Wiken 420 SE 1991
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Olipa muuten uskomaton vaikutus iskarien vaihdolla. Tästä kotoa kun lähtee on aika pahassa kunnossa tuo seututie. Heti huomasi, että kaikki tärinät ja tutinat olivat tiessään. Ehkä nuo B6-sportit toimivat jollain tasaisella Saksan autobaanalla, mutta täällä Suomen teillä nuo B4:t on huomattavasti mukavammat. Auto tuntuu joltain W124:n ja W140:n välimallilta, vähän kuin Sportline-W124 jota on maustettu S-sarjan massalla ja pehmeydellä. Tuntuu isommalta autolta mitä onkaan.
Kaasua polkaistessa huomaa ettei tämä ihan normi-sedan olekaan, jännä tunne kun veto on suoraan persuksen takana olevissa pyörissä.
Kaasua polkaistessa huomaa ettei tämä ihan normi-sedan olekaan, jännä tunne kun veto on suoraan persuksen takana olevissa pyörissä.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Juu samoja tuntemuksia täälläkin R6:sta = potkua on yllättävän hyvin tähän koppaan ja myllyn soundiin ei kyllästy ikinä! Kulutus on myös maltillinen ja konstruktio on ollut minulla "luodinkestävä" koko 11v / 85tkm omistuksen. Minähän vielä päristelin menemään tällä autolla ensimmäiset 8 vuotta kesät talvet ja luotin vehkeeseen kuin pukki sarviin.Wikke kirjoitti: ↑La 06.08.2022 11:13 Joo, kyllähän se V8-koneella tai vielä isommalla olis kerrassaan mahtava auto. Mutta ei tuo R6 ole yhtään hassumpi, siinäkin riittää kyllä potkua 231hv voimin. Tuohan on luonteeltaan perus rivi-6, eli siellä 3500-4000 kierroksen jälkeen kone suorastaan naukaisee ja auto lähtee kuin raketti. Normaali ajossa 5v-laatikolla tuo menee kohtuu pienellä kulutuksella, en ole koskaan laskenut kulutusta tankkaamalla mutta 90km/h vauhdissa kulutusmittari pyörii siellä 6-7 litran huitteilla. Olen ajanut W140:aa samalla moottorilla ja siinä tuo kone ei tunnu läheskään yhtä tehokkaalta - voi olla että sitä ei vain tunne Möhkö-kopassa.
Vielä moottoreista: Kaikki jotka haaveilevat aina siitä suurimmasta moottorista mitä näihin vanhempiin autoihin on saanut, niin muistakaa että mitä suuremmaksi moottori keulalla kasvaa niin sitä enemmän painoa laitteessa on --> se vaikuttaa aina ajo-ominaisuuksiin, diplomaattisesti sanottuna, hyvin kyseenalaisesti. Vertailuksi SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg). Minun haaveissa, tehtaalta lähtenyt "unelma" R129 olisi ollut 320 kompressor = se olisi ns. kevyt ja tarpeeksi tehokas.
Kirjoitit aikasemmin kattomoduulista: En ole koskaan päästänyt auton akkua ns. kuolemaan, mutta akun olen siitä irroittanut monesti, ilman murheita. Pisin aika on ollut varmaan 2 päivää ilman virtoja. Ehkä on käynyt vain hyvä pulla? Talvisin kyllä pidän autoa Ctekissä kiinni.
Bilsteinin B4:t ovat parhaat ja todennäikoisesti ainoat toimivat iskarit R129:iin. Toivottavasti kyyti tulee niillä kuntoon. Hieno peli!
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Jostain luin joskus, olisko ollut peräti Mercedes-Benz Classic -lehti tai joku muu Kaufberatung-julkaisu, että tuo rivikutonen on hyvä kone tähän koppaan juuri painojakauman takia. Aikoinaan minua kiinnosti juuri tuo R6, koska halusin kesäauton jolla on järkevä polttoainetalous (eli jolla voi ajaa joka päivä), ja samoten auton jonka ylläpito ei koidu turmioksi. Mulla oli aiemmin E280T M104-koneella ja nyt tämä, kummassakaan ei mitään moottoripuolen vikaa ollut ikinä - tai no bensapumpun rele 280:ssa joka meni, mutta ei muuta. Öljynvaihtoja vaan.E38 kirjoitti: ↑Su 07.08.2022 00:38 Juu samoja tuntemuksia täälläkin R6:sta = potkua on yllättävän hyvin tähän koppaan ja myllyn soudiin ei kyllästy ikinä! Kulutus on myös maltillinen ja konstruktio on ollut minulla "luodinkestävä" koko 11v / 85tkm omistuksen. Minähän vielä päristelin menemään tällä autolla ensimmäiset 8 vuotta kesät talvet ja luotin vehkeeseen kuin pukki sarviin.
Vielä moottoreista: Kaikki jotka haaveilevat aina siitä suurimmasta moottorista mitä näihin vanhempiin autoihin on saanut, niin muistakaa että mitä suuremmaksi moottori keulalla kasvaa niin sitä enemmän painoa laitteessa on --> se vaikuttaa aina ajo-ominaisuuksiin, diplomaattisesti sanottuna, hyvin kyseenalaisesti. Vertailuksi SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg). Minun haaveissa, tehtaalta lähtenyt "unelma" R129 olisi ollut 320 kompressor = se olisi ns. kevyt ja tarpeeksi tehokas.
Kirjoitit aikasemmin kattomoduulista: En ole koskaan päästänyt auton akkua ns. kuolemaan, mutta akun olen siitä irroittanut monesti, ilman murheita. Pisin aika on ollut varmaan 2 päivää ilman virtoja. Ehkä on käynyt vain hyvä pulla? Talvisin kyllä pidän autoa Ctekissä kiinni.
Bilsteinin B4:t ovat parhaat ja todennäikoisesti ainoat toimivat iskarit R129:iin. Toivottavasti kyyti tulee niillä kuntoon. Hieno peli!
Kattomoduulista, ehkä tuo taisi mennä vialle siinä vaiheessa kun akku pääsi kuolemaan säilytyksessä, en ole ihan varma. Yleensä olen lataillut akkua silloin tällöin ja käyttänyt akunkenkää irti päiväkausiksi. Kerran tuo talvella pääsi kuolemaan kun en ollut kiireiden takia muistanut ladata. No, nyt on Ctek-ylläpitolaturi hommattu ja auto tulee olemaan piuhan päässä talvet.
Tuo B6-iskarien huonous korostui kangaskatolla tai ilman kattoa ajaessa. Kovalla katolla ei tärinöitä ilmentynyt. Ei näissä kori ole vielä kuitenkaan niin jäykkä. Vaikka lujasti tehty tuo on, nyt kun vaihdoin iskareita ja tunkkailin autoa ilmaan etukulmista, ovet ja ikkunan raotusautomatiikat toimivat silti ilman mitään moitetta. Aika hyvin tämmöiselle rättikattoautolle. Monessa sedanissa turha yrittää aukoa ovia jos auto on tunkin päällä.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Minuakin kiinnostaa kovasti tuo SL-korimalli, olisikohan tuollaisesta reisuautoksi sitten kun lapset eivät enää lähde mukaan
Mielenkiinnolla seurataan
Mielenkiinnolla seurataan
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
On veikkosen. Kovan katon kun laittaa niin on kyllä todella mukava ajella pitkiä reissuja. Tuo auto suorastaan nielee kilometrejä. Kova katto hieman jäykistää koria ja vaikuttaa melutasoon huomattavasti. Penkit on todella mukavat ja syleilevät, lähin joka tulee mieleen on isäukon V70-Volvo (II-koppa). Parhaat Mersun penkit joissa olen istunut tähän mennessä. W140:n penkit ei olleet läheskään noin mukavat, noissa on hyvin sivutukea ja "nappaavat" kiinni mukavasti - muuten aika lähellä W140:aa.
R129 kävi huollossa ja kattomoduulikin kuittaantui. Katto toimii taas hienosti. Jos ens viikon helteillä kävisi ajelemassa.
Asiasta toiseen, nimittäin Ässään. Ässä on seisonut nyt viikon tallissa ja ihan seku vain kurkkasin alle että näkyykö mitään vuotoja. Tämä yksilö ei ole pruukannut merkata reviiriään millään lailla, sikäli harvinaista minun Mersuhistoriassa. Noh, kurkkasin takapäähän ja mitä ihmettä. Tuo kesäkuussa vaihdettu polttoaineen paineletku joka lähtee suodattimelta oli vuotanut jotain vaseliinimäistä, bensalta haisevaa kökköä. Sitä on liitoksissa ja tuon suojakuoren sisälläkin.
Tuli tässä saunaolutta juodessa mieleen että mitäs JOS tuo *** paska on päässyt etenemään linjassa määräjakajalle asti. Sitte onkin semmonen remppa tiedossa että.... en viitti edes sanoa. Mitähän se maksais vaihtaa koko KE-jet?
Pitää kyllä saada takuuseen uusi letku. Bensa jota on tankissa on Iin Kärkkäisen ja Keminmaan Seon mikstuuraa (98 E5).
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Hieno SL. Onpa oudon näköistä mönjää letkun ympärillä. Ei luulisi tuollaista mistään muodostuvan. Ettei ole ollut ulkopinnassa jokin suojarasva, joka saanut bensaa pintaansa ja tekeytynyt tuollaiseksi?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
No joo, voihan tuo tosiaan olla jotain suojarasvaa! Täytyy putsata ja katsoa vuotaako joku liitos.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Ässä kun on nyt "telakalla" letkun takia, olen ajellut R129:llä. MB-Osasta tilasivat uuden letkun, menee takuuseen. Pitää kattoa mitä tuo vanha on syönyt ja suolistaa se, elleivät halua vanhaa letkua takaisin.
