Sivu 1/1

MB L407D ja 609D

Lähetetty: La 07.01.2017 13:57
Kirjoittaja Rh-
Elikkäs, uusi tällä foorumilla, jotain taustaa siis.
Vannoutunut itärauta harrastaja ja fani (älkää nyt heti ampuko), mutta pakun tarpeessa tuli ensin hankittua avolava L407D vuodelta 1981, vaivaiset 1128000km rullattuna.

Eräs keskiviikko ilta/yö kävin herättelemässä kaunokaiset Varkauden Moottoriradan vieressä olevan peltihallin takaa pusikosta. Ilmaus, ehjä 140Ah akku kiinni ja tulille!
Tämähän tuotiin ajamalla, kymmenen vuoden seisonnan jälkeen Varkaudesta Siilinjärvelle, valkean savutus loppuu hiukan Timolan risteyksen jälkeen ja alkoi vetämään kunnolla, samalla laturin hihna alkoi huutamaan reippaasti, vaikka laturi ja pumppu pyöri...
Ilmeisesti paikallaan on lyhyin mahdollinen perä, kaasu pohjassa kulkee sen 85km/h max, ihan sama minkälaiseen mäkeen.

Vähän Leppävirran jälkeen kyseinen kapine alkoi jo osoittamaan merkkejä lataamisesta! Saatiin parkit päälle ja tuulilasin pyyhkiöihin ja lämmittimen puhaltimeen eloa. Satoi vettä ja noin +10 lämmintä.
Lämmittimen hanan vaijeri oli säätimen takaa irti ja hana auki, lämmintähän tulee kuin Ladassa! :D Penkkien välissä oma kiertovesipumpulla oleva lisälämmitin vielä lisänä.

Härvelihän kulkee kuin kiskoilla, lepposa ajaa yhellä kädellä, ja radiota voi jopa kuunella, täysillä. Kuopiossa stopattiin ABClle tarkastelemaan pyöränmutterit ja tarkistamaan paineet, tässä vaiheessahan kapine vielä latasi... KYSin kohalla takana ajava "huolto-automme" soitti ja kertoi että takaa oikealta tulee höyryä tai takaset nostaa todella paljon vettä tiestä, varmaan pyöränlaakeri leikkaamassa.

Nopeasti Kuopio-hallin ramppiin ja höyryt kopissa! :o Paniikissa Kuopion muotoiluakatemian pihalle, ja sammuksiin. Hihna oli karannu, jälellä yksi vaijerin pätkä..

Tästä neljän tunnin parkkipaikka remppa sateessa, 4 käyntiä Motonetissä, jumissa olevan laturin säätösysteempi rautasahalla neekeröinti jotta saatiin se liikkeelle, eli rattaasta hampaat pois.
Neljännellä kerralla motonetistä sattui vasta "sopiva" hihna, just ja just riitti kiristysvara. Myyjä jaksoi silti urputtaa että kaksi ensimmäistä hihnaa ovat oikeita... Yllä edes laturin akselille.

Tästä liikenteeseen, suurinpiirtein Motonetin kohdalla huomattii kapineen alkaneen lataamaan kunnolla! Saatiin valot, pyyhkiät ja lämmitin päälle!
Loppumatka meni ajellessa, jarrut toimi oikeassa etupyörässä, Puijon ristillä oli pakko vetää punaisia päin kun ei 20km/h vauhista edes yrittänyt pysähtyä.

Koneena OM616, tästä muutamia ihmetyksiä: Onko pumpussa pakkosyöttö kylmäkäynnistystä varten vetämällä käynistys hantaaki taakse, pöläyttää käynistyessää komean savupilven.
Pumpun tutkimukset on vielä kesken, kyseisessä ei ilmeisesti kuulu edes olla sammutussolenoidia joka siihen on patentoitu? Ainakin pois se joutaa.
Löytyykö mistään sähkökaavioita tälle, hiukkasen houkuttaisi tällä museoleimaa yrittää, joku edellisistä omistajista on patentoinut suurimman osan sähköistä suoraan startin päästä ilman sulakkeita tai mitään.

