W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Tuli ostettua tämmönen romu kesällä Mutta se on mun Unelma mb ollut jo pienestä asti. Auto on 1982 vuosimallia ja kone käy hyvin paitsi tyhjäkäynti on vaeltavaa. Olen tilanut uudet esikammarit ja ne on jo mulla tallissa, samoin uudet ruiskutussuuttimet. Myös filtterien vaihto ja venttiilien säädön teen ennen uutta käynnistystä. Tarkoitus on saada kone käymään kunnolla ja siinä yhteydessä myös mitata puristuspaineet sitten. Sen jälkeen täytyy pakoputki hitsata kun on mennyt poikki turbon jälkeen olevasta jatkosta. Myös vaihteisto tarvii huollon ja ehkä remontin myös, kun se vaihtaa 3-4 niin luistaa ja kestää ennenkuin nelosvaihde menee päälle.
Pistän vähän kuvia tässä :
Sitten olen irroittanut esikammarit koska sain vinkin että ne kannattaa katsoa missä kunnossa ne ovat. Sanottu ja tehty ja sylinteri nr1 esikammari olikin rikki..
Esikammarin tehtävä on hiljentää dieselin nakutus ääntä, vaikka se ei kyllä näissä moottoreissa paljon taida auttaakkaan
Laittelen tässä joskus kuvia erikoistyökalusta jonka avulla esikammarit ja niiden lukitusmutterit irtoaa kätevästi
Pistän vähän kuvia tässä :
Sitten olen irroittanut esikammarit koska sain vinkin että ne kannattaa katsoa missä kunnossa ne ovat. Sanottu ja tehty ja sylinteri nr1 esikammari olikin rikki..
Esikammarin tehtävä on hiljentää dieselin nakutus ääntä, vaikka se ei kyllä näissä moottoreissa paljon taida auttaakkaan
Laittelen tässä joskus kuvia erikoistyökalusta jonka avulla esikammarit ja niiden lukitusmutterit irtoaa kätevästi
Viimeksi muokannut pasi84, Su 26.06.2022 09:42. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: w123 300tdt täysremontti
Jes, tätä mallia ei usein näy Hommaa näyttäis olevan, mutta onpahan tuollainen hyväkuntoinen jo aika arvokas.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt täysremontti
Joo me alkaa olemaan aika hinnoissa, mutta tämän teen itselle kesäautoksiS202 kirjoitti:Jes, tätä mallia ei usein näy Hommaa näyttäis olevan, mutta onpahan tuollainen hyväkuntoinen jo aika arvokas.
Re: w123 300tdt täysremontti
123 farkku on edelleen minunkin unelma auto! Yksi parhaimman näköisistä Mersuista.pasi84 kirjoitti:Tuli ostettua tämmönen romu kesällä Mutta se on mun Unelma mb ollut jo pienestä asti.
Minulla oli ilo omistaa tuollainen 8 vuotta, mutta kun se ruoste...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: w123 300tdt täysremontti
Ohhoh, on se aika hurjan näköisessä kunnossa. Mut kun muistelen katsoneeni kuvia sun tekemästä S210 ruostekorjausprojektista, niin ei tämäkään varmasti ole mikään ongelma saada hyvään kuntoon. Sehän on hienoa, että näitä laitetaan kuntoon ja takaisin tien päälle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w123 300tdt täysremontti
Joo valitettavasti ne ruostuu pahasti… varsinkin taka-akseliston luota johon on tosi vaikea päästä käsiksi..Timo999 kirjoitti:123 farkku on edelleen minunkin unelma auto! Yksi parhaimman näköisistä Mersuista.pasi84 kirjoitti:Tuli ostettua tämmönen romu kesällä Mutta se on mun Unelma mb ollut jo pienestä asti.
Minulla oli ilo omistaa tuollainen 8 vuotta, mutta kun se ruoste...
Re: w123 300tdt täysremontti
On se joo että tuollainen romuttoma autohan se oikeesti ois tai purkuosiks mutta kun on tyhmä niin ostaa kuitenkin No, eiköhän se tuosta ala pikkuhiljaa taas auton näköiseksi kasvamaan. Joo tässä tulee olemaan standardi ehkä hiukan korkeampi kuin siinä s210 jonka remontoin. Se on vielä yhtä hyvän näköinen kun oli silloin kuin möin sen 4-5vuotta sitten. Nykyinen omistaja ei sillä ajakkaan talvella vaan se seisoo tallissa talvetNozki kirjoitti:Ohhoh, on se aika hurjan näköisessä kunnossa. Mut kun muistelen katsoneeni kuvia sun tekemästä S210 ruostekorjausprojektista, niin ei tämäkään varmasti ole mikään ongelma saada hyvään kuntoon. Sehän on hienoa, että näitä laitetaan kuntoon ja takaisin tien päälle.
Re: w123 300tdt täysremontti
Tuli eilen tilattua uudet tiivisteet noiden esikammarien alle ja myös uudet lukitusmutterit esikammareille, niitä odotellessa vois vaikka tallin siivota ja laittaa venttiilien välykset kuntoon
Laitan tässä kuvia miten voi työkalun tehdä itse millä saa nuo esikammarien mutterit ja ite esikammarit irti.
Biltemalta tarvii ostaa hylsy kuvan mukaan,toivottavasti numreot ovat samat kuin täällä Ruotsissa..
Se on siis musta hylsy joka on voimahylsy, koko 24mm ja 1/2 tuuman kiinnike.
Sitten tarvii 2 tällasiat polkupyöränpolkimen ulosvetäjää:
Esikammarien mutteri on tuon näköinen:
Elikkä nyt tarvii tuohon 24mm hylsyyn tehdä nuo tapit jotka sitten menevät mutterin uraan, hylsystä otetaan laikalla pois niin että jää tuollaiset tapit siihen:
Sen jälkeen hylsyn päähän hitsataan mutteri kiinni, kokoa en muista valitettavasti, mutta mutterin sisäreikä eli ite jenkausreikä pitää olla sen verran iso ettei se tuki hylsyn kiinnikereikää.
sitten tuosta polkimen ulosvetäjästä otetaan sen mukana tullut jenkatanko pois ja hitsataan siihen m10 jenkatangosta tuollainen Pätkä, se täytyy olla tarpeeksi pitkä. vähintään 15cm. Tuohon mustan "hylsyn" sisäreunaan hitsasin myös mutterin kiinni että jenkatanko ei tipu alaspäin, siihen otin m10 mutterin jonka mirkelissä pyöristin niin että se mahtu hylsyn sisälle.
sitten tuossa näkyy periaate, se polkimen hylsy siis ruuvataan esikammariin sisälle ja sitten siihen päälle laitetaan se 24mm hylsy ja sen päälle sitten m10 mutteri jolla tuo hylsyasetelma kiristetään niin ettei se pysty liikkumaan ylöspäin mutteria irrottaessa. Sitten siitä hylsyn hitsatusta mutterista sitten vaan jatkotangon kanssa irrottamaan esikammarien muttereita, mutterit ovat tosi tiukassa joten se on hyvä voidella mutterit jollain aineella ja antaa vaikuttaa vaikka yön yli..
tuossa on koko työkalu valmiina:
sitten kun mutterit on saatu irti niin sitten alkaa vasta kunnon voimistelupassi Nyt täytyy esikammarit lyödä irti vetovasaralla, ja siksi se toinen polkimen ulosvetäjä
hitsataan siitä se musta hylsyosa kiinni vetovasaraan:
Toivottavasti tästä on apua jollekin joka on sellaisessa vaiheessa että tarvii esikammarit irroittaa. Mulla toki meni 2mutteria noihin esikammareihin rikki ja yks niin pahasti että jouduin hitsamaan kiinni jenkatangon ja sen avulla irroittaan mutterin:
Laitan tässä kuvia miten voi työkalun tehdä itse millä saa nuo esikammarien mutterit ja ite esikammarit irti.
Biltemalta tarvii ostaa hylsy kuvan mukaan,toivottavasti numreot ovat samat kuin täällä Ruotsissa..
Se on siis musta hylsy joka on voimahylsy, koko 24mm ja 1/2 tuuman kiinnike.
Sitten tarvii 2 tällasiat polkupyöränpolkimen ulosvetäjää:
Esikammarien mutteri on tuon näköinen:
Elikkä nyt tarvii tuohon 24mm hylsyyn tehdä nuo tapit jotka sitten menevät mutterin uraan, hylsystä otetaan laikalla pois niin että jää tuollaiset tapit siihen:
Sen jälkeen hylsyn päähän hitsataan mutteri kiinni, kokoa en muista valitettavasti, mutta mutterin sisäreikä eli ite jenkausreikä pitää olla sen verran iso ettei se tuki hylsyn kiinnikereikää.
sitten tuosta polkimen ulosvetäjästä otetaan sen mukana tullut jenkatanko pois ja hitsataan siihen m10 jenkatangosta tuollainen Pätkä, se täytyy olla tarpeeksi pitkä. vähintään 15cm. Tuohon mustan "hylsyn" sisäreunaan hitsasin myös mutterin kiinni että jenkatanko ei tipu alaspäin, siihen otin m10 mutterin jonka mirkelissä pyöristin niin että se mahtu hylsyn sisälle.
sitten tuossa näkyy periaate, se polkimen hylsy siis ruuvataan esikammariin sisälle ja sitten siihen päälle laitetaan se 24mm hylsy ja sen päälle sitten m10 mutteri jolla tuo hylsyasetelma kiristetään niin ettei se pysty liikkumaan ylöspäin mutteria irrottaessa. Sitten siitä hylsyn hitsatusta mutterista sitten vaan jatkotangon kanssa irrottamaan esikammarien muttereita, mutterit ovat tosi tiukassa joten se on hyvä voidella mutterit jollain aineella ja antaa vaikuttaa vaikka yön yli..
tuossa on koko työkalu valmiina:
sitten kun mutterit on saatu irti niin sitten alkaa vasta kunnon voimistelupassi Nyt täytyy esikammarit lyödä irti vetovasaralla, ja siksi se toinen polkimen ulosvetäjä
hitsataan siitä se musta hylsyosa kiinni vetovasaraan:
Toivottavasti tästä on apua jollekin joka on sellaisessa vaiheessa että tarvii esikammarit irroittaa. Mulla toki meni 2mutteria noihin esikammareihin rikki ja yks niin pahasti että jouduin hitsamaan kiinni jenkatangon ja sen avulla irroittaan mutterin:
Re: w123 300tdt täysremontti
Joo, mun unelma mb ollut pienestä lähtien. Ja kiva kun on originaali turbodiesel myös ja automaattidealer kirjoitti:Nyt on hyvä kohde
Re: w123 300tdt täysremontti
Onko Suomessa miten hyvin osia näihin farkkuihin? täältä Ruotsista ei löydy oikeestaan mitään… tarvitsen toisen peräluukun,ovet ja myös perän 2,88 tai 3,07 välityksellä. Kumpikohan on originaali tässä? Tähän on vaihettu ja siinä on nyt 3,67
Re: w123 300tdt täysremontti
Huonosti täältäkin löytyy osia. Alkuperäinen perävälitys on 3,07
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt täysremontti
Okej, no sehän tekee tästä projektista vielä kivemmanjari_w123 kirjoitti:Huonosti täältäkin löytyy osia. Alkuperäinen perävälitys on 3,07
Re: w123 300tdt täysremontti
Hei
Auto on -82, onko valmistettu -82 vai rekisteröity? Oon törmänny sellaiseen erikoisuuteen noilla jenkki sivustoilla, että -82 farmareissa on ollu sähköinen nopeusmittari. Ja vain ja ainoastaan -82 farkussa. En tiedä onko sitten vaan jenkkilä versio... Ostin yhden sellaisen mittarin ebaystä ja sen tunnistaa heti taulusta. Normi mekaanises on kaikki kilometrinumerot samas "ikkunas" mutta sähköises on oikeanpuoleisin sadat metrit omassa aukossaa, kuten on w126 sähkömittarissakin. Takapuolelta mittarin taas tunnistaa muovisesta ulkokuoresta ja tietty ei löydy varpin liitosta
TJ
Auto on -82, onko valmistettu -82 vai rekisteröity? Oon törmänny sellaiseen erikoisuuteen noilla jenkki sivustoilla, että -82 farmareissa on ollu sähköinen nopeusmittari. Ja vain ja ainoastaan -82 farkussa. En tiedä onko sitten vaan jenkkilä versio... Ostin yhden sellaisen mittarin ebaystä ja sen tunnistaa heti taulusta. Normi mekaanises on kaikki kilometrinumerot samas "ikkunas" mutta sähköises on oikeanpuoleisin sadat metrit omassa aukossaa, kuten on w126 sähkömittarissakin. Takapuolelta mittarin taas tunnistaa muovisesta ulkokuoresta ja tietty ei löydy varpin liitosta
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt täysremontti
No tuota en tiedä onko tehty 82 vuonna... vuosimalli on 82. Muistaakseni mittari on tavallinen analoginen vaijerilla toimiva.. jos en nyt ihan väärin muista.Maastis kirjoitti:Hei
Auto on -82, onko valmistettu -82 vai rekisteröity? Oon törmänny sellaiseen erikoisuuteen noilla jenkki sivustoilla, että -82 farmareissa on ollu sähköinen nopeusmittari. Ja vain ja ainoastaan -82 farkussa. En tiedä onko sitten vaan jenkkilä versio... Ostin yhden sellaisen mittarin ebaystä ja sen tunnistaa heti taulusta. Normi mekaanises on kaikki kilometrinumerot samas "ikkunas" mutta sähköises on oikeanpuoleisin sadat metrit omassa aukossaa, kuten on w126 sähkömittarissakin. Takapuolelta mittarin taas tunnistaa muovisesta ulkokuoresta ja tietty ei löydy varpin liitosta
TJ
Re: w123 300tdt täysremontti
Nyt on venttiilit säädetty, onko oikea Tieto mikä mun ruotsinkielisessä korjauskirjassa lukee että imuventtiilit 0,10 ja pakoventtiilit 0,35 kylmänä?
Sitten aukaisin nuo ruiskutussuuttimet, vaihdan suuttimet uusiin. Millä kannattaa nuo osat huuhdella että saa puhtaaksi, voiko laittaa dieseliin ja antaa olla yön yli?
Sitten aukaisin nuo ruiskutussuuttimet, vaihdan suuttimet uusiin. Millä kannattaa nuo osat huuhdella että saa puhtaaksi, voiko laittaa dieseliin ja antaa olla yön yli?
Re: w123 300tdt täysremontti
No dieselis liottamisesta ei varmaan ole ainakaan haittaa. Ja kyllähän se nyt kohtuu hyvin jämähtänyt likaa irroittaakin, etenkin kun olis väkä lämmintä...
Tommosia vrnttiilivälyksiä olen itsekin kirjallisuudessa nähnyt. Sitte tämä tuli joskus vastaan:
The exhaust valve clearance was set to 0.35 mm, standard for turbocharged engines. Since the garage was cold (below 20C) I followed the factory recommendation and opened up the intake clearance to 0.15 mm. The temperature gauge is (temporarily) sitting on the turbo in Photo 2. The engine was about 18C when I did the job.
Eli että jos työ tehdään viilei olosuhteis niin imuun 0.15... tiedä sitten onko tuo mikää "tehdasohje".
TJ
Tommosia vrnttiilivälyksiä olen itsekin kirjallisuudessa nähnyt. Sitte tämä tuli joskus vastaan:
The exhaust valve clearance was set to 0.35 mm, standard for turbocharged engines. Since the garage was cold (below 20C) I followed the factory recommendation and opened up the intake clearance to 0.15 mm. The temperature gauge is (temporarily) sitting on the turbo in Photo 2. The engine was about 18C when I did the job.
Eli että jos työ tehdään viilei olosuhteis niin imuun 0.15... tiedä sitten onko tuo mikää "tehdasohje".
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt täysremontti
Mun tallissa on 18 astetta onko silloin siis 0,10 imuventtiilit?Maastis kirjoitti:No dieselis liottamisesta ei varmaan ole ainakaan haittaa. Ja kyllähän se nyt kohtuu hyvin jämähtänyt likaa irroittaakin, etenkin kun olis väkä lämmintä...
Tommosia vrnttiilivälyksiä olen itsekin kirjallisuudessa nähnyt. Sitte tämä tuli joskus vastaan:
The exhaust valve clearance was set to 0.35 mm, standard for turbocharged engines. Since the garage was cold (below 20C) I followed the factory recommendation and opened up the intake clearance to 0.15 mm. The temperature gauge is (temporarily) sitting on the turbo in Photo 2. The engine was about 18C when I did the job.
Eli että jos työ tehdään viilei olosuhteis niin imuun 0.15... tiedä sitten onko tuo mikää "tehdasohje".
TJ
Re: w123 300tdt täysremontti
Aika pieni välys 0,10mm, tuskin haittaa jos laittaa vähän enemmän.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt täysremontti
Mielenkiintoista, hyvä että "suurtehofarkkuja" kunnostetaan! Onhan se Keski-Euroopan harrastemarkkinoilla 280 TE:n jälkeen kaikista arvokkain W123-tyypin malli. Noin viisi vuotta sitten tehdasuusi takaluukku maksoi Classic Centerissä 409 e, en tiedä, mikä on tämän hetken taso.
Mulla on purkufarkussa (TDT 1984) vielä aika paljon pientä osaa tallella. Perä on varattu itselleni ja peltiosat/alusta laho, moottori/vaihteisto ja sisäverhoilu myyty. Tuo siun auto näyttää tosin olevan 2. sarjaa, eli pieniä eroja löytyy.
Miun topic: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=155633" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on purkufarkussa (TDT 1984) vielä aika paljon pientä osaa tallella. Perä on varattu itselleni ja peltiosat/alusta laho, moottori/vaihteisto ja sisäverhoilu myyty. Tuo siun auto näyttää tosin olevan 2. sarjaa, eli pieniä eroja löytyy.
Miun topic: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=155633" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w123 300tdt täysremontti
Uusia luukkuja ei ole saanut enää moneen vuoteen. Alkaa muutenkin peltiosat loppua tehtaalta, kuulin juttua että euroopan vähän paremmin toimeentulevat harrastajat ostelee varastoja tyhjiksi ja voihan se niin ollakkin. Paljon näihin kumminkin kaikenlaista löytyy kun nettiä selaa, tai todella hyvin jos vertaa vaikka japsiautoihin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt täysremontti
Hei orkkis etuloksut oli Saksassa Mersuliikkeessä 269 e alennustuotteena, ollut pitkin syksyä. Ehkä kandee nyt investoida jos meinaa hankkia?
https://www.online-teile.com/mercedes-e ... p?show=box" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.online-teile.com/mercedes-e ... p?show=box" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w123 300tdt täysremontti
Jäi vaivaamaan tuo välys homma. Tässä kuvakaappaus suomenkielisestä korjausoppaasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt täysremontti
Kirjassa lipsahtanut väärinpäin turbon ja vaparin venttiilivälykset.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt täysremontti
kiitos, eli 0,15 sitten imupuolelle koska tallissa on noin 18 astettaMaastis kirjoitti:Jäi vaivaamaan tuo välys homma. Tässä kuvakaappaus suomenkielisestä korjausoppaasta.
