C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen *Selvitetty*

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3547
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen *Selvitetty*

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Jees, kyse ei siis ole siitä että olisi booreilla päässyt eri kulmaan, vaan ratin irroittamisen jälkeen tasan samaan kohtaan asennettaessa se takaisin on ratti n. 3-4 pykälää pielessä. Mikähän sieltä voisi olla antautunut? Ratin keskikiinnityspultti oli todella tiukassa, näin tiukassa ei ole ollut yhdessäkään aiemmassa kakkosnelosessa, eli varmaankin tehtaan jäjiltä oli kiinni. Irroitusta varten käänsin ratin ääriasentoon (ei siis rattilukkoa vasten) ja pitkällä jatkovarrella sain lopulta pultin auki. Kysymys kuuluukin voiko rattiakselissa tai jossakin nivelessä tulla tuollainen antauminen? Aina ole samallalailla pultin aukaissut ja tämä on ensimmäinen kerta kun vastaavaa tapahtuu.
Osia saan kyllä vaikka koko akselin, mutta lähinnä kiinnostaa onko muilla kokemusta vastaavasta? Ehkä maalaisjärjellä se rättinivel sieltä ensin antautuisi, mutta en ole päässyt vielä nosturille tutkimaan asiaa. Ajolleen(ohjaukseen) autossa ei tuota ratin asentoa lukuunottamatta ole ongelmaa.
Viimeksi muokannut EVO X, La 07.10.2017 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Taisit vihtauttaa ratti akselin tai putken jos siellä on haitari..eli kierteelle meni...toinen kun en muista niin oliko alapäässä millainen nivel?
No aja sillä suoraan..tee merkki ratin ylä osaan keskikohta, tallissa merkki ylös,ratti irti ja laitat sitten suoraan ratin takaisin.
Oikea oppisestihan toi irroitetaan ettei pultti hajoa että kuumennetaan keskipulttia hieman kaasukolvilla että liima sulaa jos nyt ei suoraan lähde pulttikoneella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3547
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ok, täytyy kattoo vielä näkyykö nivelis mitään. Saahan sen koko tuubinkin vaihtaa jos alkaa ahdistaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alapäässä taisi olla ristinivel elo se on ehjä ja itse simpukka mutta ratti putkessa voisi olla se putkimainen rakenne joka joustaa kolarissa ettei se seivästä kuljettajaa vaan painuu kasaan eli se ei voi olla kovin kovaa tekoa...laitat vaan tolleen ratin suoraan ja kovaa ajoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Jotain sieltä on myötäny, varmaan se törmäyssuoja. Itellä oli rattilukko kiinni nojaamassa ikkunanpokaan ja sai aika tiukkaan vääntää että lähti, ratista ei ollu niin väliks, vaikka olis hajonnu. Vaihda rattiakseli jos mahdollista, kiva jos napsahtaa ajossa poikki...
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3547
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu,

täytynee viikonloppuna tutkia ja pökätä ehjä tilalle jos siltä tuntuu. Onko kukaan tollasta vaihtanut, eli onko kokemusta työnkulusta. Varmaankin ratti, viiksi, spiraali, suojaputki ja panta auki. Sitten tulipellistä läpivientikansi irti ja simpukasta rättinivel. Vai onnistuuko alaosan vaihtaa erikseen?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Rattiputki ja spiraali ehkä pakettina pois niin voi olla helpompi vaihtaa vaurioitunut osa. Jos pelkkä rattiputken vaihto, niin ei ehkä tarvitse muuta irrotella? Mittariston alta kaksi pulttia yläpäästä auki jarrupolkimen yläpuolella nivel liitos, kuusiokolo pultilla ja parilla pultilla laippa, niin pitäisi rattiputki lähteä irti, jos vika siinä eikä spiraalissa!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3547
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tattis Jaakko!
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3547
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 ratti vinossa irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu, eli tämähän korjaantui sillä rattiakselin haitariputken vaihdolla. Putken alapään tappi sojotti 20-30 astetta oikealle, kun taas ehjässä tappi oli vaaterissa. Itse vaihto oli suht helppo. Kojelaudan alaosa irti ja ratin yläpään nivel auki kuusiokoloruuvilla. Sitten auto ylös, ja simpukanpäästä alempi nivel auki samaan tapaan. Auto alas ja pari nykäisyä niin putki liikkuu sen verran alas, että irtoaa yläpäästä, ja sitten saa vedettyä pois. Ehjä tilalle, ja nivelet kiinni :clap:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin