Ohjauspaineensäädin
Ohjauspaineensäädin
Missä se tuo ruiskun ohjauspaineensäädin sijaitsee MB 190 :ssä,olen tuota kylmäkäynnistysongelmaa tutkaillut projektiautossa ja päättänyt myös nujertaa sen eli osa osalta läpi koko auto.Eikös se toimi niin että kun moottori on kylmä niin bi-metalliliuska pienenee,joka saa määräjakajan sisällä olevan männän liikkumaan helpommin ja rikastaa seosta.Onko se siinä määräjakajan kupeessa oleva mötikkä???.
Itsellä se on juuri määräjakajan kyljessä oleva harmaa mötikkä, tulee kaksinapainen liitin. Ilmeisesti sulla ihan vastaavassa paikassa. Kahdella ruuvilla kiinni, omassani on ilmeisesti säätö, ainakin sen näköinen messinkinen ruuvi löytyi sisäpuolelta, mulla se on vaan ihan jumissa. Muuten mötikkä on ihan yhtä puuta, irrotettaessa varo tiputtamasta kahta pientä o-rengasta. Ootko kokeillut irrottaa liitintä ennenkäynnistystä/käynnissä/kaasuteltaessa? Omassa ei ollut mitään eroa, oliko sitten kiinni vai ei, vähän epäilyttää toimivuus. Omat oireet: nopeasti kaasua lisättäessä pieni tulppa ja kylmäkäynnistyksessä kierrokset voisivat olla vähän isommat (käy ihan rajamailla lämpiämiseen saakka). En tiedä pystyykö toimivuutta mittareilla tutkiin, uuttakaan ei viittisi suoraan ostaa.
MB C220cdia -00
KTM 950 supermoto
KTM 950 supermoto
Jos KE-jetronic:n jakajan kyljessä on kuvan mukainen mötikkä eli EHA, niin se säätää jakajan alakammioiden painetta eli ruiskun OHJAUSPAINETTA, control pressure, ECUn ohjaamana (jakajan paine-ero = järjestelmäpaine - ohjauspaine). Yläkammion painetta kutsutaan järjestelmäpaineeksi, system pressure.Missä se tuo ruiskun ohjauspaineensäädin sijaitsee MB 190 :ssä
Järjestelmäpaine mitataan kylmäkäynnistys-suuttimelle lähtevästä yhteestä ja ohjauspaine jakajan tulpatusta yhteestä.
ECU ohjaa EHA:a mA luokan sähkövirralla, + -> ohjauspaine pienenee (paine-ero kasvaa -> rikastus), - -> ohjauspaine suurenee (esim. -60mA:lla paine-ero on 0 -> suuttimien virtaus sulkuetuu)
EHA on alunperin kalibroitu siten, että lämpimänä tyhjäkäynnillä ilman ohjausta (sähköliitin irti) paine-ero on 0,4 bar eli ohjauspaine on tuonverran pienempi kuin järjestelmäpaine, joka on n. 5,2bar?.
Joidenkin raporttien mukaan kuluneissa jakajissa kylmäkäynnistyvyyttä on saatu parannettua, kun e.m. paine-eroa on kasvatettu n. 10% eli 0,44 bar:iin.
EHA:n kalibrointi tehdään kuvan alimmaisen reijän suuttimella (kuvassa alin irto-osa, jonka yllä sen "kansi").
Kun suutinta kierretään myötäpäivään 1/4 kierrosta sen vaikutus on n. 10% ja ollaan +/- 1/8 kierroksen päässä sopivasta kalibroinnista.
Kiitoksia vaan asiapitoisesta vastauksesta. Ihmettelenkin mistä noi paine-erot pystyy mittaamaan. Koskeeko toi säätö vain kylmäkäynnistyvyyttä. Omassa pirsissä alakierroksilta hieman tahmea kaasuunvastaavuus, oiskohan näissä paineissa mahdollisesti heittoa? (ilmavuotoja ei ole ja bensapumpun paineet on mitattu). Suojatulppaa oli näköjään joku edellisistä omistajista räpeltänyt, en tiedä oliko sitten säätöruuvia käännetty mihin suuntaan. Tarvii alkaa rakentaan toista painemittaria, jotta näkee paine-eron.
MB C220cdia -00
KTM 950 supermoto
KTM 950 supermoto
Voi olla esim., että sun 16V:ssä on vaihdettu ilmamäärämittari/jakaja esim. 230E 8V:n osiin ja yritetty saada toimiin.Suojatulppaa oli näköjään joku edellisistä omistajista räpeltänyt, en tiedä oliko sitten säätöruuvia käännetty mihin suuntaan
Alkuperäinen 16V:n jakaja on Bosch 0 438 101 027 tai 0 438 101 028.
.Koskeeko toi säätö vain kylmäkäynnistyvyyttä
KALIBROINTI muutos vaikuttaa siten, että ECU:n ohjaus muuttaa paine-eroa eli rikastaa enemmän. Lambda-takaisinkytkennässä lämpimällä koneella voi olla, että seossäätö alkaa huojua enemmän.
Jos EHA:a on ruuvattu jo ennestään, niin voihan olla, että kalibrointi pitäisi tehdäkin toiseen suuntaan?
EHA:n uudelleen kalibrointi voi myös aiheuttaa perussäädön muutostarpeen, näiden kun pitäisi olla balanssissa keskenään.
Mittaapa EHA:lle tulevaa virtaa (mA), liitin pitää olla kiinni eli toinen piuha poikki ja virtamittaus siihen väliin, miten se muuttuu?Ootko kokeillut irrottaa liitintä ennenkäynnistystä/käynnissä/kaasuteltaessa? Omassa ei ollut mitään eroa, oliko sitten kiinni vai ei, vähän epäilyttää toimivuus.
No minäkin ajattelin kokeilla tuota Pontonin EHA:N viritys kikkaa kun tuo kylmäkäynnistys takkuaa kun on kaks nuita palikoita ei kait siitä voi mitään haittaakaan olla...
Tuossa Benzolta lainattua:
Sain Boschin asentajalta varmaa tietoa : Jos tyhjäkäynnissä ongelmia, näin pystyt kotikonstein tarkastamaan että onko vika kalliissa Boxissa, vai "halvemmissa" komponenteissa : Ota 2 napainen pistoke irti määräjakajan kyljessä olevasta (mikä perkele sen nimi nyt oli , mutta kuitenkin) mustasta laatikosta, joka on nimenomaan edestä katsottuna apumiehenpuolella, jos käynti paranee vika ulottuu Helevetin kalliiseen Boxiin, jos vika ei poistu voit ainakin olla varma että pääset "Halvemmalla"
Tuossa Benzolta lainattua:
Sain Boschin asentajalta varmaa tietoa : Jos tyhjäkäynnissä ongelmia, näin pystyt kotikonstein tarkastamaan että onko vika kalliissa Boxissa, vai "halvemmissa" komponenteissa : Ota 2 napainen pistoke irti määräjakajan kyljessä olevasta (mikä perkele sen nimi nyt oli , mutta kuitenkin) mustasta laatikosta, joka on nimenomaan edestä katsottuna apumiehenpuolella, jos käynti paranee vika ulottuu Helevetin kalliiseen Boxiin, jos vika ei poistu voit ainakin olla varma että pääset "Halvemmalla"
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
vähän vanha aihe, mutta oli niin hyvä kuva ja selostus, että pitää tuota kalibrointia huomenna kokeilla suorittaa ja juuri niin päin, että pienentää tuota EHA:n tekemää paine-ero säätöä, koska nyt se EHA:n tekemä säätö tuntuu ajossa takapuoleen , eli on sitä lambdakorjaus "heiluntaa"
tod.näk. tuota EHA:a on omassa autossa sorkittu, kun siitä on yritetty poistaa tyhjäkäynti ongelmaa (joka poistui tänään kun vaihdoin uuden bensapumpun...) ja nyt se vieläkin ikävästi hieman nypyttää ajossa, jos EHA:n johto on kiinni... tänään kyllä enää vain senverran, että minä sen huomasin apukuski väitti kiven kovaan, että paskat tämä mitään heijaa...
mutta vastaillaan tänne sitten huomenna, että menikö huonommaksi vai poistuiko tuo viimeisin oire/vika ke-jetistä, jota ajan takaa...
1/8 kierrosta vois olla hyvä viedä, ettei tule liian suuria muutoksia tehtyä kerralla
tod.näk. tuota EHA:a on omassa autossa sorkittu, kun siitä on yritetty poistaa tyhjäkäynti ongelmaa (joka poistui tänään kun vaihdoin uuden bensapumpun...) ja nyt se vieläkin ikävästi hieman nypyttää ajossa, jos EHA:n johto on kiinni... tänään kyllä enää vain senverran, että minä sen huomasin apukuski väitti kiven kovaan, että paskat tämä mitään heijaa...
mutta vastaillaan tänne sitten huomenna, että menikö huonommaksi vai poistuiko tuo viimeisin oire/vika ke-jetistä, jota ajan takaa...
1/8 kierrosta vois olla hyvä viedä, ettei tule liian suuria muutoksia tehtyä kerralla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
no niin, äsken säätelin EHA:a ja tuntui paranevan auton käytös...
ei tosin mennyt ihan niin, kuin itse illalla päättelin, eli kun pienensin ohjauspainetta 1/8 kierrosta, meni käytös huonompaan suuntaan, no siitä sitten takaisin normaaliin ja 1/4 kierrosta lisää ja nyt tuntuu pelittävän yläkierroksillakin kunnolla (tyhjäkäynti mulla oli kyllä kunnossa jo aikaisemmin ) eli mulla tuo EHA:n säätö poisti lopullisesti sen epämääräisen humpan tasakaasu ajossa ja yläkierrosten "tehottomuuden", kierrosherkkyyttä tuli myös ehkä aavistuksen lisää
oma ongelma johtui kai siitä, kun EHA kuluu ajan kanssa/lambda säätö muuttuu ja menee niin naftiksi, että se katkaisee tai ainakin ratkaisevasti rajoittaa polttoaineen syöttöä, joka sitten alkaa tutumaan nypytyksenä ajossa...
nyt on hyvä
ei tosin mennyt ihan niin, kuin itse illalla päättelin, eli kun pienensin ohjauspainetta 1/8 kierrosta, meni käytös huonompaan suuntaan, no siitä sitten takaisin normaaliin ja 1/4 kierrosta lisää ja nyt tuntuu pelittävän yläkierroksillakin kunnolla (tyhjäkäynti mulla oli kyllä kunnossa jo aikaisemmin ) eli mulla tuo EHA:n säätö poisti lopullisesti sen epämääräisen humpan tasakaasu ajossa ja yläkierrosten "tehottomuuden", kierrosherkkyyttä tuli myös ehkä aavistuksen lisää
oma ongelma johtui kai siitä, kun EHA kuluu ajan kanssa/lambda säätö muuttuu ja menee niin naftiksi, että se katkaisee tai ainakin ratkaisevasti rajoittaa polttoaineen syöttöä, joka sitten alkaa tutumaan nypytyksenä ajossa...
nyt on hyvä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ohjauspaineensäädin
Onkohan mulla kaikki ihan kohdallaa autossa kun ei ollut väliä oliko ehan pistoke kiinni vai irti, samat paineet tuli kumminkinpäin...?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Nyk; c124 230ce