200d turbo
200d turbo
Tästäkin on juttua täällä jo melko paljon,mut kyselisin et mitä ootte koneelle tehneet kun ootte turbottaneet? pumpun säätö ja ahdin kylkeen periaatteella vai? millaisia tehoja olette ottaneet 200 dieselistä,
Nyt kun 'jormalla' on komeita 4 sylinterisen pakosarjoja myynnissä varmasti kannattaa laittaa samantein semmonen ja riittävän kokoinen ahdin, noilla pikkuahtimilla ja kovilla syötöillä on nuo koneet tahtoneet 'sulailla'.Samuli H kirjoitti:Tässä on aika hyvin kerrottu mitä kakssataseen kannattaa tehdä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16301
Tämä ihan tämmösen noviisin, joka ei ole koskaan turbokonetta rakentanut, kommenttina
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tossa,kai tähän mennessä kovin parisatanen:
http://www.teamrwd.com/dieselboost/250.php
Oli "veri kuul"
Pojilla sivut vähän vanhentuneet mutta jotain osviittaa...
EDIT: toisaalla jo kyselitkin näiden perään
http://www.teamrwd.com/dieselboost/250.php
Oli "veri kuul"
Pojilla sivut vähän vanhentuneet mutta jotain osviittaa...
EDIT: toisaalla jo kyselitkin näiden perään
Viimeksi muokannut jpk, Ma 10.01.2005 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja jos ei halua hullutella (epätodennäköistä ) Niin joku t03 ja säädetty vakiopumppu on ihan kiva käyttöturbo. Mutta se nälkä tahtoo kasvaa.....
Eli isompi turbo kunnon pakosarjalla, turbon laakerit, 7mm tapit pumppuun+ morkoolit yms.
Täälläkin lojuu yksi ylimääräinen 200D:n turbon pakosarja. Penkitetty sillä sarjalla yli 200hp. Ostohalukkuutta voi ilmaista mulle tai Wil_malle, joka sarjan omistaa.
Eli isompi turbo kunnon pakosarjalla, turbon laakerit, 7mm tapit pumppuun+ morkoolit yms.
Täälläkin lojuu yksi ylimääräinen 200D:n turbon pakosarja. Penkitetty sillä sarjalla yli 200hp. Ostohalukkuutta voi ilmaista mulle tai Wil_malle, joka sarjan omistaa.
Joku mersupurkaamo??
Siellähän taitaa olla rahamiehiä ku kysellään avaimetkäteen periaatteellaArska124 kirjoitti:-86 200 dieseli on kyseessä,
oiskohan oulun alueella tollasen turbottajaa ettei ite tarvis vaivautua
Paljonko on tullut kustannukset tollasesta projektista?
Tuo tänne se auto ja tukko isompia seteleitä, niin eiköhän tuo liiku sen jälkeen
Viikko töitä niin löytyypi löylyä..... Ja osiakin on ihan kivasti valmiina.
Kustannuksia karkeasti:
-pikkuturbo 200-400€
-Pakosarja 150€
-Öljyletkut 50€
-Ahtoputket, pakoputket, klemmarit, kiinniket, kumiletkut, yms. hilppeet 200€
-Cooleri 400€
-pumppu 800€
-iso kytkin
+viikko töitä 40€*40h= 1600€
Tämän jälkeen ajetaan vähän aikaa ja homma jatkuu:
-kone poltetun koneen tilalle 800€ tai vähintään kansiremppa 800€
-turbon laakerit
-iso turbo
- iso savupiippu
-jne.....
Ps. kannattaa kysästä Wil_malta valmista superturbo 200D konetta. Ei tarvii tuota omaa konetta alkaa soveltaan/ särkemään, ku on valmis kone saatavilla.
Joku mersupurkaamo??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 13.10.2004 22:38
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Äkkiä laskettuna hinta/laatusuhde tulee kyllä paremmaksi tuolla 290 pannulla, mitä esim nuo minun laskelmat 200D:stä.
290 kestää kuitenkin tehoa ja tehon käyttöä reilusti.
Turbokonetta EI tehdä opiskelijabudjetilla!!! Tai pitää olla hyvä opintotuki...
Se vaatii rahaa, aikaa ja käsitöitä. Ja se ei netissä istumalla valmistu
290 kestää kuitenkin tehoa ja tehon käyttöä reilusti.
Turbokonetta EI tehdä opiskelijabudjetilla!!! Tai pitää olla hyvä opintotuki...
Se vaatii rahaa, aikaa ja käsitöitä. Ja se ei netissä istumalla valmistu
Joku mersupurkaamo??
Ihan naurettavaa kun porukka visiiin oikeasti kuvittelee että mersun diesel ja 1000 € rahaan on sama kuin 400 hv.
Paskan marjat, koneen hinta, koneremppa ja päälle kunnon osat sekä vahva laatikko ja puhutaan lähestulkoon viisinumeroisista summista, jos auto pitää teettää. Joskus menee tuo summa vaikka tekisi itse, ja enemmänkin.
Neloskoneet tietty halvemmalla.
Mutta halvalla kukaan ei myy kuin paskaa, ja se vasta kalliiksi tulee.
Paskan marjat, koneen hinta, koneremppa ja päälle kunnon osat sekä vahva laatikko ja puhutaan lähestulkoon viisinumeroisista summista, jos auto pitää teettää. Joskus menee tuo summa vaikka tekisi itse, ja enemmänkin.
Neloskoneet tietty halvemmalla.
Mutta halvalla kukaan ei myy kuin paskaa, ja se vasta kalliiksi tulee.
Ne jotka näkee turboista "märkiä unia" ja jotka niitä oikeasti rakentaa/omistaa on yleensä eri henkilöitä.
Turbokone voidaan tehdä halvalla.
Kestävä sellainen ei ole halpa, vaikka olisi kuin mersun moottori.
Tuo minun 2.5D on jo aika kallis toteutus ja siitä on vielä monta tonnia matkaa superturboon tai yleensäkään kestävään koneeseen jolla voi ajaa kaasupohjassa pitempään kuin 2km.
Turbokone voidaan tehdä halvalla.
Kestävä sellainen ei ole halpa, vaikka olisi kuin mersun moottori.
Tuo minun 2.5D on jo aika kallis toteutus ja siitä on vielä monta tonnia matkaa superturboon tai yleensäkään kestävään koneeseen jolla voi ajaa kaasupohjassa pitempään kuin 2km.
Joku mersupurkaamo??
Mutta eikös koko idea ja innostus aikoinaan lähtenyt siitä että halvalla ja kohtalaisen helpolla saadaan mielipuolinen määrä lisää tehoa, kunhan vaan pultataan hieman isompi turbo hollilleen, cooleria nokalle ja vähän pumpunsäätöä, ainakin alkuaikojen keskusteluista sai tälläisen käsityksen.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Joo, mutta nälkä kasvaa ja tekniikka kehittynyt tai särkynyt.....käytännön testien perusteella.Pasi M. kirjoitti:Mutta eikös koko idea ja innostus aikoinaan lähtenyt siitä että halvalla ja kohtalaisen helpolla saadaan mielipuolinen määrä lisää tehoa, kunhan vaan pultataan hieman isompi turbo hollilleen, cooleria nokalle ja vähän pumpunsäätöä, ainakin alkuaikojen keskusteluista sai tälläisen käsityksen.
Ja iso turbo, cooleri, pumpunsäätö ei ole 1000€:n juttu, vaikka kohtuu halpoja tehoja kuitenkin.
Joku mersupurkaamo??
Tuo on se mielikuva joka monella on, totuus vaan on hiukan jotain muuta, sitä vaihdettavaa osaa vaan kun tuntuu menevän melkoisesti.Pasi M. kirjoitti:Mutta eikös koko idea ja innostus aikoinaan lähtenyt siitä että halvalla ja kohtalaisen helpolla saadaan mielipuolinen määrä lisää tehoa, kunhan vaan pultataan hieman isompi turbo hollilleen, cooleria nokalle ja vähän pumpunsäätöä, ainakin alkuaikojen keskusteluista sai tälläisen käsityksen.
