MB L407D ja 609D
Lähetetty: La 07.01.2017 13:57
Elikkäs, uusi tällä foorumilla, jotain taustaa siis.
Vannoutunut itärauta harrastaja ja fani (älkää nyt heti ampuko), mutta pakun tarpeessa tuli ensin hankittua avolava L407D vuodelta 1981, vaivaiset 1128000km rullattuna.
Eräs keskiviikko ilta/yö kävin herättelemässä kaunokaiset Varkauden Moottoriradan vieressä olevan peltihallin takaa pusikosta. Ilmaus, ehjä 140Ah akku kiinni ja tulille!
Tämähän tuotiin ajamalla, kymmenen vuoden seisonnan jälkeen Varkaudesta Siilinjärvelle, valkean savutus loppuu hiukan Timolan risteyksen jälkeen ja alkoi vetämään kunnolla, samalla laturin hihna alkoi huutamaan reippaasti, vaikka laturi ja pumppu pyöri...
Ilmeisesti paikallaan on lyhyin mahdollinen perä, kaasu pohjassa kulkee sen 85km/h max, ihan sama minkälaiseen mäkeen.
Vähän Leppävirran jälkeen kyseinen kapine alkoi jo osoittamaan merkkejä lataamisesta! Saatiin parkit päälle ja tuulilasin pyyhkiöihin ja lämmittimen puhaltimeen eloa. Satoi vettä ja noin +10 lämmintä.
Lämmittimen hanan vaijeri oli säätimen takaa irti ja hana auki, lämmintähän tulee kuin Ladassa! Penkkien välissä oma kiertovesipumpulla oleva lisälämmitin vielä lisänä.
Härvelihän kulkee kuin kiskoilla, lepposa ajaa yhellä kädellä, ja radiota voi jopa kuunella, täysillä. Kuopiossa stopattiin ABClle tarkastelemaan pyöränmutterit ja tarkistamaan paineet, tässä vaiheessahan kapine vielä latasi... KYSin kohalla takana ajava "huolto-automme" soitti ja kertoi että takaa oikealta tulee höyryä tai takaset nostaa todella paljon vettä tiestä, varmaan pyöränlaakeri leikkaamassa.
Nopeasti Kuopio-hallin ramppiin ja höyryt kopissa! Paniikissa Kuopion muotoiluakatemian pihalle, ja sammuksiin. Hihna oli karannu, jälellä yksi vaijerin pätkä..
Tästä neljän tunnin parkkipaikka remppa sateessa, 4 käyntiä Motonetissä, jumissa olevan laturin säätösysteempi rautasahalla neekeröinti jotta saatiin se liikkeelle, eli rattaasta hampaat pois.
Neljännellä kerralla motonetistä sattui vasta "sopiva" hihna, just ja just riitti kiristysvara. Myyjä jaksoi silti urputtaa että kaksi ensimmäistä hihnaa ovat oikeita... Yllä edes laturin akselille.
Tästä liikenteeseen, suurinpiirtein Motonetin kohdalla huomattii kapineen alkaneen lataamaan kunnolla! Saatiin valot, pyyhkiät ja lämmitin päälle!
Loppumatka meni ajellessa, jarrut toimi oikeassa etupyörässä, Puijon ristillä oli pakko vetää punaisia päin kun ei 20km/h vauhista edes yrittänyt pysähtyä.
Koneena OM616, tästä muutamia ihmetyksiä: Onko pumpussa pakkosyöttö kylmäkäynnistystä varten vetämällä käynistys hantaaki taakse, pöläyttää käynistyessää komean savupilven.
Pumpun tutkimukset on vielä kesken, kyseisessä ei ilmeisesti kuulu edes olla sammutussolenoidia joka siihen on patentoitu? Ainakin pois se joutaa.
Löytyykö mistään sähkökaavioita tälle, hiukkasen houkuttaisi tällä museoleimaa yrittää, joku edellisistä omistajista on patentoinut suurimman osan sähköistä suoraan startin päästä ilman sulakkeita tai mitään.
Suuttimet on käytettävä kanssa pajalla, savuuttaa tyhjäkäynnillä valkeata edelleen, ei kuitenkaan kierroksilla, ei syö vettä, vaikka pelko oli tuon keittämisen jälkeen siitäkin.
Vaimennin ahistaa, sisukset ilmeisesti romahti matkalla, vaimentimen etupäässä komeat kuumumis jäljet koko pöntön ympäri.
Hitsattavaa? Kyllä kiitos! Vasen runkopalkki, lokasuojat, astinlaudat, molempiin joku kyläseppä vetänyt vaan korjauspalat ruosteen päälle -> Tupla ruosteet.
Kopin pohjaan joitain paikkoja.
Mielenkiintoisinta tässä on se, että auto on tuotu ja rekisteröity Suomeen tullessaan 4tn kevytkuorma-autona, jälkeenpäin katsastettu pakuksi. Mahtaneeko kantavuuteen saada puuttuvat 500kg takaisin katsastamalla kamppeen uudestaan kuorma-autoksi. Kantavuus nyt vain 1380kg.
Miksikö? Sen lavalle mahtuu henkilöauto nätisti, Ladan kanssa jäi vielä väljää!
Sitten uudempi hankinta. Kolme vuotta pihalla seisonut 609D, 1987, 398000km rullattu, kaksi omistajaa ennen minua, Tele ja putkifirma! Löytyy entinen työteline/tanssilava katolle, jahka lumet sulaa ja puukasa siirretään päältä pois, pirteä oranssi väritys, iso Eberi takatilassa, tästä jatkossa kysymksiä jahka saan kyseiseen viritykseen selvyyttä.
Eristetty ja vaneroitu takatila, katsastettu huoltoautoksi 5800kg mukaan. Valtio haluaa vain 127€ vuodelta! Pirteä ja terävä ääninen 4l suorasuihku. Kulkee nästisti +130km/h.
Oikeastaan muuta ei ole kuin hitsata kaksi paikkaa, siistiä helmat ja ehkä siistiä maalipintaa, lisätä takatilaan työpöytä ja hyllyt ja katolle kattoteline mitä rekisteröinti ehdot vaati leimalle.
Sitten negatiiviset puolet, kumpikaan ei mahdu autotalliin! Pienempi mahtuisi EHKÄ jos vanteilta (näitähän on 6 sarjaa) nappaa kumit pois ja hitsaa niihin jotakin pitoa sekä ottaa lisäpitkät pois katolta, raapii polanteen oven edestä raktorilla ja toivoo parasta.
Kuvia? https://drive.google.com/open?id=0B910Z ... Tgtdmxjbnc
Vannoutunut itärauta harrastaja ja fani (älkää nyt heti ampuko), mutta pakun tarpeessa tuli ensin hankittua avolava L407D vuodelta 1981, vaivaiset 1128000km rullattuna.
Eräs keskiviikko ilta/yö kävin herättelemässä kaunokaiset Varkauden Moottoriradan vieressä olevan peltihallin takaa pusikosta. Ilmaus, ehjä 140Ah akku kiinni ja tulille!
Tämähän tuotiin ajamalla, kymmenen vuoden seisonnan jälkeen Varkaudesta Siilinjärvelle, valkean savutus loppuu hiukan Timolan risteyksen jälkeen ja alkoi vetämään kunnolla, samalla laturin hihna alkoi huutamaan reippaasti, vaikka laturi ja pumppu pyöri...
Ilmeisesti paikallaan on lyhyin mahdollinen perä, kaasu pohjassa kulkee sen 85km/h max, ihan sama minkälaiseen mäkeen.
Vähän Leppävirran jälkeen kyseinen kapine alkoi jo osoittamaan merkkejä lataamisesta! Saatiin parkit päälle ja tuulilasin pyyhkiöihin ja lämmittimen puhaltimeen eloa. Satoi vettä ja noin +10 lämmintä.
Lämmittimen hanan vaijeri oli säätimen takaa irti ja hana auki, lämmintähän tulee kuin Ladassa! Penkkien välissä oma kiertovesipumpulla oleva lisälämmitin vielä lisänä.
Härvelihän kulkee kuin kiskoilla, lepposa ajaa yhellä kädellä, ja radiota voi jopa kuunella, täysillä. Kuopiossa stopattiin ABClle tarkastelemaan pyöränmutterit ja tarkistamaan paineet, tässä vaiheessahan kapine vielä latasi... KYSin kohalla takana ajava "huolto-automme" soitti ja kertoi että takaa oikealta tulee höyryä tai takaset nostaa todella paljon vettä tiestä, varmaan pyöränlaakeri leikkaamassa.
Nopeasti Kuopio-hallin ramppiin ja höyryt kopissa! Paniikissa Kuopion muotoiluakatemian pihalle, ja sammuksiin. Hihna oli karannu, jälellä yksi vaijerin pätkä..
Tästä neljän tunnin parkkipaikka remppa sateessa, 4 käyntiä Motonetissä, jumissa olevan laturin säätösysteempi rautasahalla neekeröinti jotta saatiin se liikkeelle, eli rattaasta hampaat pois.
Neljännellä kerralla motonetistä sattui vasta "sopiva" hihna, just ja just riitti kiristysvara. Myyjä jaksoi silti urputtaa että kaksi ensimmäistä hihnaa ovat oikeita... Yllä edes laturin akselille.
Tästä liikenteeseen, suurinpiirtein Motonetin kohdalla huomattii kapineen alkaneen lataamaan kunnolla! Saatiin valot, pyyhkiät ja lämmitin päälle!
Loppumatka meni ajellessa, jarrut toimi oikeassa etupyörässä, Puijon ristillä oli pakko vetää punaisia päin kun ei 20km/h vauhista edes yrittänyt pysähtyä.
Koneena OM616, tästä muutamia ihmetyksiä: Onko pumpussa pakkosyöttö kylmäkäynnistystä varten vetämällä käynistys hantaaki taakse, pöläyttää käynistyessää komean savupilven.
Pumpun tutkimukset on vielä kesken, kyseisessä ei ilmeisesti kuulu edes olla sammutussolenoidia joka siihen on patentoitu? Ainakin pois se joutaa.
Löytyykö mistään sähkökaavioita tälle, hiukkasen houkuttaisi tällä museoleimaa yrittää, joku edellisistä omistajista on patentoinut suurimman osan sähköistä suoraan startin päästä ilman sulakkeita tai mitään.
Suuttimet on käytettävä kanssa pajalla, savuuttaa tyhjäkäynnillä valkeata edelleen, ei kuitenkaan kierroksilla, ei syö vettä, vaikka pelko oli tuon keittämisen jälkeen siitäkin.
Vaimennin ahistaa, sisukset ilmeisesti romahti matkalla, vaimentimen etupäässä komeat kuumumis jäljet koko pöntön ympäri.
Hitsattavaa? Kyllä kiitos! Vasen runkopalkki, lokasuojat, astinlaudat, molempiin joku kyläseppä vetänyt vaan korjauspalat ruosteen päälle -> Tupla ruosteet.
Kopin pohjaan joitain paikkoja.
Mielenkiintoisinta tässä on se, että auto on tuotu ja rekisteröity Suomeen tullessaan 4tn kevytkuorma-autona, jälkeenpäin katsastettu pakuksi. Mahtaneeko kantavuuteen saada puuttuvat 500kg takaisin katsastamalla kamppeen uudestaan kuorma-autoksi. Kantavuus nyt vain 1380kg.
Miksikö? Sen lavalle mahtuu henkilöauto nätisti, Ladan kanssa jäi vielä väljää!
Sitten uudempi hankinta. Kolme vuotta pihalla seisonut 609D, 1987, 398000km rullattu, kaksi omistajaa ennen minua, Tele ja putkifirma! Löytyy entinen työteline/tanssilava katolle, jahka lumet sulaa ja puukasa siirretään päältä pois, pirteä oranssi väritys, iso Eberi takatilassa, tästä jatkossa kysymksiä jahka saan kyseiseen viritykseen selvyyttä.
Eristetty ja vaneroitu takatila, katsastettu huoltoautoksi 5800kg mukaan. Valtio haluaa vain 127€ vuodelta! Pirteä ja terävä ääninen 4l suorasuihku. Kulkee nästisti +130km/h.
Oikeastaan muuta ei ole kuin hitsata kaksi paikkaa, siistiä helmat ja ehkä siistiä maalipintaa, lisätä takatilaan työpöytä ja hyllyt ja katolle kattoteline mitä rekisteröinti ehdot vaati leimalle.
Sitten negatiiviset puolet, kumpikaan ei mahdu autotalliin! Pienempi mahtuisi EHKÄ jos vanteilta (näitähän on 6 sarjaa) nappaa kumit pois ja hitsaa niihin jotakin pitoa sekä ottaa lisäpitkät pois katolta, raapii polanteen oven edestä raktorilla ja toivoo parasta.
Kuvia? https://drive.google.com/open?id=0B910Z ... Tgtdmxjbnc