E350 bluetec moottori ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

Mikähän mahtaa olla vikana w212 e350 bluetecissä kun kesken ajon yhtäkkiä tuli hirveä valkoinen savu pakoputkista ja vedot hävisi totaallisesti. Tehojen häviämisen jälkeen moottori sammui itsestään eikä enään lähde millään käymään? Startatessa tuntuu kuin moottori olisi ihan jumissa. Eli startatessa startti jaksa pyörittää moottoria vaikka akku aivan uusi ja täynnä.

Vikakoodeja moottoriin näytti 13AF00 dpf:n nokimäärä ei ole kunnossa sekä 123900 ahtopaine on liian pieni sekä 104F00 vaihtoventtiili pakokaasun takaisinkierrätyksen jähdytin virtakatkos. Muissa ohjainlaitteissa ei ollut vikakoodeja.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Minkälaista ajoa tällä autolla ajetaan? Onko pätkäajoa, matkaa? Lämmittämättä liikkeelle?
Ikä, kilometrit?

Yksi dieseli väyrynen on ollut sellainen, mikä ajon jälkeen ei enää jaksanut startata seuraavana päivänä, Moottori löi hanttiin lisävirrallakin, syynä oli ihan tukkoon muurautunut katalysaattori. Turbon jälkeen laippaa löysälle ja heti lähti käyntiin.

Mutta tämähän on vain spekulointia, voihan siellä olla kannentiivistekkin mennyt yms..
Staarilla nyt ensimmäisenä suosittelisin tutkimaan.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

Kumipää kirjoitti:Minkälaista ajoa tällä autolla ajetaan? Onko pätkäajoa, matkaa? Lämmittämättä liikkeelle?
Ikä, kilometrit?

Yksi dieseli väyrynen on ollut sellainen, mikä ajon jälkeen ei enää jaksanut startata seuraavana päivänä, Moottori löi hanttiin lisävirrallakin, syynä oli ihan tukkoon muurautunut katalysaattori. Turbon jälkeen laippaa löysälle ja heti lähti käyntiin.

Mutta tämähän on vain spekulointia, voihan siellä olla kannentiivistekkin mennyt yms..
Staarilla nyt ensimmäisenä suosittelisin tutkimaan.


Sekalaista ajoa pääasissa.
Viimeksi muokannut Zizig, Pe 30.12.2016 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja simosami »

Valkoinen savu voisi olla jäähdytysnestettä, eli onko sitä hävinnyt? Ei kyllä ihan selitä vedon kokonaan häviämistä.
Onko laskutettu?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

Jäähdytinnesteen merkkivalo ei pala mutta kun paisuntasäiliöön katsoin niin näyttää kuin hiukan olisi vähentynyt. Täysin vakio laite eli ei lastutettu.


simosami kirjoitti:Valkoinen savu voisi olla jäähdytysnestettä, eli onko sitä hävinnyt? Ei kyllä ihan selitä vedon kokonaan häviämistä.
Onko laskutettu?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4676
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahdin on mennyt rikki.
Moottorissa mahtaa olla nyt öljyt siellä, missä niiden ei pitäisi olla.
Eikun purkamaan ja katsomaan, mitä löytyy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

tuikku kirjoitti:.
Ahdin on mennyt rikki.
Moottorissa mahtaa olla nyt öljyt siellä, missä niiden ei pitäisi olla.
Eikun purkamaan ja katsomaan, mitä löytyy.

Pitää alkaa tutkimaan tarkemmin. Sen verran kerkesin katsomaan että öljytikussa öljymäärä näytti ihan normaalilta.
Lisäksi mielestäni pakoputkista puski valkoista diisselin savua eikä öljyn savua
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Samanlainen valkoinen pölläys tuli, kun omasta kulkineesta lähti ahtoputki irti. Turbon tiivistys ei pelaa, kun ei ole painetta vastassa ja öljyä pääsee sinne minne ei kuuluisi. Tarkista ahtopuolen kunto.
Moottorin pyörimättömyys voi olla vakavampi juttu.
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

tulimäki kirjoitti:Samanlainen valkoinen pölläys tuli, kun omasta kulkineesta lähti ahtoputki irti. Turbon tiivistys ei pelaa, kun ei ole painetta vastassa ja öljyä pääsee sinne minne ei kuuluisi. Tarkista ahtopuolen kunto.
Moottorin pyörimättömyys voi olla vakavampi juttu.


Joo pitää tsekata ahtoputket. Se minuakin ihmetyttää miksi moottori on niin jumissa. Yleensä jos vaikka turbo hajoaa niin ei luulisi moottorin menevän noin jumiin.
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

Nyt on tutkittu ahtoletkut, jotka olivat ehjiä ja turbokin vaikuttaisi ehjältä. Ideoita mitä seuraavaksi alkaisi tutkimaan?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4676
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos kerran sylinterissä on jotain, joka estää käynnistämisen ja on sammuttanut moottorin savun kera.
- Niin polttomoottorissa ei oikein oe muuta mahdollisuutta, kun että joko öljyä on päässyt jotain kautta sylinteriin, siis turbon tai huohottimen kautta, muuta reittiä ei oikein ole.
Tai jäähdytysnestettä, jolle on sitten useampikin mahdollisuus.
Siinäpä ne vaihtoehdot on - vai ? , arvuuttelu on oikeastaan aivan turhaakin.

