w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
http://www.ebay.ie/itm/AC-A-C-AIR-CON-R ... SwuTxWA-DM" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kellään kokemusta käytännössä mimmoinen homma on? Suositellaan 3v välein vaihtoa (by Valeo/google) ja tiedän että ei ole 6v vaihdettu kun entinen om ei ole vaihtanut...
Symptom: ei anna enää kylmää kunnolla vaan 4kpl kojelalaudan etusuuttimista ka mitattuna n. +9c kun ulkopuolella +25c.
- käytetty ammattiliikkeessa/autohuollossa joka ei löytänyt vikaa: paineet ok, määrä ok, ei vuotoja mutta totesi että vaatii lisää tutkimista mistä johtuu, hinta 75e.
Auto on -06 320 CDI V6, 4-zone autom ilmastointi
Haluan vaihtaa joka tapauksessa ennakkohuoltona koska jos menee liikaa kosteutta järjestelmään niin kuulemma tiivisteet vaarassa hajota yms. pelottelua.
Ja kysymys tosiaan oli: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain onko käytännön kokemusta : )
PS huom kannattaa vaihtaa nyt myös ilmajousituksen kompressorin kuivaimen silica-geelit myös jos ei halua että "pakkaset tuli Mese istuu pihassa kuin tatti perä alhaalla" jne : )
eli tämä voi johtua siitä että on kosteutta järjestelmässä ja kosteus jäädyttää ilmapussien venttiilit jolloin saattavat pihistä tyhjäksi. Kesällä taas toimii (nimim kokemusta on).
Onko kellään kokemusta käytännössä mimmoinen homma on? Suositellaan 3v välein vaihtoa (by Valeo/google) ja tiedän että ei ole 6v vaihdettu kun entinen om ei ole vaihtanut...
Symptom: ei anna enää kylmää kunnolla vaan 4kpl kojelalaudan etusuuttimista ka mitattuna n. +9c kun ulkopuolella +25c.
- käytetty ammattiliikkeessa/autohuollossa joka ei löytänyt vikaa: paineet ok, määrä ok, ei vuotoja mutta totesi että vaatii lisää tutkimista mistä johtuu, hinta 75e.
Auto on -06 320 CDI V6, 4-zone autom ilmastointi
Haluan vaihtaa joka tapauksessa ennakkohuoltona koska jos menee liikaa kosteutta järjestelmään niin kuulemma tiivisteet vaarassa hajota yms. pelottelua.
Ja kysymys tosiaan oli: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain onko käytännön kokemusta : )
PS huom kannattaa vaihtaa nyt myös ilmajousituksen kompressorin kuivaimen silica-geelit myös jos ei halua että "pakkaset tuli Mese istuu pihassa kuin tatti perä alhaalla" jne : )
eli tämä voi johtua siitä että on kosteutta järjestelmässä ja kosteus jäädyttää ilmapussien venttiilit jolloin saattavat pihistä tyhjäksi. Kesällä taas toimii (nimim kokemusta on).
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
yleensä tuo vaihtuu samalla kun lauhdutin keulilta koska on siinä . saa sen erikseenkin eli, ilmastointi tyhjäksi , vanha kuivain irti ja uusi tilalle uusin tiivistein, ilmastoinnin täyttö . valmis
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Ensiksi kylmäaineen talteenotto ja sitten noinshade_z kirjoitti:yleensä tuo vaihtuu samalla kun lauhdutin keulilta koska on siinä . saa sen erikseenkin eli, ilmastointi tyhjäksi , vanha kuivain irti ja uusi tilalle uusin tiivistein, ilmastoinnin täyttö . valmis
Kylmäainekiero on suljettu systeemi missä paine jokaisella kylmäaineella on lähes aina yli ilmakehän paineen.
Totaalista paskapuhetta väittää että kuivain pitää vaihtaa muutaman vuoden välein. Samaa paskaa kuten väitetään että ilmastointi pitää huollattaa muutaman vuoden välein. Kylmäaineen täytöksen voi tarkistaa vaikka päivittäin.
Kannattaa opiskella kylmätekniikkaa niin ei tarvi olla googlen varassa.
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
etrade kirjoitti:Ensiksi kylmäaineen talteenotto ja sitten noinshade_z kirjoitti:yleensä tuo vaihtuu samalla kun lauhdutin keulilta koska on siinä . saa sen erikseenkin eli, ilmastointi tyhjäksi , vanha kuivain irti ja uusi tilalle uusin tiivistein, ilmastoinnin täyttö . valmis
Kylmäainekiero on suljettu systeemi missä paine jokaisella kylmäaineella on lähes aina yli ilmakehän paineen.
Totaalista paskapuhetta väittää että kuivain pitää vaihtaa muutaman vuoden välein. Samaa paskaa kuten väitetään että ilmastointi pitää huollattaa muutaman vuoden välein. Kylmäaineen täytöksen voi tarkistaa vaikka päivittäin.
Kannattaa opiskella kylmätekniikkaa niin ei tarvi olla googlen varassa.
niinhän tuossa lukee ekana että tyhjäksi järjestelmä
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Onko kukaan käyttänyt mersun kanssa noita ebay:ssa myytävänä olevia täyttölaitteita? Tekeekö niillä mitään?
http://www.ebay.de/itm/2-Wege-Klimaanla ... SwhRxXKBhv" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä mittari olis hyvä? Ei viittis mitään kiinan romuaa ostaa.
Ite tilasin juuri jenkeistä tuon R134 pullon puhkaisu /puristimen.
Vielä pitäis ostaa palamatonta paineilmaa tai kylmäspray pullo jossa olis tuota R134 ainetta.
http://www.ebay.com/itm/311183313749?it ... m=&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/2-Wege-Klimaanla ... SwhRxXKBhv" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä mittari olis hyvä? Ei viittis mitään kiinan romuaa ostaa.
Ite tilasin juuri jenkeistä tuon R134 pullon puhkaisu /puristimen.
Vielä pitäis ostaa palamatonta paineilmaa tai kylmäspray pullo jossa olis tuota R134 ainetta.
http://www.ebay.com/itm/311183313749?it ... m=&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Kiitos vastauksista
Kysymys on siis vian korjaamisesta, kts. alkuperäinen aloitus, jossa kuivaimella voi olla osuus kun muuten ei ammattihuollossa löytynyt mitään. Tällaiset toimenpiteet taitaakin olla jo syvemmin kylmätekniikkaan syventyneiden keinoja ja toivottavasti pysytään aiheessa jotta tästä tule kipinää bessevisser-hiekkalaatikkotason väittelyyn ihan jostain muusta kuin otsikosta
Eli tyhjätään vaan systeemi ja vaihdetaan ko. osa ja kaikki tiivisteet joita joutuu aukomaan.
Ja kenelläkään siis käytännön kokemusta tästä hommasta? Tilattavat osat ja mahd purkuohjeet/vinkit ettei tarvii käyttöauton kauaa seistä?
Kysymys on siis vian korjaamisesta, kts. alkuperäinen aloitus, jossa kuivaimella voi olla osuus kun muuten ei ammattihuollossa löytynyt mitään. Tällaiset toimenpiteet taitaakin olla jo syvemmin kylmätekniikkaan syventyneiden keinoja ja toivottavasti pysytään aiheessa jotta tästä tule kipinää bessevisser-hiekkalaatikkotason väittelyyn ihan jostain muusta kuin otsikosta
Eli tyhjätään vaan systeemi ja vaihdetaan ko. osa ja kaikki tiivisteet joita joutuu aukomaan.
Ja kenelläkään siis käytännön kokemusta tästä hommasta? Tilattavat osat ja mahd purkuohjeet/vinkit ettei tarvii käyttöauton kauaa seistä?
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
No tarkennetaan...että minä en ainakaan ole sihauttelemassa vaan "tyhjätään talteenoton avulla" laillisin keinoin(sihauttelu on ympäristörikos).
Mutta sitten asiaan: kerrotko "tuura" miten mallikko tekee "kuivaimen vaihtotarve todetaan käsikopelolla", sitähän tietoa tässä on myös tietenkin kaipailtu?
Mutta sitten asiaan: kerrotko "tuura" miten mallikko tekee "kuivaimen vaihtotarve todetaan käsikopelolla", sitähän tietoa tässä on myös tietenkin kaipailtu?
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Väittäisin omien kokemusten peruteella että ei johtu venttiileistä, vaan ilmapusseista itsestään. Niissä on jo pieniä reikiä joka talvella vuotaa, mutta kesällä vähemmän. Sitten kun tarpeeksi paljon on pikkureikiä se lopulta poshtaa tai laskee jo kesälläkin. Itse vaihdoin Arnottin pussit, joissa ei tullut venttiileitä mukana vaan piti laittaa ne vanhat venttiilit vanhoista pusseista. Nyt pysyy perä ylhäällä kesät talvet samalla lailla. Saman ikäinen auto mulla.AMG-Riku kirjoitti:
PS huom kannattaa vaihtaa nyt myös ilmajousituksen kompressorin kuivaimen silica-geelit myös jos ei halua että "pakkaset tuli Mese istuu pihassa kuin tatti perä alhaalla" jne : )
eli tämä voi johtua siitä että on kosteutta järjestelmässä ja kosteus jäädyttää ilmapussien venttiilit jolloin saattavat pihistä tyhjäksi. Kesällä taas toimii (nimim kokemusta on).
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
HannuS kirjoitti:Väittäisin omien kokemusten peruteella että ei johtu venttiileistä, vaan ilmapusseista itsestään. Niissä on jo pieniä reikiä joka talvella vuotaa, mutta kesällä vähemmän. Sitten kun tarpeeksi paljon on pikkureikiä se lopulta poshtaa tai laskee jo kesälläkin. Itse vaihdoin Arnottin pussit, joissa ei tullut venttiileitä mukana vaan piti laittaa ne vanhat venttiilit vanhoista pusseista. Nyt pysyy perä ylhäällä kesät talvet samalla lailla. Saman ikäinen auto mulla.AMG-Riku kirjoitti:
PS huom kannattaa vaihtaa nyt myös ilmajousituksen kompressorin kuivaimen silica-geelit myös jos ei halua että "pakkaset tuli Mese istuu pihassa kuin tatti perä alhaalla" jne : )
eli tämä voi johtua siitä että on kosteutta järjestelmässä ja kosteus jäädyttää ilmapussien venttiilit jolloin saattavat pihistä tyhjäksi. Kesällä taas toimii (nimim kokemusta on).
Väittäisin että molemmat mahdollisia
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Amerikkalainen Chris näyttää miten homma tehdään. Hänellä myös muita alan opetusfilemjä.shade_z kirjoitti:yleensä tuo vaihtuu samalla kun lauhdutin keulilta koska on siinä . saa sen erikseenkin eli, ilmastointi tyhjäksi , vanha kuivain irti ja uusi tilalle uusin tiivistein, ilmastoinnin täyttö . valmis
https://www.youtube.com/watch?v=SHg2xRMnM38" onclick="window.open(this.href);return false;
toinen alan mestari on Erik
https://www.youtube.com/watch?v=lglPJuBXVeE" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
tuura kirjoitti:Siteeraan etradea, jossa kehotetaan opiskelemaan kylmätekniikkaa niin sillä selviää miten kuivaimen tukkoisuus todetaan käsikopelolla.AMG-Riku kirjoitti:No tarkennetaan...että minä en ainakaan ole sihauttelemassa vaan "tyhjätään talteenoton avulla" laillisin keinoin(sihauttelu on ympäristörikos).
