Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 604
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Haluaisiko joku vähän avata tuota datacardin (kantakortti?) merkitystä jälkiasennuksissa. Vastikään selvisi minulle, että tuota datacardia voi päivittää varusteiden osalta. Ennen olin siinä käsityksessä, ettei datacardille voi tehtaan jälkeen mitään tehdä. Esimerkiksi W211-koriseen kyllä oman kokemuksen mukaan voi helposti vaikkapa Comandin päivittää, eikä datacardin päivityksellä ole omassa käytössä merkitystä. Listaan alle muutaman kysymyksen aiheesta, vastaa ken jaksaa.

1. Onko esim. W212-korisen taikka uudempien jälkiasennuksissa (Comand, Distronic, valot) datacardin päivitys käytännössä pakollinen? (ohjelmistopäivitykset, huolto yms. takia)

2. Onko käytännössä kellään Star-harrastajalla mahdollista päivitellä datacardia, vai vaaditaanko virallinen huoltopaikka? Haulla löysin ainakin Vehon tehneen lisäyksen datacardiin, vaikka varuste ei ollut heidän asentama.

3. Tunnistaako datacardin pävityksen jälkeen myös netistä löytyvät VIN-decooderit lisätyt varusteet?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Obnoxio kirjoitti:Haluaisiko joku vähän avata tuota datacardin (kantakortti?) merkitystä jälkiasennuksissa. Vastikään selvisi minulle, että tuota datacardia voi päivittää varusteiden osalta. Ennen olin siinä käsityksessä, ettei datacardille voi tehtaan jälkeen mitään tehdä. Esimerkiksi W211-koriseen kyllä oman kokemuksen mukaan voi helposti vaikkapa Comandin päivittää, eikä datacardin päivityksellä ole omassa käytössä merkitystä. Listaan alle muutaman kysymyksen aiheesta, vastaa ken jaksaa.

1. Onko esim. W212-korisen taikka uudempien jälkiasennuksissa (Comand, Distronic, valot) datacardin päivitys käytännössä pakollinen? (ohjelmistopäivitykset, huolto yms. takia)

2. Onko käytännössä kellään Star-harrastajalla mahdollista päivitellä datacardia, vai vaaditaanko virallinen huoltopaikka? Haulla löysin ainakin Vehon tehneen lisäyksen datacardiin, vaikka varuste ei ollut heidän asentama.

3. Tunnistaako datacardin pävityksen jälkeen myös netistä löytyvät VIN-decooderit lisätyt varusteet?
! ei

2 sillä edelytyksellä että on käytetävissä virllinen laite ja yhteydet

3 jos netistä löytyvällä tarkitettan vaikka venälistä niin ei tietoa mutta vaikkapa mb klubin epcn pitäisi tunnistaa(jos joskus sattu toimimaan)
Mökkillä
'
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Venäläisten ja ukrainalaisten tietokannat on samoja kuin viralliset (tietyllä päiväyksellä, virallinenkin kuluttajalle näkyvä EPC kulkee reilusti jälkijunassa). Jos kantakorttia on päivitetty niin viiveen jälkeen se muutos näkyy noissa "venäläisissäkin" tietokannoissa. EPC:stä ei pysty erottamaan onko varuste jälkiasennettu vai tehtaalla asennettu.

Star harrastus ei liity aiheeseen, virallinen diagnoosilaitteistokaan ei auta, pitää olla kauluksessa sopivat napit että riittää oikeudet VeDoc tietokantamuutoksiin. VeDocista sitten näkyy myös se onko varuste jälkiasennettu.

212:een voi tehdä "harrastejälkiasennuksia" (normaali star ohjelmisto ei siihen sovellu) eikä päivittämättömästä kantakortista yleensä ole haittaa. Jos kuitenkin vaikkapa mankka päivitetty COMANDiksi ja sille yritetään tehdä ohjelmistopäivitys virallisessa huollossa niin pieleen menee ellei kantakorttia ole päivitetty.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17276
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viimeisin oli tällä viikolla 205-korinen johon tuli retrofit Comand (mikä se navi noissa onkin :D ), omistaja asenteli osat ja maahantuoja lisäsi varusteen kantakorttiin + minä SCN-koodasin Hermes-modulin ja pari muuta paikkaa autossa -> toimii.
Eniten on koodailtu alkuperäisosilla jälkiasennettuja Webastoja toimintaan, ja vakionopeussäätimiä ym.
wiimax.fi
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Itelle laitoin 203:een sadetunnistimen ja lisäilin VeDociin. Nyt näkyy epc:llä oikein ja osanumerot yms saa suoraan. Lähes viikottain tulee VeDocii lisättyä jotain.

VeDociin kun lisää jotain niin Starin varustelistauksessa näkyy välittömästi.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

multiviri kirjoitti:Itelle laitoin 203:een sadetunnistimen ja lisäilin VeDociin. Nyt näkyy epc:llä oikein ja osanumerot yms saa suoraan. Lähes viikottain tulee VeDocii lisättyä jotain.

VeDociin kun lisää jotain niin Starin varustelistauksessa näkyy välittömästi.
Sitten kun tiedot näkyy auton tiedossa päivitys tehdastietojen mukaiseksi vaikap dpf pois, nopeuden rajoitin pois,
suunillen tuohon tapaan ;)
Mökkillä
'
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Näinpä :D
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Jälkiasennus ja datacardin päivitys

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti:
multiviri kirjoitti:Itelle laitoin 203:een sadetunnistimen ja lisäilin VeDociin. Nyt näkyy epc:llä oikein ja osanumerot yms saa suoraan. Lähes viikottain tulee VeDocii lisättyä jotain.

VeDociin kun lisää jotain niin Starin varustelistauksessa näkyy välittömästi.
Sitten kun tiedot näkyy auton tiedossa päivitys tehdastietojen mukaiseksi vaikap dpf pois, nopeuden rajoitin pois,
suunillen tuohon tapaan ;)
Jos auton päivittää tehdastietojen mukaiseksi niin vaatiiko yhteyden tehtaan tietokantaan? En ole asiaa kokeillut edes yksittäisen boksin osalta.

Mulla on joku asetus moottorinohjauksessa josta herjailee väärää (herjannut aina japanista tulon jälkeen) ja vois päivittää itseasiassa koko auton alkuperäiseksi ja tehdä sitten itse ne korjaukset jotka tarpeen... Siellä oli W220 S500 kyseessä ollen auto R230 350 myllyllä tjsp... Tiedä mitä sillä lienee haettu ja onko mitään merkitystäkään nuilla?

Onkos vedoc samantyylinen kuin fdoc eli laskee koodeja.

SCN koodeja ei vissiin saa muuta kun ostamalla aina kertakoodin??
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin