Päästömittaus
-
- Mersumies
- Viestit: 2742
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Päästömittaus
No jos tuo autovero poistuu, niin sitten vaan riisselit paaliin ja ostamaan uusi (bensa)merssu tilalle
http://yle.fi/uutiset/3-9409670?origin=rss" onclick="window.open(this.href);return false;
http://yle.fi/uutiset/3-9409670?origin=rss" onclick="window.open(this.href);return false;
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Päästömittaus
Ja väyrysen kopassa 270CDI 0.9...???? WTF220cdi kirjoitti:Etenkin, jos K-arvot olisivat edes jotenkin linjassa, eikä kuten nyt näyttää olevan 211-sarjassa huomattavaa vaihtelua mallien välillä. 04 270CDI pitäs olla sama auto kuin 03 320CDI, mutta K-arvot ei ole sielläpäinkään. Pytty vähemmän, mutta k-arvo voi olla 2.5 kertaa isompiS202 kirjoitti:Kyllä ne kunnossa ollessaan niihin arvoihin pääsee, nimimerkillä -02 sisu kuorma-auto, mittarissa vähän päälle miljoona ja viime katsastuksessa savuarvo 0,28
- Vehon listan mukaiset 1.6, 1.8 ja 3.2
- W211 270CDI -04 tarrassa lukeva K-arvo 1,5
- S211 320CDI -03 tarrassa lukeva K-arvo 0,6
- W211 200CDI -07 tarrassa lukeva K-arvo 3,2
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Päästömittaus
Ja ML -03 270CDI 0,8.
Kuvaako tuo valmistajan antama K-arvo nyt sitten paikallaan poljettavaa moottoria, kuten testi katsastuksessa tehdään, vai jotain yleistä keskiarvoa savutusarvolle autoa normaalisti käytettäessä? Jos paikallaan poljettavaa päästöä, niin korillahan ei ole tällöin mitään merkitystä. No joka tapauksessa aika kirjavia nuo lätkäistyt arvot näyttävät olevan.
Viimeksi pääsin arvoon 1,8, (pari vuotta sitten jopa 0,64) joten tarvii varmaan polkea savuja ennen katsastusta oikein huolella, jotta sais taas yhden lisävuoden autolle elinaikaa.
Kuvaako tuo valmistajan antama K-arvo nyt sitten paikallaan poljettavaa moottoria, kuten testi katsastuksessa tehdään, vai jotain yleistä keskiarvoa savutusarvolle autoa normaalisti käytettäessä? Jos paikallaan poljettavaa päästöä, niin korillahan ei ole tällöin mitään merkitystä. No joka tapauksessa aika kirjavia nuo lätkäistyt arvot näyttävät olevan.
Viimeksi pääsin arvoon 1,8, (pari vuotta sitten jopa 0,64) joten tarvii varmaan polkea savuja ennen katsastusta oikein huolella, jotta sais taas yhden lisävuoden autolle elinaikaa.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Re: Päästömittaus
Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Päästömittaus
Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle? Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan. Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
Re: Päästömittaus
Ei oo, kummallakaan puolella???? Joku turvallisuusvaroitus vaan on molemmilla puolilla. Väykystä löytyy kyllä. Juu pitäishän niillä tietokanta olla, mutta jos ne tosiaan oikeasti vaihtelee noin rutosti mitä tuossa edellä on kerrottu niin... tarttis katsoa löytyykö siitä vakuutuksenmukaisuustodistuksesta.DBFI kirjoitti:Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle? Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan. Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Päästömittaus
Tyyppitarran eli valmistajan kilven puute on hylky peruste. Veho voi tilata uuden aidon.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Päästömittaus
-09 S204 200CDI ja K-arvo 0,01 Kyllä ehjän CDI:n pitää mennä noista rajoista läpi ...
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Päästömittaus
Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.racer123 kirjoitti:-09 S204 200CDI ja K-arvo 0,01 Kyllä ehjän CDI:n pitää mennä noista rajoista läpi ...
2007 R 320cdi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Päästömittaus
DBFI kirjoitti:Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle? Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan. Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
Jepmarkoala kirjoitti:Tyyppitarran eli valmistajan kilven puute on hylky peruste. Veho voi tilata uuden aidon.
Nojailee mihin nojailee mutta hylky tulee jos ei löydy
jos sattu olemaan sitä keltaista nestettä tarkastavan henkilön korvien väli täynnä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Päästömittaus
Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.Huttiainen kirjoitti: Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: Päästömittaus
Mulla on 688tkm ajetussa tuikutetussa vm06 facelift E 280 CDI:ssä 0.03 tuo arvo.racer123 kirjoitti:Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.Huttiainen kirjoitti: Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Löytyykin tuolta ekalta sivulta se lappu.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: Päästömittaus
Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
Re: Päästömittaus
Puuttumatta itse muutokseen ihmettelen miksi kritisoit Trafin logiikkaa? Nehän referoi yksikäsitteiseen numeroon. Eikö tuossa pitäisi ihmetellä miksi se valmistaja on printannut numeroita arpomalla? Tai sitten pitäisi johdonmukaisesti syyttää sipilää kaikesta.Motti M kirjoitti:
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 19:13
- Paikkakunta: Kaavi
Re: Päästömittaus
Mistä stetsonista mun väykkyyn keksitään arvo? Tarrassa ei ole lukemaa ensinkään.
Re: Päästömittaus
Totta tuokin. Tosin en tiedä, onko tuon numeron logiikka tai määrityksessä muuttunut vuosien varrella, ts onko numerot vuodelta 1993 ja 2013 vertailukelpoisia. Lieneekö esim. Euro-normien olosuhde vakioissa tms. tapahtunut jotain muutoksia?DBFI kirjoitti:Puuttumatta itse muutokseen ihmettelen miksi kritisoit Trafin logiikkaa? Nehän referoi yksikäsitteiseen numeroon. Eikö tuossa pitäisi ihmetellä miksi se valmistaja on printannut numeroita arpomalla? Tai sitten pitäisi johdonmukaisesti syyttää sipilää kaikesta.Motti M kirjoitti:
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Re: Päästömittaus
Varmaan alkaa katsastusasemilla olemaan vakiofraasi: sittenhän se saa olla vaikka miten iso.Rahikainen kirjoitti:Mistä stetsonista mun väykkyyn keksitään arvo? Tarrassa ei ole lukemaa ensinkään.
Re: Päästömittaus
Omassa 211 -08 220CDI koneella ovenpielessä lukee 3,2 ja viimeksi katsastuksessa mitattu 0,8.
Tässä ei sitten vissiin ole dpffää.
Tässä ei sitten vissiin ole dpffää.
Autot: W211 -08 E220CDI, W210 -01 E200CDI, Golf IV -00 Alh, M-B Pajero pitkä -90
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Pyörä: Yamaha FZ6N S2
Traktorit: MF3090, VOLVO BM VALMET 705 turbo, MF185, MF165, MF35 4-syl.
Re: Päästömittaus
Oma s203 (203.207) 200cdi manuaali käyttöönotto 17.11.2004 k arvo tuossa tarrassa 0.9. Jotakin 0.3 ollut katastus reilulla ohjelmalla ja 540tkm ajettuna.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Päästömittaus
-03 211 220 CDI täällä, viime leimalla 1,51 savut, ovien pielistä ei löytynyt mitään tarroja (paitsi molemmilla puolilla joku turvallisuustarra joka ei liity tähän). Voiko ne olla jossain muualla, konehuoneestakaan en bongannut?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Päästömittaus
Kiinnostaisi tietää mitä pitää huoltaa, että vanhassa 500 tkm ajetussa autossa olisi kokoajan uuden auton päästöt?Motti M kirjoitti:Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.
kun ei ole sitä hiukkassuodatinta ollut, niin kyllä siellä putki, katit ja pöntöt kerää tuota mustaa, näkeehän sen vaikka putkenpäästä. hiukkasloukullisessa ei paljon mustaa ole ulostulossa, kun töhnät on jäänyt suodattimeen.
kaikenmaailman EGRrät tukkii paljonajetussa imupuolen ja siihen ei pelkkä suodattimen vaihto auta.
Omassa 320CDI 2001 E väyrysessä 300 tkm ajettu. "huollettu" seuraavaa:
- ilmansuodatin
- imusarja sisältä putsattu (egr töhnästä)
- ensimmäinen katti tyhjennetty
- takapönttö uusittu
- imusarjanläpät irrotettu ja tukittu, ku heiluivat jo miten sattuu
- suuttimet katsottu ja ovat hyvissä korjausarvoissa eikä ohivuoto vikoja
Kuulostaa kohtuuttomalta että tällä pitäisi päästä 1,0 arvoon, kun nyt näillä toimilla pääsi 1.5
Mitä tälle voisi vielä tehdä:
- pakoputki ja kaikki pöntöt + katit, tyhjentää tai polttaa tyhjäksi jotenkin tai uusia.
- Uusia kaikki suuttimet?, onhan ne jo vanhoja (hinta kusee pahasti, eli ei kannata kun vanhatkin toimii ja ajoon ei vaikuta)
- onhan se egr paskonut ties minne asti tuota kaikkea moskaa, joten siitä varmaan johtuu tuo kova arvo eniten, ei kuitenkaan viitsi koko moottoria avata.
Vähätuhkaista öljyä olen käyttänyt myös väyrysessä, jos se jotain vaikuttaa vaikkei sitä tarvitakkaan. Tankkiin voisi laittaa jotain aeri ainetta tai lisäainetta ja ennen mittausta päästellä putket punaisiksi.
Erikoinen on tuo trafin vastauski, kun laki on tullut 2002? voimaan, joten miten se vanhempiin voi takautuvasti vaikuttaa? :Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Trafin tarkastaja Mikko Nurmi perustelee Tekniikan Maailmalle lähettämässään sähköpostissa ohjepäivitystä lainsäädännöllä: ”Kyseinen ohje päivitettiin vihdoin vastaamaan lainsäädäntöä eli katsastusdirektiiviä sekä asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002), jossa siis todetaan: ”Jollei dieselkäyttöisen ajoneuvon valmistaja tai maahantuoja ole tyyppihyväksynnässä ilmoittanut savutuksen raja-arvoa ajoneuvossa käytetylle moottorille, absorptiokertoimen raja-arvona käytetään…”” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021245#P8" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
2007 R 320cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: To 21.04.2016 13:43
Re: Päästömittaus
203 c 220cdi 05 ovipielessä lukee 0.5 on hiukkasloukku,kantakortissa lukee tehtaalla tehdystä diesel fuel optimoinnista,viime katsastuksessa savut 0.0
Re: Päästömittaus
En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
Löytyykö netistä?
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo helpottaa kummasti ilman dpf olevia autoja jos noin tulkitaan.
Yllä oleva on vanhentunut ohje...Ei auta asiassa
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
Löytyykö netistä?
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo helpottaa kummasti ilman dpf olevia autoja jos noin tulkitaan.
Yllä oleva on vanhentunut ohje...Ei auta asiassa
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Päästömittaus
Tuossa päästään asian ytimeen kun auto on tarpeeksi kulunut,Huttiainen kirjoitti:Kiinnostaisi tietää mitä pitää huoltaa, että vanhassa 500 tkm ajetussa autossa olisi kokoajan uuden auton päästöt?Motti M kirjoitti:Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.
kun ei ole sitä hiukkassuodatinta ollut, niin kyllä siellä putki, katit ja pöntöt kerää tuota mustaa, näkeehän sen vaikka putkenpäästä. hiukkasloukullisessa ei paljon mustaa ole ulostulossa, kun töhnät on jäänyt suodattimeen.
kaikenmaailman EGRrät tukkii paljonajetussa imupuolen ja siihen ei pelkkä suodattimen vaihto auta.
Omassa 320CDI 2001 E väyrysessä 300 tkm ajettu. "huollettu" seuraavaa:
- ilmansuodatin
- imusarja sisältä putsattu (egr töhnästä)
- ensimmäinen katti tyhjennetty
- takapönttö uusittu
- imusarjanläpät irrotettu ja tukittu, ku heiluivat jo miten sattuu
- suuttimet katsottu ja ovat hyvissä korjausarvoissa eikä ohivuoto vikoja
Kuulostaa kohtuuttomalta että tällä pitäisi päästä 1,0 arvoon, kun nyt näillä toimilla pääsi 1.5
Mitä tälle voisi vielä tehdä:
- pakoputki ja kaikki pöntöt + katit, tyhjentää tai polttaa tyhjäksi jotenkin tai uusia.
- Uusia kaikki suuttimet?, onhan ne jo vanhoja (hinta kusee pahasti, eli ei kannata kun vanhatkin toimii ja ajoon ei vaikuta)
- onhan se egr paskonut ties minne asti tuota kaikkea moskaa, joten siitä varmaan johtuu tuo kova arvo eniten, ei kuitenkaan viitsi koko moottoria avata.
Vähätuhkaista öljyä olen käyttänyt myös väyrysessä, jos se jotain vaikuttaa vaikkei sitä tarvitakkaan. Tankkiin voisi laittaa jotain aeri ainetta tai lisäainetta ja ennen mittausta päästellä putket punaisiksi.
Erikoinen on tuo trafin vastauski, kun laki on tullut 2002? voimaan, joten miten se vanhempiin voi takautuvasti vaikuttaa? :Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Trafin tarkastaja Mikko Nurmi perustelee Tekniikan Maailmalle lähettämässään sähköpostissa ohjepäivitystä lainsäädännöllä: ”Kyseinen ohje päivitettiin vihdoin vastaamaan lainsäädäntöä eli katsastusdirektiiviä sekä asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002), jossa siis todetaan: ”Jollei dieselkäyttöisen ajoneuvon valmistaja tai maahantuoja ole tyyppihyväksynnässä ilmoittanut savutuksen raja-arvoa ajoneuvossa käytetylle moottorille, absorptiokertoimen raja-arvona käytetään…”” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021245#P8" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
eikä mene läpi kaikki asiaan vaikutavat uusikis tai voihan niitä päästöjä koitta vaikka ohjelmalla fixsat,
vaikka sitten koko
moottori tarvitaessa uusikisi kuilvia osia nekin ovat vaikka joku 0,5 ylitys ei käytöön vaikauta mitään
kuten ei vaikka vasta narisemaan alkanut hiukan väljät narina puslta saati rikkinäinen rekisteri kilven valo
rikki mikä rikki korjaa/uusi sama juttu moottorin/suutimien suhteen
jos ei mene sille annettuihin arvoihin on se rikki,
eli ei näitä kaiken mailman takin kätäjä soineja, takaisin vetäjä sipilöitä, rahatapois auton käytäjältä brenereitä
kiinnosta pätkään vertaa miten paljon uusista tulkinosta tulee kustanuksia niitä äänestäneille saatika muille
auton käytäjille jos vanha auto ei mene läpi järkevillä kustanuksilla
korjaa tai romuta osta uusi "kaiken tämän perimäinen tarkoitus" auto/jos asut paikassa missä ei ilman autoa pärjää
muuta paikkan missä pärjää(jonkun kytkyn kautta joku politiiko omistaa osan siitä)
jos ei ole varaa siihen ota tolkutomasti velkaa
(sitten velkaa kun on paljon ei tule mieleenkään arvostella politikkoja että ei vaan korot nouse)
("jostain" se trafi saa noita tulkinta ohjeita ja vastus ei ole EU
mitä niin monesti näihin tyrkytettään
ohjeita "kreikalisetikin ja monet muut jäsen maat"
sieltä saa vaan yllätys ylätys noudatava vain niitä mitä haluavat
eli kun paska valuu byyselisstä soinit sipilät brenrit ym
valitsee siitä omiin tarkoituksiinsa parhaiten sopivan osan ja
sitten vaan kädet pystyyn että ei voi mitään kun EU)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Päästömittaus
Trafilta on myös annettu sellaisia epävirallisia kommentteja, että vanhimpien autojen kohdalla saattaa tämä asia vielä muuttua.
Ja jos ohjeistuksen kappalejaon sarkaimen siirtää pykälällä tai kahdella, niin rajaksi muuttuuisikin Euro-4 tai 2006.
Trafikin voisi siis todeta, että kirjoitusvirhe, eihän me noin tyhmiä päätöksiä tehtäisi...
Ja jos ohjeistuksen kappalejaon sarkaimen siirtää pykälällä tai kahdella, niin rajaksi muuttuuisikin Euro-4 tai 2006.
Trafikin voisi siis todeta, että kirjoitusvirhe, eihän me noin tyhmiä päätöksiä tehtäisi...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Päästömittaus
Viime päästömittauksessa k arvo 1,09 ja tyyppikilvessä lukee 0,9. Onkohan kuinka vaikea taikoa tuo 0,19 pois jotta pääsis läpi?
Re: Päästömittaus
Onkohan tuossa ihan oikeestikkin tapahtunut virhe, koska luulisi tuon liittyvän tuohon yläpuolella olevaan "mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty" kohtaan: Tuo lisäys oli laitettu tosiaan 30.11 päivättyyn dokumenttiin ja alkuperäisessä 8.11 päivätyssä sitä ei ole.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Trafilta on myös annettu sellaisia epävirallisia kommentteja, että vanhimpien autojen kohdalla saattaa tämä asia vielä muuttua.
Ja jos ohjeistuksen kappalejaon sarkaimen siirtää pykälällä tai kahdella, niin rajaksi muuttuuisikin Euro-4 tai 2006.
Trafikin voisi siis todeta, että kirjoitusvirhe, eihän me noin tyhmiä päätöksiä tehtäisi...
Tuossa samassa kohdassa on se kohta "tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä". löytyykö sieltä sitten myös K-arvo, sitä en tiedä.
Ja edelleen tuo laki johon trafilta vedottiin (eli: Kyseinen ohje päivitettiin vihdoin vastaamaan lainsäädäntöä eli katsastusdirektiiviä sekä asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002))
Lienee vuodelta 2002, joten ei se voi koskea vanhempia autoja, vai voiko lakia oikeasti muuttaa takautuvasti?
Mullahan (nykyään se on faijalla) on tuo E270CDI -02, joka on kanssa remontoitu hienoksi ruosteettomaksi kakkos autoksi ja nyt se pitäisi katsastaa. Nyt sitten tulit älläinen mutka matkaan. (0.9 tyyppikelivessä, viimeksi 1.3 katsastuksessa) ajettuhan tällä on 550 tkm, suuttimissa on vähän sanomista kylläkin.
ML löytyy myös vielä ja siinä sallittu K-arvo 0.5, katsastuksessa 0.02 (luonnollisesti hiukkaspöntöllä).
Pyysin myös Tekniikanmaailmaa tutkimaan tätä asiaa, kun ei yksityinen saanut trafilta vastausta ja he lupasivat sen tehdä ja myös tekivät, tosin kovin lyhyt oli tutkielma asiasta. https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi ... ylkayksia/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiedoksi vielä että ollaan Huttusen (Huttiasen) kanssa tätä asiaa mietitty, itsellä on aikaa eläkkeellä näitä jauhaa, mutten ole viimeaikoina ollut oikein kirjoittelu kunnossa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Päästömittaus
Sieltä se ovipilarista löyty tuo kilpi, 0.8 näyttää olevan valmistajan antama arvo. Harmi kun ei ole päästölappua edellisistä kerroista kun konttorilla eivät merkitse lappuun mitään siihen kohtaan.
No, pian se totuus lyö naamalle kun leiman aika koittaa....
No, pian se totuus lyö naamalle kun leiman aika koittaa....
W210 200CDI -02
S203 200CDI -06
S203 200CDI -06
Re: Päästömittaus
Kyllä trafin palvelusta pitäisi löytyä viimeisin mittattu tieto.SammyE46 kirjoitti:Sieltä se ovipilarista löyty tuo kilpi, 0.8 näyttää olevan valmistajan antama arvo. Harmi kun ei ole päästölappua edellisistä kerroista kun konttorilla eivät merkitse lappuun mitään siihen kohtaan.
No, pian se totuus lyö naamalle kun leiman aika koittaa....
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: Päästömittaus
Mistä kohtaa Trafin palvelusta löytyy viimeksi mitattu pakokaasupäästöarvo ? En muista koskaan nähneeni omien autojen tiedoissa.
oulaistenliikenne.fi