M104...1000hv?
M104...1000hv?
"Helposti" lähtee 700hv tästä koneesta, mutta alkoi elämään ajatus, saisko sen 1000hv rajan rikottua? Mitä porukka on mieltä? Millä kokoonpanolla?
Re: M104...1000hv?
Niihä ne kauppaa, mutta ei taida ihan kaikki "stock" osat olla enää omaa esim. Oma kansipahvi ei pysy enää 1bar paineillakaan kauaa välissä...tosin ei mullekkaan ole vielä heikkouttaan särkyneitä mäntiä ja kankia tullu vastaan, pitäis yks moottori kokeilla ja särkee että tietäis. Mäntiä on kyllä mennyt, mutta syyllinen on löytynyt liiasta ennakosta, tai nuukasta seoksesta..
Re: M104...1000hv?
Vanhemmassa 3,0-24:sessa taitaa olla vahvemmat sisäkalut vakiona kuin uudemmissa 2,8- ja 3,2-litraisissa. Niitä ei taida olla paljon tarjolla.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M104...1000hv?
Mäntiä vähä porailin ja sorvailin tutkimis mielessä, niin melko vahvoilta näyttää. Eli ehkä se vaan pitää kokeilla vakio mäntien kestävyyttä ja hommata h profiili kanget. Kansi varmaan vaatii jäykemmät jouset ja nokat pitänee hiottaa..
Re: M104...1000hv?
Jonas Klemets niminen kaveri ajaa m104 3,0 koneisella nissanilla driftingiä ja mitä hänen kanssa juttelin niin 750hv tehoilla ajeli kisat. Koneessa kaikki sisuskalut vakioita, sorvaamattomat männät, vakio pahvi kovilla pulteilla eikä kuulemma ikään menny pahvi 1,6bar ahdoilla... tosin kanki vääntyi jossaim välissä. Niistä puheista rohkaistuin itekki ja kasasin tuon oman 3,0 lohkon orkkis hiluilla ja tarkotus kutitella 500hv
Re: M104...1000hv?
Tuossa on mun koneesta viimeisin dynoveto, tehot siis pyörältä, hyvin tuntuu vetävän kone siis 3l m104, ahtoja 1,25bar. Nyt tosin katkesi kytkinakseli, niin pitää rempata välillä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: M104...1000hv?
Erittäin mielenkiintoista!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: M104...1000hv?
Minkälaiset nokka-akselien ajoitukset ja nostot koneessa on?pontsei kirjoitti:Tuossa on mun koneesta viimeisin dynoveto, tehot siis pyörältä, hyvin tuntuu vetävän kone siis 3l m104, ahtoja 1,25bar. Nyt tosin katkesi kytkinakseli, niin pitää rempata välillä
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M104...1000hv?
Orkkis m104 nokat, täytyy joku päivä kilpurista ottaa amg.n imunokka ja kokeilla, kansihan on amg.n oma. Nyt imu aikaistuu 1800rpm ja myöhästyy 4700rpm.
Re: M104...1000hv?
Heipontsei kirjoitti:Tuossa on mun koneesta viimeisin dynoveto, tehot siis pyörältä, hyvin tuntuu vetävän kone siis 3l m104, ahtoja 1,25bar. Nyt tosin katkesi kytkinakseli, niin pitää rempata välillä
Mikä kytkin kestää tuon 800Nm väännön?
Itellä tulossa 2,5 16v noin 700Hv ja 7-850Nm vääntöä sekä kiertää 8500 - 10 000 rpm pitäis löytää
hyvä hyvin toimiva kevyt kytkinpaketti hinnaltaan noin max. 1000€
T:Jarkko Kröger
Re: M104...1000hv?
Täytyy ihmetellä nuita ahtopaineita ja tehoja.... 1.25 ja 1.6 ahdoilla 600 ja 750hp koneesta jossa parisataa vakiona. Periaatteessahan ilmaa ja bensaa kun kaksinkertaistaa niin tehoa voi odotella tuplasti. Toki kun saa vääntöä lisättyä ja kierroksia nostettua alkaa tapahtua tehon tulopuolella. Mutta energiaakin pitäisi siihen tehoon saada kierrokset ja vääntö ei nouse ilman lisäenergiaa. Bensan kanssahan on melko pieni ikkuna missä se saadaan poltettua nätisti.
Valaisisiko joku miten esim esitetty 600hp+ voi tulla pistämällä ilmaa 1.25x ja tietenkin energiaa eli bensaa suunnilleen saman verran lisää.
Mutta oikein hyvä on 600hp m104 myllystä kyllä, ei siinä mitään.
Edit: Siis uskon kyllä penkitetyt luvut mutta se mistä sitä tulee on mielenkiintoista. Virtaus toki erilainen kun painetta on ja saattaa sylinterin täyttötapahtuma olla tosiaan tehon kannalta parempi kuin vaparina jossa joutuu imemään väkisellä ilmat sisään. Toisaalta 400hp rallimitsussa pelkkä kuristimen jälkeinen kartio muutaman millin muotojen heitto teki 6-8 hp tehoissa lisäystä. Mutta siltikin ihmetyttää mistä teho tulee jos palamiskelpoista seosta/teho on suhteellisesti vähemmän ahdettuna kuin vaparina. Vai onko bensa ilmaseos samanlaista kuin nitroselluloosaruuti jossa palamisen alkupaine ja lämpötila vaikuttaa merkittävästi palokäyrään...
Valaisisiko joku miten esim esitetty 600hp+ voi tulla pistämällä ilmaa 1.25x ja tietenkin energiaa eli bensaa suunnilleen saman verran lisää.
Mutta oikein hyvä on 600hp m104 myllystä kyllä, ei siinä mitään.
Edit: Siis uskon kyllä penkitetyt luvut mutta se mistä sitä tulee on mielenkiintoista. Virtaus toki erilainen kun painetta on ja saattaa sylinterin täyttötapahtuma olla tosiaan tehon kannalta parempi kuin vaparina jossa joutuu imemään väkisellä ilmat sisään. Toisaalta 400hp rallimitsussa pelkkä kuristimen jälkeinen kartio muutaman millin muotojen heitto teki 6-8 hp tehoissa lisäystä. Mutta siltikin ihmetyttää mistä teho tulee jos palamiskelpoista seosta/teho on suhteellisesti vähemmän ahdettuna kuin vaparina. Vai onko bensa ilmaseos samanlaista kuin nitroselluloosaruuti jossa palamisen alkupaine ja lämpötila vaikuttaa merkittävästi palokäyrään...
Viimeksi muokannut AK47, Ti 12.06.2018 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: M104...1000hv?
Mä oon käyttäny kakslevy kytkimiä. Löytyy ebaysta 300€ luokassa käytettyjä, niihin vaan uudet levyt ja antaa mennä.
Re: M104...1000hv?
Tuossa 3.0-24 -koneessa taitaa olla 220 hv vakiona, joten 1,25 barin ahdolla saisi kampiakselilta suuruusluokkaa (1+1,25) x 220 = 495 hv. Tuo 630 hv takapyörältä vakiokansilla tuntuu kovalta teholukemalta.AK47 kirjoitti:Valaisisiko joku miten esim esitetty 600hp+ voi tulla pistämällä ilmaa 1.25x ja tietenkin energiaa eli bensaa suunnilleen saman verran lisää.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M104...1000hv?
En juuri ole perustanut "teoreettisille kaavoille" vaan käytännön kautta, mutta ilmeisen hyvin kansi virtaa vakiona ja muutenkin on kestävä moottori. Onkos kukaan virtauttanut m104 kantta?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: M104...1000hv?
Ei ole kyse pelkästään paineesta vaan myös ilmamäärästä. Eri ahtimilla sinne pattiin menee hyvin erilaisia määriä ilmaa ja ilmaan se bensanmäärä suhteutetaan.
Re: M104...1000hv?
Tarvinnee tosiaan muistaa, että jos on vaikka 60mm siivellä oleva ahdin niin sen 1.25barilla tuottama ilmanmäärä on aivan toinen kun 40mm ahtimella, vakio kannen ~300hepan virtaus ei kuulosta mitenkään poikkeuksellisen erikoiselta ottaen huomioon että vaparilähtökohta ja 6sylinteriä, päästään noin 50heppaa per pytty, vastaavasti 4koneessa tuo olis 200hepan kansi...tomant kirjoitti:Tuossa 3.0-24 -koneessa taitaa olla 220 hv vakiona, joten 1,25 barin ahdolla saisi kampiakselilta suuruusluokkaa (1+1,25) x 220 = 495 hv. Tuo 630 hv takapyörältä vakiokansilla tuntuu kovalta teholukemalta.AK47 kirjoitti:Valaisisiko joku miten esim esitetty 600hp+ voi tulla pistämällä ilmaa 1.25x ja tietenkin energiaa eli bensaa suunnilleen saman verran lisää.
tomant
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
W108 - "Low"Rider
Re: M104...1000hv?
BMW N54 moottorista, eli 3,0L tuplaturbo 35i, saatiin ulos samalla ahtopaineella vakio ahtimilla 480hv, reilusti muokatuilla vakio ahtimilla 600hv ja yhdellä isolla ahtimella +800hv. Aivan älytön teho ero saadaan samalla ahtopaineella turbosta riippuen.
C30 AMG kanssa harrastelua
Re: M104...1000hv?
Näinhän se on että ilmamäärä vaikuttaa kovasti, lisäksi imusarjakin on tärkeässä roolissa, ei ehkä huipputehon kannalta, mutta moottorin käytökseen vaikuttaa paljon, nyt kun lyhyet runnerit ja isompi painekotelo, niin vetää ylhäällä tosipaljon raikkaammin.
Re: M104...1000hv?
Nythän turbosta ei ole tietoa, ainoastaan ahtopaineesta, joten tässä vain arvuutellaan.ArtoCDI kirjoitti:BMW N54 moottorista, eli 3,0L tuplaturbo 35i, saatiin ulos samalla ahtopaineella vakio ahtimilla 480hv, reilusti muokatuilla vakio ahtimilla 600hv ja yhdellä isolla ahtimella +800hv. Aivan älytön teho ero saadaan samalla ahtopaineella turbosta riippuen.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: M104...1000hv?
tomant kirjoitti:Nythän turbosta ei ole tietoa, ainoastaan ahtopaineesta, joten tässä vain arvuutellaan.ArtoCDI kirjoitti:BMW N54 moottorista, eli 3,0L tuplaturbo 35i, saatiin ulos samalla ahtopaineella vakio ahtimilla 480hv, reilusti muokatuilla vakio ahtimilla 600hv ja yhdellä isolla ahtimella +800hv. Aivan älytön teho ero saadaan samalla ahtopaineella turbosta riippuen.
tomant
No miksi se teho sitten tuntuu kovalta siellä pyörällä? No oisko sen takia että siellä ei ole pientä pilleriä tulppana. Älkää ihmetelkö tehon nousua pienellä paineella.
Re: M104...1000hv?
Juu, ei oo pakko teoriaa tuijotella, mukavaahan se on rakentaa ja pähkäillä ja muutella, ilman naama rutussa olemista.
Sitä itsekkin mietin että virtausasiat muuttuu varmasti vapariin nähden aikalailla. Mutta tosiaan ilmaa mahtuu suunnilleen paineen suhteessa ja polttoainemäärä on ilmamäärän suhteessa hyvin kiinteästi.
Kai se vaan ahtopaine saattaa olla suurempi ahtimen jälkeen kuin mitä lopunperin sylinterissä on painetta ennen kun seosta aletaan männällä puristaa. Siis jos virtausta ei ole tarpeeksi.
Tuonhan näkisi kun mittaisi ahtopainetta heti ahtimen jälkeen ja juuri ennen imuventtiiliä. Jos siinä eroa niin se selittäisi toki paljon.
Mutta on kyllä hatun nosto ihan kolminkertaistaa m104 tehot ja jos enempi saa irti niin kumarrus päälle.
Sitä itsekkin mietin että virtausasiat muuttuu varmasti vapariin nähden aikalailla. Mutta tosiaan ilmaa mahtuu suunnilleen paineen suhteessa ja polttoainemäärä on ilmamäärän suhteessa hyvin kiinteästi.
Kai se vaan ahtopaine saattaa olla suurempi ahtimen jälkeen kuin mitä lopunperin sylinterissä on painetta ennen kun seosta aletaan männällä puristaa. Siis jos virtausta ei ole tarpeeksi.
Tuonhan näkisi kun mittaisi ahtopainetta heti ahtimen jälkeen ja juuri ennen imuventtiiliä. Jos siinä eroa niin se selittäisi toki paljon.
Mutta on kyllä hatun nosto ihan kolminkertaistaa m104 tehot ja jos enempi saa irti niin kumarrus päälle.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: M104...1000hv?
Kai se mesestäki tulee kun joka toisessa toitsun 2jz on +1000 paremmissa kaks.AK47 kirjoitti:Juu, ei oo pakko teoriaa tuijotella, mukavaahan se on rakentaa ja pähkäillä ja muutella, ilman naama rutussa olemista.
Sitä itsekkin mietin että virtausasiat muuttuu varmasti vapariin nähden aikalailla. Mutta tosiaan ilmaa mahtuu suunnilleen paineen suhteessa ja polttoainemäärä on ilmamäärän suhteessa hyvin kiinteästi.
Kai se vaan ahtopaine saattaa olla suurempi ahtimen jälkeen kuin mitä lopunperin sylinterissä on painetta ennen kun seosta aletaan männällä puristaa. Siis jos virtausta ei ole tarpeeksi.
Tuonhan näkisi kun mittaisi ahtopainetta heti ahtimen jälkeen ja juuri ennen imuventtiiliä. Jos siinä eroa niin se selittäisi toki paljon.
Mutta on kyllä hatun nosto ihan kolminkertaistaa m104 tehot ja jos enempi saa irti niin kumarrus päälle.
Re: M104...1000hv?
Ahdin on nyt hx40, missä billettisiipi ja 10lapanen pakosiipi. Pesä 17cm3. Pakosarja 42mm tuubikäyristä...
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: M104...1000hv?
Taitas mennä hx50/52 kokosella mennä sinne toiselle tonnille. Tosin ainahan se alapää huononee mutta kaikkea ei voi saada, pitää laittaa vaan kone pyöriin sit reilummin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53
Re: M104...1000hv?
Onko tos 36amg kannes paljoki isommat venttiilit ja kanavat ku 3 litraasen vakios
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Re: M104...1000hv?
Enpä muista minkä kokoiset mutta katselin niitä kannen kanavia omasta kun oli imusarja irti niin oli niille jotain tehty verrattuna 2.8 ja 3 ja 3.2 kansiin. Taisi mainostekstit tai lehtijutut 90 luvulta mainita että 36 on cnc portatut kanavat , eli tietokoneohjatulla koneella ajettu niitä jostain kohtaa.pinpinkarva kirjoitti:Onko tos 36amg kannes paljoki isommat venttiilit ja kanavat ku 3 litraasen vakios
Kaiketi 36 kansi virtaa paremmin kuin pienemmät.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: M104...1000hv?
Vakio m104 3.2 kansi virtasi 360hp suoraan 400 000km ajetun moottorin päältä. Eli hyvä on virtaamaan ja siksi luovuttaa pikku antamisella mukavasti tehoa uloskin.pontsei kirjoitti:En juuri ole perustanut "teoreettisille kaavoille" vaan käytännön kautta, mutta ilmeisen hyvin kansi virtaa vakiona ja muutenkin on kestävä moottori. Onkos kukaan virtauttanut m104 kantta?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: M104...1000hv?
Pakokanavia on vähän vinguteltu amg.n pajalla, muuten sama kun normi kansi, venttiilit samat ku vakiossa. Ainakin näin omassa kannesssa
Tän kesän meen tällä paketilla, talven aikana vois laittaa h profiilit ja isompaa ahdinta. Mitä mieltä mäntien keraami pinnotteesta, kannattaako?
Tän kesän meen tällä paketilla, talven aikana vois laittaa h profiilit ja isompaa ahdinta. Mitä mieltä mäntien keraami pinnotteesta, kannattaako?
Re: M104...1000hv?
Joskus muistan nähneeni amg dokumentit mitä c36 kanteen oli tehty. Taisi olla venttiili jousen paikkojakin koneistettu syvemmiksi, varmaan jäykempien jousien takia.
Re: M104...1000hv?
Pitää tutkia kun pannun avaa, viimeksi kun oli auki, niin ei tullut jousia erikoisemmin katsottua, löin vaan toiset venttiilit ja läppäsin ne kohilleen.
Joop79: onko kannesta jäänyt virtaus dokumenttia?
Joop79: onko kannesta jäänyt virtaus dokumenttia?