W124 E300TDT PERÄ E280:N

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Moi,

Osaako asiasta tietävät onnistuuko -89 E300TDT:n ASD perän vaihtaminen 95 E280:n ASR perän tilalle? (ei ASD eikä tarvetta...auto maassa, jossa ei ole talvea)? Meneekö "heittämällä" vai meneekö lainkaan? Tai pitääko vaihtaa hammaspyörät 2,65 välityksellä E280:n perään?

Tarkoituksena pelkästään saada perävälitys vaihdettua 2,65:n...josko bensan kulutusta saisi hitusen pienemmäksi, kun mun mielestä 2.8 koneen ei tarvi kiertää noin 2500-2700R/min n.100km/h ajettaessa.

En ihan just nyt laske paljonko tuo vaikuttaisi kulutukseen....ehkä n. 5%...??? Vai lieneekö ihan turhaa hommaa alkaa vaihtamaan välityksiä?

Sampo
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos on kysessä automaatti menee vaikeaksi...mutta en ole varma voiko koodata ton toisella boxilla?
Yleensä tehdas miettii tarkkaan kulutuksen ja väännön mukaan noi välitykset...voi olla että kulutus nouseekin jos kone menee alle vääntö alueen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Kiitos vastauksesta. Ja kyllä kyseessä nelivaihteinen automaatti. Vähän samaa ajattelin tuosta tehtaan kulutus/välitys asiasta.
Välityksen vaihto vain tuli mieleen, koska auto on Thaimaassa, jossa usein päästellään 120-130km/h -> kulutus suht paljon. Toisaalta myös istuskellaan liikenneruuhkissa välillä tuntitolkulla...

Mitenkäs muuten tuo boksiasia/koodaaminen jos vaihtaa pelkästään hammaspyörät perämurikasta? Tai muutenkin, kun ei täällä autoja katsastella ja liikenteessä voi olla jos jokinlaisella vermeellä. Ja mihin tuo boksi vaikuttaa ASR:n? En tiedä onko ASR myöskään välttämätön täällä??
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hei...nyt vasta huomasin etä kysessä on lankku eikä väyrynen eli sinne vaan ja koko perä paikalleen....älä vaihtele rattaita.
Noissa ainakin abs singnaali muuttuu joka perässä vastaamaan rengas nopeutta eli taitaa se asd ja abs :kin pelata normaalisti.
Uudemmissa sähköaskeissa tulee sitten kokonaan isommat ongelmat vastaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Jep..lankku kyseessä. -95:ssa ei ole asd:tä (ei hydrauliliikkasysteemiä), joten lienee järkevämpää antaa olla toimimatta...harvemmin sitä asfaltilla tarvitsee ja pitäisi vaihtaa kitkalevyt asd perästä myös...
Miten tuo kulutuspuoli mielestäsi lankussa? Ajosta päätellen kierroksia on turhan paljon 100km/h nopeudessa (minun mielipiteeni pelkästään). Vääntöä on tarpeeksi economy moodilla ajaessakin...eikös tuolloin liikkeelle lähtö tapahdu kakkosvaihteella?

Ja kiitos paljon vastauksesta!
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Oli tässä hiljattain juttua perän antureista, kaksi alinta viestiä tässä keskustelussa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &hilit=asr

Eli ASR-perässä kaksi pyörintänopeusanturia ja ASD-perässä yksi. Sen puoleen, jos laittaa nyt ASR-varustettuun autoon ASD -perän, niin luistonestoa ei sillä saa toimimaan, jos ei sitten jotenkin viritä siihen molempia nopeusantureita. En tiedä, minkä verran se voisi olla käytännön tasolla mahdollista. Sitäkään en tiedä, että onko se ASR:n kanssa ABS-systeemi myös sellainen, että sille menee sekä vasemman että oikean takapyörän nopeustieto, jolloin sekään ei toimisi ASD-perän kanssa. Perinteinen 124:n ABS kyllä käyttää vain yhtä nopeustietoa taka-akselilta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Nopeasti EPC:stä katsoen noin näyttää olevan, mutta kuten aikasemmassa viestissä kerroin, niin auto on Thaimaassa ja täällä ei luistonestolla ole kovin paljon käyttöä. Eikä autoa tarvitse käyttää konttorilla näytillä vuosittain. Liikenteessä on monenlaisia rotiskoja renkaat vivottaen, ilman valoja ym.

ABS tietenkin on tärkeä ominaisuus tilanteen tullessa. Mielenkiintoista olisi tietää miten perän vaihto oikeasti vaikuttaa Nozkin viestissä kertomiin asioihin?
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300TDT PERÄ E280:N

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, silleen olin aiempien viestien perusteella ymmärtävinänikin, että se luistoneston toimivuus ei olis välttämättömyys jatkossa. Mutta mitenkähän se on kytketty moottorinohjaukseen noissa, eli jos luistonesto on vikatilassa anturitiedon puuttumisen takia, niin toimiiko moottori silloin niin kuin luistonestoa ei olisikaan, vai meneekö sekin johonkin vika-/tehonrajoitustilaan? En kyl tiedä. Eikä ole noiden ABS-systeemienkään sielunelämät niin hyvin hallussa, että osais sanoa, onko niissä jotenkin erilainen ohjausjärjestelmä, joka tarvitsee kahta taka-akselin anturia, vai riittääkö se tavanomainen yksi silti, vaikka olisikin ASR.

No, ehkäpä joku paremmin tietävä osaa tähän jotain kommentoida. Sillä vaan näitä ajatuksia tässä heittelen, että ne vois olla kuitenkin hyvä selvittää ennen kuin laittaa uutta perää paikalleen, ettei sitten käy niin, että vasta siinä kohdassa huomaa, ettei se tälleen toiminutkaan...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin