalla ei enää huomaa.

Jokaisessa sylinterissä on juuri ja juuri huomattava pykälä mutta sen huomaa vain kun suurentaa tietsikan ruudulla kuvaa oikein kunnolla. Eroja minusta ei niissä ole tosin en ole sitä silleen katonukkaan puhumattakaan sylintereitä koko pituudeltaan. Mosaa kun on pikkasen riskaabelia pyöritellä ilman et ketju on riittävän kireällä vaikka pyörityksen hitaasti tekisikin.

Hehkun päälläolo ei tosiaan vaikuta yhtään mitään rynkytykseen. Aavistus nyt on et vitosesta vika löytyy. Eilen jo sitä epäilin kun suutinputkia availin ja sitä vahvistaa painemittaus vaikka tuokset ei ole yksiseliteisen selviä. Tuo mosa lähtee pois ja sama ei tu tilalle. Toki puran tuon ihan osiin et näkee/löytää vian.

Se lie on varmaa että sylinteriputken halkeama on oikeasti todella todella harvinainen vika W124:sen dieseleissä. Melkein tekisi mieli sanoa että materiaalivika? Painettahan tuli jo sillä alkuperäisellä kannella joten se saattaa olla jopa ihan ehjä vaikka venttiilinvälissä halkeama onkin? Sekin testataan vielä.

Mitenkään erikoisesti en ole edes käskeny tuota enkä ole vetäny kärryä tms. Mitään kaasupohjassa ajoa en tosiaankaan ole tehny pl joitain kiihdytyksiä mutta ei niitäkään repimällä ja max ahtopaineet tarkistin heti pumppujumpan jälkeen. Ahdot ei rynni yli 0.9bar kierroksillakaan.

Lähiaikoina saattaapi tulla alle 500km ajettu täydellisen kansikunnostuksen jälkeen kantta uusine nostajineen, venttilikumeineen, valikoitujen kammioitten kera sekä Mynä -tarkistettujen suuttimien kanssa kaupan :wink: Mene ja tiedä vaikka muutakin ehjää osaa löytyisi mosasta? Alle 5t kilsaa ajettu Pierungin alipainepummpu sitä uutta mallia, ja takuuvarmasti toimiva kkk ahdin jne jne...
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

[quote="Jari Ke"]

Kylmänä käy jonkin aikaa niin hyvin että jos ei tiedä kuunnella lyyhäystä niin sitä ei huomaa. Sit kun ajaa niin et lämpö on yli 60 ni rytkyttää kunnolla. Kabiinissa heiluttaa kuskia. 1100 kierroksen kohdalla ei enää huomaa.


quote]

Oletko tutkinut minkälaisessa kunnossa on ruiskutuksen ennakkosäädin ?
+358 18B8FE99
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko ruiskutusputket kunnolla kiinni suuttimien rungoissa? Tämä ei tietysti vaikuta vesitilan paineisiin, mutta rynkytykseen. Satuttaako kone, silloin kun se rynkyttää?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ennakonsäädin olis pitäny mennä rikki ihan hiljan ja eikä siinä mitään rikkimenemisiä ei välttämättä osaa odottaa mutta jos siinä vika olisi luulisi sitten olevan muitakin oireita jotka ei kohdistu vaan yhteen sylinteriin? En ole tutkinu sitä yhtään.

Suutinputkivuoto liittimestä tosiaan voi aiheuttaa tuollaista mut sit mitä mulle on sellaisia sattunu et ekakerralla ei tu tarpeeksi tiukkaan niin rynkyttää sit ihan kylmänäkin ja muttereitten ympärys kastuu samontein. Voisihan tuon nyt silti vielä kerran kattoa ja tarkistaa.

Vesitilaan kuitenkin tulee paine ja vaikka ei rynkyttäisikään niin ennenmmin tai myöhemmin vika äityy niin pahaksi että kuitenkin joutuu jotain taas tekemään. En usko kansivikaan tällä kertaa niinkun en siihenkään että yksin vesitilaan vuotava paine selittäisi ontuvan käynnin. Männästäkin löytyy vika niin veikkaan :think:

Mutta viisi hyvää mäntää olisi mitattujenkin lukemien valossa :wink:
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Vaikka en epäile Arolan ammattitaitoa, herää epäilys ruiskutuspumpun paineventtiilin toimintaan jos ja kun edellämainitut ruikutusennakon suhteen asiat on kunnossa. Edelleenkin on kutina mainittuhin vikoihin. Polttoaineen siirtopumpun/ilmavikaan olisi myös kiinnitettävä huomiota.
Alakierroksilla kun rynkyttää, ei paljon ole vaihtoehtoja. Mekaanista vikaa ei ole, koska ilmenisi muillakin kierrosalueilla.
Paineen kehittyminen vesitilaan aiheutuu muistakin tekijöistä kuin mekaanisen vikojen perusteella.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja pera8x »

J.Kulmala kirjoitti:Vaikka en epäile Arolan ammattitaitoa, herää epäilys ruiskutuspumpun paineventtiilin toimintaan jos ja kun edellämainitut ruikutusennakon suhteen asiat on kunnossa. Edelleenkin on kutina mainittuhin vikoihin. Polttoaineen siirtopumpun/ilmavikaan olisi myös kiinnitettävä huomiota.
Alakierroksilla kun rynkyttää, ei paljon ole vaihtoehtoja. Mekaanista vikaa ei ole, koska ilmenisi muillakin kierrosalueilla.
Paineen kehittyminen vesitilaan aiheutuu muistakin tekijöistä kuin mekaanisen vikojen perusteella.

mulla oli mäntä sulanut ja oireili vaan pikkukierroksilla ja lähti huonosti käyntiin. kun vauhtiin pääsi, niin oli vedot tallella ja rynkytykset poissa. eli voi olla mekaanistakin vikaa ihan hyvin. ja mekaaniseen vikaan kallistun itsekkin. tuskin mikään väärä ruiskuennakko tekee vesitilaan paineita?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sanotaan nyt vielä, että se mun ex moottori, missä mäntäkin suli, niin "lahjotin" sen yhdelle puolitutulle rallikuskille. se purki sen kokonaan ja korjas. sanoi, että siellä oli parikin mäntää aika sulaneita ja lisäks oli sylinteri putki kulunu väljäks lohkoon. sitä en ihan ymmärtäny, että mitenkä sellanen edes on mahdollista. mutta sen takia kuulemma se yksi mäntä olikin sitten sulanut kokonaan paskaks, kun ei lämpö päässyt siirtyyn. niin, että siellä voi olla vaikka mitä vikaa, mikä ei näy päälleppäin. tarvii purkaa osiks, että saa varmuutta.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Kyllä sen mekaanisen vaurion huomaa, kun pyörittää kierroksen konetta ja katsoo sylinterirymän kunnon.
Voihan siellä olla puristusrenkaita poikki, mutta ilmenee käynnin tasaisuudessa muillakin kierrosalueilla.
Tässä tapauksessa en usko moiseen mahdollisuuteen, kun moottoria on tutkittu kansirempan yhteydessä lähes kattavasti.
Toistan vielä, ettei paisuntaan tulevan paineen syy ole välttämättä mekaaninen vaurio, siihen on termisillä palotapahtumallakin suuri merkitys.
+358 18B8FE99
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Mikälaisessa kunnossa on polttoainesuodattimen rakenteissa oleva sammutin"venttiili" ? Joskus vaan on vioittuvat ja joutuu vaihtamaan ei automatin suodatinjalan, jossa sellaista ei ole.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sammutinventtiiliä ei ole ensinkään tämän laitteen suotimen jalassa niinkuin ei tuon sedaninkaan ja ovat alkuperinkin sellaisia.

Käsittääkseni vasta 606:sessa sellainen on? Ja ei välttämättä kaikissa niisäkään jos joku on ns. vittuuntunut ilmavaivoihin ja vaihtanu vanhemmanmallisen suodinjalan :wink: Tuohan lähtee herkästi käymään yönjäljiltä. Yhtään ei tarte sahata.

606:sessa imusarja on silleen edessä et jos tarttis auto saaja siitä sammumaan niin ahtaat on paikat ja kuumatkin ne saattaa olla? Olen käsittäny et siksi sammutinsysteemi (päästää ilmat pa-linjaan) on tehty suotimenjalkaan? Ei siis olis mitenkään kytköksissä automaattiaskiin?

Niin.. kävi kyllä jo aiemmin mielessä hiukan tutkia ruiskutusmääriä vitosen syl vs. joku muu. Jos paineventtiili vuskaa ni se pitäis kyllä ilmetä helposti ihan kotikonsteinkin. Meinaan tuo painevuoto vesitilaan ei yksin mielestäni selitä huonoa käyntiä?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:Sammutinventtiiliä ei ole ensinkään tämän laitteen suotimen jalassa niinkuin ei tuon sedaninkaan ja ovat alkuperinkin sellaisia.

Käsittääkseni vasta 606:sessa sellainen on? Ja ei välttämättä kaikissa niisäkään jos joku on ns. vittuuntunut ilmavaivoihin ja vaihtanu vanhemmanmallisen suodinjalan :wink: Tuohan lähtee herkästi käymään yönjäljiltä. Yhtään ei tarte sahata.

606:sessa imusarja on silleen edessä et jos tarttis auto saaja siitä sammumaan niin ahtaat on paikat ja kuumatkin ne saattaa olla? Olen käsittäny et siksi sammutinsysteemi (päästää ilmat pa-linjaan) on tehty suotimenjalkaan? Ei siis olis mitenkään kytköksissä automaattiaskiin?

Niin.. kävi kyllä jo aiemmin mielessä hiukan tutkia ruiskutusmääriä vitosen syl vs. joku muu. Jos paineventtiili vuskaa ni se pitäis kyllä ilmetä helposti ihan kotikonsteinkin. Meinaan tuo painevuoto vesitilaan ei yksin mielestäni selitä huonoa käyntiä?

Eihän missään vaiheessa ole osoitettu, että painevuotoa olisi vesitilaan. Painetta voi tulla vesitilaan aikaisemmin kertomistani syistä johtuen.
Voisit kokeilla asteen pari verran ruiskutusennakon säätöä, niin voisi koittaa helpottaako alakierroksien rynkyttäminen.
+358 18B8FE99
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vitosen kanki mutkalla?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

kardaani kirjoitti:Vitosen kanki mutkalla?
Tämäkin kävi mielessä mutta kun hehkun päälläolo ei vaikuta yhtään mitään ja puristuspaineet kuitenkin nousi sinne 19bar vaikkakin hitaammin kuin muissa sylintereissä? Jos kanki olisi kiero olisi puristuspaineet kait aivan jotain muuta?

Niin muuten kattoin suutinputket varmuudenvuoksi. Ei vuoda liitokset eikä putket.

Käänetääs asia niinpäin että kun hehkujen päälläolo ei vaikuta rynkytykseen mitenkään niin mitä vikoja sillä voi sulkea pois ja mitkä sellaiset jää mahdolliseksi joita ei vielä ole kokeiltu?

Paineventtiili voisi olla? Lämpimänä alkaa falskata kylmänä pelaa? Aika epätodennäköinen mutta toki mahdollinen ja tämän minä vielä testaan.

Mikä muu voisi?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pumpun epätasainen sylinteri kohtainen syöttömäärä.
Toi paineventtiili vuoto tai siellä sisällä olevan kupari prikan vuoto kyllä laskee syöttömäärää mutta senkin tuntee suutin putkea löysätessä mikä niiaa eniten jos puristus paineet on ok.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Paineventtiilejä minäkin epäilisin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

OM606:sen turbo-mosa ostettu. Ajattelin purkaa siitä imusarjan ja hehkut ainakin alkuun kun kerta sopivasti saapusoilla on se mosa :) Pois paikoiltaan kuormalavan päällä siis on. Pesen imusarjan ja laitan uudet hehkut jokatapauksessa.

Tuon vajaat 4t ajetun 7mm mynäläisen vien uudelleen mynälle 606:sen suuttimien kera ja kerron hiukan ahtimen dimensioita niin jospa siitä tulis hyvä :D

Voipi olla et 606:sen pakosarja tulee myyntiin ja tilalle laitetaan uusi ja parempi kun kerta hommaan alettiin? No tämä on ihan varmaakin et laitetaan uusi ja parempi :wink:

Myynti-ilmoitusta tulee sille osastolle eli OM603:sen alipainepumppu uutta mallia sekä kanget, männät, vaparin sekä turbon kansi, kammiot kumpaankin kanteen, yhdet mynällä tarkistetut suuttimet, alle 500km ajetut nostimet mallia KL jne jne.

Jos tuntee tarvetta moisille osille ni yv:tä kehiin.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Paineventtiiliä testailtu tosin suppeammin kuin mitä alkuun aioin --> luovutin ja uskon että paineventiili on kunnossa.

Testasin silleen että pistin lämppärin lämpörullat kokonaan kylmälle että se p-aineen lämmityskierukka saa mahdollisimman vähän lämpöjä. Sit käytin koneen normilämpöön ja jätin tyhjäkäynnille. Mittasin pumpun kyljen lämpötilan het niiten paineputken "lähtönastojen" alta. Ykkösessä +16°C ja kutosessa kaksi astetta vähemmän.

Otin sit kaksi kylmäaine spray pulloa ja sohotin niillä pumpulle menevään p-aineputken päälle ja kumpnkin banjoliittimeen niin että olivat kuurassa ja jatkoin tätä hommaa useita minuutteja. Ei minkäänlaista vastetta lyyhäykseen. Ehkä käyntiääni muuttu pikkasen karkeamaksi mutta lyyhäys ei poistunut. Jos olis vaikuttanu olisin jatkanu tutkimusta mutta kun ei ollu vastetta ni lopetin homman siihen.

Paineventtiili siis lie on kunnossa. No sehän selviää kyllä kun pumppu lähtee pajalle säätöön/tarkistukseen.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Mosa pois&toinen tilal

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pumppu ja ehdokas 606:sen ruutat on Mynällä. Eiköhän niistä hyvä tule :wink: Matikin mosaa purettu sen mitä järkevästi saa ja kannattaa purkaa ennen koko mosa-askipaketin kiskaisemista pellolle. Samalla katotaan tuleeko jäähdyttäjästä eläjää ja jääkö ilmastoinnin lauhdutin ehjäksi. Taisi jäähdytin laihtua melki 50% pesussa. No se nähdään huomenna kun on kuiva. PASKAA oli aivan uskomaton määrä. Ilmastoinnin järjestelmässä tuntui olevan 134 tavara tallella kun koitettiin :wink:

Katottiin vielä oikein miehissä matikin alustaa ennen kun homman ryhdyttiin. No pohja on oikeinkin hyvä melki vois sanoa hemmetin hyvä :thumbup:

No sit on tosiaan purettu osia pois ja voipi olla et viikonpäästä vanha OM603 mosa ja aski kättelee toisiaan hyvin palvelluista vuosista ja uusi mosa uusine kampuran taka ja etutiivisteineen ja ahtimineen tervehtii askia jossa on uudet pakkimännän tiivisteet :clap:

Niin ja huolsin laturin. Hiilet oli melki loppu mutta liukurenkaat ja laakerit oikein hyvät. Boshin kampe oli ja luulen ettei ruuveja oltu ennen aukaistu.

Edittiä: Nyt jos on oikeasti hyväkuntoiselle 603 Turbon tavaralle tarvetta ni myynti-ilmoituksissa on kuviakin tavaroista.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyvää ja opettavaista tarinaa. Laitahan kuvat mitä anomalioita löytyy vanhan koneen männistä ja sylintereistä.
Jos om603 sylinteriseinässä vika, eikö sen voisi korjata putkittamalla? Kannattaako alkaa myydä kilkkeitä pois ennenkuin tämä reitti on katsottu?
Vastaa Viestiin