Mutta sitten asiaan: kerrotko "tuura" miten mallikko tekee "kuivaimen vaihtotarve todetaan käsikopelolla", sitähän tietoa tässä on myös tietenkin kaipailtu?
Sillälailla..."kiitos avusta" muuta ei sitten tullut vaikka kunnolla pinnistit
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Tuota. Onko tarkoituksen mukaista, että tänne tullaan näsäviisastelemaan? Jos sanamuoto "ensin ilmastointi tyhjäksi" ei miellytä omaa korvaa niin kai sen voi asialilsesti vain tarkentaa, että "tarkoitit kaiketi kylmäaineiden talteenottoa?". Asian voinee jättää ihan siihen eikä alkaa kinastelemaan enempää. Eikös vaan?tuura kirjoitti:Siteeraan etradea, jossa kehotetaan opiskelemaan kylmätekniikkaa niin sillä selviää miten kuivaimen tukkoisuus todetaan käsikopelolla.AMG-Riku kirjoitti:No tarkennetaan...että minä en ainakaan ole sihauttelemassa vaan "tyhjätään talteenoton avulla" laillisin keinoin(sihauttelu on ympäristörikos).
Mutta sitten asiaan: kerrotko "tuura" miten mallikko tekee "kuivaimen vaihtotarve todetaan käsikopelolla", sitähän tietoa tässä on myös tietenkin kaipailtu?
Sitten jos keskustelussa mainitaan, että "se todetaan käsikopelolla" niin voisiko asiaa valoittaa hieman enemmän kun sitä jäljempänä asiallisesti koitetaan kysyä? Jos tarkoitus on tuoda esiin asenne: "täällä olis tietoa, mutta kettu kun ette te muut maalikot tajua, opiskelkaa kylmätekniikkaa" niin tällöin tilanne on jo aika surullinen. Tämän foorumin yksi tarkoitus on jakaa tietoa sitä kysyville. Jos siihen ei ole valmis, niin pitää ainakin ne vittuilut omana tietonaan. Eikö näin?
Jos tarkoitus on vain noppailla ja antaa ymmärtää, että ymmärtää hieman faasimuutosten, lämpötilaerojen, kondensoitumisen ynnämuiden asioiden osaamisella niin on viisain pitää mölyt mahassaan. Jos asenne kuitenkin sattuisi muuttumaan, niin postauksen aloittanut varmasti ottaisi tietoa mieluusti vastaan.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Kylmätyöt on luvanvaraisia, mutta jokainen voi tutkia ja kannattaa tutkia että kuivaimen lämpötila on sama ennen ja jälkeen, kuten aiemmin kerrottu.
Mikäli kuivain on höyrystimen puolelta kylmenpi tai jopa ruosteessa, niin kuivain toimii kuten paisuntaventtiili eli laskee paineen ja on siis tukkeutumassa. Paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine eikä muiden.
Huoltopainemittareilla näkee onko ilmastointi kunnossa ja sen olisi aloitusviestissä olleet ilmastoinnin täyttäjät pitäny todeta.
Mikäli kuivain on höyrystimen puolelta kylmenpi tai jopa ruosteessa, niin kuivain toimii kuten paisuntaventtiili eli laskee paineen ja on siis tukkeutumassa. Paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine eikä muiden.
Huoltopainemittareilla näkee onko ilmastointi kunnossa ja sen olisi aloitusviestissä olleet ilmastoinnin täyttäjät pitäny todeta.
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
tuura kirjoitti:Näin me kylmämiehet.AMG-Riku kirjoitti:tuura kirjoitti:Siteeraan etradea, jossa kehotetaan opiskelemaan kylmätekniikkaa niin sillä selviää miten kuivaimen tukkoisuus todetaan käsikopelolla.AMG-Riku kirjoitti:No tarkennetaan...että minä en ainakaan ole sihauttelemassa vaan "tyhjätään talteenoton avulla" laillisin keinoin(sihauttelu on ympäristörikos).
Mutta sitten asiaan: kerrotko "tuura" miten mallikko tekee "kuivaimen vaihtotarve todetaan käsikopelolla", sitähän tietoa tässä on myös tietenkin kaipailtu?
Sillälailla..."kiitos avusta" muuta ei sitten tullut vaikka kunnolla pinnistit
Voit toki mitata lämpömittarilla tai muulla lämpöä mittaavalla laitteella kuivaimen molemmilta puolin ( tulo/lähtö ) lämpötilaeron.
HEI, nyt aikuisten oikeesti! Jos ei ole hommia ja paha mieli niin kannattaa mennä kotiin tai purkaa paha olo vaikka salilla eikä epäasiallisesti sotkea aiheita täällä turhilla spämmiviesteillä. Kysyin asiallisesti käytännön kokemuksia w211 kuivaimen vaihdosta ja nyt aletaan heittelemään piikikkäästi yleisiä kylmätekniikan viisauksia joista tuosta viimeisimmästäkään ei ole tähän itse asiaan mitään hyotyä. Nyt tästä(kin) viestiketjusta on tulossa joku ihmeen "minä tiedän mutten kerro" avautumisketju eli jotain muuta kuin oli tarkoitus.
Kiitos ja anteeksi.
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
...jos lukee huolellisesti mitä ENSIMMÄINEN aloitusviesti sisältää niin ei tarvitsisi kirjoitella moneen kertaan että "tiedossa on":etrade kirjoitti:Kylmätyöt on luvanvaraisia, mutta jokainen voi tutkia ja kannattaa tutkia että kuivaimen lämpötila on sama ennen ja jälkeen, kuten aiemmin kerrottu.
Mikäli kuivain on höyrystimen puolelta kylmenpi tai jopa ruosteessa, niin kuivain toimii kuten paisuntaventtiili eli laskee paineen ja on siis tukkeutumassa. Paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine eikä muiden.
Huoltopainemittareilla näkee onko ilmastointi kunnossa ja sen olisi aloitusviestissä olleet ilmastoinnin täyttäjät pitäny todeta.
"- käytetty ammattiliikkeessa/autohuollossa joka ei löytänyt vikaa: paineet ok, määrä ok, ei vuotoja mutta totesi että vaatii lisää tutkimista mistä johtuu, hinta 75e.".
Joudun siis luottamaan mitä minulle on ammattiliikkessä kerrottu ja asiallisen kysymyksen esittäneenä foorumin jäsenenä luonnollisesti olisi hirveän kivaa tietää explisiittisesti miten jatkossa vikaa kuuluu tutkia sekä korjata.
Nyt on jo onneksi selvinnyt että kuivaimen vaihto vaatii tyhjennyksen joten joudun palaaman sen osalta ammattilaisten avun piiriin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
W211 kuivainhan on katkaistun pesäpallomailan oloinen alumiiniputki jonka sisältä löytyy suodatin ja kuivainrakeet tai vastaavat. Meno ja paluuliitännät on samassa päädyssä. Kuivain toimii järjestelmän kuormitustilanteesta riippuen myös kylmäaineen "varastona". Ei kuitenkaan siinä määrin, mitä kylmäaineakku.etrade kirjoitti:Mikäli kuivain on höyrystimen puolelta kylmenpi tai jopa ruosteessa, niin kuivain toimii kuten paisuntaventtiili eli laskee paineen ja on siis tukkeutumassa. Paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine eikä muiden.
Etrade tarkoittanee edellä tilannetta, jossa kuivaimen suodatin on tukkeutumassa lähes kokonaan. Se aiheuttaa kylmäainevirtaukseen vastuksen eli kuristuksen. Kuristuksessa tapahtuu painehäviö eli paine laskee. Lähes tukkeutuneen suodattimen tulopuolella lämpötila (ja paine) on korkea, luokkaa lauhduttimen lämpötila (luokkaa 60-70? C) ja suodattimen (eli nyt kuristuksen) jälkeen paine on selkeästi matalempi aiheuttaen kylmäaineen lämpötilan selkeän (jonkun kymmenen asteita?) laskemisen samalla.
Normaalisti kuivaimeen virtaa järjestelmän ollessa tietyssä toimintapisteessä kylmäainetta lämpötilassa joka on lähes lauhduttimen ulostulolämpötila. Nyt kun kuivain on alumiinia, haluaa se vaihtaa (tässä tapauksessa luovuttaa) lämpöä ympäristönsä kanssa melko hanakasti, koska sen lämpötila on korkeampi kuin ympäristön. Toimintapisteestä riippuen kuivainhan voi saada sisäänsä joko vain nestemäistä, mutta myös neste+kaasumaista kylmäainetta.
Kylmäainemiehet voisi(ko?) nyt kokemuksensa perusteella avustaa, millaisista lämpötilaeroista puhutaan missäkin tilanteessa. Selvää taitaa olla se, että mikäli lämpötilaero kuivaimen menevän ja palaavan putken välillä on monta kymmentä asteita, tapahtuu siellä liiallista kuristumista. Toisaalta laskemalla voisimme selvittää sen, paljonko lämmönsiirron ja näin lämpötilaeron suuruusluokka olisi tapauksessa, jossa kuivain toimii normaalisti eikä ole tukossa. Vaihtoehtoisesti kylmäalan ammattilaiset osaisivat varmasti antaa tähän korvansa takaa suuruusluokan. Kyse on lienee yksittäisistä asteista, mitä putkien välillä saisi olla?
Sanomattakin selvää, että ilmastoinnista täytyy muistaa ihmettelyhetkellä pitää kylmäpyynti kokoajan päällä. Oleellista jo tähän aikaan vuodesta illalla tehtävillä diagnooseilla.
Nämä ovat pohdintoja, joita sopii (ja pitää) oikoa ja tarkennella. Näistä on tarkoitus kaikkien oppia.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Tässä oli hyvää pohdintaa asiasta. Itse olen miettinyt niitä mahdollisia syitä jotka voisivat johtaa kuivaimen tukkeutumiseen. Kompuran kulumisesta aiheutuva kiertoon päässyt metallimöyhy. Silloin toki kannattaa vaihtaa ainakin lauhdutin, ehkä myös höyrystin.A.Asiamies kirjoitti:W211 kuivainhan on katkaistun pesäpallomailan oloinen alumiiniputki jonka sisältä löytyy suodatin ja kuivainrakeet tai vastaavat. Meno ja paluuliitännät on samassa päädyssä. Kuivain toimii järjestelmän kuormitustilanteesta riippuen myös kylmäaineen "varastona". Ei kuitenkaan siinä määrin, mitä kylmäaineakku.etrade kirjoitti:Mikäli kuivain on höyrystimen puolelta kylmenpi tai jopa ruosteessa, niin kuivain toimii kuten paisuntaventtiili eli laskee paineen ja on siis tukkeutumassa. Paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine eikä muiden.
Etrade tarkoittanee edellä tilannetta, jossa kuivaimen suodatin on tukkeutumassa lähes kokonaan. Se aiheuttaa kylmäainevirtaukseen vastuksen eli kuristuksen. Kuristuksessa tapahtuu painehäviö eli paine laskee. Lähes tukkeutuneen suodattimen tulopuolella lämpötila (ja paine) on korkea, luokkaa lauhduttimen lämpötila (luokkaa 60-70? C) ja suodattimen (eli nyt kuristuksen) jälkeen paine on selkeästi matalempi aiheuttaen kylmäaineen lämpötilan selkeän (jonkun kymmenen asteita?) laskemisen samalla.
Normaalisti kuivaimeen virtaa järjestelmän ollessa tietyssä toimintapisteessä kylmäainetta lämpötilassa joka on lähes lauhduttimen ulostulolämpötila. Nyt kun kuivain on alumiinia, haluaa se vaihtaa (tässä tapauksessa luovuttaa) lämpöä ympäristönsä kanssa melko hanakasti, koska sen lämpötila on korkeampi kuin ympäristön. Toimintapisteestä riippuen kuivainhan voi saada sisäänsä joko vain nestemäistä, mutta myös neste+kaasumaista kylmäainetta.
Kylmäainemiehet voisi(ko?) nyt kokemuksensa perusteella avustaa, millaisista lämpötilaeroista puhutaan missäkin tilanteessa. Selvää taitaa olla se, että mikäli lämpötilaero kuivaimen menevän ja palaavan putken välillä on monta kymmentä asteita, tapahtuu siellä liiallista kuristumista. Toisaalta laskemalla voisimme selvittää sen, paljonko lämmönsiirron ja näin lämpötilaeron suuruusluokka olisi tapauksessa, jossa kuivain toimii normaalisti eikä ole tukossa. Vaihtoehtoisesti kylmäalan ammattilaiset osaisivat varmasti antaa tähän korvansa takaa suuruusluokan. Kyse on lienee yksittäisistä asteista, mitä putkien välillä saisi olla?
Sanomattakin selvää, että ilmastoinnista täytyy muistaa ihmettelyhetkellä pitää kylmäpyynti kokoajan päällä. Oleellista jo tähän aikaan vuodesta illalla tehtävillä diagnooseilla.
Nämä ovat pohdintoja, joita sopii (ja pitää) oikoa ja tarkennella. Näistä on tarkoitus kaikkien oppia.
Eikös kuivaimen tarkoitus ole poistaa ensimmäisen asennuksen aikana järjestelmään ilman mukana päässyt kosteus?
Toinen asia mitä olen miettinyt , tarvitaanko avoimena, huollon tai putkien korjaamisen takia käytetty järjestelmä pumpata tyhjiöksi siihen tarkoitukseen tehdyllä pumpulla? Eikös kuivaimen vaihto uuteen aja saman asian?
Ainakin oma omakotitalon lämpöpumppu, jonka itse lainvastaisesti asensin, piti tyhjentää sellaisella pumpulla. Tyhjennys kesti luokkaa 45min-tunti. Siellä ei erillistä kuivainta muistaakseni ollut.
Yleisimmät viat näissä systeemeissä lienevät letku ja putkirikot ja muut korroosion aiheuttamat syöpymiset. Ja kolareissa luonnollisesti lauhduttimen rikkoutumiset.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Tyhjiöinti tehdään vaadittavaan alipaineeseen saakka että kaikki ilman ja kosteuden mukana oleva skeida poistuu kylmäainekierrosta ja kuivaimella otetaan loput. Minkäänlaista aikaa ei voi olla että tarvittava alipaine saavutetaan, vai voiko joku todistaa että tietty aika on vaadittava tyhjiö...HannuS kirjoitti: Eikös kuivaimen tarkoitus ole poistaa ensimmäisen asennuksen aikana järjestelmään ilman mukana päässyt kosteus?
Toinen asia mitä olen miettinyt , tarvitaanko avoimena, huollon tai putkien korjaamisen takia käytetty järjestelmä pumpata tyhjiöksi siihen tarkoitukseen tehdyllä pumpulla? Eikös kuivaimen vaihto uuteen aja saman asian? .
Tuo jatkuva, vuosittainen ilmastoinnin huolto on omiaan tekemään vain hallaa ilmastoinnille, kun sitä tyhjentää ja täyttää kaikenlaiset napinpainajat.
Jos sairaanhoitaja huomaa potilaalla alhaisen verenpaineen, niin valuttaako lääkäri kaiken veren pois potilaasta, vetää alipaineeseen verenkierron ja laittaa tarvittavan kilogramman uutta verta potilaalle? Jos kylmämies huomaa kylmäainevajauksen, poistaako hän aina kylmäaineen ja laittaa uudet tilalle, kuten napinpainajat?
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
HannuS kirjoitti:Amerikkalainen Chris näyttää miten homma tehdään. Hänellä myös muita alan opetusfilemjä.shade_z kirjoitti:yleensä tuo vaihtuu samalla kun lauhdutin keulilta koska on siinä . saa sen erikseenkin eli, ilmastointi tyhjäksi , vanha kuivain irti ja uusi tilalle uusin tiivistein, ilmastoinnin täyttö . valmis
https://www.youtube.com/watch?v=SHg2xRMnM38" onclick="window.open(this.href);return false;
toinen alan mestari on Erik
https://www.youtube.com/watch?v=lglPJuBXVeE" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos Hannu linkeistä
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Kiitos A.Asiamies mielenkiintoisesta pohdinnasta. Voisiko siis mitata kuivaimen lähtevän ja tulevan putken lämpötilat, ja tietyissä olosuhteissa(esim. ulkolämpötila, jäähdytys täysillä) voisi todeta kuivaimen toimintakunnon esim. jos lämpötilaero on liian suuri(kuivain tukossa?)?A.Asiamies kirjoitti:W211 kuivainhan on katkaistun pesäpallomailan oloinen alumiiniputki jonka sisältä löytyy suodatin ja kuivainrakeet tai vastaavat. Meno ja paluuliitännät on samassa päädyssä. Kuivain toimii järjestelmän kuormitustilanteesta riippuen myös kylmäaineen "varastona". Ei kuitenkaan siinä määrin, mitä kylmäaineakku.etrade kirjoitti:Mikäli kuivain on höyrystimen puolelta kylmenpi tai jopa ruosteessa, niin kuivain toimii kuten paisuntaventtiili eli laskee paineen ja on siis tukkeutumassa. Paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine eikä muiden.
Etrade tarkoittanee edellä tilannetta, jossa kuivaimen suodatin on tukkeutumassa lähes kokonaan. Se aiheuttaa kylmäainevirtaukseen vastuksen eli kuristuksen. Kuristuksessa tapahtuu painehäviö eli paine laskee. Lähes tukkeutuneen suodattimen tulopuolella lämpötila (ja paine) on korkea, luokkaa lauhduttimen lämpötila (luokkaa 60-70? C) ja suodattimen (eli nyt kuristuksen) jälkeen paine on selkeästi matalempi aiheuttaen kylmäaineen lämpötilan selkeän (jonkun kymmenen asteita?) laskemisen samalla.
Normaalisti kuivaimeen virtaa järjestelmän ollessa tietyssä toimintapisteessä kylmäainetta lämpötilassa joka on lähes lauhduttimen ulostulolämpötila. Nyt kun kuivain on alumiinia, haluaa se vaihtaa (tässä tapauksessa luovuttaa) lämpöä ympäristönsä kanssa melko hanakasti, koska sen lämpötila on korkeampi kuin ympäristön. Toimintapisteestä riippuen kuivainhan voi saada sisäänsä joko vain nestemäistä, mutta myös neste+kaasumaista kylmäainetta.
Kylmäainemiehet voisi(ko?) nyt kokemuksensa perusteella avustaa, millaisista lämpötilaeroista puhutaan missäkin tilanteessa. Selvää taitaa olla se, että mikäli lämpötilaero kuivaimen menevän ja palaavan putken välillä on monta kymmentä asteita, tapahtuu siellä liiallista kuristumista. Toisaalta laskemalla voisimme selvittää sen, paljonko lämmönsiirron ja näin lämpötilaeron suuruusluokka olisi tapauksessa, jossa kuivain toimii normaalisti eikä ole tukossa. Vaihtoehtoisesti kylmäalan ammattilaiset osaisivat varmasti antaa tähän korvansa takaa suuruusluokan. Kyse on lienee yksittäisistä asteista, mitä putkien välillä saisi olla?
Sanomattakin selvää, että ilmastoinnista täytyy muistaa ihmettelyhetkellä pitää kylmäpyynti kokoajan päällä. Oleellista jo tähän aikaan vuodesta illalla tehtävillä diagnooseilla.
Nämä ovat pohdintoja, joita sopii (ja pitää) oikoa ja tarkennella. Näistä on tarkoitus kaikkien oppia.
Nyt jännittää lukeekohan kukaan autopuolen kylmäammattilainen (joka on oikeasti tehnyt näitä) tätä viestiketjua ja viitsisi vastata tuohon lämpötilaeron vaikutukseen kuivaimen vaihtokunnon toteamiseksi. Tämä voisi hyödyttää tuossa ensimmäisessä viestissäni mainitsemaani jäähdytystehon vajaavuuden syyn etsintää ja turhan kirjoittelun välttämiseksi kannattaa lukea se (mitä on jo tutkittu)ennenkuin vastaa tähän mitään.
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Tuosta kosteudesta järjestelmässä:HannuS kirjoitti:Tässä oli hyvää pohdintaa asiasta. Itse olen miettinyt niitä mahdollisia syitä jotka voisivat johtaa kuivaimen tukkeutumiseen. Kompuran kulumisesta aiheutuva kiertoon päässyt metallimöyhy. Silloin toki kannattaa vaihtaa ainakin lauhdutin, ehkä myös höyrystin.A.Asiamies kirjoitti:W211 kuivainhan on katkaistun pesäpallomailan oloinen alumiiniputki jonka sisältä löytyy suodatin ja kuivainrakeet tai vastaavat. Meno ja paluuliitännät on samassa päädyssä. Kuivain toimii järjestelmän kuormitustilanteesta riippuen myös kylmäaineen "varastona". Ei kuitenkaan siinä määrin, mitä kylmäaineakku.etrade kirjoitti:Mikäli kuivain on höyrystimen puolelta kylmenpi tai jopa ruosteessa, niin kuivain toimii kuten paisuntaventtiili eli laskee paineen ja on siis tukkeutumassa. Paisuntaventtiilin tehtävä on laskea paine eikä muiden.
Etrade tarkoittanee edellä tilannetta, jossa kuivaimen suodatin on tukkeutumassa lähes kokonaan. Se aiheuttaa kylmäainevirtaukseen vastuksen eli kuristuksen. Kuristuksessa tapahtuu painehäviö eli paine laskee. Lähes tukkeutuneen suodattimen tulopuolella lämpötila (ja paine) on korkea, luokkaa lauhduttimen lämpötila (luokkaa 60-70? C) ja suodattimen (eli nyt kuristuksen) jälkeen paine on selkeästi matalempi aiheuttaen kylmäaineen lämpötilan selkeän (jonkun kymmenen asteita?) laskemisen samalla.
Normaalisti kuivaimeen virtaa järjestelmän ollessa tietyssä toimintapisteessä kylmäainetta lämpötilassa joka on lähes lauhduttimen ulostulolämpötila. Nyt kun kuivain on alumiinia, haluaa se vaihtaa (tässä tapauksessa luovuttaa) lämpöä ympäristönsä kanssa melko hanakasti, koska sen lämpötila on korkeampi kuin ympäristön. Toimintapisteestä riippuen kuivainhan voi saada sisäänsä joko vain nestemäistä, mutta myös neste+kaasumaista kylmäainetta.
Kylmäainemiehet voisi(ko?) nyt kokemuksensa perusteella avustaa, millaisista lämpötilaeroista puhutaan missäkin tilanteessa. Selvää taitaa olla se, että mikäli lämpötilaero kuivaimen menevän ja palaavan putken välillä on monta kymmentä asteita, tapahtuu siellä liiallista kuristumista. Toisaalta laskemalla voisimme selvittää sen, paljonko lämmönsiirron ja näin lämpötilaeron suuruusluokka olisi tapauksessa, jossa kuivain toimii normaalisti eikä ole tukossa. Vaihtoehtoisesti kylmäalan ammattilaiset osaisivat varmasti antaa tähän korvansa takaa suuruusluokan. Kyse on lienee yksittäisistä asteista, mitä putkien välillä saisi olla?
Sanomattakin selvää, että ilmastoinnista täytyy muistaa ihmettelyhetkellä pitää kylmäpyynti kokoajan päällä. Oleellista jo tähän aikaan vuodesta illalla tehtävillä diagnooseilla.
Nämä ovat pohdintoja, joita sopii (ja pitää) oikoa ja tarkennella. Näistä on tarkoitus kaikkien oppia.
Eikös kuivaimen tarkoitus ole poistaa ensimmäisen asennuksen aikana järjestelmään ilman mukana päässyt kosteus?
Toinen asia mitä olen miettinyt , tarvitaanko avoimena, huollon tai putkien korjaamisen takia käytetty järjestelmä pumpata tyhjiöksi siihen tarkoitukseen tehdyllä pumpulla? Eikös kuivaimen vaihto uuteen aja saman asian?
Ainakin oma omakotitalon lämpöpumppu, jonka itse lainvastaisesti asensin, piti tyhjentää sellaisella pumpulla. Tyhjennys kesti luokkaa 45min-tunti. Siellä ei erillistä kuivainta muistaakseni ollut.
Yleisimmät viat näissä systeemeissä lienevät letku ja putkirikot ja muut korroosion aiheuttamat syöpymiset. Ja kolareissa luonnollisesti lauhduttimen rikkoutumiset.
kiinteistöpuolella laitteiston asennuksen yhteydessä ammattilaiset käyttävät typpihuuhtelua erillisestä pullosta järjestelmän kosteuden poistamiseksi(putkisto ja laitteiden kennot). Tämä on tehokkaampi tapa kuin pelkkää alipaineen pitäminen vakuumipumpulla x-ajan(riippuu järjestelmän tilavuudesta). Jostain on jäänyt tällainen muistikuva että jos järjestelmä avataan(putken päät auki tms.) niin kosteus tunkeutuu jo 15min aikana siihen ja tämä vaatii kosteuden poiston jotta ajan kuluessa kosteus ei aiheuta ongelmia(korroosio venttiileihin jne, kylmäaineessa olevan voiteluaineen tehon heikkeneminen).
Mitenköhän ajoneuvopuolella, onko täyttöautomaateissa typpihuuhtelu tms. ja onnistuuko ajoneuvoissa typpihuuhtelu erillisestä pullosta tehden?
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
https://www.youtube.com/watch?v=95RdGLFIbL8" onclick="window.open(this.href);return false;HannuS kirjoitti:Amerikkalainen Chris näyttää miten homma tehdään. Hänellä myös muita alan opetusfilemjä.shade_z kirjoitti:yleensä tuo vaihtuu samalla kun lauhdutin keulilta koska on siinä . saa sen erikseenkin eli, ilmastointi tyhjäksi , vanha kuivain irti ja uusi tilalle uusin tiivistein, ilmastoinnin täyttö . valmis
https://www.youtube.com/watch?v=SHg2xRMnM38" onclick="window.open(this.href);return false;
toinen alan mestari on Erik
https://www.youtube.com/watch?v=lglPJuBXVeE" onclick="window.open(this.href);return false;
Noin 23'10" alkaen puhuu kuivaimen vaihdosta koska järjestemässä ollut jo jonkin aikaa vuoto ja altistunut ilmankosteudelle ts. myös kuivain on imenyt sitä ja sisällä oleva silica-kuivainrakeet kyllästyneet kosteudesta eikä pysty ehkä hoitamaan kuivatusta ollenkaa/kunnolla(vaihto on siis vähintään kosteusriskin poisto järjestelmästä ko. tapahtumien johdosta).
PS jossain videossa näin kun kuivain sahattiin auki ja valkoinen kangaspussi jonka sisällä pienet silica-rakeet ovat oli aivan mustunut. Voisiko tuo olla HannuS mainitsema kompressorin metallista "kulumispölyä" esim. öljyyn ja mahd merkkiaineeseen sekoittuneena?
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Turhaa rasittaa päätänsä jos ei tajua kylmätekniikkaa eli logPh, kylmäainekierto, jne... eikä ole lupia.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/20 ... luetuimmat" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tavallinen tallaaja pitäköön porakoneensa kaukana ilmalämpöpumpuista, maalämpöpumpuista ja auton ilmastointilaitteista.
Näin muistuttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), joka tähdentää, että asennuspuuhiin saa ryhtyä vain pätevyyden hankkinut alan ammattilainen."
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/20 ... luetuimmat" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tavallinen tallaaja pitäköön porakoneensa kaukana ilmalämpöpumpuista, maalämpöpumpuista ja auton ilmastointilaitteista.
Näin muistuttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), joka tähdentää, että asennuspuuhiin saa ryhtyä vain pätevyyden hankkinut alan ammattilainen."
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Jos keskustelu pitää lopettaa väärinymmärysten välttämiseksi, kaikki koulut kai pitäisi lopettaa?
S211 E320 CDI -04
* C3
* C3
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Taitaa tosiaan olla turha rasittaa päätänsä täällä kyselemällä, kun tietyiltä henkilöiltä ei asiallisten vastausten sijaan saa kuin poskensoittoa.etrade kirjoitti:Turhaa rasittaa päätänsä jos ei tajua kylmätekniikkaa eli logPh, kylmäainekierto, jne... eikä ole lupia. ..."
Hyvät Herrat. Se tieto ei kuitenkaan kulu, kun sitä täällä jaetaan. Se että asioista jotain (ehkä) tietävät kylmäalan ihmiset eivät suostu asioista puhumaan vaan näkevät tarpeellisekseen vaan soittaa poskeaan, on erittäin valitettavaa. Jos sitä tietoa pitää pantata, niin tehköön sen tyylillä olemalla kokonaan vaiti.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Tällaista voisi esimerkiksi diagnosoida. Kuivain on helposti käsillä, joten mittajärjestelyn tekeminen on aika helppoa. Lämpötilaeron voi ottaa talteen kiinnittämällä putkiin lämpötila-anturit mahdollisimman hyvällä kontaktilla ja kenties pienellä teippieristeellä. Näkee molemmat lämpötilat samaan aikaan, eikä tule epävarmuutta siitä, missä toimintapisteessä järjestelmä kulloinkin mahtaa olla.AMG-Riku kirjoitti: Kiitos A.Asiamies mielenkiintoisesta pohdinnasta. Voisiko siis mitata kuivaimen lähtevän ja tulevan putken lämpötilat, ja tietyissä olosuhteissa(esim. ulkolämpötila, jäähdytys täysillä) voisi todeta kuivaimen toimintakunnon esim. jos lämpötilaero on liian suuri(kuivain tukossa?)?
Aikakin kaksi kylmäukkoa tätä ketjua tuntuu lukevan. En vallan hengitystä kuitenkaan jää pidättämään että heiltä tähän saisi yhtään apua.AMG-Riku kirjoitti: Nyt jännittää lukeekohan kukaan autopuolen kylmäammattilainen (joka on oikeasti tehnyt näitä) tätä viestiketjua ja viitsisi vastata tuohon lämpötilaeron vaikutukseen kuivaimen vaihtokunnon toteamiseksi. Tämä voisi hyödyttää tuossa ensimmäisessä viestissäni mainitsemaani jäähdytystehon vajaavuuden syyn etsintää ja turhan kirjoittelun välttämiseksi kannattaa lukea se (mitä on jo tutkittu)ennenkuin vastaa tähän mitään.
Tuli mieleeni, että ilmastoinnin panelista pääsi näkemään myös tiettyjä lämpötila ja painearvoja ilmastointijärjestelmästä. En vaan nyt muista, mistä kohti järjestelmää ne olikaan. Niistä voisi myös pystyä päättelemään asioita anturien sijainnista riippuen.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Se on jännä ku ihmiset jotka omistaa jotain hel***tin lupia on sen jälkeen niin ylimielisiä ja asiat on järisyttävän vaikeita muiden tajuta sen jälkeen. Pitää tosiaan omia kaikki tieto, pelkäävätkö töidensäpuolesta vai miksi pitää muuttua omahyväiseksi asiansa kanssa?
Omakotitalon (Uuden) saa rakentaa alusta asti itse paitsi sähkötarkastuspöytäkirja täytyy olla "luvalliselta" ukolta. Ihan tosi juttu, mitään muita lupia tai vaadittavaa koulutustakaan ei tarvitse olla kenelläkään muulla nimetyllä vastuuhenkilöllä.
Sitten et saa siihen jotain kusista ilmalämpöpumppua asentaa itse vaan pitäisi maksaa jollekkin "luvallisille" ukolle 250e tunti, kun tulee pällistelemään paikalle ja kääntämään vettiilistä kylmäaineet kiertoon.. Jotain tolkkua pitäisi olla hommissa....
Omakotitalon (Uuden) saa rakentaa alusta asti itse paitsi sähkötarkastuspöytäkirja täytyy olla "luvalliselta" ukolta. Ihan tosi juttu, mitään muita lupia tai vaadittavaa koulutustakaan ei tarvitse olla kenelläkään muulla nimetyllä vastuuhenkilöllä.
Sitten et saa siihen jotain kusista ilmalämpöpumppua asentaa itse vaan pitäisi maksaa jollekkin "luvallisille" ukolle 250e tunti, kun tulee pällistelemään paikalle ja kääntämään vettiilistä kylmäaineet kiertoon.. Jotain tolkkua pitäisi olla hommissa....
2007 R 320cdi
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Jotain tolkkua pitäis olla jutuis mitä foorumille kirjoittaa... uskomatonta oksennusta tyypiltä.Huttiainen kirjoitti:Jotain tolkkua pitäisi olla hommissa....
-
- Mersumies
- Viestit: 636
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Ja totta joka sana. Asia on näköjäön vähän herkkä rumilukselle ja zulle.etrade kirjoitti:Jotain tolkkua pitäis olla jutuis mitä foorumille kirjoittaa... uskomatonta oksennusta tyypiltä.Huttiainen kirjoitti:Jotain tolkkua pitäisi olla hommissa....
Saa kiehumaan tollanen kun vedotaan aina johonkin lupiin. sehän se kertoo ammattitaidosta paljon. tai paperit koulustakaan ei kyllä ammattimiestä tee.
omakotitalo viittaus oli tarkoitettu, et Onneksi vielä ymmärretään, että esim 40 vuotta alantöitä tehneet yriuttäjät hyväksytään ilman koulutuksia valvojiksi:
Kuntakohtaisia eroja, mutta esim.
Pätevyys
KVV- ja IV-työnjohtajalla on oltava vähintään tehtävään soveltuva teknikon tutkinto ja riittävä kokemus asennustöiden valvontaan perehdyttävissä tehtävissä. Omakotitalon KVV- ja IV-asennustöiden työnjohtajaksi voidaan hyväksyä myös kokenut asentaja.
Ilmalämpöpumpunasennus viittaus taas on omakohtainen kokemus. reilu 2 tunnin työstä veloitti asentaja 600e josta tunti meni tyhjiöntiin....
2007 R 320cdi
Re: w211 miten vaihdetaan ilmastoinnin kuivain
Mikä sun edellinen käyttäjätunnus oli, vai onko niitä useampikin ?