MB w107 SLC electric

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 20:40
Noniin, eli painetaan yleisön pyynnöstä tämmönen hieman mielipiteitä jakava oldschool-projekti tuommosesta w107-korisesta mersusta ja sen muutoksesta 4,5 litraisesta bensasta sähköautoksi. Projekti on jo edenyt jonkun matkaa, mm. kaikki korityöt on tehty.

Kuva

Käyn tähän asti tehdyt hommat pääpiirteeittäin läpi, että päästään tähän hetkeen.
Viimeksi muokannut Ilmaister päivämäärä Su 16.10.2016 21:35, muokattu yhteensä 1 kerran


Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 590
Liittynyt: La 15.06.2013 10:08
Paikkakunta: Sirius
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 20:56
En tykkää! Jos ois ollut Fordin vanha OHC alunperin niin sitten ois saanut mennä. Mutta ei jumalainen V8.
Nykyiset...
'04 SLK55 AMG
Ollut joskus...
'05 CLK55 AMG - '94 Audi A8 4.2i V8 - '00 CLK55 AMG Kleemann - '92 BMW 850i 5.0i V12 - '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8 - '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8 - '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth - '77 Ford Capri 2.8i - '90 Ford Sierra 2.0i DOHC - '87 Renault 21 GTX Nevada 2.0i
...Ja pienet sille!
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1322
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 21:25
Ei kuitenkaan paljoa jää tuo sähkömoottori tehossa tuolle vanhalle kasille. 225hv->150kw. Käytös voi olla melko erilainen.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 21:46
Auto oli koriltaan melko hyvässä kunnossa. Auto tuli minulle rullaavana, moottori oli myyty reilut 10v sitten ja auto oli seissy suojassa siitä lähtien, joka on varmasti suurin syy korin hyvään kuntoon. Koska autoon asennettaan melko tehokas sähkömottori joka luonnollisesti vaatii melko suuren läjän akkuja.
Päätin kantata uuden lattiapellin kantavammalla profiililla. Vanhojen mersujen kanssa painineet tietävät varmasti kuinka joustava on tuo auton pohja.

Alla uusi lattia ja poikkipalkki hitsailtuna.
Kuva

Kuva on koko lattiasta maalattuna epoksilla.
Kuva

Tuossa vielä kori maalattuna epoksilla yksiväriseksi.
Kuva


Muita muutoksia joita jouduin koriin tekemään olivat:
-Perämurikan kannatus
-Takaiskaritonit
-Kattoluukun leikkaus
-Moottorille sopivan tilan tekeminen kardaanitunnelin alkuun

Mersumies
Mersumies
Viestit: 692
Liittynyt: Ti 23.10.2007 12:20
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 21:47
Asiallista!
Li-ioneilla varmaankin?
Näitten mustangi juttuja tullut seurattua: http://www.zombie222.com/home.html
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 21:50
Alkuperäinen kattoluukku oli melko huonossa hapessa, lisäksi sen moottori uupui kokonaan. Sitä turhatessani päätin antaa renault twingon rättikatolle mahdollisuuden painonsa ansiosta.

Aukko leikattuna.
Kuva

Luukun sovittelua.
Kuva

Kuva

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3734
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 21:56
Kyllähän sähkö on aivan ylivoimainen voimanlähde mutta kun sen varastointi on niin hankalaa :problem:
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Mersumies
Mersumies
Viestit: 692
Liittynyt: Ti 23.10.2007 12:20
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 16.10.2016 22:05
Kuulemma varastoivat akkuihin sitä sähköä?
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3734
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 07:39
Ai, en tiennykkää :shock: Eivaan, akussa on niin pieni kapasitetti painoon nähden verrattuna polttoaineeseen.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 02.09.2003 15:16
Paikkakunta: Päijät-Häme
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 14:28
Aivan mahtava projekti. Tätä pitää seurailla. Omat projektit on vain pikku puuhastelua tällaisen rinnalla.
Nosta hattua..
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 26.11.2013 11:06
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 16:17
Täytyy itsekkin vielä mainita että erittäin hieno projekti! Sähköautot on muutenkin kiehtovia etenkin väännön ja hiljaisuuden suhteen niin vielä tällaisessa korissa :thumbup: Tätä on kyllä seurattava.
Ex W124 E 300 TDT A -95
Ex W202 C 220 CDI A -00
W211 E 220 CDI A -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 17:42
Onpas mukava lukea, että projekti otetaan lämpimästi vastaan! Ajattelin aluksi, että tämä otetaan vastaan classikko-auton tuhoamisena. :thumbup:

MouTine

Elä nyt, onhan mulla se cl600 jos tulee fiilis, että tarvii päristellä. hehe.

Jukkis.

Tuo 150Kw on siis ilmoitettu moottorin tehoksi ja sen se kestää jatkuvalla syötöllä. Hyvällä jäähdytyksellä uskoisin, että pystyy varttimailin ajan puskemaan 300Kw. 150kw teholla luvattu hieman päälle 600Nm vääntöä.

Kumipää

Tarkoitus on käyttää Li-ion sekä Li-ion Polymeer -kennoja. Kirjoitan näistä sopivalla hetkellä pienen tarinan.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 17:52
Auton specsejä:

Voimalinja: Siemenssin 3-vaihe, kestomagnetoitu sähkömoottori, kytkettynä lyhennetyllä kardaanilla toyota hiacen 4,3 välityksellä olevaan kitkalukkoperään.
Perästä napoihin voima välittyy Karpiolan tekemillä custom-vetoakseleilla. Vanteet ja niiden speksit vielä auki. Moottori on sijoitettu alkuperäisen vaihdelaatikon kohdille.

Alusta: Edessä 120mm halkaisijaltaan olevat ilmajouset sekä iskunvaimentimet alkuperäisillä paikoilla. Takana mb w220 modifioidut etuilmajouset joissa siis integroitu iskunvaimmennus. Näitä ohjataan sähköisillä magneettiventtiileillä sekä aiemmin kehittämälläni ilmajousituksen ohjausyksiköllä.


Sähköinen ohjauksen tehostus, sähköinen jarrutehostin ja kosketusnäyttöllä toimiva käyttöliittymä jolla ohjataan auton toimintoja.

Lisäksi Keyless entry.

Akku: Lithium-ion sekä lithium-ion polymeer noin 50kwh kapasiteetilla.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 942
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 19:46
Tehdashan teki aikoinaan tuollaisen w123 sähkö prototyypin :arrow:

https://ranwhenparked.net/2013/01/08/a- ... in-hybrid/

http://www.benzworld.org/forums/w123-e- ... hicle.html
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3734
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 20:44
Mietin että akuthan painaa aika paljon, mutta sähkömoottori taas ei paina kovin hirveästi ja moottori ja vaihdelaatikko jää pois. Minkälainen hyötysuhde on sähkömoottorilla?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 10762
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 21:02
Iso peukku, sekä ideasta että "kanta-auton" valinnasta kuin myös propellihatullisuudesta :thumbup: .

Sähkömoottorin hyötysuhde on paljon parempi kuin polttomoottorin mutta siinä sitä bensaa voi varastoida helpommin auton kyytiin pitkääkin matkaa ajatellen...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC pelastetaan museoimalla
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2739
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 17.10.2016 23:02
Hieno idea! Paljonko tuo sähkömoottori pyörii?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, w107.043 -72, w109.018 -69, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21
ViestiLähetetty: Ke 19.10.2016 05:45
Tuommoisen E-Saabin ovat Suomessa pakertaneet: https://www.youtube.com/watch?v=Euz8gjx ... e=youtu.be
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 18.09.2013 15:20
ViestiLähetetty: To 20.10.2016 14:48
Mielenkiintonen rojekti. Oon touhunnut koulun puolesta parinkin sähköautokonversion kanssa, kuplan ja kleinbusin. Millanen akusto tulee ja paljonko moottorin käyttöjännite?
Nykyinen kalusto:
C124 M103 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla)
S124 300TDT 4MATIC käyttis
Ex kulkineet:
Golf MkII 1.6TD
Chevrolet Caprice 307cid+th200r4
Volvo S40 T4
w140 3.2 SE
w201 2.6
W124 300e
Vw Golf II 1.6bensa
Chevrolet Chevy Van 6.2D
W124 M102
Vw Jetta 1.6 bensa
Vw Golf II 1.6d
Volvo 740 B200e+m47
W202 280
C124 m102
Oldsmobile Delta 88 bensa 5.7L+TH350
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: To 20.10.2016 19:52
Nyt on kyllä mielenkiintoista touhua! Toivottavasti jaksat tännekin editymistä kuvien kera päivitellä. :thumbup:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Pe 21.10.2016 19:44
Eli moottorin maksimi kierrosluku on 11000rpm ja akustona toimii tosiaan itsekasailtu lithium-ion polymeer paketti. Akusto painaa noin 300kg ja moottori 90kg. Käyn kyllä jokaisen aihealueen kuvien ja tarinan kera läpi. Luulen, että aloittelen ohjauksesta. =)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2968
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Ti 25.10.2016 01:14
Nyt on kyllä taas hatunnoston arvoista, ennakkoluulotonta tekemistä! :thumbup:
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että:
"Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 06.10.2005 20:46
Paikkakunta: Satakunta
ViestiLähetetty: Su 06.11.2016 22:07
kiinnostava aihe. Itse mietein aikanani pätkä geen muuttamista sähkötoimiseksi. Se kun oli tehty huoltoautoksi niin olisi kantavuutta riittänyt akustoille. jäi kuitenkin toteuttamatta. Aika maltillinen on akuston paino. kuinka pitkä toimintasädearvio?
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.02.2017 00:07
Noniin! Projekti on edennyt melko pitkälle mutta tarinointi on jäänyt kokonaan paitsioon! Koitetaanpa saada hieman aikaa kiinni.

Eli alkutalvesta viimevuoden puolella tuli maalattua kori samassa tallissa missä maalasin tuon w140 coupen korin. Tähän halusin hieman erikoisemman mutta en liikaa huomiota herättävän maalipinnan. Väriksi tuli tuommoinen metallinharmaa vesimassa ja päälle satiinilakka.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Ilmaister päivämäärä To 09.02.2017 00:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.02.2017 00:11
Seuraavaksi piti askarrella paskarrella myös eteen ilmajouset. Taakse olin jo koritöiden alkuvaiheissa sovittanut w220 etuilmajouset suuren kuormankantokykynsä ja iskunvaimmennuksen säädön takia. Eteen tulee perus palkeet ja alkuperäiset iskunvaimentimet.

Ilmapalkeiden pituuden ollessa rajalinen piti väsätä 110mm korkeat koroke/kiinnitysadapterit, että sain palkeet istumaan tukivarren ja apurungon väliin.

Kuva

ilmajouset kiinnitettynä korokepaloihin ja asennettuna iskarin kanssa paikalleen.

Kuva Kuva


[edit] siinä ilmajousien alla näkyy tehonmuuntaja eli autoon asennettava sähkömoottori. :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.02.2017 00:30
Seuraavana välihyppynä sisustan rakentelu. Kojelauta ja keskikonsoli pääsivät pienen ehostuskäsittelyn jälkeen takaisin paikoilleen jonka jälkeen piti matoittaa lattiat ennen seuraavia työvaiheita. Alkuperäinen matto ei ollut vaihtoehto joten marssin rättikauppaan hakemaan läpihengittävää mutta jämäkkää huopaa, jonka liimailin kontaktiliimalla kiinni auton pohjapeltiin ja hyvinhän tuo tuntui tarttuvan.

Alla mallailua leikatuilla paloilla.

Kuva


Matto kutatuinkin liimailtuna. Tein lattiamaton useammasta osasta.

Kuva

Hattuhyllyn palan tein ohuesta koivuviilusta, jonka verhoilin keinonahalla. Kaiuttimiksi vaatimattomat zachryn 2-tie mööpelit.

Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Su 14.08.2011 21:56
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: To 09.02.2017 01:15
Seuraavaksi aiheena akut. Piti saada matalajännitepuolelle tehtyä akku, että pääsisi testaamaan alijärjestelmiä sitä mukaa, kun niitä sai asennettua paikoilleen. Tämä osio saattaa kiinnostaa ihmisiä niin koitan tarinoida tästä hieman tarkemmin.

Alkuperäinen tarkoitus oli tietysti tehdä akusto uusista 18650 lithium-ion kennoista joiden kapasiteetti olisi 2500mAh luokkaa, nimellisjännite 3,7V.
Niinpä pyytelin tarjouksia eri paikoista. Mieli alkoi kuitenkin muuttua kun halvimmat tarjoukset pelkistä kennoista huiteli 10000€ ikävemmällä puolella, joten päätin kartoittaa mahdollisuuden tehdä akku kierrätysmatskusta. Niinpä otin yhteyttä erääseen loppukierrätyspisteeseen ja he ottivat esittämäni asian lämpimästi vastaan.

Viikkoa myöhemmin:

Kuva

Aloitin homman purkamalla pari akkua ja erottelemalla kennot. Pian saapuikin testerit, joilla sain mitattua kennoissa jäljellä olevan kapasiteetin.

Kuva

Testausten jälkeen vaikutti siltä, että yhden akun neljästäkymmenestä kennosta keskimäärin kaksi oli viallisia ja loput 38kpl oli yli 90% kunnossa.
en kuitenkaan luottanut vielä tähän vaan päätin "nopeasti" kasata 3kw moottorilla olevan sähköfillarin ja tehdä siihen akun. Näin saisin luotettavaa tietoa ja varmistettua kennojen todellisen tilan. 1000km pyörällä todisti minulle tarpeeksi tukevasti sen, että voin hyvillä mielin kasata näistä myös autoon akuston.

Alla video eräästä pyörälenkistä. Huiput rajoitettu 72km/h, käyttöjännite 74V.
https://www.youtube.com/watch?v=XNL0I7FtPA8&t=36s

Niinpä kasasin ensimmäisen autoakun näistä kennoista, nimellisjännite 11,1V ja kapasiteetti 180Ah.
Ei mikään kaunokainen mutta mahtuu tarkoitettuun koteloonsa hyvin.

Kuva

Kuva

Aloin samalla miettimään korjeajänniteakkua ja sille tulevia vaatimuksia. Virtaa tulisi kulkemaan maksimissaan 280A, joka rajoitettu suntilla.
Muutamia laskelmia myöhemmin päätin rakentaa ajoakun siten, että se tulisi pienemmistä paketeista, jotka kytketään sarjaan.
28kennoa rinnan ja 3 sarjaan.

Alla hahmotelma tulevasta.

Kuva

Piti vielä varmistaa yhden kupariliuksan läpi kulkeva virta, etteivät ne ala lämmittämään akkua turhan takia. Yksi keno pystyy purkamaan itsensä 10A purkuvirralla täydestä tyhjäksi ilman vaurioriskiä.

kuvassa olevat akut antaa yhteensä yli 220A hetkellisesti.

Kuva


Hyvin tuntui virta kulkevan, joten aloin tekemään ensimmäistä ajoakkumoduulia. Tässä kohtaa olin panostanut kunnon juotosasemaan, että homma käy mukavammin. Kennoja ei saa lämmittää juottaessa liian pitkään, 3s sääntö on melko hyvä. Sillä en ole saanut tuhottua vielä yhtään kennoa.

Kuva


Akunhallintajärjestelmästä sen verran, että on otettu huomioon ja tulee kyllä. :)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 692
Liittynyt: Ti 23.10.2007 12:20
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: To 09.02.2017 06:40
Tätä on mukava seurata, lisää vain tarinaa!

Ps: täälläkin sähköpyöräillään reilun 10kw:n voimin :)
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: To 05.05.2011 20:14
Paikkakunta: Jämsänkoski
ViestiLähetetty: To 09.02.2017 07:52
Hauska projekti, pitää pistää seurantaan :thumbup:
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Su 27.06.2004 17:25
Paikkakunta: Sastamala
ViestiLähetetty: To 09.02.2017 20:09
Mielenkiintoinen projekti! Ei muutaku lisää kerrontaa vaan!
Käyttis: S202 200cdi -2000
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi