200d turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Arska124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 09.01.2005 10:50
Paikkakunta: Oulun lähellä

200d turbo

Viesti Kirjoittaja Arska124 »

Tästäkin on juttua täällä jo melko paljon,mut kyselisin et mitä ootte koneelle tehneet kun ootte turbottaneet? pumpun säätö ja ahdin kylkeen periaatteella vai? millaisia tehoja olette ottaneet 200 dieselistä,
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tässä on aika hyvin kerrottu mitä kakssataseen kannattaa tehdä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samuli H kirjoitti:Tässä on aika hyvin kerrottu mitä kakssataseen kannattaa tehdä.
Nyt kun 'jormalla' on komeita 4 sylinterisen pakosarjoja myynnissä varmasti kannattaa laittaa samantein semmonen ja riittävän kokoinen ahdin, noilla pikkuahtimilla ja kovilla syötöillä on nuo koneet tahtoneet 'sulailla'.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16301

Tämä ihan tämmösen noviisin, joka ei ole koskaan turbokonetta rakentanut, kommenttina :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Tossa,kai tähän mennessä kovin parisatanen:

http://www.teamrwd.com/dieselboost/250.php

Oli "veri kuul" 8)

Pojilla sivut vähän vanhentuneet mutta jotain osviittaa...

EDIT: toisaalla jo kyselitkin näiden perään :oops:
Viimeksi muokannut jpk, Ma 10.01.2005 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja jos ei halua hullutella (epätodennäköistä :D ) Niin joku t03 ja säädetty vakiopumppu on ihan kiva käyttöturbo. Mutta se nälkä tahtoo kasvaa.....
Eli isompi turbo kunnon pakosarjalla, turbon laakerit, 7mm tapit pumppuun+ morkoolit yms.
Täälläkin lojuu yksi ylimääräinen 200D:n turbon pakosarja. Penkitetty sillä sarjalla yli 200hp. Ostohalukkuutta voi ilmaista mulle tai Wil_malle, joka sarjan omistaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kannattaa ehdottomasti laittaa isot elementit pumppuun heti alkuun. Ei nämä vakioelementit mihinkään riitä. 8)
Arska124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 09.01.2005 10:50
Paikkakunta: Oulun lähellä

Viesti Kirjoittaja Arska124 »

Just tollasta käyttöturboa ajattelinkin, en mitään superturboa , mut eihän sitä ikinä tiedä :wink: Mites alusta ja jarrut? mites olette niitä päivitellyt?
onko saanut helposti leimattua turbolle.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Etujarrut on 300E:n 284mm ja vakaajatanko lyhennetty 300E:stä. Ompahan ainakin kunnolliset noille tehoille. Katsastus ei ole ongelma jos auto tarpeeksi vanha.
Joku mersupurkaamo??
Arska124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 09.01.2005 10:50
Paikkakunta: Oulun lähellä

Viesti Kirjoittaja Arska124 »

-86 200 dieseli on kyseessä,
oiskohan oulun alueella tollasen turbottajaa ettei ite tarvis vaivautua :wink:
Paljonko on tullut kustannukset tollasesta projektista?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Arska124 kirjoitti:-86 200 dieseli on kyseessä,
oiskohan oulun alueella tollasen turbottajaa ettei ite tarvis vaivautua :wink:
Paljonko on tullut kustannukset tollasesta projektista?
Siellähän taitaa olla rahamiehiä ku kysellään avaimetkäteen periaatteella :wink:
Tuo tänne se auto ja tukko isompia seteleitä, niin eiköhän tuo liiku sen jälkeen 8)
Viikko töitä niin löytyypi löylyä..... Ja osiakin on ihan kivasti valmiina.

Kustannuksia karkeasti:
-pikkuturbo 200-400€
-Pakosarja 150€
-Öljyletkut 50€
-Ahtoputket, pakoputket, klemmarit, kiinniket, kumiletkut, yms. hilppeet 200€
-Cooleri 400€
-pumppu 800€
-iso kytkin
+viikko töitä 40€*40h= 1600€

Tämän jälkeen ajetaan vähän aikaa ja homma jatkuu:
-kone poltetun koneen tilalle 800€ tai vähintään kansiremppa 800€
-turbon laakerit
-iso turbo
- iso savupiippu
-jne.....

Ps. kannattaa kysästä Wil_malta valmista superturbo 200D konetta. Ei tarvii tuota omaa konetta alkaa soveltaan/ särkemään, ku on valmis kone saatavilla.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

täältä löytyis valmis 2.9 viispyttyinen superturbopata, sisään ajettu 10 000km

sopii helposti 200:en tilalle
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
oranssisairaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 13.10.2004 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja oranssisairaus »

se 200d sieltä jostakin ja hintaa on??? vaikka yv:tä..
Entäs soi stonehead, se sun superturbo on kyllä kallis, mutta... hintaa yv:nä
Ja eiköhän ne ole avaimet valmiiksi käteen, auto odottaa siis viikon päästä pajalla valmiina, joten avaimet ehtii hyvin hukata... :shock:
Alle 12tkm/kk on reilaamista.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Äkkiä laskettuna hinta/laatusuhde tulee kyllä paremmaksi tuolla 290 pannulla, mitä esim nuo minun laskelmat 200D:stä.
290 kestää kuitenkin tehoa ja tehon käyttöä reilusti.

Turbokonetta EI tehdä opiskelijabudjetilla!!! Tai pitää olla hyvä opintotuki...
Se vaatii rahaa, aikaa ja käsitöitä. Ja se ei netissä istumalla valmistu :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ihan naurettavaa kun porukka visiiin oikeasti kuvittelee että mersun diesel ja 1000 € rahaan on sama kuin 400 hv.

Paskan marjat, koneen hinta, koneremppa ja päälle kunnon osat sekä vahva laatikko ja puhutaan lähestulkoon viisinumeroisista summista, jos auto pitää teettää. Joskus menee tuo summa vaikka tekisi itse, ja enemmänkin.

Neloskoneet tietty halvemmalla.

Mutta halvalla kukaan ei myy kuin paskaa, ja se vasta kalliiksi tulee.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ne jotka näkee turboista "märkiä unia" ja jotka niitä oikeasti rakentaa/omistaa on yleensä eri henkilöitä.

Turbokone voidaan tehdä halvalla.
Kestävä sellainen ei ole halpa, vaikka olisi kuin mersun moottori.

Tuo minun 2.5D on jo aika kallis toteutus ja siitä on vielä monta tonnia matkaa superturboon tai yleensäkään kestävään koneeseen jolla voi ajaa kaasupohjassa pitempään kuin 2km.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mutta eikös koko idea ja innostus aikoinaan lähtenyt siitä että halvalla ja kohtalaisen helpolla saadaan mielipuolinen määrä lisää tehoa, kunhan vaan pultataan hieman isompi turbo hollilleen, cooleria nokalle ja vähän pumpunsäätöä, ainakin alkuaikojen keskusteluista sai tälläisen käsityksen. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pasi M. kirjoitti:Mutta eikös koko idea ja innostus aikoinaan lähtenyt siitä että halvalla ja kohtalaisen helpolla saadaan mielipuolinen määrä lisää tehoa, kunhan vaan pultataan hieman isompi turbo hollilleen, cooleria nokalle ja vähän pumpunsäätöä, ainakin alkuaikojen keskusteluista sai tälläisen käsityksen. 8)
Joo, mutta nälkä kasvaa ja tekniikka kehittynyt tai särkynyt.....käytännön testien perusteella.

Ja iso turbo, cooleri, pumpunsäätö ei ole 1000€:n juttu, vaikka kohtuu halpoja tehoja kuitenkin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi M. kirjoitti:Mutta eikös koko idea ja innostus aikoinaan lähtenyt siitä että halvalla ja kohtalaisen helpolla saadaan mielipuolinen määrä lisää tehoa, kunhan vaan pultataan hieman isompi turbo hollilleen, cooleria nokalle ja vähän pumpunsäätöä, ainakin alkuaikojen keskusteluista sai tälläisen käsityksen. 8)
Tuo on se mielikuva joka monella on, totuus vaan on hiukan jotain muuta, sitä vaihdettavaa osaa vaan kun tuntuu menevän melkoisesti.

Jos nyt kunnolla rakentaa niin pitää muistaa myös päivittää muun muuassa:

Jouset / iskarit
Kallistuksen vakaajat
Jarrusatulat / levyt / palat kunnollisiin (300 turbon alkuperäiset ei ole sellaiset)
Alustan kaikki puslat ja nivelet kuntoon ,sama pätee ohjaukseen.

Nuo asiat kun tuntuu aika monelta unohtuvan.

Ja sinne konehuoneeseen saa aika rajusti rahaa uppoamaan, jos tosiaan tekee kunnolla ja kunnon osista. Jos nyt ajatellaan vaikka yhdistelmää ahdin, pakosarja ja cooleri, siihen voi hyvin mennä jo 2000 €, pumppuun tonni ja pakoputkeen vaikka 400-500 €, jos ei osaa itse tehdä (eikä se rosteri ilmaista ole). Sekalaiseen osaan sitten menee aika kivutta 500 €, öljyputkea, letkua, liitintä, kiristintä, silikoniletkua, ahtoputkea, tiivistetahnoja, erikoistyökaluja, jäähdytinkennoa jne jne jne. Sitten ainakin ahtomittari on tarpeellinen, 100 €. Ilmansuodatin 100 €.

Imusarjan painekotelo..... vaikka 200 €

Nyt on kuluja jo 4400 €, eikä koneelle, vaihteistolle, kytkimelle eikä alustalle / jarruille ole tehty vielä mitään, eikä maksettu kaverille auton laittamisesta. Koneesta saa jo tehoja, mutta ekana hajoaa kytkin / laatikko, ja koneen kunnostakaan ei osaa sanoa.

Jos ei tee alkuperäisestä turbosta, niin ylipäätään tarvii kestävän laatikon, perän ja vetarit., yhteishintana esim: automaatti 500€, vahvistus 1000 €, lukoton perä 500 €, vetarit käytetyt 200 €, yht. 2200 €. Sitten uudet rättinivelet kardaaniin, 200 €, yht 2400 €

Nyt yhteishinta koneen turbosarjalle, pumpulle ja voimansiirrolle 6800 €, alustaan sitten se 600 € ja jarruihin 400 €, tekee

7800 €, eikä edelleen koneremppaa.

Aika skeptinen laskutapa, mutta valitettavasti aika todenmukainen. Aina jotain hajoaa ja jotain puuttuu.

Teho maksaa aina, varsinkin kun sitä tehdään autosta jossa sitä ei alunperin ole, ja kaikki paikat on vahvistettava / vaihdettava järeämpiin.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Puhut Mauri ASIAA... :shock:
Billett
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jorma kirjoitti:Puhut Mauri ASIAA... :shock:
Kiitos, "muutama" tuhatlappunen tuhlattu :lol:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Pakkohan tätä on kommentoida. kun on huimat 1 kpl tullut jo rakenneltua 200D turboja eikä ole vielä etes lauennut :)

Nuo Maurin hinnat on varmaan kohillaan jos ei mitään pysty/osaa itse tehdä, mutta paljon säästää jos jotainkaan pystyy itse tekemään. Ja mulla ainakin se ite tekeminen on vähintään yhtä mukavaa ja tärkeää kuin se lopputulos.

Itsellä homma alkoi koneen avaamisella ja uutta osaa tuli mm. runkolaakerit, turbomallin kk-laakerit, männänrenkaat, imuventtiilit ja paljon muuta pientä. Kansi kävi koneistamolla hoidossa. Lohkon hoonasin ja tein samalla 20mm reiän kylkeen öljyputkelle. Tässä vaiheessa oli rahaa palanut jo mukavasti.

Turbon sain sukulaismieheltä parilla sadalla ja pakosarja, painekotelo, paineputkistot, pakoputki (3" rosteri) maksoi yhteensä alle 100e kun itse värkkäilii. Letkukäyrät maksoi tosin n. 100e (4kpl). Kuuleri ja pumppu olivat sitten suunile 1000e. Tähän vielä päälle kaikenlaista pientä.

Voimansiirto on vakio ja on vielä pysynyt nipussa. Maksimiehoja mitattiin 147 kw/370Nm. Tällä hetkellä paine n.0.9 bar ja maksimisyöttö pikkusen pienemmällä.
Ilman tätä foorumia olisin tuskin ikinä alkanut koko hommaan joten siitä kiitos Mersuforumille ja kaikille täällä vaikuttaneille alan pioneereille!
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No toki itse puhuin sellaisen auton rakentamisesta josta sitten otetaan se 400-450 hv ulos. Pienempi teho -> satasen turbo ja cooleri riittää jne = halpa hinta.

Minäkin teen itse, mutta halpaa siinäkään ei ole mikään kun osilta vaaditaan paljon. Siinä ei Cosworthin tai Saabin cooleri kaverin tallin nurkasta paljon mieltä lämmitä :lol:

Syy tähän purkamiseen on se että meikäläiselle sataa yv:tä ja mailia joissa suurin piirtein kysytään samaa "miten saan 400 hv halvalla" ?

Kannattaa muistaa myös että kutoskoneen remppaan menee heti 50 % enemmän kuin nelosen, ja pumpun laitto on siihen kalliimpaa.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Toveri kauhavalta teki kuorma-auton coolerista omaansa välijäähdyttimen. Tosin auto oli datsn. Varsin toimivan näköistä sisärivoitettua ainesta oli ja hyvin on pelannut. Jäähdytin taisi olla munsalasta ostettu ja maksoi 70€, jäämästä vielä muutaman tekisikin, mutta kova homma saada aikaiseksi muuta kuin täys pitkää. Pitäis tehdä levy jossa hahlot kennoille ym.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Vil_Ma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 76
Liittynyt: La 27.12.2003 15:53
Paikkakunta: Pohojanmaan seutu
Viesti:

kones

Viesti Kirjoittaja Vil_Ma »

Tuossahan sitä faktaa tulikin...

Täällä on tosiaan 200D ja 250D superturpo koneet ylimääräsenä. Punasesta riisuttuja päivityksien mukaan jääneinä. Hintaahan niille tulee, että jos hakee purkaamokonetta purkaamohintaan, ei myyjä kohtaa ostajaa.
-pensalla pestään pensselit-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Aihehan lähti 200d turbotuksesta, ja voin nyt kokemuksesta sanoa, että kyllä sitä rahaa saa siihenkin palamaan....kattoa ei ole. 200d on siitä kiitollinen kohde, että sen käytetyt osat ovat inhimillisesissä hinnoissa, jos viitsii vanhojen romujen kanssa touhuta, kuten minä teen.

Mutta mitä sitten, jos homma on harrastus, ei rahan ja ajankululla ole mitään väliä. Maksaa ne muutkin harrastukset. Järellä ei kannata perustella näitä hommeleita. Silloin pitää ostaa vanha Corolla ja ajella sillä hissukseen :lol: Uutta ei kannata ostaa, siinä tippuu yhden turbotuksen verran hinta joka vuosi... Turborojuista saa sentään jotain, kun myy ne osina eteenpäin.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

multakin löytys 200 turbo d kone täydellisenä. pumpussa isot elementit yms... kuuleri ja putkisto 2.5tuuman. ja vielä halvalla. asennuskin onnistuu jos tuot vain auton tänne.
www.thaiklupi.fi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Sanonpa minäkin nyt sanani sitten, ei ne kulut välttämättä nyt aivan huimiksi nouse, jos tavoitteena ei ole tehdä superturbo vaan vaparia vähän turbolla piristää, jotain tonnin pintaan tuli itellä kaikki maksaan kun lähes kaiken tein itse. Ei oo superturbo, mutta tavoitteet saavutettiin...mutta semmosen oon huomannu niinku monet muutki että projekteilla on taipumus paisua varsinkin jos paremmin tekee ja budjetit lähes poikkeuksetta ylittyy aluksi arvaamattomien pienten ja vähän isompienkin tilpehöörien vuoksi ja työmäärä tahtoo kans aina paisua vaikka kuinka suunnittelis ja varais tarpeeksi aikaa. Ja liikaa ei kannata hötkyillä, vähemmällä vaivalla lopen selviää kun alusta asti koittaa tehä kunnolla, siltikin aina tahtoo joutua vielä jotain juttuja korjailla ja muutella. Vaan kyllähän siinä oppii, seuraavalla kerralla osaa paremmin ja periksi ei anneta! :?

Tais vähä kuulostaa joltain saarnalta...eipä kyllä ollu tarkotus :D
Millhill Performance
-Built With Pride-
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä tosiaan saa 100-120hp 200d:n kohtuu rahalla. Mutta hyvin usein ahkerimmat "nettiturbottajat" kyselee sitä lopullista hintaa hommalle, eli se raha tuntuu kuitenki olevan se suurin ongelma. Ylärajaa ei tule hinnassa.

Ja jokainen harrastaa tätä homma ihan vapaaehtoisesti. Ei ole pakko olla turboa jos ei rahat riitä. Esim. minulla ei ole tavoitteena superturbo, ja tavoitteeseen on päästy. Vielä on hienosäätöä jäljellä, mutta pääpiirteittäin kokoonpano on valmis tai ainakin osat hankittuna.
Ja lopputuloksesta voi sanoa, että ite tehty.

Ps. mukavan näköinen kulkine tuo Wahva 115 livenä. Viheltää sekin 8) Kunnon myrskylyhty.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Juu ja ei äkkinäinen arvaakkaan että on solmu putkessa...
Itse tein ja säästin
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

[quote="Mauri H."] "miten saan 400 hv halvalla" ?

Erittäin yksinkertanen vastaus kaikille kyselijöille, ET MITENKÄÄN ainakaan pitkäks iloks. :lol:
Vastaa Viestiin