w124 vm89 jakoketjun ajoitusmerkit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hanski96
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 26.03.2018 23:52

w124 vm89 jakoketjun ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja Hanski96 »

eli siis pitäisi alkaa kansipahvia vaihtamaa kun yhdessä sylinterissä heikot puristukset ja tekee painetta paisuntasäiliöön. eli nyt pitäisi tietää että missä kohdassa on nokassa ajoitusmerkki kun itse en löytänyt vaikka on katsottu useaan kertaan mutta ei osu silmään? moottorina toimii 2.3l bensa. myöskin alapuolen merkit olisi hyvä tietää?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 vm89 jakoketjun ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä se piti näkyä selvästi...mutta taisi olla ketjupyörässä ja pukin kannen päällä viiva....jossakin taas oli pukin alaosan vaaka kohdassa ja nokan kello kolmessa...pyöritäpä vielä konetta täysi kierros niin alkaa löytymään.
Samalla huomaat ykk mihin nyt se nasta näyttä eli nollassa pitäsisi olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 vm89 jakoketjun ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuossa on muutama suden kuoppa, kun irrotat kantta. Ota jäähdytin, hihna ja laturi pois tieltä, niin näet selkeämmin missä 0 kulokohta alahihnapyörässä on ja myös se piikki näkyy paremmin. Tuo kun kohdillaan, niin ylhäältä nokkapyörän takaa ihmettelemään ajoitus merkkejä, hoksaa kyllä katsellessaan etummaista pukkia! ps. katso myös virranjakajan merkkiä, kun ko kansi on auki!
Itse käytän merkkien ollessa kohdillaan nippusiteitä joilla sidon ketjupyörän ja ketjun toisiinsa tukevasti. Miksi laturi on hyvä ottaa irti, koska sen alla on ketjun kiristys hässäkkä joka on purettava kokonaisuutena pois ei riitä pelkkä mutteri ja jousi vaan myös se räikkä/runko osa.
Kansi ei muuten nouse kokonaan irti ellei edestä ole otettu ohjurin pulttia irti, puhdista kannen etupää, niin löydät pyöreän reiän ja sen sisältä 6mm kierteet, puhdista kierreosa pohjaan saakka puhtaaksi, itse laitan 6mm pultin ja lyön liukuvasaralla tapin irti, älä muuten pudota ohjuria alas, voi olla onkimista siinä.... Muut osiot aika normi kansihommia...
Tuo Alfamerin 124 kirja on aikalailla hyvä opus jopa kansi hommissa.. Koskee aikalailla kaikkia M 102 moottoreita

Sellainen vinkki myös, siitä kiristin hässäkän jousesta, se kannattaa vaihtaa uuteen jos mahdollista on aikamoinen pituus ero käytetyllä ja uudella jousella, eikä edes Veholla kallis osa! :wink: Toki voi löytyä KL ja Merteil myös...
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Vastaa Viestiin