W124:n ovitiivisteiden vaihto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

W124:n ovitiivisteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Suhisevien ja hieman arpeutuneiden ovitiivisteiden tilalle olisi tarkoitus laittaa upouudet tiivisteet, jotka ovat jo kaapissa tallessa.

Ennen en ole tiivisteitä oviin laittanut, ja ajattelin kysellä arvon foorumilaisilta neuvoja. Tiivisteet saan varmasti vaihdettua, en sillä, mutta jos täältä löytyisi jotain erityisjippoja neuvoksi kokeneemmilta sankareilta, ne otetaan avosylin vastaan. Esim. Miten vanhat kannattaisi ottaa pois, miten uudet kannattaisi laittaa tilalle yms.

Jos tiivisteurista sattuisi löytymään hieman korroosiota, mitä laitan sinne/miten käsittelen urat? Liimaa ei ilmeisesti tiivisteiden asentamiseen tarvita. Ovien päädyissä näkyy olevan jonkunlaiset muovitingit, niiden kanssa täytynee olla varovainen.

Näillä näkymin tiivisteet vaihtuu maanantaina. Mukava lähteä ajelemaan uusilla tiivisteillä. Sivistyneesti kruisaillen, ilman suhinoita.
124.023
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ei siinä pitäisi mitään isompia työkaluja tarvita. Tiivisteen reunan pitäisi tulla ulos suht' näppärästi, kun tiivisteen tavallaan pyöräyttää pois kolostaan (ulospäin). Äh, kuva vastaa tuhatta sanaa ja videonpätkä miljoonaa. Parhaiten varmaan selviää kun katsoo niitä uusia tiivisteitä ja miettii, miten ne parhaiten irtoaisi. Kannattaa katsoa esimerkki takaoven lukon kohdalta, missä on pätkä kourua katkaistu lukon kiinnitysruuvia varten. Uusia asennettaessa jonkinmoinen saippuavesi yms. voi auttaa. Lisäohjeita varmaankin tulee vielä muilta. :D

OT: Saapiko kysyä mistä ostit / paljonko köyhdyit? Itsellä pitäisi uusia ojan puoleinen takaoven tiiviste mutta vielä on hirvittänyt tuplahinta sedanin tiivisteeseen verrattuna (~100 € KL:ssä).

OT²: Torstaina, kun kuivailin pesun jälkeen tiivisteitä, hoksin että kuskin oven etualakulmasta on tiiviste päässyt pomppaamaan pois ja ura on täynnä p**kaa. Pitäisi melkein seuraavalla lauhalla ilmalla putsata alareunat kaikkien ovien tiivisteistä – tiedä mitä kivaa sieltä löytyy...

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
KK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 11.06.2004 00:36
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja KK »

Kerrohan sitten kun olet tiivisteet vaihtanut, että laskiko melutaso radikaalisti. Itsellänikin ois etuovien tiivisteet vaihdon tarpeessa...
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva043.jpg]Nissan 200sx -93[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]

Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

KK kirjoitti:Kerrohan sitten kun olet tiivisteet vaihtanut, että laskiko melutaso radikaalisti. Itsellänikin ois etuovien tiivisteet vaihdon tarpeessa...
Uskoisin, että kyllä se jonkinverran laskee, tai se on ainakin toiveissa. Ja kun näissä 85-9/89 w124:ssa ei ole sitä "välitiivistettä" etu ja takaoven välistä, niin sieltä se helposti suhisee. Minulla suhisi sopivalla sivutuulella kuskin ovesta jo niin raivostuttavasti, että tuntui kuin Toyota Carinalla olis ajellu, mutta vain suhinan puolesta :lol:

Tiivisteet hommasin motonetiltä, maksoivat kaikki yhteensä n.160€. Saas nähdä kuinka ovat sitten pitkäikäiset.. Ihan hyvän näköiset/tuntuiset ovat nuo uudet, merkkiä en muista.

Mikä aine ois oivallisinta ainetta noihin tiivisteisiin jäänestoksi, ei haluta uusia tiivisteitä repiä piloille, eikä kyllä huonoilla aineillakaan turmella. Kun tuota autoa joutuu ulkona säilömään. Kusista hommaa meinaan lumihangesta kaivaa autoa ja sitä harjailla..
124.023
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hemingway kirjoitti:Uskoisin, että kyllä se jonkinverran laskee, tai se on ainakin toiveissa. Ja kun näissä 85-89 w124:ssa ei ole sitä "välitiivistettä" etu ja takaoven välistä, niin sieltä se helposti suhisee.
Onko noissa uusissa tiivisteissä sitten ne välitiivisteet vai ovatko ne taas jotain irrallisia viritelmiä? Luulisi ovien rakenteen pysyneen sen verran samanlaisina, että niiden laittaminen vanhempiinkin malleihin onnistuisi. Hmm – pitäisi varmaan jossain päästä katsomaan.

t.
Risto
E500 – 211.070
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Roisto kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:Uskoisin, että kyllä se jonkinverran laskee, tai se on ainakin toiveissa. Ja kun näissä 85-89 w124:ssa ei ole sitä "välitiivistettä" etu ja takaoven välistä, niin sieltä se helposti suhisee.
Onko noissa uusissa tiivisteissä sitten ne välitiivisteet vai ovatko ne taas jotain irrallisia viritelmiä? Luulisi ovien rakenteen pysyneen sen verran samanlaisina, että niiden laittaminen vanhempiinkin malleihin onnistuisi. Hmm – pitäisi varmaan jossain päästä katsomaan.

t.
Risto
Tiivisteitä myydään ainakin KL:ssä ja motonetissä vain yhdenmallisia, eli noita uudempia. Minunkin uusissa tiivisteissä ovat nuo "lärpäkkeet" etu ja takaoven väliin, ja ovat integroidut, eivät ole lirpakkeet mitään lisäosia. Ovet ovat rakenteeltaan täsmälleen samanlaiset. Tyhmää minusta ollut tuo, ettei ole ollut välitiivistettä vanhimmissa w124:ssa. Vahingosta on sitten myöhemmin viisastuttu.
124.023
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Itse käytin Fairyä kun laitoin tiivisteet W123:seen paikalleen. Sitten kun vääntää niitä tiivisteitä sieltä oven ulkopuolelta niin saa paremmin laitettua. Eli silloin saa väännettyä hyvin. Kahdella kädellä ja sormenpäillä kun vääntää niin hyvin menee. Jonkinlaista puulastaa myös muistaakseni käytin apuna. Nuo tiivisteet ainakin irti ollessaan hieman venyivät joten sen "ylimääräisen" saa hukattua kun liikuttelee tiivistettä eri kohdista niin siitä tulee siihen sopiva. Tuulihakojen kohdalla on sellaiset muoviset klipsit joilla se tulee niista kohdin kiinni.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Heavy kirjoitti:Itse käytin Fairyä kun laitoin tiivisteet W123:seen paikalleen. Sitten kun vääntää niitä tiivisteitä sieltä oven ulkopuolelta niin saa paremmin laitettua. Eli silloin saa väännettyä hyvin. Kahdella kädellä ja sormenpäillä kun vääntää niin hyvin menee. Jonkinlaista puulastaa myös muistaakseni käytin apuna. Nuo tiivisteet ainakin irti ollessaan hieman venyivät joten sen "ylimääräisen" saa hukattua kun liikuttelee tiivistettä eri kohdista niin siitä tulee siihen sopiva. Tuulihakojen kohdalla on sellaiset muoviset klipsit joilla se tulee niista kohdin kiinni.
Eli tiivisteitä ei liuvuteta uria pitkin, vaan ne väännellään sinne? Sama peli siis W124 kuin W123?

Mikäs olis hyvää ainetta noihin tiivisteuriin, jos sieltä sattuisi korroosiota löytymään? Mikä olisi parasta ainetta tiivisteisiin, jotta ei tarvisi noita uusia tiivisteitä repiä piloille, ja toisaalta sellaista saisi olla aine, että ei turmelisi tiivisteiden kimmoisuutta.
124.023
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Hemingway kirjoitti: Mikä olisi parasta ainetta tiivisteisiin, jotta ei tarvisi noita uusia tiivisteitä repiä piloille, ja toisaalta sellaista saisi olla aine, että ei turmelisi tiivisteiden kimmoisuutta.
Olen käyttänyt silikoonia tiivisteihin.

Huoltoasemilla tai tarvikeliikkeessä on sitä nestemäisenä pienessä pullossa jossa on pieni pesusieni päässä johon se imeytyy ja sillä sitten sivellään tiivisteitä.Hyvä vaihtoehto ,helppo ja ei sotkuisa käyttää.

Toinen on silikoonia tuubissa joka on koostumukseltaan vaseliinin tapaista jota voi kans käyttää.Hyvä käyttää asennusvaiheessa.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuon silikoonin kanssa olisin kyllä varovainen. Kostautuu sitten, jos joutuu maalailemaan, eli suosittelisin silikoonittomia tuotteita.

Jos korroosiota löytyy niin huolellinen puhdistus ja happomaalia päälle ja jos oikein hyvin haluaa tehdä niin sen jälkeen pintamaalia ja kotelosuojaa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Nyt on sitten ovitiivisteet vaihdettu. Hommasta jäi oikein hyvät fiilikset. Suhinat loppuivat, vaikutus auton yleiseen melutasoon oli yllättävänkin kova, positiivisessa mielessä. Saas nähdä kauanko tiivisteet kestävät, hyviltä ne noin käsissä pyörittelyn perusteella vaikuttivat.

Vaihtohomma oli itseasiassa tosi helppo. Muovinipsut vaan irti, ja rajoittajat ovista, ja sen jälkeen riipi vanhat tiivisteet pois alta aikayksikön. Sen jälkeen paineli ja väänteli uudet tiivisteet tilalle. Ei mennyt kauaa tuossa projektissa. Hieman käyttelin tylppää puulastaa apuna nurkkapaikoissa.

Erittäin positiivista oli se, että ruostetta ei tiivisteiden alta löytynyt oikeastikaan mistään. Tuli oikein hyvä mieli, auto kuitenkin 18v vanha. Kyllä kannattaa tuoda
auto Saksasta (tuotu vuonna 2000). Että jos väyryset lahoo, W124 ei laho..

Pohjosen olosuhteet on kyllä ruususet autolle, kyllä oikein masensi auton katselu reissulla etelässä ajaa suolapaskassa.. Vaikka kaikki pohjapanssarit on ehjät, niin silti konetila paskautui niin, että pitihän se tänään jo pestä. Siellä varmasti auto kuin auto ruostuu huonolla pidolla. Täällä ajellaan kuivassa talvikelissä :twisted:
124.023
Vastaa Viestiin