KOMPRESSORIN valitusta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

KOMPRESSORIN valitusta

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä tätä, mutta kaippa kompressorikin on ahdin..

Onko kellään "pamahtanut" W202 C230:n Mersun kompressoria?
On allekirjoittaneella alkanut pitää aikamoista mekkalaa viimeaikoina.. :roll:

Kykeneeköhän muut korjailemaan tuota vehjettä, vai pitääkös painua Vehon pakeille?

Demecillä oli joku pannu, mutta pari tuhatta eeroa.. :oops:
Toisaalta, samalla varmaan saisi puristettua tehoa lissää.. :wink:
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Veljeltä meni taannoin kompressori juuri tuollaisesta autosta. Osasyynä oli isompi hihnapyörä kampiakselin päässä, jolloin kompuran kierrokset nousivat. En muista, mitä vaihto-osa olisi Veholla maksanut, oli kallis. Saksasta löytyi käytetty tilalle, ei ollut kalliskaan. Taitaa olla korjaajat vähissä kyseisille vehkeille.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eipä sille voi muuta tehdä kuin tarkastaa öljyn määrä hammaspyöräkotelosta sekä vaihtaa laakerit ja stefa hihnapyörän akselille sekä takapään neulalaakerit. Vehjes on suunniteltu kertakäyttöiseksi eli nykykielellä "huoltovapaa":ksi. :evil:

Varaosat ovat todella kiven alla.

Lisää jorinaa http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=13422
So long, and thanks for all the fish
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Jep jep... kyselin tuossa Demec:iltä infoa myös, ja tällaisen vastauksen sain.

"Jos nykyinen ahdin on pahasti kulunut (eli ääntää tai kolisee), se ei
välttämättä ole enää korjauskelpoinen. Kuluneessa ahtimessa ovat roottorien
lavat voineet osua toisiinsa, jolloin sitä ei voi enää kunnostaa.
Suomessa ei ole tällä hetkellä tietojemme mukaan yhtään paikkaa, joka olisi erikoistunut (ja myös osaisi) korjata nämä Mersuissa käytetyt Eaton -merkkiset ahtimet. Tähän ahdinmalliin ei saa irto-osia korjaamista varten."


Eli minulla kompura ääntelehtii jonkun verran. Kun ahdin tulee peliin mukaan, alkaa kohinan omainen ääni kuulua. Ääni paikallistettiin Vehossa tulevan kompressorin "pyörijästä" ts. siitä, mihin hihnan tulee...
Hi-Popwer:in turbo olisi Deme:cillä pikkasen yli pari tonnia :shock: ... Vahvemmat laakerit, ja parempi virtaus.. :wink:
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Siihen hihnapyörän akseliin voi laakerit ja stefan vaihtaa kyllä. Näkyykö öljyvuotoa hihnapyörän stefasta? Se on ensimmäisiä merkkejä roottoreiden stefojen hajoamisesta ja siinä tapauksessa mötikkä alkaa olemaan romualumiinia...

Hihnapyörän stefa alkaa vuotamaan kun ahtimen kehittämä ylipaine vuotaa roottorikammiosta hammaspyöräkoteloon ja sitä myöten hihnapyörän stefasta tihkuu öljyä. Alipainealueella taas hammaspyörien öljy tihkuu roottorikammioon ja sitä myöten imusarjan läpi moottoriin.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Kyllä se kuivalta näyttää. Oli meinaan toissapäivänä hihna pois paikoiltaan, kun joutui laturinvaihtotöihin...
Siinä mielessä pitäisi orientoitua äkäseen, ja ampaista Veholle ja laittaa kuntoon. Stefan ja laakereiden vaihto on varmaankin halvempaa, jopa Veholla, kuin uusi kompura.
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

J.T.H kirjoitti:Kyllä se kuivalta näyttää. Oli meinaan toissapäivänä hihna pois paikoiltaan, kun joutui laturinvaihtotöihin...
Siinä mielessä pitäisi orientoitua äkäseen, ja ampaista Veholle ja laittaa kuntoon. Stefan ja laakereiden vaihto on varmaankin halvempaa, jopa Veholla, kuin uusi kompura.
Pahoin pelkään etteivät ne Veholla ala vaihtamaan noita, kun alkuperäisiä osia ei taida olla saatavilla. Hyvin varustetusta laakerikaupasta kyllä löytyy sopivat laakerit ja stefa. :roll:

Ohjeet lontoon murteella: http://www.sccoa.com/forums/showthread.php?t=49012
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Re: KOMPRESSORIN valitusta

Viesti Kirjoittaja Hokke »

J.T.H kirjoitti: Onko kellään "pamahtanut" W202 C230:n Mersun kompressoria?
On allekirjoittaneella alkanut pitää aikamoista mekkalaa viimeaikoina.. :roll:
Millaista meteliä se kompura pitää??

Eihän se kompura kokoaikaa pyöri, visko (taimikäsenytlienee) ottaa kiinni noin kahdessa tonnissa, jolloin roottorit alkaa pyöriä. Itselläni viskon irroitus ääni on korvinkuultava rääkäisy, siiloin kun paikaallaan antaa koneelle kierroksia.

Tuosta öljyvuodosta. kuinka paljon sitä oljyä tulee??
Tihkuuko hieman vai onko sitä reilummalti??
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tuli vaan mieleen että onkos kukaan yrittänyt amerikan maalta noita Eatonin osia? On meinaan käytetty Eatonin ahtimia mm. GM USA autoissa, joten luulis jotain yhteisiä osia löytyvän ja lisäksi taala on nyt halpaa. :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: KOMPRESSORIN valitusta

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Hoo Moilanen kirjoitti:Tuosta öljyvuodosta. kuinka paljon sitä oljyä tulee??
Tihkuuko hieman vai onko sitä reilummalti??
No ei sitä litrakaupalla voi tulla kun öljytilavuus siinä hammasrataskotelossa lienee muutaman desin. Siinähän on öljymäärän tarkastus/täyttöaukko josta näkee onko öljyä hävinnyt.
Ahti kirjoitti:Tuli vaan mieleen että onkos kukaan yrittänyt amerikan maalta noita Eatonin osia? On meinaan käytetty Eatonin ahtimia mm. GM USA autoissa, joten luulis jotain yhteisiä osia löytyvän ja lisäksi taala on nyt halpaa.
Ei niitä osia ole rapakon takanakaan tarjolla. Magnuson productsilla (http://www.magnusonproducts.com/) on monopoliasema nuiden peruskorjaukseen, eivätkä ne myy osia yksityisille. Sen sijaan mielellään lähettävät korjatun ahtimen ja hyvittävät vanhasta jonkun verran... :roll:
So long, and thanks for all the fish
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Ei kompura pyöri, ei.
Siinä vaiheessa kun visko irtoaa, alkaa kuulua murinaa, tai kohinaa, ja ääni kovenee kierrosten myötä.
Ja se viskohan "ampuu" keskiönsä noin ½ senttiä kohti keulaa kompuran astuessa peliin. Viskon pitäisi ilmeisesti pysyä paikallaan, vaan minulla se "mikäliehässäkkä" lähtee pikkuhiljaa pyörimään keskiön mukaan.. Eli ilmeisesti laakerit, poks poks. :roll:

Huomenna lienee selviävän. Ajattelin käydä veholla kyselemässä korjausarviota. Kerron teillekin diagnoosin, ja hinnan. :wink:
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Itse ostin tuon kompura Mesen n. vuosi sitten ja siinä on ollut alusta alkaen jossain kolmen tonnin kieppeillä sellainen kohta, jonka yli kierrosten noustessa tai laskiessa kuuluu pientä rohinaa. Kohdan voi hakea tasaisesti ajaenkin ja kaasulla hieman liputtaen äänen saa pysymään pidempäänkin. Äänestä tulee ensinnä mieleen että joku laakeri yrittäisi hirttää, mutta eihän tuo ole miksikään tuosta muuttunut, vaikka mittariin on kertynyt kymmeniä tuhansia oston jälkeen.

Yhtenä pakkasaamuna (-25) sattui sellainen ettei kompura lähtenyt matkaan kuin vasta reilun 200 km ajon jälkeen, mutta muuten ei ole ollut ongelmia. Liekö johtunut kovasta pakkasesta ja siitä että koko matka tuli ajettua n. 100 km/h (kylmä viima = jäätyy jotain jossain?).

Tietenkin olisi hyvä kuulla jos joku osaisi sanoa onko kompurassa joku vika, mikä kannattaisi (toki suhteellinen käsite) korjata. Toisaalta (ehkä enemmänkin) kiinnostaa se että kun tuo kompura sanoo joskus poks, niin onko tälläinen kone helpompi muuttaa pakokaasuahtimelle vai toiselle kompuralle? Tehojen ei ole tarkoitus ainakaan laskea kun ahdin joskus vaihdetaan :wink:
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Hätäpäissäni kyselin kompressoria Demeciltä, ja USA:sta tilaamalla hintaa motille olisi kertynyt 2200€. Ja kompura olisi sopinut suoraan entisen tilalle.

Tehoja olisi tullut lisää ja vääntö kasvanut.. :wink:

Minulla ei ole myöskään ollut minkäänlaisia "todellisia ongelmia" kompuran kanssa enää.. Pysyy mukana OK, ja vääntöä riittää.
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

MaQe kirjoitti:Toisaalta (ehkä enemmänkin) kiinnostaa se että kun tuo kompura sanoo joskus poks, niin onko tälläinen kone helpompi muuttaa pakokaasuahtimelle vai toiselle kompuralle? Tehojen ei ole tarkoitus ainakaan laskea kun ahdin joskus vaihdetaan :wink:
Helpointa on vaihtaa samanlainen ahdin hajonneen tilalle. Turbolle jos muutat niin pakosarja, ahtoputket, moottorinohjaus yms uusiksi. Päälle vielä VTT:n pakokaasutestit = $$$$$... Ebay.de ja ebay.com löytyy paljonkin käytettyjä eatoneita, joskus saattaa tärpätä niin että saa halvalla hyvän.
http://personal.inet.fi/koti/mutkat/ täälläkin näkyy olevan myynnissä, (ei kokemuksia ko myyjästä).

Kotelon valu voi olla moottorille spesifinen eli Mersuun ei käy heittämällä yleismallinen Eaton jne. Yleensä ebayssa näkyy mistä autosta ahdin on. Eatonin sivuilla näkyy mitat noille eri ahtimille. Jos mahtuu isompi niin sillä saa sitten lisää tehoa. Tosin 230K:ssa taitaa olla jo M62, joten sen päivittäminen M90:aan on vaikeaa, roottorien halkaisija kasvaa. M45 ja M62 on samalla roottorien halkaisijalla, vain pituus muuttuu.
So long, and thanks for all the fish
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Konttorille luulisi riittävän että rekisteriotteessa on merkintä ahtimesta :roll: mutta taitaapa tuo olla saatuun hyötyyn nähden fiksumpaa pysyä kompurassa. Pistänpä nuo linkit talteen, jos tulee käyttöä :)

Kunhan nyt kesä tulee, niin pitää miettiä uudestaan odottelenko tuon sivuäänen kanssa vai vaihdanko suoraan isomman pyörän ja uuden softan. Tietenkin jos kompura alkaa olla finito ja paukahtaa virityksen jälkeen, niin investointi olisi aikalailla turha.
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

MaQe kirjoitti:Konttorille luulisi riittävän että rekisteriotteessa on merkintä ahtimesta


No eiköhän ne sielä konttorilla huomaa kompressorin vaihtuneen turboon. Ahdetun moottorin muuttaminen (=ahtimen vaihtaminen, coolerin lisäys tms) tulkitaan moottorin vaihdoksi ja vaatii siis teho- ja päästömittaukset. Unohda suosiolla se turbo. Periaatteessa chippauksen ja ahtimen välityksen vaihtamisen jälkeenkin pitäisi nuo mittaukset tehdä ellei sarja ole esim TÜV-hyväksytty. Tästä nyt ei kuitenkaan jää kiinni niin helposti kuin ahtimen tyypin vaihtamisesta.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

bensac-man:llekin tiedoksi mitä Veholla sanottiin, ja anteeksi että tämä ilmoitus on kestänyt:

Eli laturi oli sökönä :arrow: ääni kuului laturista, ei kompurasta.

"Ja se viskohan "ampuu" keskiönsä noin ½ senttiä kohti keulaa kompuran astuessa peliin. Viskon pitäisi ilmeisesti pysyä paikallaan, vaan minulla se "mikäliehässäkkä" lähtee pikkuhiljaa pyörimään keskiön mukaan.."
Näin kuuluu tehdä.

Harmitti maksaa Vehon lasku laturista, mutta halvempi se kuin kompura. :roll:

Vehon mukaan kompuran korjaus olisi 1000€ - 2000€, vian mukaan..
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
salamasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 10.03.2005 15:35
Paikkakunta: vantaa

Kompressorin valitusta

Viesti Kirjoittaja salamasa »

Tekeeköhän joku pääkaupunkiseudulla noita kompuran virityksiä?
Old Harleys never die they just keep on rocking!
C230Sport
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 04.04.2003 05:18

Re: KOMPRESSORIN valitusta

Viesti Kirjoittaja C230Sport »

[quote="J.T.H"]En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä tätä, mutta kaippa kompressorikin on ahdin..

Onko kellään "pamahtanut" W202 C230:n Mersun kompressoria?
On allekirjoittaneella alkanut pitää aikamoista mekkalaa viimeaikoina.. :roll:

Kykeneeköhän muut korjailemaan tuota vehjettä, vai pitääkös painua Vehon pakeille?

Demecillä oli joku pannu, mutta pari tuhatta eeroa.. :oops:
Toisaalta, samalla varmaan saisi puristettua tehoa lissää.. :wink:[/quote

Miten paljon on kompressorin omistajilla kilometrejä takana.?Tuli vaan mieleen,että onko siinä joku vaki kilometrimäärä,kun alkaa oireilemaan.Itse olen ostamassa kyseistä autoa niin tietäisi vähän noista vioista.
Vastaa Viestiin