W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Kävin just katsastamassa W211:sen (-03, 200cdi, Classic). Muuten kuulemma hyvä, mutta kuskin puolen etujousi poikki. Autolla ajettu yli 300000 km. Eli muutama kysymys tulevaa remonttia koskien:
1. Pitääkö vaihtaa kumpikin etujousi vaiko vaan tämä poikki mennyt?
2. Millainen homma vaihtaa, onnistuuko kaverin kanssa tallissa (rautalankaohjeet kiinnostaa)?
3. Millainen jousipuristin pitää olla, onko kuvaa puristimesta? Kuinka lyhkäiseksi puristimen kuuluu puristaa? Puristimen muut tarpeelliset tiedot?
4. Kannattaako ostaa alkuperäiset jouset, vai mikä on kunnon laadukas merkki?
5. Mitä muuta remontissa/osissa kannattaa huomioida?
1. Pitääkö vaihtaa kumpikin etujousi vaiko vaan tämä poikki mennyt?
2. Millainen homma vaihtaa, onnistuuko kaverin kanssa tallissa (rautalankaohjeet kiinnostaa)?
3. Millainen jousipuristin pitää olla, onko kuvaa puristimesta? Kuinka lyhkäiseksi puristimen kuuluu puristaa? Puristimen muut tarpeelliset tiedot?
4. Kannattaako ostaa alkuperäiset jouset, vai mikä on kunnon laadukas merkki?
5. Mitä muuta remontissa/osissa kannattaa huomioida?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
1. Pitääkö vaihtaa kumpikin etujousi vaiko vaan tämä poikki mennyt? -> molemmat
2. Millainen homma vaihtaa, onnistuuko kaverin kanssa tallissa (rautalankaohjeet kiinnostaa)? -> tolppa irtoaa 5-10min
3. Millainen jousipuristin pitää olla, onko kuvaa puristimesta? Kuinka lyhkäiseksi puristimen kuuluu puristaa? Puristimen muut tarpeelliset tiedot? -> pienileukainen puristin ja täysin kasaan täytyy puristaa http://prntscr.com/ductkk
4. Kannattaako ostaa alkuperäiset jouset, vai mikä on kunnon laadukas merkki? -> alkuperäisellä tulee varmasti oikealle korkeudelle.
5. Mitä muuta remontissa/osissa kannattaa huomioida? -> varovaisuutta jousenkanssa puristaessa ja puristimessa kunnon leuat, kerran lähti jousi kasassa ollessaan huonojen leukojen takia ja hyvän kolon betoniseinään teki
jos ei itsellä puristimia suosittelen käyttämään osaavaa korjaamoa hommaan. maksimissaan 1.5h homma osaamattomaltakin asentajalta
2. Millainen homma vaihtaa, onnistuuko kaverin kanssa tallissa (rautalankaohjeet kiinnostaa)? -> tolppa irtoaa 5-10min
3. Millainen jousipuristin pitää olla, onko kuvaa puristimesta? Kuinka lyhkäiseksi puristimen kuuluu puristaa? Puristimen muut tarpeelliset tiedot? -> pienileukainen puristin ja täysin kasaan täytyy puristaa http://prntscr.com/ductkk
4. Kannattaako ostaa alkuperäiset jouset, vai mikä on kunnon laadukas merkki? -> alkuperäisellä tulee varmasti oikealle korkeudelle.
5. Mitä muuta remontissa/osissa kannattaa huomioida? -> varovaisuutta jousenkanssa puristaessa ja puristimessa kunnon leuat, kerran lähti jousi kasassa ollessaan huonojen leukojen takia ja hyvän kolon betoniseinään teki
jos ei itsellä puristimia suosittelen käyttämään osaavaa korjaamoa hommaan. maksimissaan 1.5h homma osaamattomaltakin asentajalta
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Kiitos vastauksista. Vielä sen verran, että onko tämä se etujousi, mikä tuohon autooni oikeasti kuuluu?
- 12,65x445mm
- merkintä 1xsininen ja 2xvalkoinen
- OE-merkintä 2113211404
- 12,65x445mm
- merkintä 1xsininen ja 2xvalkoinen
- OE-merkintä 2113211404
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Yleensä orkkis jousi on samanpituinen mutta tarvikkeista sitten löytyy kaiken mittaisia....eli itse voit päättää vaihdatko molemmat vai toisen...kuoleutumiseen en oikein usko...paitsi w202 malleissa ainakin.
Yhteen ml vaihdettiin vain toinen ja sattui tolla värikoodilla just.
Yhteen ml vaihdettiin vain toinen ja sattui tolla värikoodilla just.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Jos väikoodi ei löydy vanhoista jousista, niin Jousi valitaan pisteytyksen perusteella. WIS:ssä on ohjeet miten pisteet lasketaan. Pisteitä tulee sen mukaan mitä varusteita autossa on eli pitää olla varustelistan koodit käsillä. Eri pistemäärille tulee eri jousi.
Omaan W211:een vaihdettiin vähän aikaa sitten takajouset. Muistelen, että siinä pisteisiin vaikutti ainakin moottori, vaihteisto, polttoainetankin koko, peräkoukku ja etuistuimet.
Omaan W211:een vaihdettiin vähän aikaa sitten takajouset. Muistelen, että siinä pisteisiin vaikutti ainakin moottori, vaihteisto, polttoainetankin koko, peräkoukku ja etuistuimet.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Toistetaan vielä, että jousipuristimen tulee olla ammattimainen, koska jos jousi karkaa, niin se ei ole aihe.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
No niin. Homman vois aloittaa vaikka tällä viikolla. Eli Bilsteinin jousi hommattu MB-huollosta ja Snap-Onin jousipuristimet on kaverilta lainassa. Eli onko jollain linkkiä esim Youtubeen (tai jonnekin muualle), missä näytetään miten homma tapahtuu...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Se jousi on puristettava LUJAA kasaan!
Olisko sulla mitenkään mahdollista saada joku kaveriksi joka on jousen ennenkin vaihtanut? Ja mielellään vaikka mersun jousen..
Tämä ei ole kenenkään aliarvioimista mutta on vakavasti puhuttuna todella vaarallinen operaatio jos ei ole hommasta perillä.
Puhutaan aivan eri asiasta kuin jostain corollan jousesta.
Edit: Kun asuisit vähän lähempänä, niin tukkisin itseni takapiruksi
Olisko sulla mitenkään mahdollista saada joku kaveriksi joka on jousen ennenkin vaihtanut? Ja mielellään vaikka mersun jousen..
Tämä ei ole kenenkään aliarvioimista mutta on vakavasti puhuttuna todella vaarallinen operaatio jos ei ole hommasta perillä.
Puhutaan aivan eri asiasta kuin jostain corollan jousesta.
Edit: Kun asuisit vähän lähempänä, niin tukkisin itseni takapiruksi
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Tässähän taitaa olla mc person tyyppinen jousi ratkaisu eikä kuin vanhemmissa jossa se siellä vaarallisesti alatukivarren ja korin välissä?
Jos se persson niin aika kasaan pitää silläkin puristaa ja iskari tahtoo tulla väkisin keskialueella el i ei mikään helppo homma.
Purkaessa sitten siellä tai w203 on kaksi lukitus palaa yläpään mutterin alla ettei niiden kanssa sitten satu ongelmaa...jousi ensin kasaan ja sitten vasta alkaa niitä irroittamaan.
Jos se persson niin aika kasaan pitää silläkin puristaa ja iskari tahtoo tulla väkisin keskialueella el i ei mikään helppo homma.
Purkaessa sitten siellä tai w203 on kaksi lukitus palaa yläpään mutterin alla ettei niiden kanssa sitten satu ongelmaa...jousi ensin kasaan ja sitten vasta alkaa niitä irroittamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Ota tolpat ja uudet iskarit kyytiin ja käy jollain korjaamolla , niillä on vehkeet millä homma hoituu halvalla ja helposti. Aikaa menee 10 minuuttia ja tuskin ainakaan kahdesta kahvipaketista paljoa enempää ottavat.Jacka kirjoitti:No niin. Homman vois aloittaa vaikka tällä viikolla. Eli Bilsteinin jousi hommattu MB-huollosta ja Snap-Onin jousipuristimet on kaverilta lainassa. Eli onko jollain linkkiä esim Youtubeen (tai jonnekin muualle), missä näytetään miten homma tapahtuu...
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Ei ole pehrson iskari vaan jousi nojaa yläpäästään koriin joten joutuu jousen puristamaan kasaan ennen kuin saa yläpäänmutterin avata muuten käy huonosti.
Vaatii tosiaan kunnon puristimen/puristimet. Ei mene ihan peukalon ja pikkusormen välissä jousi nippuun.
Myös kasatessa on jousi oltava kasassa, että saa iskarin yläpiikin tulemaan konehuoneen puolelle niin paljon, että saa mutterin paikoilleen.
Vaatii tosiaan kunnon puristimen/puristimet. Ei mene ihan peukalon ja pikkusormen välissä jousi nippuun.
Myös kasatessa on jousi oltava kasassa, että saa iskarin yläpiikin tulemaan konehuoneen puolelle niin paljon, että saa mutterin paikoilleen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Aika hankalasti olet jousen purkanut. Jousi-iskari paketti lähtee nimen omaan yhtenä pakettina, kun irroittaa alapäästä yhden pultin ja yläpäästä kolme mutteria. Kannattaa nostaa molemmat puolet ylös, niin ei kallistuksen vakaaja panttaa. Kunnollisilla puristimilla (ammatti mallisilla) puristaa niin paljon, että iskarin varsi löystyy, niin näkee , että puristin pitää.sompio kirjoitti:Ei ole pehrson iskari vaan jousi nojaa yläpäästään koriin joten joutuu jousen puristamaan kasaan ennen kuin saa yläpäänmutterin avata muuten käy huonosti.
Vaatii tosiaan kunnon puristimen/puristimet. Ei mene ihan peukalon ja pikkusormen välissä jousi nippuun.
Myös kasatessa on jousi oltava kasassa, että saa iskarin yläpiikin tulemaan konehuoneen puolelle niin paljon, että saa mutterin paikoilleen.
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Joo ei paljon kannata iskarin mutteria autossa availla. Lisätilaa saa tarvittaessa kun ottaa yläpallon irti jos ahdistaa.Forestman kirjoitti:Aika hankalasti olet jousen purkanut. Jousi-iskari paketti lähtee nimen omaan yhtenä pakettina, kun irroittaa alapäästä yhden pultin ja yläpäästä kolme mutteria. Kannattaa nostaa molemmat puolet ylös, niin ei kallistuksen vakaaja panttaa. Kunnollisilla puristimilla (ammatti mallisilla) puristaa niin paljon, että iskarin varsi löystyy, niin näkee , että puristin pitää.sompio kirjoitti:Ei ole pehrson iskari vaan jousi nojaa yläpäästään koriin joten joutuu jousen puristamaan kasaan ennen kuin saa yläpäänmutterin avata muuten käy huonosti.
Vaatii tosiaan kunnon puristimen/puristimet. Ei mene ihan peukalon ja pikkusormen välissä jousi nippuun.
Myös kasatessa on jousi oltava kasassa, että saa iskarin yläpiikin tulemaan konehuoneen puolelle niin paljon, että saa mutterin paikoilleen.
S211 320CDI 4matic -08
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Tälläinen on w203 tolpan kasaus...yläpääkin pitää laittaa oikean kohtaan vasta kumi että pyörän kallistus on oikea.sompio kirjoitti:Ei ole pehrson iskari vaan jousi nojaa yläpäästään koriin joten joutuu jousen puristamaan kasaan ennen kuin saa yläpäänmutterin avata muuten käy huonosti.
Vaatii tosiaan kunnon puristimen/puristimet. Ei mene ihan peukalon ja pikkusormen välissä jousi nippuun.
Myös kasatessa on jousi oltava kasassa, että saa iskarin yläpiikin tulemaan konehuoneen puolelle niin paljon, että saa mutterin paikoilleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Joo! Sama pää kesät ja talvet niin ei oikein tuo muisti pelaa.
Sotkin tuon oman 4matikki Paavon etujousituksen tuohon emännän W211 jousitukseen.
Emännän autoon olen vaihtanut molemmat etujouset ja 4 matikkiin etuiskarit ja jäi se pyörimään päähän. Tänään tuolla tienpäällä alkoi vaivaamaan, että mitenkäs se menikään ja v...iks han se sitten tuo ohjeistus meni.
Nöyrä anteeksi pyyntö!!
Sotkin tuon oman 4matikki Paavon etujousituksen tuohon emännän W211 jousitukseen.
Emännän autoon olen vaihtanut molemmat etujouset ja 4 matikkiin etuiskarit ja jäi se pyörimään päähän. Tänään tuolla tienpäällä alkoi vaivaamaan, että mitenkäs se menikään ja v...iks han se sitten tuo ohjeistus meni.
Nöyrä anteeksi pyyntö!!
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Kiitos viesteistä. Jousipuristimet siis löytyy. Tarviko olla lisäksi jotain muita erikoistyökaluja jousi/iskaripaketin irroitukseen? Esimerkiksi pallonivelen irroitustyökalu ym?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Jousi vaihdettu. Sehän oli helppo homma. Rengas pois. Yläpallo irti ja iskari/jousipaketti irti... Paketti kädessä ja jousen vaihto ehjään. Ja nyt kokemuksesta voin kertoa että olihan pikkuisen jäykkä ja pitkä jousi. En edes halua tietää mitä olis tapahtunu jos jousi oli lähtenyt irti silloin kun se oli painettuna kasaan. =0
Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Loppu hyvin, kaikki hyvin.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Hei kuulkaas. Nyt pitää vielä asiantuntijoilta kysyä seuraavaa. Tuttu kertoi, että yleensä aina kun etujousi menee poikki (W211 vaiko muutkin?), niin syy on siellä tolpan yläpään laakerissa? Ja että se laakeri kannattaisi aina vaihtaa jousta vaihdettaessa. Onko näin? Mä en sitä nyt vaihtanut ja mitään erikoista ääntä sieltä tolpan läheisyydestä ei ainakaan kuulu...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Toi on totta jonkun ranskanpatonkien kanssa (entisellä työkaverilla oli niitä useampi, kaikissa sama...), en muista että mersujen kanssa olisi moisesta puhuttu...Jacka kirjoitti:Hei kuulkaas. Nyt pitää vielä asiantuntijoilta kysyä seuraavaa. Tuttu kertoi, että yleensä aina kun etujousi menee poikki (W211 vaiko muutkin?), niin syy on siellä tolpan yläpään laakerissa? Ja että se laakeri kannattaisi aina vaihtaa jousta vaihdettaessa. Onko näin? Mä en sitä nyt vaihtanut ja mitään erikoista ääntä sieltä tolpan läheisyydestä ei ainakaan kuulu...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Täyttä p*skaa.Tuttu kertoi, että yleensä aina kun etujousi menee poikki (W211 vaiko muutkin?), niin syy on siellä tolpan yläpään laakerissa?
wiimax.fi
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Kiitos paljon vastauksista. Eli turhaan pelästyin. =)
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
Tämä liippaa nyt lähimmäksi omaa ongelmaa eli onko jossain nähtävillä nuo jousien värikoodit?
Pitäisi saada selville sinisen ja kolmen valkoisen salaisuus. Avantgardeen myytiin, mutta vaikuttaa niin pirun korkealta.
-Mika
Pitäisi saada selville sinisen ja kolmen valkoisen salaisuus. Avantgardeen myytiin, mutta vaikuttaa niin pirun korkealta.
-Mika
Hankala tapaus.
Re: W211 - etujousi poikki (kysymyksiä riittää)
EPC:ssä löytyy, mutta tilasitko värikoodilla mitkä löytyi edellisistä jousista, vai eikö löytynyt ?
wiimax.fi