Paineputket (edit: ja rosterin hitsaus)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Paineputket (edit: ja rosterin hitsaus)

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, jotta mitä materiaalia tyypillisesti olette käyttäneet paineputkissa turbon ja coolerin ja coolerin ja painekotelon valillä? Onko alumiinia vai kenties jotain pakoputkikamaa, kenties jopa rosteria?
Viimeksi muokannut dieselflosse, Pe 18.03.2005 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Vastaan asiasta mitään tietämättömänä että putket eloksoidusta alumiinista, liitokset semmosella saakutin kalliilla paksulla silikoni"letkulla" ja laadukkailla haponkestävillä letkuklemmareilla. :D
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

rosteriset löytyy mun katiskasta,painavaa ja kallista mut kestää ainakin. liitokset jotain kumiseos putkea joka kestää yli 200 astetta kuumuutta ja 9bar painetta ja liitokset letkuklemmareilla.

sama kai se mitä metallia se on vaikka olisi kuparista vesijohtoputkea, kunhan nyt et pölynimurin haitariputkea ja muoviputken kappaleita käytä ja liitoksia teipillä pistä :lol:
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Rosterista meinasin omaan tehdä putket, sitä kun pystyy itsekin hitsailemaan.

Lisäkysymyksenä: Minkäs kokoista putkea superturbomiehet on käyttäneet? Riittääkö 2"?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

kuuskyppistä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Senverran vielä varoittelen että tavan "mustaa rautaa" ei kannata käyttää. Se kun tuppaa ruostumaan (sisäpuoleltakin) ja sitten menee ruostekökkäreitä koneeseen. Alumiini ja rosteri on tietysti ykkösvaihtoehdot.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla on sellaista haitariletkua, jotain poly.... Kestää lämpöä 120 astetta ja painetta lähes 2 bar. On läpinäkyvää ja letkun sisällä on rautalanka kierteellä.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

mikan kirjoitti:Mulla on sellaista haitariletkua, jotain poly.... Kestää lämpöä 120 astetta ja painetta lähes 2 bar. On läpinäkyvää ja letkun sisällä on rautalanka kierteellä.

t. Mika
Haitariletku ei ole suositeltavaa paineputkeksi, siinä on aikamoinen virtausvastus, ja onhan ne useimmat vähän heikkoja, jos 2 baria valmistajan mukaan kestää niin ei varmaan kovin montaa vuotta kuumuutta ja 1 baria.

60 mm rosteria ja alumiinia oon käyttänyt.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Samuli H kirjoitti:Rosterista meinasin omaan tehdä putket, sitä kun pystyy itsekin hitsailemaan.
OT: Onko tuossa rosterin hitsaamisessa mitään erikoista? Rosterilankaa vain MIGiin ja menoksi..?
Terveisin
Tero
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »


OT: Onko tuossa rosterin hitsaamisessa mitään erikoista? Rosterilankaa vain MIGiin ja menoksi..?
Pitäs siihen MIGiin laittaa eri kaasuki. On kuulemma arvokasta.
Toisaalta kaveri teki ite RST-putkiston vaimentimineen ihan normikaasulla ja hyvä tuli.
Täytynee ottaa ja koittaa, sittenhän sen näkee.

-Rässi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Rässi66 kirjoitti:[Pitäs siihen MIGiin laittaa eri kaasuki. On kuulemma arvokasta.
Toisaalta kaveri teki ite RST-putkiston vaimentimineen ihan normikaasulla ja hyvä tuli.
Täytynee ottaa ja koittaa, sittenhän sen näkee.

-Rässi
AGA Mison soveltuu tuon rosterikin hitsaukseen. Harrastekäytössä hinta ei ole niin paljon korkeampi, että sillä olisi jotain merkitystä...

Ja muutoinkin jälki on parempaa noita vanhoja peltejä hitsatessa...

http://www.aga.fi/international/web/lg/ ... o_2003.pdf
Terveisin
Tero
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

dieselflosse kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:[Pitäs siihen MIGiin laittaa eri kaasuki. On kuulemma arvokasta.
Toisaalta kaveri teki ite RST-putkiston vaimentimineen ihan normikaasulla ja hyvä tuli.
Täytynee ottaa ja koittaa, sittenhän sen näkee.

-Rässi
AGA Mison soveltuu tuon rosterikin hitsaukseen. Harrastekäytössä hinta ei ole niin paljon korkeampi, että sillä olisi jotain merkitystä...

Ja muutoinkin jälki on parempaa noita vanhoja peltejä hitsatessa...

http://www.aga.fi/international/web/lg/ ... o_2003.pdf
Työpaikalla on onneksi rosteri MIG:gi laitteet.

Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Samuli H kirjoitti:Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.
Jos tuota rosterin hitsaustarvetta esiintyy privaatisti, niin kannattanee kävellä johonkin paikalliseen hitsaamoon vinkumaan pätkää rosterilankaa. Muutamalla metrillä jo hitsaa monta putken pätkää :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rosterin hitsaus onnistuu ihan hyvin tavallisella mig hitsaus kaasullakin.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:rosterin hitsaus onnistuu ihan hyvin tavallisella mig hitsaus kaasullakin.
Ladan pohja kannattaa hitsata hiilidioksidilla, on halvempaa. :D Toimii ihan bueno hapanneen pellin kanssa. 8)
scudo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 01.09.2004 23:46

Viesti Kirjoittaja scudo »

Rosterin hitsaaminen onnistuu myös puikkokoneella. Vaatii vain tarkasti sovitetut kappaleet (ei voi täyttää niin kuin Mig:llä).
Koneet tykkää kun niitä käytetään.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vesa kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:rosterin hitsaus onnistuu ihan hyvin tavallisella mig hitsaus kaasullakin.
Ladan pohja kannattaa hitsata hiilidioksidilla, on halvempaa. :D Toimii ihan bueno hapanneen pellin kanssa. 8)
ainaki normaali miggi lanka palaa hienosti pelkällä hiilidioksidilla. eikä maksa juuri mitään. :D rosteria ei ole tullut kokeiltua tuolla "kaasulla".

PS: "Sen minkä peukalo peittää, sen hitsari täyttää" :mrgreen:
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mauri H. kirjoitti:
Haitariletku ei ole suositeltavaa paineputkeksi, siinä on aikamoinen virtausvastus, ja onhan ne useimmat vähän heikkoja, jos 2 baria valmistajan mukaan kestää niin ei varmaan kovin montaa vuotta kuumuutta ja 1 baria.

60 mm rosteria ja alumiinia oon käyttänyt.
Käyttämässäni haitariletkussa on sisäpinta sileä, eli "haitari " on ainoastaan letkun ulkopinnassa. Itseasiassa syy tuon letkun käyttöön piilee siinä että projektin suhteen oli niin kiire että ei ehtinyt putkia hitsaileen (luvat menossa umpeen). Väliaikainen viritys onkin sittemmin ollut paikoillaan jo 4 vuotta. :)
Ja lukemat muistin tietysti väärin, eli ne olikin 100C ja 1,8bar.
http://www.ares.fi/pdf/polyuretaaniletkut.pdf
Myös jäähdyttimen letkua on tullut käytettyä mutta se tahtoo kovettua ja hapertua.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Haitariputki

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

mikan kirjoitti: Käyttämässäni haitariletkussa on sisäpinta sileä, eli "haitari " on ainoastaan letkun ulkopinnassa. Itseasiassa syy tuon letkun käyttöön piilee siinä että projektin suhteen oli niin kiire että ei ehtinyt putkia hitsaileen (luvat menossa umpeen). Väliaikainen viritys onkin sittemmin ollut paikoillaan jo 4 vuotta. :)
Ja lukemat muistin tietysti väärin, eli ne olikin 100C ja 1,8bar.
http://www.ares.fi/pdf/polyuretaaniletkut.pdf
Myös jäähdyttimen letkua on tullut käytettyä mutta se tahtoo kovettua ja hapertua.

t. Mika
Vinkkaa vielä, mistä tuollaista saa ja kuinka tiukoille mutkille vääntyy?
Terveisin
Tero
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kuusakoskelta rosteriputken mutkia kasa (7€/kg), painetta ja lämpöä kestävää kumiputkea kaupasta sekä ruostumattomia letkuklemmareita. Niistä on pystärin putkitus turbolta coolerin läpi imusarjaan/painekoteloon tehty. Yhtään hitsisaumaa ei tarvinnut tehdä.

Tosiaan mitään ruostuvaa tai mahdollisesti irtoavaa sälää sisältävää materiaalia ei kannata putkistoon käyttää.


Edit:
Mutkille tuo suora kumiletku ei juuri taivu, mutta rosterimutkat on sitävarten.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Haitariputki

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

dieselflosse kirjoitti:
mikan kirjoitti: Käyttämässäni haitariletkussa on sisäpinta sileä, eli "haitari " on ainoastaan letkun ulkopinnassa. Itseasiassa syy tuon letkun käyttöön piilee siinä että projektin suhteen oli niin kiire että ei ehtinyt putkia hitsaileen (luvat menossa umpeen). Väliaikainen viritys onkin sittemmin ollut paikoillaan jo 4 vuotta. :)
Ja lukemat muistin tietysti väärin, eli ne olikin 100C ja 1,8bar.
http://www.ares.fi/pdf/polyuretaaniletkut.pdf
Myös jäähdyttimen letkua on tullut käytettyä mutta se tahtoo kovettua ja hapertua.

t. Mika
Vinkkaa vielä, mistä tuollaista saa ja kuinka tiukoille mutkille vääntyy?
Olenko sokea vai kävitkö 'mikan' editoimassa tuon linkin viestiin?

Nimim. aika mennä viikonlopun viettoon
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

60mm rautaputkea on. Ei se mihinkään ruostu kun vanhat turbot puskee öljyt putkiin :lol: Pitää rakennella vielä putket uusiksi ku asentelee kuulerin keulille.

Pystyy sitä rosteria hitsaamaan normaali mig-langallakin, mutta saumat ruostuu...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Vielä tuosta hitsuuttamisesta..
Samuli H arveli:
Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.
Luin juuri Bilteman luetteloa; RST-lanka 44,50€ kilon rulla. Ehkä just kestää ostaa.

Edit: Starkilla haponkestävä 0,6mm lanka 23,50€/kg

-Rässi
Viimeksi muokannut Rässi66, Pe 22.07.2005 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Rässi66 kirjoitti:Vielä tuosta hitsuuttamisesta..
Samuli H arveli:
Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.
Luin juuri Bilteman luetteloa; RST-lanka 44,50? kilon rulla. Ehkä just kestää ostaa.

-Rässi
Biltemalla on biltemahinnat.

Kysyin itse tuota lankaa hitsaushydrauliikkayleiserikoistarvikeliikkeestä.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Mikan oli käynyt tutussa lafkassa Areksessa. Tuo on suurinpiirtein Suomen tai ainakin pk-seudun ainoa mesta, mistä yleisimmät silikoniletkukoot löytyvät suoraan hyllystä. Lafka sijaitsee Juvanmalmilla heti ruttutukun takana. Suorat silikonitangot myydään vain metrin tankoina ja yksityisasiakkaille vain käteisellä, mutta hinnaston hinnat eivät ole apteekin hintoja :wink: .

http://www.ares.fi/pdf/siliconletkut.pdf
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Tunari82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 04.11.2004 21:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Tunari82 »

Seinäjoella,rengastieltä löytyy myöskin ares.
Ilmeisesti samaa ketjua.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Salossa Kuisma myy silikoniletkua määrämittaisenakin ja oikein sopivaan hintaan.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

putkisto

Viesti Kirjoittaja esko »

60 rosterista , hitsaamalla ja tarkat sovitteet, peittausaineella
loppukäsittely
Ares myy silikoni sisäpintaista sileää paineputkea
pantakiristimellä (kiristys molemmilla puolilla ) putket pysyy kiinni
kuullaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: putkisto

Viesti Kirjoittaja veskola »

esko kirjoitti:60 rosterista , hitsaamalla ja tarkat sovitteet, peittausaineella
loppukäsittely
Ares myy silikoni sisäpintaista sileää paineputkea
pantakiristimellä (kiristys molemmilla puolilla ) putket pysyy kiinni
kuullaan
Mikä sen peittaus käsittelyn tarkoitus on tai mistä siinä oikein on kyse, ainoa mitä löysin netistä oli tämä:
http://www.onninen.fi/teollisuus-+ja+in ... oohje3.pdf
Ihan hyvää tietoa tuollakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Onanias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 29.09.2004 16:43
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Mikä sen peittaus käsittelyn tarkoitus on tai mistä siinä oikein on kyse, ainoa mitä löysin netistä oli tämä:
Peittaus = dekapointi, eli metallin pinnasta putsataan hitsauksessa syntyneet epäpuhtaudet pois happokylvyssä. Käytetään rikki-, suola- tai fosforihappoa. Hitsatun rakenteen ulkonäkö ja korroosionkesto paranee peittauksessa. Tuossa on hyvä linkki http://kerppu.hut.fi/opiskelu/materiaal ... niikka.pdf
Edit: toinien hyvä linkkihttp://www.aga.fi/international/web/lg/ ... eel_Fi.pdf
W202 240 -98 Elegance
Vastaa Viestiin