Ei se SL:n tärinä ole poistunut vielä täysin. Kuopissa tulevat tärinät kyllä poistui mutta edelleen ylimääräistä vibraa tulee jostain. Renkaisiin en enää usko että olisivat seisoessa kuutioituneet kun olen ajellut jo satoja kilometrejä. Huollossa sanoivat, että etupäässä on hieman jotain välystä mahdollisesti pyöränlaakereissa. Viime vuonna katsastuksessa sattui aseman tarkin kaveri ja huomautti, että toisen takarenkaan laakerissa on jotain nihkeyttä. Tilaa päräytin sitten uudet laakerit eteen ja taakse. Vaihdetaan/vaihdatan kun tulevat. Tänään käyn pyöränsuuntauksessa kun ratti on hieman vinossa ja näyttää että on syönyt vänkärin puolen takarenkaan reunaa jostain syystä. Löysin tallista apusimpukan korjaussarjan, täytyy vielä tarkistaa ettei ollut satalankkuun. Sen ehkä vois punoa joku ilta paikoilleen, onhan tuolla alkuperäisellä jo ikää ja kilometrejä takana.
Eilen sain penkkien puhdistuksen päätökseen ja vahattua auton. Laitoin samaa Turtlen keraamista vahaa kuin Ässään. Täytyy napsia kuvia tässä joku päivä, pakkohan tuota on nyt ulkoiluttaa kun näin hienot kelit.
Alkanut tässä vähän pelottaa että en taida kohta raaskia myydäkään tuota.
Ei se SL:n tärinä ole poistunut vielä täysin. Kuopissa tulevat tärinät kyllä poistui mutta edelleen ylimääräistä vibraa tulee jostain. Renkaisiin en enää usko että olisivat seisoessa kuutioituneet kun olen ajellut jo satoja kilometrejä. Huollossa sanoivat, että etupäässä on hieman jotain välystä mahdollisesti pyöränlaakereissa. Viime vuonna katsastuksessa sattui aseman tarkin kaveri ja huomautti, että toisen takarenkaan laakerissa on jotain nihkeyttä. Tilaa päräytin sitten uudet laakerit eteen ja taakse. Vaihdetaan/vaihdatan kun tulevat. Tänään käyn pyöränsuuntauksessa kun ratti on hieman vinossa ja näyttää että on syönyt vänkärin puolen takarenkaan reunaa jostain syystä. Löysin tallista apusimpukan korjaussarjan, täytyy vielä tarkistaa ettei ollut satalankkuun. Sen ehkä vois punoa joku ilta paikoilleen, onhan tuolla alkuperäisellä jo ikää ja kilometrejä takana.
Eilen sain penkkien puhdistuksen päätökseen ja vahattua auton. Laitoin samaa Turtlen keraamista vahaa kuin Ässään. Täytyy napsia kuvia tässä joku päivä, pakkohan tuota on nyt ulkoiluttaa kun näin hienot kelit.
Alkanut tässä vähän pelottaa että en taida kohta raaskia myydäkään tuota.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Täytyypä sanoa että SL muuttui kun sai pyöränkulmat kohdalleen. Keula oli ihan päin peetä, alkaa ihan hävettää kun olen sietänyt tuota noin pitkään. Auto on nyt todella hyvä ajaa, ihan nauratti kun ajoin kotiin. Pientä sydämentykytystä aiheutti kun starttasin rengasliikkeen pihasta, auto äikesi käymään viidellä. Tuli jo mieleen että onkohan se kuullut minun myyntisuunnitelmista... Noh, vetasin tulppien päältä sen kannen irti ja niinhän oli 6-pytyn tulpanreiässä vettä. Oli mennyt moottorin pesussa. Puhaltelin kaikki paineilmalla kunnolla ja löin nippuun. Taas pelaa hienosti.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Tuossa SL:ää vahatessa tuli mieleen että peräkontin kanteen upotettu lisäjarruvalo on LED-toiminen. Auto on kuitenkin vuodelta 1997. Aika edistyksellistä. Olen päättänyt lykätä myyntisuunnitelmia, on tämä niin hyvä auto ajaa ja muutenkin. Ei tällä juuri ajettua tule, mutta seisköön tallissa sitten. Ei näillä ainakaan arvo laske.
Uudet Misukat (Primacy 4) tilasin rengasliikkeestä, nykyiset Primacy 3 on vuodelta 2013 ja 99W XL -luokituksella. Tärinät johtuu osittain varmaan noista "pakettiauton" renkaista. Näissä kuuluu olla 95W -luokan normirenkaat, ei vahvistetut. Orkkis varapyörä kontissa on 690kg painoluokalla (=95).
Ratti on hieman vinossa suuntauksen jälkeen mutta korjaantuu ensi viikolla.
Uudet Misukat (Primacy 4) tilasin rengasliikkeestä, nykyiset Primacy 3 on vuodelta 2013 ja 99W XL -luokituksella. Tärinät johtuu osittain varmaan noista "pakettiauton" renkaista. Näissä kuuluu olla 95W -luokan normirenkaat, ei vahvistetut. Orkkis varapyörä kontissa on 690kg painoluokalla (=95).
Ratti on hieman vinossa suuntauksen jälkeen mutta korjaantuu ensi viikolla.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
No eikös siihen hyvään palveluun ja itse operaatioonkin kuulu, että pyörien suuntauksien yhteydessä se ratti kohdistetaan. Hohhoijaa tätä nykyajan asiakaspalvelua....
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Noh, asiakaspalvelussa ei mitään vikaa ollut. Takuuseenhan tuo korjataan. Sentrumiruuvin kanssa saisi just eikä melkein keskelle, en kyllä tiedä käyttääkö mikään suuntauspaikka sitä.
Ainakin W126 simpukoissa on WIS:n mukaan jonkinlainen "automaattinen välyksenpoisto" tjsp. Siinä mielessä olisi varmaan tärkeää että simpukka on keskellä kun mennään suoraan. Ässään kun uusin kaikki ohjausnivelet niin tarkistin sentrumiruuvin kanssa että ratti on suorassa (ei ollut kukaan käyttänyt rattia irti ja laittanut väärille booreille).
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Yhdentekevä kuriositeetti: 97 on juurikin ensimmäinen mallivuosi jossa on tämä edistys on mukana. Edellisessä 96-mallivuotisessani nimittäin siellä oli liuta perinteisiä polttimoita, muistaakseni lasikantaisia.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Joo. Mie jouduin uusimaan tuon valaisimen 4 vuotta sitten, osa ledeistä oli pimentynyt. Tuli mukana uusi tiivistekin, entinen oli jo hieman kitsaantunut. Ei muistaakseni ollut edes pahan hintainen tuo koko led-valaisin.
SL:n ratti on nyt suorassa. Odotan jännityksella viikon päästä tulevia Misukoita ja uusia pyöränlaakereita - auto on nyt jo nautittava ajaa niin varmaan muuttuu uusilla renkailla ja laakereilla lisää (laakereissa kun oli välystä).
Ässään tuli uusi polttoaineletku, pitää viikonloppuna vaihtaa niin pääsee ulkoiluttamaan sitäkin. Hämähäkki oli jo ehtinyt tehdä verkon kyhäelmän tuulilasin kulmaan.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
En ole ikinä tuunaillut minun Mersuja, mutta nyt se päivä koitti. Nimittäin vaihdoin SL:ään 98-mallin nahka-puu-ratin. Minun silmä ei vain tottunut ikinä tuohon SLK-rattiin... En tiedä mikä aivopieru on ollut suunnittelijoilta laittaa tuollainen ratti 950000mk autoon...
Uusi ratti on saman kokoinen (390mm) ja kehäkin on mauserilla mitattuna saman paksuinen, mutta silti bensamittari ja kello näkyvät nyt paremmin. Kehä tuntuu ohuemmalta, SLK-ratissa oli hyvin pehmeä ja paksun oloinen kehä joka ei minusta tuntunut hyvältä. Ratin takana kun istuu niin tuntuu että nyt on arvokas auto alla, niinkuin kuuluukin.
Vanha ratti täytyy pitää tallessa, että on mahdollista palauttaa auto orkkiskuosiin joskus jos siltä tuntuu.
PS. Olenhan mie tuunaillut. Laitoin W140 S 300 Turbodieseliin 18" AMG-vanteet. Ehkä tämä menee samaan sarjaan.
PPS. Ja tuo uuden ratin tähti on mätchäävä vaihdekepin tähtikoristeen kanssa. Siitäkin boonukset.
Uusi ratti on saman kokoinen (390mm) ja kehäkin on mauserilla mitattuna saman paksuinen, mutta silti bensamittari ja kello näkyvät nyt paremmin. Kehä tuntuu ohuemmalta, SLK-ratissa oli hyvin pehmeä ja paksun oloinen kehä joka ei minusta tuntunut hyvältä. Ratin takana kun istuu niin tuntuu että nyt on arvokas auto alla, niinkuin kuuluukin.
Vanha ratti täytyy pitää tallessa, että on mahdollista palauttaa auto orkkiskuosiin joskus jos siltä tuntuu.
PS. Olenhan mie tuunaillut. Laitoin W140 S 300 Turbodieseliin 18" AMG-vanteet. Ehkä tämä menee samaan sarjaan.
PPS. Ja tuo uuden ratin tähti on mätchäävä vaihdekepin tähtikoristeen kanssa. Siitäkin boonukset.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Oho, mistäs tuon ratin bongasit ja saako niitä sieltä lisää? Kas kun tuohan on mallisarjan hienoin ratti, joka oli tarjolla vain mallivuonna 98. Yksi harvoista "faceliftauksista" joita omaani harkitsisin, koska 97-vuoden leather exclusive -sisustassa on yksi ärsyttävä tikatun airbagin mentävä aukko...
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Ebaystä löysin. En muista millä hakusanoilla hain, mutta yhtäkkiä tämä "yksisarvinen" tärähti listalla esiin. Huomion kiinnitti heti tuo airbag, joka tuli ratin mukana (yleensähän noissa ei tule). Ilmeisesti tuo tikkauksen värikin voi olla eri, onko se siihen kaksivärisisustukseen liittyvä? Tuossa sattui olemaan just anthrazit/musta kombo joka passaa tuohon minun normisisustukseen. Ei tuo ihan ilmainen ollut, ja aion kyllä vakavasti harkita annanko ratin auton mukana jos joskus myyn.juusmo kirjoitti: ↑Ti 30.08.2022 22:12 Oho, mistäs tuon ratin bongasit ja saako niitä sieltä lisää? Kas kun tuohan on mallisarjan hienoin ratti, joka oli tarjolla vain mallivuonna 98. Yksi harvoista "faceliftauksista" joita omaani harkitsisin, koska 97-vuoden leather exclusive -sisustassa on yksi ärsyttävä tikatun airbagin mentävä aukko...
Sinänsä olisi mennyt normiairbagillakin, mutta kun tuo sattui olemaan täysin orkkiskunnossa ja todella siisti (ei uudelleen päällystetty).
Edit: Tuossa airbagissa oli W140.. alkuinen osanumero. En tietenkään hoksannut ottaa siitä kuvaa. Noita airbageja voi löytyä erikseenkin jos puuratti jo löytyy.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Ässään tuli vaihdettua tuo polttoaineletku. En ainakaan havainnut, että "vaseliinia" olisi ollut letkun sisäpuolella. En viitsinyt puukolla katkaista tuota, kun pitää palauttaa se ostopaikkaan.
Mutta Ässähän tekeytyi sitten vallan harmilliseksi. Tuon letkun vaihdon jälkeen kun starttasin auton, se sammahti melko heti. Teki tätä useamman kerran. Pistin tuon outouden sen piikkiin että systeemiin jäi ilmaa. Mutta eipäs ollutkaan, kävin ajamassa nyt illalla semmosen 100km. Ässä jätti välille! Moottoritiellä alkoi tekemään pikku nykäisyjä, tehot katosi pariksi sekunniksi kokonaan. Kun pääsin kaupunkiin, auto hyytyi kertalaakista. Lähti taas avainta näyttämällä käyntiin ja sammua pätkähti parin sekunnin kuluttua. Parikymmentä kertaa kun hätävilkut päällä liikenneympyrän kupeessa starttailin, auto jäi käyntiin. Ja toimi kotiin saakka 30km matkan hyvin.
Voisikohan olla bensapumpun rele? Käytin nimittäin sen irti kun tuon letkun vaihdoin (starttasin auton ilman relettä että sain paineet pois). Ja se rele on tiukassa siinä kannassaan. Olisiko joku juotos tykännyt kyttyrää kun sitä relettä irti tempoi? Mulla on onneksi Ebaystä joskus tilattu vararele, samalla numerolla mutta ilman Mersun tähtilogoa. Pitää vaihtaa se ja katsoa mitä tapahtuu.
Foorumilta haeskelin noita yhtäkkisiä sammumisia ja aika monessa vastauksessa ehotettiin bensapumpun relettä. Että ensin vikoo just noin ja lopulta auto ei käynnisty enää ollenkaan.
Mutta Ässähän tekeytyi sitten vallan harmilliseksi. Tuon letkun vaihdon jälkeen kun starttasin auton, se sammahti melko heti. Teki tätä useamman kerran. Pistin tuon outouden sen piikkiin että systeemiin jäi ilmaa. Mutta eipäs ollutkaan, kävin ajamassa nyt illalla semmosen 100km. Ässä jätti välille! Moottoritiellä alkoi tekemään pikku nykäisyjä, tehot katosi pariksi sekunniksi kokonaan. Kun pääsin kaupunkiin, auto hyytyi kertalaakista. Lähti taas avainta näyttämällä käyntiin ja sammua pätkähti parin sekunnin kuluttua. Parikymmentä kertaa kun hätävilkut päällä liikenneympyrän kupeessa starttailin, auto jäi käyntiin. Ja toimi kotiin saakka 30km matkan hyvin.
Voisikohan olla bensapumpun rele? Käytin nimittäin sen irti kun tuon letkun vaihdoin (starttasin auton ilman relettä että sain paineet pois). Ja se rele on tiukassa siinä kannassaan. Olisiko joku juotos tykännyt kyttyrää kun sitä relettä irti tempoi? Mulla on onneksi Ebaystä joskus tilattu vararele, samalla numerolla mutta ilman Mersun tähtilogoa. Pitää vaihtaa se ja katsoa mitä tapahtuu.
Foorumilta haeskelin noita yhtäkkisiä sammumisia ja aika monessa vastauksessa ehotettiin bensapumpun relettä. Että ensin vikoo just noin ja lopulta auto ei käynnisty enää ollenkaan.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Vaihdoin Ässään bensapumpun releen. Nyt on ainakin toiminut taas hyvin. EHA tuli vihdoin viimein myös vaihdettua. Näin 50km jälkeen ainakin tuntuu että se kaasun keventyessä tullut nypäys on poissa! Auto kulkee oikein hienosti.
Ainoa omituisuus on vielä tyhjäkäynnissä. En muista olenko tuosta kirjoittanut täällä mitään, mutta kun auto on tyhjäkäynnillä tai ajat semmosta reilua kävelyvauhtia, kone yskähtelee oudosti. Muuten tyhjäkäynti on kuin nakutettu 650 rpm ja käy sievästi. Minusta tuo vaikuttaisi klassiselta ilmavuodolta. Ei oikein muuta paikkaa voi olla kuin määräjakajan kumikaukalo tai ne imusarjan donitsit. Pitää vielä kerran tsekata varmuuden vuoksi se kaasuläpän tyhjäkäyntiasentokytkin.
Otin oikein videota ja uploadasin Youtubeen eka videoni!
https://www.youtube.com/watch?v=pi9AXNIGLa8
Ainoa omituisuus on vielä tyhjäkäynnissä. En muista olenko tuosta kirjoittanut täällä mitään, mutta kun auto on tyhjäkäynnillä tai ajat semmosta reilua kävelyvauhtia, kone yskähtelee oudosti. Muuten tyhjäkäynti on kuin nakutettu 650 rpm ja käy sievästi. Minusta tuo vaikuttaisi klassiselta ilmavuodolta. Ei oikein muuta paikkaa voi olla kuin määräjakajan kumikaukalo tai ne imusarjan donitsit. Pitää vielä kerran tsekata varmuuden vuoksi se kaasuläpän tyhjäkäyntiasentokytkin.
Otin oikein videota ja uploadasin Youtubeen eka videoni!
https://www.youtube.com/watch?v=pi9AXNIGLa8
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Toi ratin suoruus on vähän veteen piirretty viiva... Suomen uraiset paskat tiet ja varsinkin leveät matalaprofiiliset renkaat on sellanen yhdistelmä ettei rattia vaan yksinkertaisesti saa suoraan jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
SL:ssä on nyt uudet Misukat ollu toista viikkoa. Onpa eroa, auto on todella hiljainen. Rengasäänet eivät enää kuulu juuri ollenkaan. Jostain silti kuuluu 80-> vauhdissa ihme jyrinää. Olisiko kardaanin kannatinlaakeri? Vai onko näissä enää sellaista, jossain vaiheessa EPC:n mukaan muuttunut rakenne? Noh, SL on talviteloilla jo, mietiskellään ja tutkitaan talven aikana. Muuten auto kulkee oikein hienosti.
Ässään hommasin aiemmin tuon puhaltimen moottorin, se oli URO-Parts -merkkinen. No muuten hyvä puhallin varmaan mutta se itse koppa ei istu huonostikaan puhallinkoteloon. Koitin siirtää sen uuden moottorin ja puhallinsiivikön vanhaan Behrin koteloon, mutta ei onnannut, hirveää jyrinää, se puhallin ei ilmeisesti ole keskellä koppaa. Löysin Saksasta NOS-osana vanhan käyttämättömän W126 Behrin puhaltimen, oletan että on vielä Made in (West-)Germany, ei ole vielä tullut. Vanha 32v oli jo aika jäykkä pyöritettäessä, hiiliäkään ei ollut enää paljoa jäljellä. Jätän sen säästöön, siitä voi vielä joskus tehdä toimivan jos vielä tarvitsee.
Tässä muuta pohdintaa lauantai-iltana. Lueskelin Autostadium-foorumia. Sattui silmään ketju uudesta Kia Niro EV:stä. 50k€ ihan hirveän näkösestä muovip***asta. Sitten mietitään että onko auto hiljainen.. joo "kohtuullinen 80km/h asti". Toinen "ainakin 125 km/h ihan ok". Heh, 50k€ ostan W126:een bensaa aika pitkään ja ainakin 160km/h auto on yhtä hiljainen kuin 60km/h nopeudessa. Lujempaa en ole vielä uskaltanut Suomessa ajaa ettei lähde kortti. Ja W126 kulkee näillä Suomen epätasaisilla teillä aina suoraan. Oli töyssyä tai kuoppaa, auto menee aina suoraan eikä temmo sinne tai tänne. (Tätä vikaa on minun Subarussa, en tiedä onko siinä jotain kun ei minusta ihan uutena tuota tehnyt. Alkaa muistuttaa jo Avensista).
Ässään hommasin aiemmin tuon puhaltimen moottorin, se oli URO-Parts -merkkinen. No muuten hyvä puhallin varmaan mutta se itse koppa ei istu huonostikaan puhallinkoteloon. Koitin siirtää sen uuden moottorin ja puhallinsiivikön vanhaan Behrin koteloon, mutta ei onnannut, hirveää jyrinää, se puhallin ei ilmeisesti ole keskellä koppaa. Löysin Saksasta NOS-osana vanhan käyttämättömän W126 Behrin puhaltimen, oletan että on vielä Made in (West-)Germany, ei ole vielä tullut. Vanha 32v oli jo aika jäykkä pyöritettäessä, hiiliäkään ei ollut enää paljoa jäljellä. Jätän sen säästöön, siitä voi vielä joskus tehdä toimivan jos vielä tarvitsee.
Tässä muuta pohdintaa lauantai-iltana. Lueskelin Autostadium-foorumia. Sattui silmään ketju uudesta Kia Niro EV:stä. 50k€ ihan hirveän näkösestä muovip***asta. Sitten mietitään että onko auto hiljainen.. joo "kohtuullinen 80km/h asti". Toinen "ainakin 125 km/h ihan ok". Heh, 50k€ ostan W126:een bensaa aika pitkään ja ainakin 160km/h auto on yhtä hiljainen kuin 60km/h nopeudessa. Lujempaa en ole vielä uskaltanut Suomessa ajaa ettei lähde kortti. Ja W126 kulkee näillä Suomen epätasaisilla teillä aina suoraan. Oli töyssyä tai kuoppaa, auto menee aina suoraan eikä temmo sinne tai tänne. (Tätä vikaa on minun Subarussa, en tiedä onko siinä jotain kun ei minusta ihan uutena tuota tehnyt. Alkaa muistuttaa jo Avensista).
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Sain nyt vaihdettua Ässään sen puhaltimen moottorin. Tämäkin oli melkoinen episodi loppujen lopuksi.
No tänä iltana aloin sitä asentamaan niin eihän senkään muovikoppa passannut täysin. Varmaan tuo auton lämppäriboksi on aikojen saatossa vääntynyt ja hakenut paikkansa. Otin orkkispuhaltimesta muovirungon tuohon moottoriin ja niin meni puhallin paikoilleen. Nyt ei enää sulake kuumene yhtään 4-asennolla, joten remppa tulkitaan onnistuneeksi.
No tänä iltana aloin sitä asentamaan niin eihän senkään muovikoppa passannut täysin. Varmaan tuo auton lämppäriboksi on aikojen saatossa vääntynyt ja hakenut paikkansa. Otin orkkispuhaltimesta muovirungon tuohon moottoriin ja niin meni puhallin paikoilleen. Nyt ei enää sulake kuumene yhtään 4-asennolla, joten remppa tulkitaan onnistuneeksi.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Hyvä että puhallin löyty ja vieläpä orkkis. Merkillisen hankala osa löytää tänä päivänä, sama ongelmahan se mullakin oli tuon kanssa.
Hyvää jälkeä näyttää tulevan molemmista R129-kuume sen kuin pahenee kun kertomusta selaa
Hyvää jälkeä näyttää tulevan molemmista R129-kuume sen kuin pahenee kun kertomusta selaa
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Kyllä, minulla oli tapana sanoa asiakkaalle aina nelipyöräsuuntauksen tehtyäni ja auton koeajettuani ja mahdollisesti vielä ratin asentoa säädettyäni että ajele viikko pari ja tunnustele siinä onko ratti suorassa, jos ongelmaa on niin ota yhteyttä, oikaistaan sitten samaan kauppaan tarvittaessa.
Joskus sattui sellainenkin että auton omistaja tuli heti takaisin sanomaan että ratti ei ole suorassa, mutta ei osannut sanoa mihin suuntaan ja minkä verran se on pielessä.
Ja ikuisiksi ajoiksi jäi mieleen 80-luvun lopulta kun olin VAG korjaamolla hetken töissä, kun eräs asiakas toi lähes ajamattoman VW Jetan takuukorjaukseen, kertoen että auto puoltaa todella pahasti. Kävin ajamassa ja sanoin että ei mielestäni puolla yhtään mutta ohjauspyörä on aika lailla vinossa ja se pitää meidän korjata. Tähän auton omistaja vastasi että "Vai ei puolla ? Kokeilitko kääntää ratin suoraan kun ajoit ?"
wiimax.fi
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Kiitos jakamisesta!
Minulla on sama kokemus, että Primacy 4 vakiokoossa 225/55 R16 95W on varsin hyvä rengastus R129:ään.
Toinen kokemus värinöistä. Pitkään tutkin ja ihmettelin epämääräistä ongelmaa, joka tuntui olevan vas. takapyörässä. Sitten kyseisestä nurkasta alkoi kuulua narinaa. Korjaamo, joka vaihtoi ns. narinanivelet sanoi että ääni tuleekin takavaimentimen alapuslasta. Joustintuen alanivel ei ole vaihdettava kuten narinanivel. Vaihtamalla molemmat vaimennintuet värinä poistui. Oletan, että juurikin tuo jumiutunut pusla aiheutti epämääräisen tunteen, että ko. pyörä hieman väristää. Tosin en ole satavarma niveldiagnoosistani; 1993 autossani on ADS kaasunestejousitus -optio, joka toimivana tarjoaa aikansa parhaat kyydit.
Minulla on sama kokemus, että Primacy 4 vakiokoossa 225/55 R16 95W on varsin hyvä rengastus R129:ään.
Toinen kokemus värinöistä. Pitkään tutkin ja ihmettelin epämääräistä ongelmaa, joka tuntui olevan vas. takapyörässä. Sitten kyseisestä nurkasta alkoi kuulua narinaa. Korjaamo, joka vaihtoi ns. narinanivelet sanoi että ääni tuleekin takavaimentimen alapuslasta. Joustintuen alanivel ei ole vaihdettava kuten narinanivel. Vaihtamalla molemmat vaimennintuet värinä poistui. Oletan, että juurikin tuo jumiutunut pusla aiheutti epämääräisen tunteen, että ko. pyörä hieman väristää. Tosin en ole satavarma niveldiagnoosistani; 1993 autossani on ADS kaasunestejousitus -optio, joka toimivana tarjoaa aikansa parhaat kyydit.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Joo. Minulla nuo uudet eivät ole 95W, vaikka sellaiset nimenomaan tilasin. Kotona katsoin kuittia ja siinä luki 99W XL, eli just samat mitkä vanhat oli. Kävin sitten vielä autolla katsomassa renkaita ja niinhän ne oli mitä kuitissa luki. En tiedä miksi rengasliike tilasi siihen väärät renkaat, mutta en alkanut reklamoimaan kun noidenkin tilauksessa meni sen 2 viikkoa. Hiljaiset ja hyvät nuo on vaikka eivät olleet sellaiset mitä tilasin.
Ässään pitää uusia kesärenkaat myös, teen nyt niin että tilaan Rengas-Onlinestä OIKEAT Misukat siihen ja asennutan ne vanteille sitten jossakin. Vaikka paikallista rengasliikettä olenkin käyttänyt niin kauan kuin minulla autoja on ollut, en halua enää ottaa riskiä että saan väärät renkaat.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
OK. Tilasin parin Michelinejä keväällä online Autodocista hintaan 150e/kpl + lähetyskulut 0€ ja tuli just' mitä tilasin. Rengas-onlinen hinta tänään on hieman kalliimpi.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Okei, Autodocin kauttakin saa. Pitääpäs katsoa!
Ässän tyhjäkäyntiongelma on KORJAANTUNUT! Vika oli sytytysyksikössä. Ostin uuden Boschin yksikön ja tadaa - kaikki värinät ja tärinät ja hytkymiset ovat tiessään! Liikennevaloissa kun seisoo D päällä, ei penkillä enää edes tunne että kone käy! Niinhän tässä taas kävi että vika oli sytkäpuolella, ei KE-Jetissä.
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Paljonko sytytysyksikkö maksoi ja mistä tilasit? Mahtaakohan olla sama varaosanumero kuin M117 koneisiinWikke kirjoitti: ↑Su 25.09.2022 17:44 Ässän tyhjäkäyntiongelma on KORJAANTUNUT! Vika oli sytytysyksikössä. Ostin uuden Boschin yksikön ja tadaa - kaikki värinät ja tärinät ja hytkymiset ovat tiessään! Liikennevaloissa kun seisoo D päällä, ei penkillä enää edes tunne että kone käy! Niinhän tässä taas kävi että vika oli sytkäpuolella, ei KE-Jetissä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997
Saksan Ebaystä (PAX Fahrzeugtechnik). Maksoi karvan päälle tonnin. 560:ssä on eri boksi, kannattaa hakea sillä boksin numerolla (MB varaosanumero) niin löytyy oikea. Siinä Boschin varaosanumerossa saattaa olla viiminen numero eri uudemmassa versiossa. Oli muuten tuo uusikin boksi Made in Germany, eivät sen valmistusta ole vielä siirtäneet itäblokin maihin.Hage kirjoitti: ↑Su 25.09.2022 21:56Paljonko sytytysyksikkö maksoi ja mistä tilasit? Mahtaakohan olla sama varaosanumero kuin M117 koneisiinWikke kirjoitti: ↑Su 25.09.2022 17:44 Ässän tyhjäkäyntiongelma on KORJAANTUNUT! Vika oli sytytysyksikössä. Ostin uuden Boschin yksikön ja tadaa - kaikki värinät ja tärinät ja hytkymiset ovat tiessään! Liikennevaloissa kun seisoo D päällä, ei penkillä enää edes tunne että kone käy! Niinhän tässä taas kävi että vika oli sytkäpuolella, ei KE-Jetissä.