Sitten vaikkapa endoskooppi käteen ja hehku irti, jotta pääsee kurkkaamaan, kumpaa se neste siellä sylinterissä on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Jaa muistinpas että yhden om642:n oikeen pahasti kuseva suutin löi myös moottorin jumiin.
Sieltäpä se selviää tosiaan kun hehkuja irrottaa, että mitä märkää sieltä löytyy.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

Kumipää kirjoitti:Jaa muistinpas että yhden om642:n oikeen pahasti kuseva suutin löi myös moottorin jumiin.
Sieltäpä se selviää tosiaan kun hehkuja irrottaa, että mitä märkää sieltä löytyy.


Kiitoksia, tämä suutin homma voisi pitää paikkansa. Tuossa kun katsoin niin suuttimet oli päällisin puolin hyvän näköset, muistatko oliko siinä om642 koneessa silloin minkälaisessa kunnossa suuttimet päältäpäin?
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Jos suutin kusee niin päällepäin ei voi tehdä mitään arviota, yhtä hyvin voi olla märkä kuin kuivakin.
Jos moottorin pyöriminen on jumitilanteessa niin suositeltavaa on tutkia sylinterien sisäpuolista elämää ja jos nestepuristus(polttoaine/jäähdytysneste)
on päässyt tapahtumaan niin joutunee tutkimaan hieman syvemmältäkin moottorin elämää.

Villi veikkaus: suutin kussut kärjen ja mutterin juuresta, kanki väärässä-> ahdistaa kampiakselin kaulalla.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Siinä oli muutamien suuttimien kärjet sulaneet, johtuen öljyllä käymisestä, männänpää täynnä niin eihän se häävisti pyörinyt.
Varamoottorista suuttimet reikään ja auto ajoon, ei mennyt veivejä mutkalle.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

Kumipää kirjoitti:Siinä oli muutamien suuttimien kärjet sulaneet, johtuen öljyllä käymisestä, männänpää täynnä niin eihän se häävisti pyörinyt.
Varamoottorista suuttimet reikään ja auto ajoon, ei mennyt veivejä mutkalle.
Okei, kiitos tiedoista. Onko kellään tietoa tarviiko käytetyn suuttimen koodata testerillä autoon vai toimiiko suoraan?
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Zizig kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Siinä oli muutamien suuttimien kärjet sulaneet, johtuen öljyllä käymisestä, männänpää täynnä niin eihän se häävisti pyörinyt.
Varamoottorista suuttimet reikään ja auto ajoon, ei mennyt veivejä mutkalle.
Okei, kiitos tiedoista. Onko kellään tietoa tarviiko käytetyn suuttimen koodata testerillä autoon vai toimiiko suoraan?
aina täytyy koska jokainen suutin on erillainen
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

Nyt on kone saatu käyntiin. Mutta kylmänä tyhjäkäynnillä kone naputtaa voimakkaasti ikään kuin ei kävisi kaikilla pytyillä sen lisäksi pakoputkista tulee valkoista savua pirusti. Naputus kuulostaa mekaaniselta vialta, koska testeri ei antanut mitään vikakoodeja moottoriin ja mittausarvotkin näytti olevan ok. Lisäksi startatessa joutuu sahaamaan muutaman sekunnin pidempään.

Autoon on nyt vaihdettu uusi ahdin sekä kaikki suuttimet. Eikä ääni/savutus ole muuttunut mitenkään.

Onko kellään ajatuksia/kokemuksia mistä lähtisi vikaa selvittämään?
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Ensin puristuspainemittaus ja jos joku sylinteri näyttää vajaalta niin vuotomittaus siihen.
Näkee vuotaako venttiilit.

Huonon palamisen ääni voi kuulostaa mekaaniselta vialta.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Zizig
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 22.05.2014 21:43

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja Zizig »

finnstar kirjoitti:Ensin puristuspainemittaus ja jos joku sylinteri näyttää vajaalta niin vuotomittaus siihen.
Näkee vuotaako venttiilit.

Huonon palamisen ääni voi kuulostaa mekaaniselta vialta.


Kiitos vinkistä, pitää nuo tehdä.

Sellainen tuli mieleen että voisiko savutus johtua että joku sylinteri ei polta polttoainetta kunnolla?
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

kyllä voi savuttaa siksi. tokeneeko se lämpimänä?
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: E350 bluetec moottori ongelma

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Jokos tämän ongelman juurisyy on löytynyt?
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Vastaa Viestiin