Suuttimet on käytettävä kanssa pajalla, savuuttaa tyhjäkäynnillä valkeata edelleen, ei kuitenkaan kierroksilla, ei syö vettä, vaikka pelko oli tuon keittämisen jälkeen siitäkin.
Vaimennin ahistaa, sisukset ilmeisesti romahti matkalla, vaimentimen etupäässä komeat kuumumis jäljet koko pöntön ympäri.

Hitsattavaa? Kyllä kiitos! Vasen runkopalkki, lokasuojat, astinlaudat, molempiin joku kyläseppä vetänyt vaan korjauspalat ruosteen päälle -> Tupla ruosteet.
Kopin pohjaan joitain paikkoja.

Mielenkiintoisinta tässä on se, että auto on tuotu ja rekisteröity Suomeen tullessaan 4tn kevytkuorma-autona, jälkeenpäin katsastettu pakuksi. Mahtaneeko kantavuuteen saada puuttuvat 500kg takaisin katsastamalla kamppeen uudestaan kuorma-autoksi. Kantavuus nyt vain 1380kg.

Miksikö? Sen lavalle mahtuu henkilöauto nätisti, Ladan kanssa jäi vielä väljää!

Sitten uudempi hankinta. Kolme vuotta pihalla seisonut 609D, 1987, 398000km rullattu, kaksi omistajaa ennen minua, Tele ja putkifirma! Löytyy entinen työteline/tanssilava katolle, jahka lumet sulaa ja puukasa siirretään päältä pois, pirteä oranssi väritys, iso Eberi takatilassa, tästä jatkossa kysymksiä jahka saan kyseiseen viritykseen selvyyttä.
Eristetty ja vaneroitu takatila, katsastettu huoltoautoksi 5800kg mukaan. Valtio haluaa vain 127€ vuodelta! Pirteä ja terävä ääninen 4l suorasuihku. Kulkee nästisti +130km/h.

Oikeastaan muuta ei ole kuin hitsata kaksi paikkaa, siistiä helmat ja ehkä siistiä maalipintaa, lisätä takatilaan työpöytä ja hyllyt ja katolle kattoteline mitä rekisteröinti ehdot vaati leimalle.

Sitten negatiiviset puolet, kumpikaan ei mahdu autotalliin! Pienempi mahtuisi EHKÄ jos vanteilta (näitähän on 6 sarjaa) nappaa kumit pois ja hitsaa niihin jotakin pitoa sekä ottaa lisäpitkät pois katolta, raapii polanteen oven edestä raktorilla ja toivoo parasta.

Kuvia? https://drive.google.com/open?id=0B910Z ... Tgtdmxjbnc

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: La 07.01.2017 14:07
Kirjoittaja Rh-
Niin, pienempäänhän tehtiin syksyn mittaan jarruremontti taakse, jarruputket, pienhilkkeet, sylinterien putsaus ja herkistely.
Uusi jarrupääsylinteri 75€ saksasta, odotin että sylinteri olisi joku peruskorjattu vanha, mutta ei, paketti uusi.

Puuilosta haen myös uuden 80Ah akun 71€.

Samalla ennen remonttia lava nostettiin pois, todettiin lavan vanerit sekä lavan ja rungon välissä olevat puut lahoiksi, etittävä turkki-alumiiniä jostain.

Kannattaneeko rungon ja lavan välissä oleva kakkos kakkoset laittaa kyllästetystä vai vain höylätystä ja maalatusta?

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: La 07.01.2017 14:51
Kirjoittaja Rh-
Niin, ja tuon L407D rusikupumpun päällä oleva punainen öljykorkki, pumpulla on ilmeisesti omat öljyt?
Sama öljy kelpanee kuin koneessa? Lisätään korkin tasalle vai siihen asti kunnes tulee jostain ulos?

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: La 28.01.2017 13:54
Kirjoittaja kuitsi
Mulla on pari korjauspeltiä tuollaisiin jemmassa, 407kaan etusisälokasuojaan ja 609siin oven alareunaan. Saat ne jos haluat ja keksit toimitustavan.

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Su 29.01.2017 05:50
Kirjoittaja gaz169
kuitsi kirjoitti:Mulla on pari korjauspeltiä tuollaisiin jemmassa, 407kaan etusisälokasuojaan ja 609siin oven alareunaan. Saat ne jos haluat ja keksit toimitustavan.
Onko sulla 609 kuskinoven korjauspeltiä, kaveri asuu kankaanpäässä vois vaikka hakee ja tuuva vaikka kahvepaketin tullessaan.

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Su 29.01.2017 12:05
Kirjoittaja kuitsi
En muista kumpaan oveen tuo oli, mutta tarkistan asian heti kun kerkiän, ilmoittelen sitten.

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Ti 28.02.2017 13:14
Kirjoittaja gaz169
moro onko peltiä löytyny kaveri olis viikonloppuna tulossa sieltä kylään

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Su 16.04.2017 10:02
Kirjoittaja Rh-
L407D runko hitstatu melkein kokonaan, miksi hitossa en vaihtanu koko kuskin puoleista palkkia!?

Pakollinen pröm pröm sisältä kappaleiksi ruostuneen vaimentimen irrotuksen jälkeen.
https://www.youtube.com/watch?v=VptBBuM ... e=youtu.be

Edittiä: Youtube upotus ei pelaa

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Su 16.04.2017 10:33
Kirjoittaja tahtoomersun
Nuo on tavara-autojen aatelia :thumbup:
Jarrujahan noissa ei ollut uutenakaan ja kiireellissiin kuljetuksiin tarvittiin L608:n sijasta 613, joka oli 6 syl. 130 hv ja sitten alkoi tempo muuttumaan!

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Ma 17.04.2017 10:21
Kirjoittaja Rh-
Itseasiassa jarrut löyty vaihtaalla pääsylinterin, 77€ Saksasta postilaatikkoon.

Etujarrut käytettävä auki vaikka heräsivät mukaan, en edes ilmannut niitä.

Mahtaneeko näihin löytyä mistään minkään näkösiä sähkökuvia? Tässä on nimittäin joku fiksu ihminen vetänyt sähköä uuteen uskoon, ja vaikka mitenkä.

Ajovalot on vedetty startin päästä viikselle, siitä sulakkeen kautta valoille, koko matka 0.75mm² piuhalla, umpioiden takaa vielä samalla piuhalla jatkettu lisäpitkille...
Takavalojen sähköt on vedetty kätevästi kahdella kumisella jatkoroikalla jne. Polttoaine anturille tulee 4 johtoa ja kaksi maadotusta suoraan rungosta + tankin maadotus..

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Pe 23.02.2018 18:17
Kirjoittaja thepete
tahtoomersun kirjoitti:Nuo on tavara-autojen aatelia :thumbup:
Jarrujahan noissa ei ollut uutenakaan ja kiireellissiin kuljetuksiin tarvittiin L608:n sijasta 613, joka oli 6 syl. 130 hv ja sitten alkoi tempo muuttumaan!
Näissähän on ABS-jarrut vakiona! Ja kuljetushommatkin hoituivat aikanaan ihan mainiosti :D Älkää vähätelko meiän ikiliikkujia... ;)

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Pe 23.02.2018 18:21
Kirjoittaja gaz169
Mitä hittoa jarrut on tosi hyvät ainakin 508 ja 609 kun vaan heittää alb venttiilin hiiteen

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: Pe 23.02.2018 19:21
Kirjoittaja thepete
...ja sitten leimalle rakentelee aina uuden...ne kun nykyään syynää ne tarkkaan. Toisin oli ennen...

Re: MB L407D ja 609D

Lähetetty: To 01.03.2018 08:17
Kirjoittaja L407D
Mullakin haussa sähkökaavio, 1980 L407D, jos löydän voin laittaa viestiä.