Eli kyseessä on w124 300dt -91. Autoon vaihdoin om606 420tkm ajetun turbokoneen ja syöttöpumppuna toimii om603 mynä 7mm tasapäisillä elementeillä. Pumpun asensin 16eykk. Öljykorkki pois ja pyöritin konetta niin kauan, että nokan rattaan pieni piste tuli näkyviin. Siitä pyöritin sen verran eteenpäin, että kampiakselilla oli lukema 16eykk. Tällöin nokkarattaan piste on n. klo8 kohdalla
Ongelmana on, että auto ei käynnisty. Ei edes lupaa. Pari 100ah akkua pyöritetty jo. Tankki 3/4 täynnä, uusi pa esisuodatin ja pääsuodatin. Hehkut mitattu ja ne ovat 0.9ohm eli ilmesesti ok? On startattu suutinputket löysällä ja suuttimille asti tulee polttoaine. PA suodatin on täynnä. Ajattelin, että onkohan vika ajoituksessa? Itse koneessa ei ole vikaa, ostin koko väyrysen tekniikanluovuttajaksi ja sillä ajoin 250km ostopaikalta kotiin. Toimi hyvin.
Seuraavaksi katsoin todellisen ruiskutusennakon. Otin pumpun päältä ykkösen polttoaineputken pois ja pyöritin konetta kaasuvipu pohjassa. Polttoaineen pinta nousee, kun kampiakselin astemerkit osoittavat alaspäin Eli 16eykk kampuralla on juuri vastakkaisella puolella (180astetta pielessä) siihen kampiakselin merkkiin nähden. Eikö mynän pumpuilla asennuksessa käytettävä ennakko ja todellinen ennakko ole samat? Eli todellisen ennakonkin pitäisi olla tuo 16eykk? Tuliko tuo pumppu nyt kuitenkin asennettua väärälle kierrokselle
OM606 pumpun ajoitus
Re: OM606 pumpun ajoitus
Mynä 7 on 20 EYKK ainaskin mulla ja monella muullakin.
Re: OM606 pumpun ajoitus
Joo viistetyillä 7mm elementeillä 20eykk on oikea ennakko. Mulla on vanhan mallin mynäpumppu ja sille 16eykk on oikea ennakko.
Re: OM606 pumpun ajoitus
Eikös tuolla ole tarpeeksi tietoa yhden pumpun säätöön
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: OM606 pumpun ajoitus
Siis lukituksella pumppuun pitää olla se noin 15 astetta jälkeen ykkja joutsen kaulla noin 24 astetta ennen ykk.
Mutta pitää olla myös varma että kampura on 180astetta oikein..koska nyt luulen että näin on käynyt.
Mutta pitää olla myös varma että kampura on 180astetta oikein..koska nyt luulen että näin on käynyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-