jakajapumpun heikot kohdat

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

jakajapumpun heikot kohdat

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

2.5 litrasta turbodiesel bmw:stä yritän tässä hakea noin 300 kaakkia ja joku mainitsi että pumppu hajoaa jo 5200 rpm jälkeen, ja tuotahan nyt en usko, ja sama kaveri sanoi että mersumiehillä on jotain jippoja tuohon ongelmaan.
joten mitkä ovat heikkoja lenkkejä ja minkälaiset kierrokset tuo pumppu oikeasti kestää. jos rajottimen nostaa 6000 rmp:ään, mitä pumppu tykkää ja miten tuota vois vahvistaa. mynään tuo pumppu on lähdössä kun vaan rahat saan kasaan

ja taas pahoittelen että bmw:n mainitsin johtotähtien alueella
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei se pumppu hajoa 5200 kierroksella, mutta taitaa vaan olla niin että se yksi mäntä ei korkeampaan kierrosnopeuteen enää kerkeä mukaan, eli pumppu sekoaa.

Kuuttatonnia tuota ei varmaan saa vetämään, ja bemarin venttiilikoneistokaan ei taida oikein toimia viiden tonnin yläpuolella, ainakaan kovin ihanteellisesti enää.

Mersumiehillä ei varmaan ole paljon kokemuksia jakajapumpuista, kun suurimmaksi osaksi pelataan rivipumpuilla.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Kone kun pyörii 6000 rpm niin pumppu pyörii 3000rpm. Tässä välissä joka kierroksella pumpun nestepään pitää vielä käydä kuusi kertaa edestakaisin oma liikeratansa. Siinä alkaa olemaan aikamoinen kiire. Suuri 12mm nestepää nokkalevyineen ei enää ole ihan kevyt joten melkoiset massavoimat vaikuttavat osiin. Käynee niin, että nokkalevy irtoaa rullarenkaasta (tai mikä onkaan suomeksi "roller ring") ja tällöin jompikumpi hajoaa pidemmän päälle.

Sama efekti kuin venttiilikoneistossa kierrätettäessä heikoilla venajousilla ylikierroksilla. Nostaja ei enää seuraa nokka-akselia ja joku paikka pettää pian.
So long, and thanks for all the fish
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tilannetta pystyy vähän auttamaan, käyttämällä loivempi nousuista nokkalevyä. Se tosin syö tehoja, mutta kierroksia voi saada vähän lisää. Myös pumpun jousia on mahdollista vaihtaa erilaisiin. Oikeastaan siihen pätee aika samat niksi kuin nokka-akseleihin ja venttiileihinkin. Oli miten oli, niin kiirettä pitää sillä männällä. Sen kun pitää tehdä 6x3000=18 000 iskua minuutissa, eli kiirettä pitää.

Paras konsti olisi ruuvata koneen kupeeseen rivipumppu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Paras konsti olisi ruuvata koneen kupeeseen rivipumppu.
= vaihtaa merkkiä :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Onko kellään muuten tietoa, minkä kokoinen nestepää on vakiona Toyotan 2,4 vapari koneessa? Kaveri on turbottanut em. myllyn ja kuulostaa nyt siltä, että pitäs saada enemmän soppaa koneeseen. Kyseessä Hilux -96
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Nimim. Seppok on tutustunut persuteellisesti jakajapumppuihin ja vnt-ahtimiin. Pystyy varmaankin auttamaan pumppuasioissa. Saattaisipa nestepään vaihtokin onnistua.
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

oiskohan noissa vanhemmissa alle 90 vuosimallin tojoissa(hilux) 9mm nestepää...luulisin....

tuskin 10mm isompaa tuossa uudemmassakaan on,ihan tosin vaan arvailuja 8)

ei se loppujen lopuksi tuon nestepään vaihto homma ole mikään älyttömän hankala kun sen kerran oppii... :wink:

on tullut"muutaman" kerran sekin osa omaan autoon vaihdettua :D
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pystyykö tuohon Toyotan koneeseen millään opilla virittämään rivipumppua? Vai onko liian suuri homma etuihin nähden?
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Sen verran kokemuksia on että joskus oli saatava tuohon kauppakassiin tehoja (1.6 td golf ) ei muutakun 16mm nestepää ja loiva nokkalevy. Vetää tasaisesti kuudentonnin tienoille asti. Savua tosin on ilmassa aika paljon.. :)
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

16mm nestepää????? :shock:

isoin nestepää mitä oon kuullu yleisesti puhuttavan on ollu 12mm.

jotain jollain oisko ollu toyota foorumilla jutustelivat jostain 13mm nestepäästä että ois saatavilla nykyisin jostain,tiedä sitten... :shock:
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Se 16mm nestepää on jostain pyöräkuormaajasta. En nyt tarkemmin muista merkkiä/mallia. Joku konemies sen pumpun toi huoltoon ja vuosia meni eikä sitä hakenut ni laitoin sen "hyötykäyttöön" :evil:
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Vastaa Viestiin