Ennakonsäätimen modaus OM605
Ennakonsäätimen modaus OM605
Näistä "modatuista" ennakonsäätimistä puhutaan aina välillä, mitä tuollainen modaus tarkalleenottaen meinaa?
Vaihdetaan ilmeisesti jäykemmät jouset (kapeakantise pyörästä?) jolla saadaan 2000-3000rpm kalinaa vähemmäksi mutta onko jousien vaihto ainoa muutos?
Vaihdetaan ilmeisesti jäykemmät jouset (kapeakantise pyörästä?) jolla saadaan 2000-3000rpm kalinaa vähemmäksi mutta onko jousien vaihto ainoa muutos?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
En tiedä mutta olen luullut että sitä säätöaluetta kasvatettaisiin, "viilaamalla" sitä stopparia kauemmaks. Ei nyt just ole säädintä kädessä niin en tiedä oliko termi oikein. Kuitenkin voitaisiin saada ennakkosäädettyä myöhemmäksi tyhjäkäynnillä ja kovilla kierroksilla se pääsisi säätymään yhtäaikaiselle kuin ennenkin tai jopa aikaisemmalle.
Sitä en osaa sanoa pitäisikö jousia jäykentää tai shimmata samalla, jotta ei mennä liian aikaisin aikaiselle ja tulee nakutusta.
Sitä en osaa sanoa pitäisikö jousia jäykentää tai shimmata samalla, jotta ei mennä liian aikaisin aikaiselle ja tulee nakutusta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Kiitoksia vastauksesta veskola!
Kun muut eivät ole vastanneet vaikka modattuja säätöpyöriä on tälläkin foorumilla monen autossa niin voidaan päätellä että ko. asia kuuluu "tos secret" kategoriaan, Suomalainen luonnehan tuppaa valitettavasti olemaan sellainen että se mitä toiselle kertoo on itseltä pois
Mutta itse asiaan niin eikö jousien jäykistäminen ole jokatapauksessa tarpeellista vaikka säätöaluetta kasvatettaisiinkin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin aluetta kasvattamalla päästään suuremmilla kierroksilla perusennakkoa aikaisemmalle? (Korjatkaa jos olen väärässä)
Mikäli vaihdetaan pelkästään jäykemmät jouset niin voidaanko silloin käyttää aikaisempaa perusennakkoa, vai kumoaako aikaisempi perusennakko jäykempien jousien vaikutuksen "kalina" alueella?![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kun muut eivät ole vastanneet vaikka modattuja säätöpyöriä on tälläkin foorumilla monen autossa niin voidaan päätellä että ko. asia kuuluu "tos secret" kategoriaan, Suomalainen luonnehan tuppaa valitettavasti olemaan sellainen että se mitä toiselle kertoo on itseltä pois
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Mutta itse asiaan niin eikö jousien jäykistäminen ole jokatapauksessa tarpeellista vaikka säätöaluetta kasvatettaisiinkin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin aluetta kasvattamalla päästään suuremmilla kierroksilla perusennakkoa aikaisemmalle? (Korjatkaa jos olen väärässä)
Mikäli vaihdetaan pelkästään jäykemmät jouset niin voidaanko silloin käyttää aikaisempaa perusennakkoa, vai kumoaako aikaisempi perusennakko jäykempien jousien vaikutuksen "kalina" alueella?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Viimeksi muokannut Jube, Ke 31.12.2014 22:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Minkä takia nuo mersun moottorit ei kalise kun on ahtopaine? esim jos se tuotetaan remmillä ennen pakokaasuahtimen mukanaoloa siinä kierroksessa missä kalisis jos ei olisi painetta?jääkö sylinteriin palamatonta niin että syttyy seuraavassa tahdissa ennakkoon?eikös siihen pyörään pitäisi vaihtaa löyhemmät jouset ja lisätä sitä stopparia niin ei menisi kierroksilla liian myöhäselle, mutta pysyisi alakierroksilla sopivassa ennakossa.saatan olla todella väärässä
Hyvää uutta vuotta mersufoorumin väelle! ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Käsittääkseni kyllä jos halutaan ainoastaan aikaisemmalle yläkierroksilla, löysemmät jouset taas lisäisi kalinaa ennen ahtoja, kaikilla kun ei ole sitä remmiamasa201 kirjoitti:Eikös siihen pyörään pitäisi vaihtaa löyhemmät jouset ja lisätä sitä stopparia niin ei menisi kierroksilla liian myöhäselle, mutta pysyisi alakierroksilla sopivassa ennakossa.
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Itsekkin voin edelleen olla todella väärässä mutta näin se maalaistollon järjellä ajateltuna menisi
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Eikös ne jouset ole pyörimis suuntaan päin? eli alakierroksilla pysyy ennakossa mutta yläkierroksilla rupeaa antaan periks ja pumppu menee myöhäsemmälle? kaljoissa kirjottelen joten voi olla ympäripyöreetä tarinaa ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Noin minä sen ajattelen? eli periaatteessa jos säätimen stopparia jatkaa niin pumppua voi pitää myöhäsemmällä jolloin kierroksilla ei pääse kääntymään liianmyöhäselle ja saa sitä voimaa ulos ilman kalina efektiä jos se johtuu liiallisesta ennakosta alakierroksilla ![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Aikasemmalle se pumppu kääntyy mitä enemmän on kierroksia pelissä.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
masa201 kirjoitti:Eikös ne jouset ole pyörimis suuntaan päin? eli alakierroksilla pysyy ennakossa mutta yläkierroksilla rupeaa antaan periks ja pumppu menee myöhäsemmälle? kaljoissa kirjottelen joten voi olla ympäripyöreetä tarinaa
Ei. Siellähän on ne keskipakopainot jousien lisäksi. Ennakon säädin lisää ennakkoa kierrosten noustessa. Eli ennakonsäätimen stopparia lyhentämällä saadaan säätimeen lisää toiminta aluetta jolloin voidaan käyttää pienempää perusennakkoa. Jousia jäykentämällä saadaan säätö tapahtumaan korkeammilla kierroksilla.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Nonni tulihan joku joka tiesi
huommenna darrassa puran tuollasen ja perehdyn niin ei tartte huudella ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
alunperin säätö alkaa 1400rpm ja loppuu 2300rpm ja on 11 astetta (ottakaa huomioon että tämä muistikuva on dementikon päästä mutta kuitenkin aika lähelle noin)
aikoinani säädin modausta suunnittelin totesin että siinä ei ole paljon viilattavaa ehkä 2-3 astetta täytyy todeta etten uskaltanut nimittäin se heikentää raskaasti rakennetta
kierroksiakin yleensä on lisätty keskipakovoimat vaan kasvaa
lisäksi samoihin aikoihin oli foorumilla juttua kahdestakin vitosta joista ilmeisesti vakiokin säädin oli räjähtänyt
mutta voihan niihin kiekkoihin porata reijän niin säätyy ennakko korkeimilla kierroksilla samalla säädin kestää paremmin kun painot kevenee
aikoinani säädin modausta suunnittelin totesin että siinä ei ole paljon viilattavaa ehkä 2-3 astetta täytyy todeta etten uskaltanut nimittäin se heikentää raskaasti rakennetta
kierroksiakin yleensä on lisätty keskipakovoimat vaan kasvaa
lisäksi samoihin aikoihin oli foorumilla juttua kahdestakin vitosta joista ilmeisesti vakiokin säädin oli räjähtänyt
mutta voihan niihin kiekkoihin porata reijän niin säätyy ennakko korkeimilla kierroksilla samalla säädin kestää paremmin kun painot kevenee
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Tätä "painojen keventämistä" mietin myös mutta ovat ilmeisesti aika kovaa materiaalia ja meneekö säädin epätasapainoon jos alkaa kiekkoihin reikiä poraamaan?xr kirjoitti:Mutta voihan niihin kiekkoihin porata reijän niin säätyy ennakko korkeimilla kierroksilla samalla säädin kestää paremmin kun painot kevenee
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Onko sulla jube irrallaan yhtään ennakonsäädintä??
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Jep nyt kun rupiaa selviävään niin rupiaa selviään
mutta miksi se moottori kalisee ? Jos pumppu on alakierroksilla myöhäsellä ? Saako se moottori liikaa soppaa että sylinteri ei huuhtoudu puhtaaksi siis jääkö palamatonta niin rakasti pyttyyn? Auttaako tuohon jos tekis jäykän ennakonsäätimen ja laittas kerralla ennakon kohdilleen? Tai pienentää syöttöä jota kukaan ei varmaan tuu tekeleen ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Niin eikös se kolina tarkota että on aikasella? Eli pytty/kammio on liian kylymä ja polttoaine ei heti sytykään vaan sitä ehtii "varastoitua" ja sitte lämmön noustessa paukahtaa?
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Kävin kattomassa tallissa tuota ennakonsäädintä ja oli se juurikin noin että kierroksilla menee ennakkoon noitten painojen toimesta
mutta tuo kalina ei selity sillä. Mutta jos tuota säädintä muokkais niin että laittaisi lisää stoppariin tavaraa ja käyttäis isompaa perusennakkoa?tai tekis sen jäykän rataan.?
hullulta vaan tuntuu tuo ennakon lisäys että kalina poistuisi ![Wtf? :wtf:](./images/smilies/icon_wtf.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Wtf? :wtf:](./images/smilies/icon_wtf.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Eihän se moottori nyt toimi oikein kiinteällä ennakolla läpi kierros alueen.
Minusta tuo ennakon säädin juurikin selittää sen kalinan 2000-3000rpm huiteilla. Jos perus ennakko on vaikka 16 astetta ja ennakonsäätimen liikematka noin 11 astetta jonka se on säätänyt tappiin jo 2300rpm on tuolloin ennakko jo 27 astetta 2300rpm.
Itse tekisin niin että vähän lisäisin ennakonsäätimen säätö varaa ja vaihtaisin jäykemmät jouset tai keventäisin painoja jolloin säätö tapahtuisi korkeammilla kierroksilla.
Silloinhan tuossa "kalina alueella" olisi pienempi ennakko kuin vakio säätimellä.
Minusta tuo ennakon säädin juurikin selittää sen kalinan 2000-3000rpm huiteilla. Jos perus ennakko on vaikka 16 astetta ja ennakonsäätimen liikematka noin 11 astetta jonka se on säätänyt tappiin jo 2300rpm on tuolloin ennakko jo 27 astetta 2300rpm.
Itse tekisin niin että vähän lisäisin ennakonsäätimen säätö varaa ja vaihtaisin jäykemmät jouset tai keventäisin painoja jolloin säätö tapahtuisi korkeammilla kierroksilla.
Silloinhan tuossa "kalina alueella" olisi pienempi ennakko kuin vakio säätimellä.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Tuo kuulostaa hyvältä reseptiltä
pitääpäs ittekin purkaa tuo säädin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Noita ennakonsäätimen eri modeja tuli testattua joskus ja ihan dynotettuaki. Painojen keventäminen oli surkein mod mitä tuli kokeiltua.
Muistakaa sit kokonais ennakko kun noita modailette, liikaa kun ei kärsi olla![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Muistakaa sit kokonais ennakko kun noita modailette, liikaa kun ei kärsi olla
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Antaa poikien kokeilla ja keksiä pyörä uudestaan
Kun kukaan ei usko vaikka näitä st asioita testattu jo monta vuotta sitte, sekä hyvin että huonoin tuloksin![Clapping :clap:](./images/smilies/icon_clap.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kun kukaan ei usko vaikka näitä st asioita testattu jo monta vuotta sitte, sekä hyvin että huonoin tuloksin
![Clapping :clap:](./images/smilies/icon_clap.gif)
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Eihän sitä usko ennenkun on itte saanu jotain rikki
ompi ittellä eka mersu projekti niin kyllähän sen sielun elämä kiinnostaa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Pistä faktaa pöytään millä muutoksilla olet todennut parhaiten toimivaksi niin varmasti uskon!Allu D. kirjoitti:Antaa poikien kokeilla ja keksiä pyörä uudestaan![]()
Kun kukaan ei usko vaikka näitä st asioita testattu jo monta vuotta sitte, sekä hyvin että huonoin tuloksin
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Joo, alkuun olisi kiva kuulla mikä on optimaalinen ruiskutuksen aloitusaika kierrosluvulla 6000. Vois sitten säädellä ennakonsäädintä mittapenkissä mieleiseksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Kalisee myös myöhäisellä. Minun mittausten perusteella se säädin kääntää sen 10-11 astetta. Omaa säädintä modasin niin paljon kuin sai. ja käytin samoja jousia koska silloin tuntui pelaavan parraiten. Pumppu on ny 13astetta jykk ja ei kalise missään vaiheessa. 10 asteella kalisi ja 17 asteella kalisi.
Luulin aluksi että 2500rpm kalisi koska säädin kääntäisi aikaiselle mutta totuus oli että jäi siinä liian myöhäiselle. eli perusennakko aikaisemmalle ja kun liikematkaa lisäs niin alkoi toimimaan mukavasti. Tai saisi se vielä aikaisemmalle mennä
En usko että saa liikaa niitä säätyviä ennakoita. minulla oli tavoite saada noin 15 astetta mutta enpäs usko että onnistui. Ei tosiaan käänny kovin paljoa pienellä muutoksilla.
Luulin aluksi että 2500rpm kalisi koska säädin kääntäisi aikaiselle mutta totuus oli että jäi siinä liian myöhäiselle. eli perusennakko aikaisemmalle ja kun liikematkaa lisäs niin alkoi toimimaan mukavasti. Tai saisi se vielä aikaisemmalle mennä
En usko että saa liikaa niitä säätyviä ennakoita. minulla oli tavoite saada noin 15 astetta mutta enpäs usko että onnistui. Ei tosiaan käänny kovin paljoa pienellä muutoksilla.
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Onhan noista kirjoteltu kuvien kera jo vuosia sitte niinkun nic Allu D mainihi.
Kolomee vai jopa nelijää erilaista tullu kokeiltua. Painot ei isoja oo joten niitä kevennelles voi äkkiä mennä
vituiks, tai ei vituiks mut tulos ei oo halutunlainen.
Kolomee vai jopa nelijää erilaista tullu kokeiltua. Painot ei isoja oo joten niitä kevennelles voi äkkiä mennä
vituiks, tai ei vituiks mut tulos ei oo halutunlainen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Osaatko antaa vihiä minne on kirjoiteltu koska ainakaan foorumin hakutoiminnon avulla en onnistu löytämäänjeemu kirjoitti:Onhan noista kirjoteltu kuvien kera jo vuosia sitte niinkun nic Allu D mainihi.
Kolomee vai jopa nelijää erilaista tullu kokeiltua. Painot ei isoja oo joten niitä kevennelles voi äkkiä mennä
vituiks, tai ei vituiks mut tulos ei oo halutunlainen.
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Väittäsin ettei tälle foorumille ole ainakaan mun toimesta kirjotettu mutta onha se internet ja google mis tietua enee mitä kenenkää meijän pääs.Jube kirjoitti:Osaatko antaa vihiä minne on kirjoiteltu koska ainakaan foorumin hakutoiminnon avulla en onnistu löytämäänjeemu kirjoitti:Onhan noista kirjoteltu kuvien kera jo vuosia sitte niinkun nic Allu D mainihi.
Kolomee vai jopa nelijää erilaista tullu kokeiltua. Painot ei isoja oo joten niitä kevennelles voi äkkiä mennä
vituiks, tai ei vituiks mut tulos ei oo halutunlainen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
En minäkään muista nähneeni mitään kirjoituksia, joten jatketaan me pyörän uudelleen keksimistä ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ennakonsäätimen modaus OM605
Vaikka joku luulee jotain tietävänsä ja siittä on olevinaan kertovansa nii Suomalainen luonnehhan on sellai että ei kuulemaansa/lukemaansaveskola kirjoitti:En minäkään muista nähneeni mitään kirjoituksia, joten jatketaan me pyörän uudelleen keksimistä
piä minään vaan kokeilee itte
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Enivei lähtisin kokeileen jousien vaihtoa jäykempiin/shimmaamiseen sen sijaan että keventäsin painoja.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com