W211 sähkövastuksen sulake?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 sähkövastuksen sulake?

Viesti Kirjoittaja T-Row »

T-Row kirjoitti: Pe 01.03.2024 19:04 viewtopic.php?t=219761

Mersuni on polttanut vähälle aikaa kaksi laturia ja koska syy ei ole täysin selvinnyt, olen nähnyt parhaimmaksi ennalta ehkäistä ongelmaa pienentämällä laturin kuormitusta. Asiaa käsitelty linkin topicissa. Voi olla, että vika on vain paskoissa latureissa tai loppuun ajetuissa käämeissä, mutta kumpikin kärähtäminen on tapahtunut heti startin jälkeen. Tuo lisälämmitinhän itsessään on helvetin hyvä ja tarpeellinen varuste, mutta tänä talvena olen käyttänyt sitä vain pidemmillä matkoilla kovilla pakkasilla mukavuussyistä.
Palataan aiheeseen...

Otin sulakkeelta F68 lähtevän punaisen piuhan irti disabloidakseni lisälämmittimen ja pienentääkseni laturin kuormitusta. Se mikä ihmetytti oli se, että tuohon sulakkeelta lähtevään punaiseen kaapeliin tuli vähän reilu 5V kaapelin ollessa irroitettuna tuosta mustasta boksista. Kuuluisiko näin olla? Tuntuu kummalliselta maallikosta, että sulakkeen toisella puolella on akun jännite ja toisella puolella 5V.

Mitattu autossa sytytysvirta päällä.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: W211 sähkövastuksen sulake?

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Jos kerran toimii normaalisti niin onhan se, koska virrat päällä. En nyt muista ulkoa kytkentäkaaviota mutta jos löydät
sen jostain niin siltähän sen näkee kuinka se on.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 sähkövastuksen sulake?

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Itelläkin star sanoo, ettei lämmitysvastus ole toiminnassa, en ole vielä tutkinut miksei, tuota sulaketta voisi joskus tutkia. talvella ei kyllä hirveän nopeasti kabiini lämpene, kovalla pakkasella vajaa 20km, että normaalint lämmöt koneessa, OM642 kyseessä.

Hajoaako tuo koko vastus kovinkin usein vaiko joku muu siihen liittyvä?

Entä käytännön elämässä, miten tuon pitäisi toimia? Lämpömittarista ottaa auto itse selvää tekeekö lämpöä vaiko jäähdyttää kun AC on päällä? Facelift kyseessä -07.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6276
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 sähkövastuksen sulake?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Siellä on tuon ikäisessä (ulkomuistista) 6 lämmityselementtiä, mitkä ecu tuuppaa päälle kun on kabiinissa liian kylmä pyydettyyn lämpöön nähden, eikä sisääntuleva (ulko)ilma ole tarpeeksi lämmintä. Ainakakin kahdessa omassa mitä olen tutkinut, on 1-2 noista elementistä pimeänä, kuvittelee tuuppaavansa niille virtaa mutta ei oikeasti mitään mene, eikä siis lämpiä, niiden osalta. Muut toimivat ok. Noille oli muistaakseni aika monipuoliset testaus/mittausmahdollisuudet.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 sähkövastuksen sulake?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MiHe kirjoitti: Pe 12.04.2024 15:51 Siellä on tuon ikäisessä (ulkomuistista) 6 lämmityselementtiä, mitkä ecu tuuppaa päälle kun on kabiinissa liian kylmä pyydettyyn lämpöön nähden, eikä sisääntuleva (ulko)ilma ole tarpeeksi lämmintä. Ainakakin kahdessa omassa mitä olen tutkinut, on 1-2 noista elementistä pimeänä, kuvittelee tuuppaavansa niille virtaa mutta ei oikeasti mitään mene, eikä siis lämpiä, niiden osalta. Muut toimivat ok. Noille oli muistaakseni aika monipuoliset testaus/mittausmahdollisuudet.
Noin se menee, taisi olla luokka 2000w kun toimii,
lieneeköhän enään yhtään 211 korista likeellä missä ei vähintään 1 vastus olis rikki,
semoinen oli jo ~10v sitten melko harvinainen
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin