Sähköinen seisontajarru w221
Sähköinen seisontajarru w221
Jarrun kun laittaa päälle niin kuuluu rätinä niinku löis joku ratas yli tms. valoja tulee tauluun kaikemmoiSta käsijarru herjaa ja esp herjaa. Auton sammutus ja käsijarru pois päältä, auto uudelleen käyntiin niin herjat katoaa ja tulee luonnollisesti takaisin samat kun laittaa kässärin päälle.
Nyt pitäs tutkia missä vika. Onko näille jotaki tyyppivikaa tiedossa vai onko taas kohdalleni sattunut jotain erikoista? Onko paha homma ottaa irti käsijarrun moottoriyksikköä? Lähteekö vaijereineen vai kuinka?
Nyt pitäs tutkia missä vika. Onko näille jotaki tyyppivikaa tiedossa vai onko taas kohdalleni sattunut jotain erikoista? Onko paha homma ottaa irti käsijarrun moottoriyksikköä? Lähteekö vaijereineen vai kuinka?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Sähköinen seisontajarru w221
ei ole paha irroittaa, vaijereineen lähtee irti. Sisältä varmaan rattaat moro.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Samankaltaisia oireita tekee ainakin se mootoori yksikö kun "lyöyli rattaista"jjk270cdi kirjoitti:Jarrun kun laittaa päälle niin kuuluu rätinä niinku löis joku ratas yli tms. valoja tulee tauluun kaikemmoiSta käsijarru herjaa ja esp herjaa. Auton sammutus ja käsijarru pois päältä, auto uudelleen käyntiin niin herjat katoaa ja tulee luonnollisesti takaisin samat kun laittaa kässärin päälle.
Nyt pitäs tutkia missä vika. Onko näille jotaki tyyppivikaa tiedossa vai onko taas kohdalleni sattunut jotain erikoista? Onko paha homma ottaa irti käsijarrun moottoriyksikköä? Lähteekö vaijereineen vai kuinka?
tai vaijeri on poikki rutussa
mielen kiinnosta kun siinä autossa on ollut vaikk mitä vikoja(miten voi kaikki ne yhteen kertyä) niin saitko sen kuinka erityisen halvalla?
Mökkillä
'
'
Re: Sähköinen seisontajarru w221
You tubessa on juttua tästä.
https://youtu.be/p_D5ViA5Sqw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/p_D5ViA5Sqw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sähköinen seisontajarru w221
kannattaa kokeilla jos mekaaninen säätö pielessä "jarrurummussa" ja liian löysällä niin lyö yli. koittaa säätää ja olikohan testerillä senjälkeen perussäätö mahdollinen.
Re: Sähköinen seisontajarru w221
mielen kiinnosta kun siinä autossa on ollut vaikk mitä vikoja(miten voi kaikki ne yhteen kertyä) niin saitko sen kuinka erityisen halvalla?[/quote]
Ei suinkaan ollut halvin tarjolla olevista, mielestäni aika keskihinnassa missä nuo yleensä on. Joo on siinänollu kaikkea enemmän ja vähemmän erikoista vikaa. Kaupan purun olisin halunnu tai hinnan alennuksen mutta Kamux ei siihen suostunut, asia on viety kuluttajariitalautakuntaan n.vuosi sitten eikä päätöstä ole vielä saatu. Tuskinpa mitään saa sitäkään kautta.
Jos ei sieltä mitään saa niin lähden myyjäliikkeeseen, otan kauluspaitamiestä(myyjää) niskasta kiinni ja pyyhin sillä öljyisen auton pohjan ja kysyn sen jälkeen että näkykö vuotanutta öljyä? Kyllä niin lujaa v...ttaa tuo Kamuxin touhu.
Mutta joo kuinka vaijerit lähtee irti, pitääkö irrottaa renkaat ja levyt ym että pääsee käsiksi?
Ei suinkaan ollut halvin tarjolla olevista, mielestäni aika keskihinnassa missä nuo yleensä on. Joo on siinänollu kaikkea enemmän ja vähemmän erikoista vikaa. Kaupan purun olisin halunnu tai hinnan alennuksen mutta Kamux ei siihen suostunut, asia on viety kuluttajariitalautakuntaan n.vuosi sitten eikä päätöstä ole vielä saatu. Tuskinpa mitään saa sitäkään kautta.
Jos ei sieltä mitään saa niin lähden myyjäliikkeeseen, otan kauluspaitamiestä(myyjää) niskasta kiinni ja pyyhin sillä öljyisen auton pohjan ja kysyn sen jälkeen että näkykö vuotanutta öljyä? Kyllä niin lujaa v...ttaa tuo Kamuxin touhu.
Mutta joo kuinka vaijerit lähtee irti, pitääkö irrottaa renkaat ja levyt ym että pääsee käsiksi?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Mikäli oikeen ymmärsin WISsiä niin pyörät jarrulevyt ym. pitää irrottaa? Onkohan autossa nostokohtaa mistä sais koko takapään ilmaan?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Oho jopas, ajatelin että olis ollut joku halvin minkä ostettu vialisena kunostettavaksi niin paljon ollut vikaa,jjk270cdi kirjoitti:Mikäli oikeen ymmärsin WISsiä niin pyörät jarrulevyt ym. pitää irrottaa? Onkohan autossa nostokohtaa mistä sais koko takapään ilmaan?
Jos vaijerin haluaa irti pyörän päästä niin jep
siis varmankin tarkoitta kohta mistä tunkilla nostamalla nousee takpää kerralla niin ei "viralista" mutta perä murikasta nousee varovasti
Mökkillä
'
'
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Nyt sain tuon yksikön irti ja purkaessa paljastui että käsijarrumekaniikan liikkuvat osat olivat aika jumissa, siis ruostuneet tietenkin ja jumitti aika lailla. En oo ihan varma että olisko ollu toinen vaijeri irti levittimestä kun huomasin sen vähä myöhään että voi olla että se lähti mulla tai sitte tuossa on koko vian pääsyy.Jukkahep kirjoitti:You tubessa on juttua tästä.
https://youtu.be/p_D5ViA5Sqw" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos testaa sen noin kun tuossa videossa niin onko taattua että toimii myös paikallaan ja jaksaa vetää jarrun kunnolla päälle? Onko jotain muuta testausmenetelmää tuolle härvelille? Kun omassa kun vika tuli ilmi niin kuului sellainen ylilyövä ääni niinku joku ratas olis lyöny yli, niin miten tuon vois pöydällä testata että pelaa ja jaksaa vetää kunnolla?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sähköinen seisontajarru w221
lisä varmistuksen testiin paino vajerien päihinjjk270cdi kirjoitti:Nyt sain tuon yksikön irti ja purkaessa paljastui että käsijarrumekaniikan liikkuvat osat olivat aika jumissa, siis ruostuneet tietenkin ja jumitti aika lailla. En oo ihan varma että olisko ollu toinen vaijeri irti levittimestä kun huomasin sen vähä myöhään että voi olla että se lähti mulla tai sitte tuossa on koko vian pääsyy.Jukkahep kirjoitti:You tubessa on juttua tästä.
https://youtu.be/p_D5ViA5Sqw" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos testaa sen noin kun tuossa videossa niin onko taattua että toimii myös paikallaan ja jaksaa vetää jarrun kunnolla päälle? Onko jotain muuta testausmenetelmää tuolle härvelille? Kun omassa kun vika tuli ilmi niin kuului sellainen ylilyövä ääni niinku joku ratas olis lyöny yli, niin miten tuon vois pöydällä testata että pelaa ja jaksaa vetää kunnolla?
Mökkillä
'
'
Re: Sähköinen seisontajarru w221
FinlandMerceds kirjoitti:lisä varmistuksen testiin paino vajerien päihinjjk270cdi kirjoitti:Nyt sain tuon yksikön irti ja purkaessa paljastui että käsijarrumekaniikan liikkuvat osat olivat aika jumissa, siis ruostuneet tietenkin ja jumitti aika lailla. En oo ihan varma että olisko ollu toinen vaijeri irti levittimestä kun huomasin sen vähä myöhään että voi olla että se lähti mulla tai sitte tuossa on koko vian pääsyy.Jukkahep kirjoitti:You tubessa on juttua tästä.
https://youtu.be/p_D5ViA5Sqw" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos testaa sen noin kun tuossa videossa niin onko taattua että toimii myös paikallaan ja jaksaa vetää jarrun kunnolla päälle? Onko jotain muuta testausmenetelmää tuolle härvelille? Kun omassa kun vika tuli ilmi niin kuului sellainen ylilyövä ääni niinku joku ratas olis lyöny yli, niin miten tuon vois pöydällä testata että pelaa ja jaksaa vetää kunnolla?
Joo no tuota vois kokeilla
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Tai vaikka vetämään jotain jousta niin että kuormittuu siihen asti mihin autosakin ollessan kiristää jarruajjk270cdi kirjoitti:FinlandMerceds kirjoitti:lisä varmistuksen testiin paino vajerien päihinjjk270cdi kirjoitti:Nyt sain tuon yksikön irti ja purkaessa paljastui että käsijarrumekaniikan liikkuvat osat olivat aika jumissa, siis ruostuneet tietenkin ja jumitti aika lailla. En oo ihan varma että olisko ollu toinen vaijeri irti levittimestä kun huomasin sen vähä myöhään että voi olla että se lähti mulla tai sitte tuossa on koko vian pääsyy.Jukkahep kirjoitti:You tubessa on juttua tästä.
https://youtu.be/p_D5ViA5Sqw" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos testaa sen noin kun tuossa videossa niin onko taattua että toimii myös paikallaan ja jaksaa vetää jarrun kunnolla päälle? Onko jotain muuta testausmenetelmää tuolle härvelille? Kun omassa kun vika tuli ilmi niin kuului sellainen ylilyövä ääni niinku joku ratas olis lyöny yli, niin miten tuon vois pöydällä testata että pelaa ja jaksaa vetää kunnolla?
Joo no tuota vois kokeilla
jossain oli taisi olla wis tai mittaus arvot miten se tunnistaa kiristäneensä tarpeeksi jarrua taisi olla että montako a kun moottori ottaa lopetta kiristämisen/sen ohjaus lopetettaan
Mökkillä
'
'
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Mutta ei voi enää testata niinkuin videossa kun syötetään virtaa suoraan moottoriin.. mutta voihan sitä toki rasittaa jonkunmoisella painolla kuitenkin...FinlandMerceds kirjoitti:Tai vaikka vetämään jotain jousta niin että kuormittuu siihen asti mihin autosakin ollessan kiristää jarruajjk270cdi kirjoitti:FinlandMerceds kirjoitti:lisä varmistuksen testiin paino vajerien päihinjjk270cdi kirjoitti:Nyt sain tuon yksikön irti ja purkaessa paljastui että käsijarrumekaniikan liikkuvat osat olivat aika jumissa, siis ruostuneet tietenkin ja jumitti aika lailla. En oo ihan varma että olisko ollu toinen vaijeri irti levittimestä kun huomasin sen vähä myöhään että voi olla että se lähti mulla tai sitte tuossa on koko vian pääsyy.Jukkahep kirjoitti:You tubessa on juttua tästä.
https://youtu.be/p_D5ViA5Sqw" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos testaa sen noin kun tuossa videossa niin onko taattua että toimii myös paikallaan ja jaksaa vetää jarrun kunnolla päälle? Onko jotain muuta testausmenetelmää tuolle härvelille? Kun omassa kun vika tuli ilmi niin kuului sellainen ylilyövä ääni niinku joku ratas olis lyöny yli, niin miten tuon vois pöydällä testata että pelaa ja jaksaa vetää kunnolla?
Joo no tuota vois kokeilla
jossain oli taisi olla wis tai mittaus arvot miten se tunnistaa kiristäneensä tarpeeksi jarrua taisi olla että montako a kun moottori ottaa lopetta kiristämisen/sen ohjaus lopetettaan
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Eilen sain käsijarruyksikön testattua ja luulisin sen olevan ehjä. Kun moottorilla ajaa sen kiristystangon päähän asti niin se antaa juurikin samanlaisennäänen kun silloin kun meni rikki. Tämä puoltaa mielestäni sitä että jarruyksikkö olisi ehjä ja vaijeri oli päässyt irti jolloin moottori on vetänyt sinne päähän asti jolloin päästänyt sen rätinän ja vikavalot sytyneet. Eli siis toiveikkaana tänään ehtoolla pääse lyömään nippuun ja toivottavasti kokeilemaan. Minkämoista rasvaa olis paras laittaa sinne käsijarruosiin?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Kannatta sitten tarkistella mikä on ollut syynä että vaijeri on irronut eivät muuten vaan irtoilejjk270cdi kirjoitti:Eilen sain käsijarruyksikön testattua ja luulisin sen olevan ehjä. Kun moottorilla ajaa sen kiristystangon päähän asti niin se antaa juurikin samanlaisennäänen kun silloin kun meni rikki. Tämä puoltaa mielestäni sitä että jarruyksikkö olisi ehjä ja vaijeri oli päässyt irti jolloin moottori on vetänyt sinne päähän asti jolloin päästänyt sen rätinän ja vikavalot sytyneet. Eli siis toiveikkaana tänään ehtoolla pääse lyömään nippuun ja toivottavasti kokeilemaan. Minkämoista rasvaa olis paras laittaa sinne käsijarruosiin?
Siis sinne pyörän päähän niin
Alumiini tahanna tai keramista tahnaa
Mökkillä
'
'
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Ymmärsinkö oikeen että säätö tapahtuu näin: kiristetään lukoon astija siitä vapautetaan 10 lovea ja se on siinä?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Noo, lukkoon asti niin pitkälle kuin talttapääruuvarilla vain saa, siitä oon ottanu 5 ”työntöä” löysälle päin ja aina tullut todella hyvä olettaen että käsijarrumekanismi kunnossa muilta osin. En ole noita lovia laskeskellu, varmaan n.10 lovea tuolla 5 työnnöllä tulee.jjk270cdi kirjoitti:Ymmärsinkö oikeen että säätö tapahtuu näin: kiristetään lukoon astija siitä vapautetaan 10 lovea ja se on siinä?
Re: Sähköinen seisontajarru w221
pyörittää kiinni ja kun levy ei pyöri nii vasaralla lyönti että kengät keskittyy, usein tämänjälkeen taas saa kiristää lisää , toistaen kunnes levy on todellakin jumissa eikä liiku, sitten oon sellasen kolme kääntöä ja näin varmaan karkeesti + tuhannen autoa
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Noniin, suuri kiitos jälleen kaikille vastanneille ohjeista, täältä kyllä apu löytyy aina
Elikkä nyt toimii seisontajarru, ainaki pari ekaa vetoa ok ongelmana oli siis minun mielestä huollon puute. Ensinnäkin säädöt oli ihan liian kaukana, ne oli melkein pohjassa siis löysimmässä asennossa. Levitin oli ruostunut jumiin ja sen takia kai vaijeri päässyt irti ja tuota vaijerin irtoamista edesauttoi varmasti se että palat oli tosiaan kaukana jolloin jarrua käyttäessä veti levittimen aika suoraan asentoon ja levitin ei ehkä palautunutkaan jolloin vaijerin pää pääsi irti, moottori veti loppuun asti ja silloin alko rätinä ja vikavalot syttyi.
Nyt kun jarrun laittaa päälle niin surina on kyllä selkeästi lyhempi kuin ennen remonttia vielä toimiessaan, elikkä oli huomattavasti liian löysällä.
Mutta toivotaan että nyt toimii
Elikkä nyt toimii seisontajarru, ainaki pari ekaa vetoa ok ongelmana oli siis minun mielestä huollon puute. Ensinnäkin säädöt oli ihan liian kaukana, ne oli melkein pohjassa siis löysimmässä asennossa. Levitin oli ruostunut jumiin ja sen takia kai vaijeri päässyt irti ja tuota vaijerin irtoamista edesauttoi varmasti se että palat oli tosiaan kaukana jolloin jarrua käyttäessä veti levittimen aika suoraan asentoon ja levitin ei ehkä palautunutkaan jolloin vaijerin pää pääsi irti, moottori veti loppuun asti ja silloin alko rätinä ja vikavalot syttyi.
Nyt kun jarrun laittaa päälle niin surina on kyllä selkeästi lyhempi kuin ennen remonttia vielä toimiessaan, elikkä oli huomattavasti liian löysällä.
Mutta toivotaan että nyt toimii
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Sähköinen seisontajarru w221
Todellisuudessa varmaan syynä käytön puute,mulla ei tuu käsijarrua käytettyä kuin katsastuksessa,eilen käytin kokeilumielessä kun emäntää odottelin kaupasta ja vielä näytti toimivan!jjk270cdi kirjoitti:Noniin, suuri kiitos jälleen kaikille vastanneille ohjeista, täältä kyllä apu löytyy aina
Elikkä nyt toimii seisontajarru, ainaki pari ekaa vetoa ok ongelmana oli siis minun mielestä huollon puute. Ensinnäkin säädöt oli ihan liian kaukana, ne oli melkein pohjassa siis löysimmässä asennossa. Levitin oli ruostunut jumiin ja sen takia kai vaijeri päässyt irti ja tuota vaijerin irtoamista edesauttoi varmasti se että palat oli tosiaan kaukana jolloin jarrua käyttäessä veti levittimen aika suoraan asentoon ja levitin ei ehkä palautunutkaan jolloin vaijerin pää pääsi irti, moottori veti loppuun asti ja silloin alko rätinä ja vikavalot syttyi.
Nyt kun jarrun laittaa päälle niin surina on kyllä selkeästi lyhempi kuin ennen remonttia vielä toimiessaan, elikkä oli huomattavasti liian löysällä.
Mutta toivotaan että nyt toimii
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D