Sprinter 313 vm07 starttaa muttei käynnisty
Lähetetty: To 03.03.2016 18:02
Okkei, elikä Sprinter 313 vuosimallia 2007 (2,2l koneella) rupesi eilen ihan yhtäkkiä kesken ajon temppuilemaan, eikä enää moottorin sammutuksen jälkeen käynnistynyt. OBD-mittari ei anna liittyviä vikakoodeja, perushuollot tehtynä autossa. Ainoa hälyttävä on OBD-laitteet antama anturitieto polttoaineraiteen paineesta: koko ajan noin 15Bar (kun pitäisi vissiin olla jossain 300 tienoilla jotta moottori voi edes käynnistyä?)
Eli ongelma varmaankin jokin mekaaninen liittyen korkeapainepumppuun, osaako joku sanoa ehdotuksia / miten korjata? -Olen kuullut että siellä voisi vuotaa joku o-rengas yms. (tai voihan siitä pumpusta olla akseli hajalla tyyliin ) -Haluan/pystyn korjaamaan tämän kyllä kotipihassa, mutten oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle tai miten näperrellä raidetta turvallisesti ilman että sormet leikkautuu irti paineistetulla dieselillä (siinä on kuitenkin vain joku kikka, jonka jälkeen se on turvallista).
Alla vielä pidempi kertomus ja ongelmakuvaus jos jotain kiinnostaa:
Liikennevaloihin pysähtyessäni tyhjäkäynti oli tosi epätasaista, meinasi sammahtaa n.3 sek välein (motarilla hetki sitten en huomannut ajossa/äänessä mitään erikoista). Seuraavassa risteyksessä 200m jälkeen sammuikin, mutta sain onneksi uudestaan käyntiin. Seuraavan 500m matkalla parkkipaikalle annoin kevyttä kaasua pysähdyksissä ollessa ettei sammu uudestaan.
Noh, parkkipaikalla auto seisoi sitten tunnin verran webasto päällä odottelemassa kun kävin asioilla, mutta kappas, ei lähtenytkään enää käyntiin palattuani! Startti vääntää ongelmitta, mutta kone ei anna mitään syttymisen merkkiä, ei ns. "örähdä". -Vaikutti siis siltä että olisi tankki kuivana, mutta lisättyäni 20l polttoainetta jerrystä, edelleen sama juttu. Avasin myös ilmausventtiilin (polttoaine suodattimen päällä, muovinen ruuvi) ja (ajattelemattomuuttani) käynnistin OBD-laitteella (CDP+ Delphin ohjelmalla) polttoainepumpun ja hyvinhän sieltä turkui löpöt läpi pihalle...
OBD-lukulaite ei kuitenkaan antanut mitään moottoriin liittyvää vikakoodia, ainoastaan EGR-venttiilin liittyvän virheen joka on näkynyt puolisen vuotta aiheuttamatta tällaisia ongelmia (njoo, joku voi tulkita moottoriin liittyväksi, muttei se kyllä käynnistykseen ole vaikuttanut, lähinnä savuttaa vain tyhjäkäynnillä silloin kun EGR-ventiili on jämähtänyt kiinni-asentoon tai vaihtoehtoisesti rajoittaa tehosta puolet pois harvoin kun ventiili ilmeisesti on jumittunut auki-asentoon).
Testasin tosiaan että polttoainepumppu toimii, löpösuodatin vaihdettu vuoden sisällä, jne. Irroitin myös raiteen päissä olevien paineanturin ja venttiilin johtoa, testaten eri yhdistelmillä aina välissä testaten käynnistää, mutta tuloksetta. OBD-laite luki ihan oikeat oletusarvot (olisiko ollut 400Bar painetta) kun paine anturi oli irti, joten ei ole anturikaan hajalla. Mistään ei myöskään vuotanut nesteitä (tarkistin ennen kuin lotrasin maahan sieltä ilmausventtiilin kautta ).
Eli ongelma varmaankin jokin mekaaninen liittyen korkeapainepumppuun, osaako joku sanoa ehdotuksia / miten korjata? -Olen kuullut että siellä voisi vuotaa joku o-rengas yms. (tai voihan siitä pumpusta olla akseli hajalla tyyliin ) -Haluan/pystyn korjaamaan tämän kyllä kotipihassa, mutten oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle tai miten näperrellä raidetta turvallisesti ilman että sormet leikkautuu irti paineistetulla dieselillä (siinä on kuitenkin vain joku kikka, jonka jälkeen se on turvallista).
Alla vielä pidempi kertomus ja ongelmakuvaus jos jotain kiinnostaa:
Liikennevaloihin pysähtyessäni tyhjäkäynti oli tosi epätasaista, meinasi sammahtaa n.3 sek välein (motarilla hetki sitten en huomannut ajossa/äänessä mitään erikoista). Seuraavassa risteyksessä 200m jälkeen sammuikin, mutta sain onneksi uudestaan käyntiin. Seuraavan 500m matkalla parkkipaikalle annoin kevyttä kaasua pysähdyksissä ollessa ettei sammu uudestaan.
Noh, parkkipaikalla auto seisoi sitten tunnin verran webasto päällä odottelemassa kun kävin asioilla, mutta kappas, ei lähtenytkään enää käyntiin palattuani! Startti vääntää ongelmitta, mutta kone ei anna mitään syttymisen merkkiä, ei ns. "örähdä". -Vaikutti siis siltä että olisi tankki kuivana, mutta lisättyäni 20l polttoainetta jerrystä, edelleen sama juttu. Avasin myös ilmausventtiilin (polttoaine suodattimen päällä, muovinen ruuvi) ja (ajattelemattomuuttani) käynnistin OBD-laitteella (CDP+ Delphin ohjelmalla) polttoainepumpun ja hyvinhän sieltä turkui löpöt läpi pihalle...
OBD-lukulaite ei kuitenkaan antanut mitään moottoriin liittyvää vikakoodia, ainoastaan EGR-venttiilin liittyvän virheen joka on näkynyt puolisen vuotta aiheuttamatta tällaisia ongelmia (njoo, joku voi tulkita moottoriin liittyväksi, muttei se kyllä käynnistykseen ole vaikuttanut, lähinnä savuttaa vain tyhjäkäynnillä silloin kun EGR-ventiili on jämähtänyt kiinni-asentoon tai vaihtoehtoisesti rajoittaa tehosta puolet pois harvoin kun ventiili ilmeisesti on jumittunut auki-asentoon).
Testasin tosiaan että polttoainepumppu toimii, löpösuodatin vaihdettu vuoden sisällä, jne. Irroitin myös raiteen päissä olevien paineanturin ja venttiilin johtoa, testaten eri yhdistelmillä aina välissä testaten käynnistää, mutta tuloksetta. OBD-laite luki ihan oikeat oletusarvot (olisiko ollut 400Bar painetta) kun paine anturi oli irti, joten ei ole anturikaan hajalla. Mistään ei myöskään vuotanut nesteitä (tarkistin ennen kuin lotrasin maahan sieltä ilmausventtiilin kautta ).