W124 200 bensan turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

W124 200 bensan turbotus

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Auto on vielä kaasarikoneella, joten moisen laivan liikuttaminen ei ole mitään herkkua tuolla n.100hv teholla.

Olisiko tuollaiseen miten järkevää heittää turbo kiinni? Tiedän toki mitkä osat menevät vaihtoon mutta ihan asiana, onko mitään järkeä?

Varmasti menee lievällä ahdolla vakiomännätkin, puristukset jotain 9 luokkaa vakiona? 140hv olisi jo ihan mukava määrä.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

No ei sitten järjen häivääkään. Osta 2.3 ruuttapannu siihen autoosi niin saat kaipaamasi tehon halvemmalla.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eihän siinä ku turpo kiinni ja kokeilemaan. Paineet sopivaksi ja sytty säätymään oikeaan tahtiin ja lisärikastus kuntoon ku paine nousee ettei sula mäntä. Seoksen ja sytyn kun saat kohalleen niin olet pitkällä, loppu on sitten hienostelua. Varaa ensin pari konetta varastoon "säätöjen" hakua varten.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Eli annamme asian olla, aamen :D
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

jumetsap kirjoitti:Eli annamme asian olla, aamen :D
Ei noin sanota jos meinaa voimaa tuottaa! Se vaan joskus on ihanan kallista tai muuten vaan vaivalloista... :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

7/87 jälkeen rekisteröityjen kotiturbotus on siinä mielessä ikävää että joutuu tekemisiin päästöjen ja kattien kanssa.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Laitanpa tänne kun en viitsi uuttakaan topicia tämmösen asian takia tehdä.
Miten mahtais toimia bensaturbo(Mersu) tolla vakio KE-Jetillä, jos laittais paineohjatun lisäsuuttimen?
Puhutaan pienistä paineista (<0,7) ja mottina tietty 2.5-16 Cöswört.
Helpompia ratkasuja?

Tänks!
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

FosgateT muuttaskos suuttimien paikat suoraan sähkösuuttimille ja laittas vaikka perfekt powerin ohjaukseks...?siis jos yrittäää vähän pienemmällä pudjetilla...?mutta kyllähän tuo taitaa toimia mersunkin ke-jetin kans lisäsuutin paineohjattuna kun muissakin toimii...
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

laineracing kirjoitti:muuttaskos suuttimien paikat suoraan sähkösuuttimille ja laittas vaikka perfekt powerin ohjaukseks...?siis jos yrittäää vähän pienemmällä pudjetilla...?
Olisko toi toteutus muka helpompi? ...ja halvempi? :?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

vesa kirjoitti:No ei sitten järjen häivääkään. Osta 2.3 ruuttapannu siihen autoosi niin saat kaipaamasi tehon halvemmalla.
aika laiha lohtu tuo, ei se 140hv riitä vielä liikuttamaan tuota ruhoa mitenkään. Jos tuohon ahtimen laitat kiinni niin aika lailla saa enemmän lisätehoa kuin mainitsemasi 40hv. Se vääntö siinä sen eron tekee jos ahtimen laitat.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

FosgateT kirjoitti:Laitanpa tänne kun en viitsi uuttakaan topicia tämmösen asian takia tehdä.
Miten mahtais toimia bensaturbo(Mersu) tolla vakio KE-Jetillä, jos laittais paineohjatun lisäsuuttimen?
Puhutaan pienistä paineista (<0,7) ja mottina tietty 2.5-16 Cöswört.
Helpompia ratkasuja?

Tänks!
kokeiltu on, toimi muutaman kuukauden moitteetta. en kyllä kokeilisi yli 0,5bar tuota KE-jettiä, muutenkin vaikeaa pitää se kasassa paineilla leikittäessä. (jetin osia piti pikkasen liimailla kun lensi irti ajoittain)
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Melkein kannattaisi laittaa joku sähköinen ruisku, megasquirt, dta, haltech,tatech tms.
Tuo k-jetti on kuitenkin aika surkea ratkaisu, jos meinaa että seokset on edes sinnepäin(ja koneen sisukalut pysyvät sisällä).

Btw: joku 200bensa turbo w124 kävi stadian penkissä viime viikolla.. foorumilta joku?
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

mikan kirjoitti:7/87 jälkeen rekisteröityjen kotiturbotus on siinä mielessä ikävää että joutuu tekemisiin päästöjen ja kattien kanssa.

t. Mika
taitaa bensa autoissa olla vähän eri tuo vuosimalli juttu..... :shock:
www.thaiklupi.fi
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Jussi k kirjoitti:
mikan kirjoitti:7/87 jälkeen rekisteröityjen kotiturbotus on siinä mielessä ikävää että joutuu tekemisiin päästöjen ja kattien kanssa.

t. Mika
taitaa bensa autoissa olla vähän eri tuo vuosimalli juttu..... :shock:
Juu niin on... Eipä ole kattia/vähäpäästöinen minunkaan (-89)... :twisted:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Kyllähän tuolla 2.0 kaasarikoneellakin pääsee varsin mukavasti ja vielä ohikin. Tosin tehonlisäys olisi mukava piristysruiske autolle :lol:

offtopiccina näin kysyisin tuosta moottorinvaihdosta 2.0:sta 2.3e:hen, tarviiko orginaali osia kuinka paljon vaihdella vai käykö sellaisenaan? Ja sopiiko tuon 2.0:n perä sekä 4-lovinen laatikko suoraan kiinni ruiskukoneeseen ?
W124 200 -85
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

mikan kirjoitti:7/87 jälkeen rekisteröityjen kotiturbotus on siinä mielessä ikävää että joutuu tekemisiin päästöjen ja kattien kanssa.
Seuraava teksti koskee BENSIINIautoja:
Ei ole ongelmia mikäli auto ei ole VÄHÄPÄÄSTÖINEN. Laki vaatii 7/87 -> ei-vähäpäästöisille tietyn päästönormin täyttämisen. Normi kuitenkin katsotaan täyttyvän mikäli autoon asennetaan katalysaattori. Kalliita VTT:n päästötasotestejä ei tarvita. Riittää kun läpäisee konttorilla vuosikatsastuksessa tehtävät päästötestit.

Eli virityksen yhteydessä asennetaan pakoputkistoon joku katalysaattoria muistuttava pönttö. Pöntön pitää sitten olla paikallaan aina vuosikatsastuksessa. Senhän ei tarvi toimia mikäli vuosikatsastuksen päästörajat alittuvat. Romikselta saa parillakympillä vanhoja katteja joten sellaisen asentaminen on niitä pienimpiä huolenaiheita turbottamisessa.

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
So long, and thanks for all the fish
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Turbolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

[quote

offtopiccina näin kysyisin tuosta moottorinvaihdosta 2.0:sta 2.3e:hen, tarviiko orginaali osia kuinka paljon vaihdella vai käykö sellaisenaan? Ja sopiiko tuon 2.0:n perä sekä 4-lovinen laatikko suoraan kiinni ruiskukoneeseen ?[/quote]


Sopii laatikkoon suoraan, mulla olis 2,3E -86 kone ja 2,0(e) motti -84 ja 5-vaihteinen aski. Sitten löytyy v8 k-jetti (oli joskus kiinni 2,3 turbos 0,7 b 241/350 nm) tosi ahtaalla pakoputkella 2,5" + 3 vaimetajaa mut turbo olikin tehty spesiaalina v. -90. Nykyään moottorissa hestec ja 278 / 400nm, samalla putkella. 8)
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Melitos kirjoitti:
mikan kirjoitti:7/87 jälkeen rekisteröityjen kotiturbotus on siinä mielessä ikävää että joutuu tekemisiin päästöjen ja kattien kanssa.
Seuraava teksti koskee BENSIINIautoja:
Ei ole ongelmia mikäli auto ei ole VÄHÄPÄÄSTÖINEN. Laki vaatii 7/87 -> ei-vähäpäästöisille tietyn päästönormin täyttämisen. Normi kuitenkin katsotaan täyttyvän mikäli autoon asennetaan katalysaattori.
Eli virityksen yhteydessä asennetaan pakoputkistoon joku katalysaattoria muistuttava pönttö.
Juu, sori mä unohdin ihan kokonaan että eihän sen katin tarvi toimia. Ihan sama vaikka sitä olisi käsitelty rautakangella hieman vapaammin virtaavaksi. Tuollaisia parannuksia kun tiedän myös tehdyn.

Mulla ei toistaiseksi ole kokemusta kuin ennen vuotta 1978 rekisteröidyistä itse turbotetuista. Ei tarvi välittää mitä putkesta tulee.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Vastaa Viestiin