Re: w123 300tdt täysremontti
Joo niin injari_w123 kirjoitti:Kirjassa lipsahtanut väärinpäin turbon ja vaparin venttiilivälykset.
Re: w123 300tdt täysremontti
Kiitos, mutta tuossa on melko uudet ovat vaan alkaneet pintaruostumaan kun ei olla maalattu..Timo L. kirjoitti:Hei orkkis etuloksut oli Saksassa Mersuliikkeessä 269 e alennustuotteena, ollut pitkin syksyä. Ehkä kandee nyt investoida jos meinaa hankkia?
https://www.online-teile.com/mercedes-e ... p?show=box" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w123 300tdt täysremontti
Ruiskuttimet lähetetty nyt säätöön, että aukeavat oikeassa paineessa. Vaihdoin ruiskutussuuttimet uusiin ensin ja puhdistin joka ruiskuttimen osina vesikeittimen avulla maalarinpesuainetta käyttäen. Tulivat pyhtaaksi
Re: w123 300tdt täysremontti
Saako näihin kkk k26 turboihin remontti satsia? yrittänyt ettiä mutta ei löydy mistään... akselissa on välsytä joka suuntaan... ja auto savuttaa sinistä koko ajan, luultavasti pääsee öljy turbon ohi pakoputkeen...
Re: w123 300tdt täysremontti
Uudet esikammarit laitettu paikalleen uusien tiivisteiden kanssa. Imuventtiilit säädetty nyt 0,15mm. Ostin myös "uuden" turbon koska vanha on ihan loppu.
Ja sitten tuli grillattua tallilla
Tuli ostettua Garrett turbo 1500Kr, eli noin 150 euroa
Tämä turbo on volvo 940 sarjaan 200hv moottorilla joten kooltaan aika sopiva tähän. Siinä on myös alipainekello joka pitäis yhdistää imusarjaan alipaineeseen. Sen alipainekellon tarkoitus on ohjata läppää turbiinin sisällä että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin läppä menee osittain kiinni ja kun alkaa kaasuttaan niin läppä aukeaa ja turbopaine saadaan näin aikasemmin ylös. Nyt kun tässä on dieselkone kyseessä niin sitä ei voi käyttää joten läppä tulee olemaan auki koko ajan niinkuin tavallisissa turboissa myös. Pakoputken liitos ja myös pakosarjan liitos turboa vasten on sama kuin vanhassa turbossa, täytyy vaan hommata muunninlevy pakosarjan ja turbon väliin koska tiivistealue on hieman erilainen mutta pulttijako on sama eli T3.
Ja sitten tuli grillattua tallilla
Tuli ostettua Garrett turbo 1500Kr, eli noin 150 euroa
Tämä turbo on volvo 940 sarjaan 200hv moottorilla joten kooltaan aika sopiva tähän. Siinä on myös alipainekello joka pitäis yhdistää imusarjaan alipaineeseen. Sen alipainekellon tarkoitus on ohjata läppää turbiinin sisällä että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin läppä menee osittain kiinni ja kun alkaa kaasuttaan niin läppä aukeaa ja turbopaine saadaan näin aikasemmin ylös. Nyt kun tässä on dieselkone kyseessä niin sitä ei voi käyttää joten läppä tulee olemaan auki koko ajan niinkuin tavallisissa turboissa myös. Pakoputken liitos ja myös pakosarjan liitos turboa vasten on sama kuin vanhassa turbossa, täytyy vaan hommata muunninlevy pakosarjan ja turbon väliin koska tiivistealue on hieman erilainen mutta pulttijako on sama eli T3.