Vapaavirtaussuodattimista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Vapaavirtaussuodattimista

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Minkäslaisia filttereitä käytätte mutkan kyljessä?
sattu löytymään tuommonen sivu kun www.mpm-performance.com
tehnöönkö noilla mitään ja milainen kannattaisi olla turbo käytössä öljytön/öljyllinen :?:
ML W164
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

mekaanisen pumpun kanssa voi käyttää öljyttäviä, kaikki kartiot käy kuhan ne on riittävän suuria.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Tommonen kuvassa näkyvä kartio.. pitäis koko ainaki riittää..
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla on kanssa tuollainen vihreä Pipercross tallissa ja nyt paikallaan ITG:n suurimpiin kuuluva 3-kerrosvaahtomuovisuodatin aika asiallisella kiinteällä kiihdytyssuppilolla.

Molemmat tuntuu toimivan ilman vastusta ja ovat öljyttäviä. ITG:tä voi käyttää kuivanakin jos on herkkä ilmamäärämittari autossa.

Puuvillaiset Green, BMC jne suodattimet joutaa roskiin kun ilmamäärät alkavat olemaan suuret, ne menee vaan lyttyyn ja ahdistaa vaikka kuinka suuria olisivat.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mikäs on se öljy mitä tällaiseen öljyttävään uskaltaa laittaa?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Saul kirjoitti:Mikäs on se öljy mitä tällaiseen öljyttävään uskaltaa laittaa?
Riippuu millainen suodatin, vaahtomuovisiin menee esim. silikoniöljy tms. mutta itse pitäytyisin valmistajan suosittelemassa aineessa. Greenin öljyä löytyy muuten kaksi pullollista eikä mulla ole edes suodatinta mihin niitä käyttää :D
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

tarvike liikkeissä myydään ihan oikeeta ja erillaisia suodatin öljyjä edullisesti. ainakin itse olen motocross hommiin hakenu sieltä..
www.thaiklupi.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mauri H. kirjoitti: Puuvillaiset Green, BMC jne suodattimet joutaa roskiin kun ilmamäärät alkavat olemaan suuret, ne menee vaan lyttyyn ja ahdistaa vaikka kuinka suuria olisivat.
mulla on tuollainen British Motor Corporation "suodatin" tulppana HX40:n päässä ja hyvin on pelittänyt.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Puuvillaiset Green, BMC jne suodattimet joutaa roskiin kun ilmamäärät alkavat olemaan suuret, ne menee vaan lyttyyn ja ahdistaa vaikka kuinka suuria olisivat.
mulla on tuollainen British Motor Corporation "suodatin" tulppana HX40:n päässä ja hyvin on pelittänyt.
Voipi kesällä vähän rutistua jos pitää siivua vetelee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Täältä löytyy tuollainen K&N 76/152-114 suodatin, hintaa oli 76,50 (Autoracing) ja öljy, itseasiassa huoltosarja, samalta valmistajalta spray pullossa.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0058.jpg

Tuolta löytyy mainosta ja ohjetta filttereistä:
http://www.knfilters.com/facts.htm
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

veskola kirjoitti:Täältä löytyy tuollainen K&N 76/152-114 suodatin, hintaa oli 76,50 (Autoracing) ja öljy, itseasiassa huoltosarja, samalta valmistajalta spray pullossa.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0058.jpg

Tuolta löytyy mainosta ja ohjetta filttereistä:
http://www.knfilters.com/facts.htm
ei kannata ostaa spray pulossa,aika vähän sitä tavaraa!!!! ihan vaan pullo tavarana riittää huomattavasti kauemmin!!!! :roll:
www.thaiklupi.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jussi k kirjoitti:ei kannata ostaa spray pulossa,aika vähän sitä tavaraa!!!! ihan vaan pullo tavarana riittää huomattavasti kauemmin!!!! :roll:
No se huoltosarja maksoi vain 16,15 € joten aivan sama näillä minun kulutuksilla kun kestää kuitenkin pari vuotta. Sekö kaadetaan siitä pullosta sitten siihen suodattimen pinnalle, -> vaikea annostellako ?

Mistäs tuota pullotavaraa kannattaa tiedustella ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Prätkäliikkeistä varmaan saa tuota pullotavaraa. Voihan sen laittaa suihkepulloon ja sillä sumutella.

Mutta tosiaan aika pitkään kestää ne suodatinvalmistajien omatkin systeemit.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:Mulla on kanssa tuollainen vihreä Pipercross tallissa....
Puuvillaiset Green, BMC jne suodattimet joutaa roskiin kun ilmamäärät alkavat olemaan suuret, ne menee vaan lyttyyn ja ahdistaa vaikka kuinka suuria olisivat.
Vai ettei mee pipercross ruttuun :lol: Eilen illalla kävin Esson pihalla laatikon säädön jälkeen oikomassa ???
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Suodatin öljyä saa valmiiksi spray pullossa ja suodatinta ei kannata öljytä liikaa ainakin K&N putsari on puuvillanen ja menee liiasta öljystä tukkoon...on meinaa aika monesti tullut harjoteltua moottoripyörän k&n putsarin öljyämistä... ja joku mieto pesuaine on paras esim.. astian pesuaine siihen paskaisen putsarin pesemiseen.... paineilman ja liuottimet kannattaa unohtaa...
Itse tein ja säästin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

XUX63 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Mulla on kanssa tuollainen vihreä Pipercross tallissa....
Puuvillaiset Green, BMC jne suodattimet joutaa roskiin kun ilmamäärät alkavat olemaan suuret, ne menee vaan lyttyyn ja ahdistaa vaikka kuinka suuria olisivat.
Vai ettei mee pipercross ruttuun :lol: Eilen illalla kävin Esson pihalla laatikon säädön jälkeen oikomassa ???
Onko sulla liian pienellä liitoksella (esim. 100 mm), ei uskoisi että puhtaana pidettyä 140 mm liitoksella olevaa saisi ruttuun.

No ITG:tä nyt ei ainakaan saa kun siellä on vahvikkeet sisällä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mitäs mieltä ootte tästä? Klik

Ainakin härskin näköinen.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Samuli H kirjoitti:Mitäs mieltä ootte tästä? Klik

Ainakin härskin näköinen.
Pinta-alaltaan niin pieni että noissa 1.6 riisivehkeissä varmaan ihan ok, mutta ei se näissä riitä kuin huohottimen putsariksi :twisted:
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Samuli H kirjoitti:Mitäs mieltä ootte tästä?
Vuosi-pari sitten vilkaisin jotain filtteritutkimusta netissä ja juuri tuommoinen oli vihoviimeinen. Ahdisti virtausta mutta päästi pölyn läpi...
So long, and thanks for all the fish
shaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 01.09.2004 09:43

Viesti Kirjoittaja shaka »

En tiiä sitten, mutta nähnyt melko monessa japskivirityksessä noita sienityyppisiä putsareita bensavehkeissä kylläkin, mutta niissä olikin sitten sen +600hv(skyline, supra jne..)... että eikait ne kovin huonoja voi olla !?
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

shaka kirjoitti:En tiiä sitten, mutta nähnyt melko monessa japskivirityksessä noita sienityyppisiä putsareita bensavehkeissä kylläkin, mutta niissä olikin sitten sen +600hv(skyline, supra jne..)... että eikait ne kovin huonoja voi olla !?
Yleensähän niitä käytetään kahtena nuissa jaappanin ihmeissä kun ovat tuplaturpoja.

Piti sitten googlata tuo vertailu jonka mainitsin edellisessä viestissäni.
http://mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

soittelin tuonne simotan filttereitä kauppaavaan puljuun ja vertasivat sielä K&N vastaaviin öljyttäviin,ja että simota olis ollu parempi hengittämään jossain testeissä kun K&N

kyselin siinä samalla suodattavuus tehoista että K&N puhdistaa tehokkaamin hienon pölyn mitä simota!

myyjä ei oikei suositellu mitään kartiofiltteriä jos ajelee ennenpi hiekkateillä tai pölyisissä olosuhteissa,jote vähän huononpi homma minulle kun joudun ajelemaan aika paljon hiekkateillä,ite ainakin vaadin kunnon suodattuvuuttaa filtteriltä ennnenkuin tuhoan ne vähäiset viimeisetkin puristukset motista :roll:
oottekos ottanu selvää minkälaisiin olosuhteisiin nuo teidän filtterit on suunniteltu---> yks kisa ja motti uusiksi :?: ??kohan vaan ilmaa riittää muusta piittaamatta :roll: :shock:
ML W164
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Onkos kellään kokemusta tai tietoa tuosta Apexin kartiosuodattimesta?
Sehän kun ei ole öljyttävä ja suodatustehoakin pitäisi olla, niin ei pitäisi ilmamassamittarinkaan rikkoutua.
Kyselin netin kautta hintaa ja sekään ei ihan hirveältä kuulostanut. 70 Euroa.
Onkohan niitä eri kokoja ja mikähän koko riitäisi 2.9 litraiselle koneelle ja noin 200 hv tehoille?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jani M kirjoitti:Onkohan niitä eri kokoja ja mikähän koko riitäisi 2.9 litraiselle koneelle ja noin 200 hv tehoille?
Varmasti on eri kokoja. Valmistajalta tai ainakin maahantuojalta pitäisi löytyä tehotaulukot, tyypillisesti ne ovat bensalle ja siitä lukemasta kun vähentää jonkun 30 % niin ollaan oikealla alueella.

Minä varasin vähän reserviä, kun tilakysymys ei ollut ongelma, eli suodattimeni riittää muistaakseni bensavehkeessä jonnekin 400+ hv.

Luonnollisesti se alkaa 'ahistamaan' kun lähestytään rajaa, mutta eiköhän noihin nyt sentään voi luottaa kun ammattimiehet on niitä laskeneet valmiiksi.

Muutoin ulkoisen koon perusteella ei voi päätellä mitään, koska se riippuu rakenteesta, materiaaleista jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin