Öljynpaineet...APUA!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Öljynpaineet...APUA!

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Teve!

Nyt tarvittais pikasesti VIISAAMPIEN neuvoja.
Auto pelaillu hyvin, lähes kuin unelma, mutta:
Autoon tullu yksi ylimääräinen kierroslukumittari, eli öljynpaineet. Ennen pelannu hyvin, nyt paineet nousee tyhjäkäynnillä 2:een asti.Kaasuttaessa nousee kyllä ja ei myöskään laske kun autolla vedättää.

Onko kysymyksessä vaarallinen vika? :twisted:

Öljynvaihtoväli alkaa mulla kyllä kohta olemaan jo täynnä, joten vaikuttaako tämä em. asiaan. :?:

190 D (2,5)
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Ei tuo nyt vialta oikein kuullosta... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tuo 2bar lämpimällä koneella on vielä täysin normaali. Muistaakseni jos alle 0.5 bar laskee niin silloin jo kannattaa huolestua.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Pasi H. kirjoitti:Tuo 2bar lämpimällä koneella on vielä täysin normaali. Muistaakseni jos alle 0.5 bar laskee niin silloin jo kannattaa huolestua.
Eipä ny liity oikeen lainaukseen mutta misä kohti sulla on tuo öljynpaine tyhjäkäynnillä? Mulla tekee joskus nii että ku käyttää tyhjäkäynnillä vähä kauemmin ja lämmöt alkaa vähä nouseen nii öljynpaineet tippuu johonki reiluun 2:teen baariin. Meinaan vaan ku sulla on tuo sama mylly.. :roll:
W124 230 E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Narski kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Tuo 2bar lämpimällä koneella on vielä täysin normaali. Muistaakseni jos alle 0.5 bar laskee niin silloin jo kannattaa huolestua.
Eipä ny liity oikeen lainaukseen mutta misä kohti sulla on tuo öljynpaine tyhjäkäynnillä? Mulla tekee joskus nii että ku käyttää tyhjäkäynnillä vähä kauemmin ja lämmöt alkaa vähä nouseen nii öljynpaineet tippuu johonki reiluun 2:teen baariin. Meinaan vaan ku sulla on tuo sama mylly.. :roll:
normaalia
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mulla on lämpimällä koneella joutokäynnillä öljynpaineet 2.5bar.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Ei ole kyllä mitään hätää jos 2,5bar on öljynpainetta tyhkäynnillä. Mitä kauemmin ajaa samoilla öljyillä, niin sitä pienemmäksi öljynpaine muuttuu, koska varsinkin dieseleissä menee polttoainetta öljynsekaan moottorin ollessa kylmä. Eli öljyt ohenee.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kunhan on hieman painetta tyhjäkäynnillä niin se riittää. Tietysti jos paine muuttuu yllättäen ja dramaattisesti ilman selvää syy/seuraussuhdetta niin sitten voi jo hieman huolestua.

Kannatta huomata, että jos olisi öljynpainevaroitusvalolla varustettu moottori mittarin sijaan niin valo tuskin syttyisi ennenkuin paineet on alle ½ barin!

Olen lisännyt turbon öljyputkeen varoitusvaloanturin ja moottorin sammuttua öljynpaineet on mittarin mukaan laskeneet jo kauan aikaa sitten nollaan ennenkuin varoitusvalo syttyy. Osasyynä on tietysti anturin sijainti, mutta yleensäottaen valoanturille riittää hyvin pienikin paine maadoituksen katkaisemiseen varoitusvalolta.

Eli ei pitäisi olla syytä huoleen noinkin korkeilla tyhjäkäyntipaineilla, etenkään jos paineet nousevat heti 3:een kun kaasua antaa. Omassa koneessa on lämpimänä tyhjäkäynnillä öljynpaineita alle 2baria ja kone on ~4000km sitten täysin remontoitu. Öljytkin ovat aika ohuet (Castrol GTX Magnatec 5W-40), mutta öljynpaineet saa tyhjäkäynnillä nostettua haluamakseen tyhjäkäyntisäädintä kiertämällä.. :wink:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Olen kuullut niinkin hurjan lukeman (kuulema peräisin jostain korjaamokäsikirjasta?), että 0,8 barin paine 2000 rpm olisi vielä ok... :shock: Itse kyllä olisin tuossa vaiheessa jo tilaamassa vaihtomoottoria :wink: :lol:

EDIT: :oops: tuli vahingossa kahteen kertaan :oops:
Itsellä on nykyään kuumana hiukan alle 2. Aiemmin laski jopa 1.2:een, mutta minulla oli tyhkäkäynti turhan alhaalla (600). Luulin kyllä, että se 600 olisi normien mukainen tyhjäkäynti..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

olen jostain lukenut että moottorin kestävyyden kannalta alarajat olis tyhjäkäynnillä 0.3kiloa ja vasta 3000kierroksilla on oltava 3kilon paineet. tämmöstä moottoria ei varmasti enää kannata vedättää matalilla kierroksilla :D
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Kertokaapas sellanen juttu, että miten noita kierroksia saa nostettua, itellä käy myös jotain 600-700rpm. Kuulemma mitään varsinaista kierrostensäätöruuvia ei ole mutta mistä helvetistä sitä sitten saa nostettua?!
Passat Variant 1.9TDI 2001
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mika T:n vastaus oli suoraan käyttöohjekirjasta. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veppe kirjoitti:Olen kuullut niinkin hurjan lukeman (kuulema peräisin jostain korjaamokäsikirjasta?), että 0,8 barin paine 2000 rpm olisi vielä ok... :shock: Itse kyllä olisin tuossa vaiheessa jo tilaamassa vaihtomoottoria :wink: :lol:
Eikö Kaapo joskus kertoillut jostain kokeilemastaan pystylampusta, jossa paineet oli jotan ihan olematonta?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Paineen merkitys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Väänsin taannoin juttua näistä tyhjäkäyntipaineista erään öljy-yhtiön edustajan kanssa. Tuolloin loppupäätelmä oli, jotta kunhan virtaa, niin se riittää :wink:

Jos tuo tyhjäkäyntipaine olisi oleellinen juttu, olisi aika helppoa virittää öljypumppu sellaiseksi, jotta paineet olisivat aina tapissa. Sen sijaan, jos paine ei nouse tappiin millään, niin biltemaöljynsuodatin on mennyt tukkoon :lol:

PS. W110 - 200D:ssä oli tuollainen viritys, jotta auton sai sammumaan ennenkuin paineet laski.
Terveisin
Tero
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

mjo33400 kirjoitti:Mika T:n vastaus oli suoraan käyttöohjekirjasta. :lol:
Vaan eikai nämäkin luvut ole taas samassa sarjassa Volkkarin "öljynkulutus 1 litra /1000 km on vielä aivan normaalia" käyttöohjekirjan maininnan kanssa. Eli vaikka uusi auto jättäisi sinistä sauhua perässään, niin yrittävät kieltää takuukorjausta...

No, ehkäpä se riittää, että jotain virtausta on. Mutta kyllä kovin alhaisilla paineilla mahtaa nostajatkin jo naputella. Ja jos ei jaksa vetää välyksiä kiinni, niin kyllä kai siitäkin on jo haittaa venttiileillekin??
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Käyttöohjekirja sanoo 124:lle 1,5 litraa / 1000 km. :lol:

PS. Siis normaalia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mjo33400 kirjoitti:Käyttöohjekirja sanoo 124:lle 1,5 litraa / 1000 km. :lol:

PS. Siis normaalia.
niinpä... W201:n kirjassa lukee 1.5dl/100km. ja 280SE:n kirjassa jos en oikein päin hel.. muista niin tais olla 2.5dl/100km :!:
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Alko joskus ottaa pannuun kun ryyppykeikkakuskit jaksoivat kysellä miksei sun öljynpaineet nouse tyhjäkäynnillä ku kahteen ni otinpa mittarin irti ja siirsin viisaria! Ei oo tarvinnu enää kuunnella päättömiä kysymyksiä :lol:
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 881
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Oma bensapata porskuttaa kokoajan täyttä, joskus pitkään ollu käyneenä laskee tyhjäkäynnillä 2.5... Mutta kysehän oli diiseleistä..

Ja kyllä se ihan normaalia on..
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Naftale_n kirjoitti:Oma bensapata porskuttaa kokoajan täyttä, joskus pitkään ollu käyneenä laskee tyhjäkäynnillä 2.5... Mutta kysehän oli diiseleistä..

Ja kyllä se ihan normaalia on..
Tuo 420SE:kin piti neulan tapissa tyhjäkäynnillä... Liekö pensavehkeitten tapa.

PS. Tuota tyhjäkäyntipainetta voi virittää mieleisekseen pienellä tyhjäkäynnin säädöllä. 50kier./min vaikuttaa jo oleellisesti mittarin näyttämään :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

tomaatti kirjoitti:Alko joskus ottaa pannuun kun ryyppykeikkakuskit jaksoivat kysellä miksei sun öljynpaineet nouse tyhjäkäynnillä ku kahteen ni otinpa mittarin irti ja siirsin viisaria! Ei oo tarvinnu enää kuunnella päättömiä kysymyksiä :lol:
Ajeletkos tuolla autolla edelleen?
Tuli vaan heti mielleyhtymä, että mulla taitaa olla sun entinen autosi, kun siinä lepopaineetkin on lähempänä kiloa, vaikka auto ei edes käy. Eipä tuo sitten tyhjäkäynnillä juuri kolmosestakaan lukemia pudota. :wink:
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Näin tyhmänä kysellen, minkälaiset paineet on aivan "uudessa" koneessa, ja mikä vaikuuttaa paineiden laskemiseen ajan kuluessa, kulunut moottori ?
W124 200 -85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Laakerit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

serial kirjoitti:Näin tyhmänä kysellen, minkälaiset paineet on aivan "uudessa" koneessa, ja mikä vaikuuttaa paineiden laskemiseen ajan kuluessa, kulunut moottori ?
Painetta pudottaa tietysti pumpun kuluneisuus, paikkojen tukkoisuus ja etenkin laakerien kunto. Eli, paineen pikainen tippuminen (siis ei kierroksillakaan viisari tapaa yläpään tappia) viittaa laakerivikaan.

Toisaalta jo aiemmin mainittu suodattimen tukkoisuus saattaa antaa samat oireet. Kokemuksesta voin kertoa yhden käsieni kautta siirtyneen 123-230E:n painiden karanneen yllä mainitulla tavalla. Syy oli tukkeutunut biltemasuodatin.
Terveisin
Tero
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

myös jumiutunut/kulunut paineen rajoitus venttiili voi olla alhaisiin paineisiin, paineita voi nostaa kun laittaa esim. prikan jousen alle, näin saadaan jouseen lisää pänninkiä
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

dieselflosse kirjoitti:Tuo 420SE:kin piti neulan tapissa tyhjäkäynnillä... Liekö pensavehkeitten tapa.
Käsittääkseni V8-malleissa pitäisikin olla paineet aikaslailla tapissa tyhjäkäynnillä. Tai pitäisi ja pitäisi, joka tapauksessa ainakin usein näin on. :wink: Vialliset anturit aiheuttavat tosin haamulukemia suuntaan jos toiseenkin; täällä oli tyhjäkäyntipaineet alkuperäisellä anturilla alle kilon luokkaa eikä paineet muka nousseet maantieajossakaan yli 2.5 ja lisänä viisarin hervoton pomppiminen...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

dieselflosse kirjoitti:Tuo 420SE:kin piti neulan tapissa tyhjäkäynnillä... Liekö pensavehkeitten tapa.
Ei ole. Minulla 240D 3.0 piti paineet min 2.5 lukemissa, 230.4 muistaakseni vähän vajaassa 2:ssa, 280E:n paineet on kuumana vähän alle 1.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tapissa narjottaa ainakin meikäläisellä.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Tämä aihe tuntuu olevan "mielenkiintoinen" paljon sitä on täällä puitu.

Noissa uudemmissa ei tarvitse miettiä kun ei mittaria ole, mutta tuossa vanhemmassa on tyhjäkäynnillä öljynpaineet puolisen senttiä alle kolmen, ja ajossa taasen luonnollisesti ylä tapissa. Mutta alemmatkin paineet on vielä aivan normaalia, muistaakseni bensakoneissa on vielä ok jos tyhjäkäyntipaine on siellä 1.25-1.5 paikkeilla.
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Joo

Mulla on tyhjäkäyntipaineet vähän yli 1 bar ,eikä stressaa yhtään !! :)
Vähän painaa kaasua niin on tapissa ,se riittää .
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ihan näin vertailun vuoksi mainitsen tämän asian.
Eli mitattiin tossa uudehkosta Borasta öljynpaineet, lämpimällä moottorilla joutokäynnillä 0,5 bar. Että älkää hermoilko niiden paineitten kanssa :lol:

Myös uudesta A6 2.4 V6 bensakoneesta mitattiin kylmällä koneella öljynpaineet käynnistyksen jälkeen. Semmosta 3,8-4.0 bar näytti olevan.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Vastaa Viestiin