Jos nyt kunnolla rakentaa niin pitää muistaa myös päivittää muun muuassa:
Jouset / iskarit
Kallistuksen vakaajat
Jarrusatulat / levyt / palat kunnollisiin (300 turbon alkuperäiset ei ole sellaiset)
Alustan kaikki puslat ja nivelet kuntoon ,sama pätee ohjaukseen.
Nuo asiat kun tuntuu aika monelta unohtuvan.
Ja sinne konehuoneeseen saa aika rajusti rahaa uppoamaan, jos tosiaan tekee kunnolla ja kunnon osista. Jos nyt ajatellaan vaikka yhdistelmää ahdin, pakosarja ja cooleri, siihen voi hyvin mennä jo 2000 €, pumppuun tonni ja pakoputkeen vaikka 400-500 €, jos ei osaa itse tehdä (eikä se rosteri ilmaista ole). Sekalaiseen osaan sitten menee aika kivutta 500 €, öljyputkea, letkua, liitintä, kiristintä, silikoniletkua, ahtoputkea, tiivistetahnoja, erikoistyökaluja, jäähdytinkennoa jne jne jne. Sitten ainakin ahtomittari on tarpeellinen, 100 €. Ilmansuodatin 100 €.
Imusarjan painekotelo..... vaikka 200 €
Nyt on kuluja jo 4400 €, eikä koneelle, vaihteistolle, kytkimelle eikä alustalle / jarruille ole tehty vielä mitään, eikä maksettu kaverille auton laittamisesta. Koneesta saa jo tehoja, mutta ekana hajoaa kytkin / laatikko, ja koneen kunnostakaan ei osaa sanoa.
Jos ei tee alkuperäisestä turbosta, niin ylipäätään tarvii kestävän laatikon, perän ja vetarit., yhteishintana esim: automaatti 500€, vahvistus 1000 €, lukoton perä 500 €, vetarit käytetyt 200 €, yht. 2200 €. Sitten uudet rättinivelet kardaaniin, 200 €, yht 2400 €
Nyt yhteishinta koneen turbosarjalle, pumpulle ja voimansiirrolle 6800 €, alustaan sitten se 600 € ja jarruihin 400 €, tekee
7800 €, eikä edelleen koneremppaa.
Aika skeptinen laskutapa, mutta valitettavasti aika todenmukainen. Aina jotain hajoaa ja jotain puuttuu.
Teho maksaa aina, varsinkin kun sitä tehdään autosta jossa sitä ei alunperin ole, ja kaikki paikat on vahvistettava / vaihdettava järeämpiin.
Pakkohan tätä on kommentoida. kun on huimat 1 kpl tullut jo rakenneltua 200D turboja eikä ole vielä etes lauennut
Nuo Maurin hinnat on varmaan kohillaan jos ei mitään pysty/osaa itse tehdä, mutta paljon säästää jos jotainkaan pystyy itse tekemään. Ja mulla ainakin se ite tekeminen on vähintään yhtä mukavaa ja tärkeää kuin se lopputulos.
Itsellä homma alkoi koneen avaamisella ja uutta osaa tuli mm. runkolaakerit, turbomallin kk-laakerit, männänrenkaat, imuventtiilit ja paljon muuta pientä. Kansi kävi koneistamolla hoidossa. Lohkon hoonasin ja tein samalla 20mm reiän kylkeen öljyputkelle. Tässä vaiheessa oli rahaa palanut jo mukavasti.
Turbon sain sukulaismieheltä parilla sadalla ja pakosarja, painekotelo, paineputkistot, pakoputki (3" rosteri) maksoi yhteensä alle 100e kun itse värkkäilii. Letkukäyrät maksoi tosin n. 100e (4kpl). Kuuleri ja pumppu olivat sitten suunile 1000e. Tähän vielä päälle kaikenlaista pientä.
Voimansiirto on vakio ja on vielä pysynyt nipussa. Maksimiehoja mitattiin 147 kw/370Nm. Tällä hetkellä paine n.0.9 bar ja maksimisyöttö pikkusen pienemmällä.
Ilman tätä foorumia olisin tuskin ikinä alkanut koko hommaan joten siitä kiitos Mersuforumille ja kaikille täällä vaikuttaneille alan pioneereille!
Nuo Maurin hinnat on varmaan kohillaan jos ei mitään pysty/osaa itse tehdä, mutta paljon säästää jos jotainkaan pystyy itse tekemään. Ja mulla ainakin se ite tekeminen on vähintään yhtä mukavaa ja tärkeää kuin se lopputulos.
Itsellä homma alkoi koneen avaamisella ja uutta osaa tuli mm. runkolaakerit, turbomallin kk-laakerit, männänrenkaat, imuventtiilit ja paljon muuta pientä. Kansi kävi koneistamolla hoidossa. Lohkon hoonasin ja tein samalla 20mm reiän kylkeen öljyputkelle. Tässä vaiheessa oli rahaa palanut jo mukavasti.
Turbon sain sukulaismieheltä parilla sadalla ja pakosarja, painekotelo, paineputkistot, pakoputki (3" rosteri) maksoi yhteensä alle 100e kun itse värkkäilii. Letkukäyrät maksoi tosin n. 100e (4kpl). Kuuleri ja pumppu olivat sitten suunile 1000e. Tähän vielä päälle kaikenlaista pientä.
Voimansiirto on vakio ja on vielä pysynyt nipussa. Maksimiehoja mitattiin 147 kw/370Nm. Tällä hetkellä paine n.0.9 bar ja maksimisyöttö pikkusen pienemmällä.
Ilman tätä foorumia olisin tuskin ikinä alkanut koko hommaan joten siitä kiitos Mersuforumille ja kaikille täällä vaikuttaneille alan pioneereille!
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
No toki itse puhuin sellaisen auton rakentamisesta josta sitten otetaan se 400-450 hv ulos. Pienempi teho -> satasen turbo ja cooleri riittää jne = halpa hinta.
Minäkin teen itse, mutta halpaa siinäkään ei ole mikään kun osilta vaaditaan paljon. Siinä ei Cosworthin tai Saabin cooleri kaverin tallin nurkasta paljon mieltä lämmitä
Syy tähän purkamiseen on se että meikäläiselle sataa yv:tä ja mailia joissa suurin piirtein kysytään samaa "miten saan 400 hv halvalla" ?
Kannattaa muistaa myös että kutoskoneen remppaan menee heti 50 % enemmän kuin nelosen, ja pumpun laitto on siihen kalliimpaa.
Minäkin teen itse, mutta halpaa siinäkään ei ole mikään kun osilta vaaditaan paljon. Siinä ei Cosworthin tai Saabin cooleri kaverin tallin nurkasta paljon mieltä lämmitä
Syy tähän purkamiseen on se että meikäläiselle sataa yv:tä ja mailia joissa suurin piirtein kysytään samaa "miten saan 400 hv halvalla" ?
Kannattaa muistaa myös että kutoskoneen remppaan menee heti 50 % enemmän kuin nelosen, ja pumpun laitto on siihen kalliimpaa.
Toveri kauhavalta teki kuorma-auton coolerista omaansa välijäähdyttimen. Tosin auto oli datsn. Varsin toimivan näköistä sisärivoitettua ainesta oli ja hyvin on pelannut. Jäähdytin taisi olla munsalasta ostettu ja maksoi 70€, jäämästä vielä muutaman tekisikin, mutta kova homma saada aikaiseksi muuta kuin täys pitkää. Pitäis tehdä levy jossa hahlot kennoille ym.
So long and thanks for all the fish
- Vil_Ma
- Turbospesialisti
- Viestit: 76
- Liittynyt: La 27.12.2003 15:53
- Paikkakunta: Pohojanmaan seutu
- Viesti:
kones
Tuossahan sitä faktaa tulikin...
Täällä on tosiaan 200D ja 250D superturpo koneet ylimääräsenä. Punasesta riisuttuja päivityksien mukaan jääneinä. Hintaahan niille tulee, että jos hakee purkaamokonetta purkaamohintaan, ei myyjä kohtaa ostajaa.
Täällä on tosiaan 200D ja 250D superturpo koneet ylimääräsenä. Punasesta riisuttuja päivityksien mukaan jääneinä. Hintaahan niille tulee, että jos hakee purkaamokonetta purkaamohintaan, ei myyjä kohtaa ostajaa.
-pensalla pestään pensselit-
Aihehan lähti 200d turbotuksesta, ja voin nyt kokemuksesta sanoa, että kyllä sitä rahaa saa siihenkin palamaan....kattoa ei ole. 200d on siitä kiitollinen kohde, että sen käytetyt osat ovat inhimillisesissä hinnoissa, jos viitsii vanhojen romujen kanssa touhuta, kuten minä teen.
Mutta mitä sitten, jos homma on harrastus, ei rahan ja ajankululla ole mitään väliä. Maksaa ne muutkin harrastukset. Järellä ei kannata perustella näitä hommeleita. Silloin pitää ostaa vanha Corolla ja ajella sillä hissukseen Uutta ei kannata ostaa, siinä tippuu yhden turbotuksen verran hinta joka vuosi... Turborojuista saa sentään jotain, kun myy ne osina eteenpäin.
Mutta mitä sitten, jos homma on harrastus, ei rahan ja ajankululla ole mitään väliä. Maksaa ne muutkin harrastukset. Järellä ei kannata perustella näitä hommeleita. Silloin pitää ostaa vanha Corolla ja ajella sillä hissukseen Uutta ei kannata ostaa, siinä tippuu yhden turbotuksen verran hinta joka vuosi... Turborojuista saa sentään jotain, kun myy ne osina eteenpäin.
Sanonpa minäkin nyt sanani sitten, ei ne kulut välttämättä nyt aivan huimiksi nouse, jos tavoitteena ei ole tehdä superturbo vaan vaparia vähän turbolla piristää, jotain tonnin pintaan tuli itellä kaikki maksaan kun lähes kaiken tein itse. Ei oo superturbo, mutta tavoitteet saavutettiin...mutta semmosen oon huomannu niinku monet muutki että projekteilla on taipumus paisua varsinkin jos paremmin tekee ja budjetit lähes poikkeuksetta ylittyy aluksi arvaamattomien pienten ja vähän isompienkin tilpehöörien vuoksi ja työmäärä tahtoo kans aina paisua vaikka kuinka suunnittelis ja varais tarpeeksi aikaa. Ja liikaa ei kannata hötkyillä, vähemmällä vaivalla lopen selviää kun alusta asti koittaa tehä kunnolla, siltikin aina tahtoo joutua vielä jotain juttuja korjailla ja muutella. Vaan kyllähän siinä oppii, seuraavalla kerralla osaa paremmin ja periksi ei anneta!
Tais vähä kuulostaa joltain saarnalta...eipä kyllä ollu tarkotus
Tais vähä kuulostaa joltain saarnalta...eipä kyllä ollu tarkotus
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Kyllä tosiaan saa 100-120hp 200d:n kohtuu rahalla. Mutta hyvin usein ahkerimmat "nettiturbottajat" kyselee sitä lopullista hintaa hommalle, eli se raha tuntuu kuitenki olevan se suurin ongelma. Ylärajaa ei tule hinnassa.
Ja jokainen harrastaa tätä homma ihan vapaaehtoisesti. Ei ole pakko olla turboa jos ei rahat riitä. Esim. minulla ei ole tavoitteena superturbo, ja tavoitteeseen on päästy. Vielä on hienosäätöä jäljellä, mutta pääpiirteittäin kokoonpano on valmis tai ainakin osat hankittuna.
Ja lopputuloksesta voi sanoa, että ite tehty.
Ps. mukavan näköinen kulkine tuo Wahva 115 livenä. Viheltää sekin Kunnon myrskylyhty.
Ja jokainen harrastaa tätä homma ihan vapaaehtoisesti. Ei ole pakko olla turboa jos ei rahat riitä. Esim. minulla ei ole tavoitteena superturbo, ja tavoitteeseen on päästy. Vielä on hienosäätöä jäljellä, mutta pääpiirteittäin kokoonpano on valmis tai ainakin osat hankittuna.
Ja lopputuloksesta voi sanoa, että ite tehty.
Ps. mukavan näköinen kulkine tuo Wahva 115 livenä. Viheltää sekin Kunnon myrskylyhty.
Joku mersupurkaamo??
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa