Vito W639 115CDI -05 on ruvennut satunnaisesti temppuilemaan:
- sammuu joskus omia aikojaan ajosta
- ei välttämättä käynnisty heti sammuttuaan, virrat tulee mutta startatessa kuuluu vain äänekäs naksahdus, startti ei pyöri. Sitten hetken päästä käynnistyy taas normaalisti
- joskus syttyy ABS/ESP-merkkivalo, kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen merkkivalo sammuu (tai ei siis syty uudestaan)
Näitä sattuu harvoin, mutta viime aikoina tiheys on lisääntynyt.
Vikakoodeja ei ole vielä luettu, mutta osaako kukaan näillä eväillä lähteä arvailemaan vian syytä?
Vito sammuu ajosta, ei aina käynnisty, sytyttää joskus ABS-v
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito sammuu ajosta, ei aina käynnisty, sytyttää joskus A
Arvaus, sähköt häviää, maapiuhat akku kori, kori moottori tarkistella samoin pää + piuha ja akun kengät,tj86430 kirjoitti:Vito W639 115CDI -05 on ruvennut satunnaisesti temppuilemaan:
- sammuu joskus omia aikojaan ajosta
- ei välttämättä käynnisty heti sammuttuaan, virrat tulee mutta startatessa kuuluu vain äänekäs naksahdus, startti ei pyöri. Sitten hetken päästä käynnistyy taas normaalisti
- joskus syttyy ABS/ESP-merkkivalo, kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen merkkivalo sammuu (tai ei siis syty uudestaan)
Näitä sattuu harvoin, mutta viime aikoina tiheys on lisääntynyt.
Vikakoodeja ei ole vielä luettu, mutta osaako kukaan näillä eväillä lähteä arvailemaan vian syytä?
lue koodit niin saat tarkempaa suuntta mutta nuo voi katsoa ilamn testeriä
.
Mökkillä
'
'
Re: Vito sammuu ajosta, ei aina käynnisty, sytyttää joskus A
Vikakoodit luettu (Boschilla, ei Starilla)
Useammassa paikassa vikakoodeja:
Ilmastointi:
- CAN-signaali elektroniselta virtalukolta / ei signaalia
ABS/ESP:
- CAN-viesti moottorin ohjainlaite / Viallinen
Moottorinohjaus:
- Ohjainlaite / sisäinen vika
Instrumentointi/mittaristo:
- CAN-kommunikaatio moottorin ohjainlaitteeseen / CAN-kommunikaatiossa häiriö
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / CAN-väylä pois
Keskuselektroniikka:
- CAN-kommunikaatio elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- CAN-kommunikaatio ylempi käyttöpaneeli / Viallinen
- CAN-yhteys mittariston kanssa / Viallinen
- Tuntematon vika
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / Viallinen
Käyttölaitteet / Ylempi käyttökenttä:
- Kommunikaatio mittaristoon / Viallinen
- Kommunikaatio keskuselektroniikkaan / Viallinen
- CAN-kommunikaatio / Viallinen
- Tietojenvaihto elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- Ohjainlaite / Jännite alueen ulkopuolella
Ajo-oikeus:
- CAN-kommunikaatio poikittaiskiiht./pyörähdysnop.tun. kanssa / Epälooginen signaali
Eli melkoinen määrä lähinnä väylään viittaavia ilmoituksia. Kaikki em. viat olivat ohimenneitä eikä lukuhetkellä päällä
Mitähän seuraavaksi?
Useammassa paikassa vikakoodeja:
Ilmastointi:
- CAN-signaali elektroniselta virtalukolta / ei signaalia
ABS/ESP:
- CAN-viesti moottorin ohjainlaite / Viallinen
Moottorinohjaus:
- Ohjainlaite / sisäinen vika
Instrumentointi/mittaristo:
- CAN-kommunikaatio moottorin ohjainlaitteeseen / CAN-kommunikaatiossa häiriö
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / CAN-väylä pois
Keskuselektroniikka:
- CAN-kommunikaatio elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- CAN-kommunikaatio ylempi käyttöpaneeli / Viallinen
- CAN-yhteys mittariston kanssa / Viallinen
- Tuntematon vika
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / Viallinen
Käyttölaitteet / Ylempi käyttökenttä:
- Kommunikaatio mittaristoon / Viallinen
- Kommunikaatio keskuselektroniikkaan / Viallinen
- CAN-kommunikaatio / Viallinen
- Tietojenvaihto elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- Ohjainlaite / Jännite alueen ulkopuolella
Ajo-oikeus:
- CAN-kommunikaatio poikittaiskiiht./pyörähdysnop.tun. kanssa / Epälooginen signaali
Eli melkoinen määrä lähinnä väylään viittaavia ilmoituksia. Kaikki em. viat olivat ohimenneitä eikä lukuhetkellä päällä
Mitähän seuraavaksi?
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Vito sammuu ajosta, ei aina käynnisty, sytyttää joskus A
Sähkökatkoksia on näköjään on/on ollut useitakin, eli jännite/maadoitus useimmiten syynä. Harvoin noin usea ohjainlaite olisi viallinen. Onko vikamuisti tyhjennetty, ja sen jälkeen tehty uusi vikakoodien haku?tj86430 kirjoitti:Vikakoodit luettu (Boschilla, ei Starilla)
Useammassa paikassa vikakoodeja:
Ilmastointi:
- CAN-signaali elektroniselta virtalukolta / ei signaalia
ABS/ESP:
- CAN-viesti moottorin ohjainlaite / Viallinen
Moottorinohjaus:
- Ohjainlaite / sisäinen vika
Instrumentointi/mittaristo:
- CAN-kommunikaatio moottorin ohjainlaitteeseen / CAN-kommunikaatiossa häiriö
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / CAN-väylä pois
Keskuselektroniikka:
- CAN-kommunikaatio elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- CAN-kommunikaatio ylempi käyttöpaneeli / Viallinen
- CAN-yhteys mittariston kanssa / Viallinen
- Tuntematon vika
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / Viallinen
Käyttölaitteet / Ylempi käyttökenttä:
- Kommunikaatio mittaristoon / Viallinen
- Kommunikaatio keskuselektroniikkaan / Viallinen
- CAN-kommunikaatio / Viallinen
- Tietojenvaihto elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- Ohjainlaite / Jännite alueen ulkopuolella
Ajo-oikeus:
- CAN-kommunikaatio poikittaiskiiht./pyörähdysnop.tun. kanssa / Epälooginen signaali
Eli melkoinen määrä lähinnä väylään viittaavia ilmoituksia. Kaikki em. viat olivat ohimenneitä eikä lukuhetkellä päällä
Mitähän seuraavaksi?
En tunne kovin tarkkaan Boschin Esi-Tronicia enkä Mb:n omaa testeriä. Todennäköisesti niissä on samantyyppinen proseduuri kuin käyttämässäni Autocomissa, siis vianhakuohjeita ja esim. antureiden jännite- ja vastusarvoja.
Maadoituspisteitä Vitossa on kymmenkunta, ja niiden lisäksi monia yksittäisiä pisteitä. Moottorin takana paksu kaapeli koriin, akun takana myös paksu kaapeli koriin (korin kiinnityskohdassa usein ruostetta), kojelaudan alla molemmissa päissä, a-pilarin yläpäissä molemmin puolin, etu- ja takavalojen takana molemmilla puolilla.
Tuo akun takana oleva maadoituskaapeli voi aiheuttaa ison joukon ongelmia, lisäksi se on hankalassa paikassa. Lattiaan hitsattu pultti saa rauhassa ruostua piilossa, varsinkin jos akun höyryletku ei ole ollut paikallaan. Lisäksi lumien sulaessa muodostuva vesi valuu sinne akkukotelon pohjalle. Se akun miinuskaapelihan on oleellinen osa moottorin virtapiiriä, käynnistymisongelmia aiheuttaa myös moottorin maadoituskaapelin huono kontakti..
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: Vito sammuu ajosta, ei aina käynnisty, sytyttää joskus A
Vikamuisti on tyhjennetty ja tehty uusia haku. Koodit eivät ilmestyneet uudestaan (ja autokin toimii taas toistaiseksi normaalista, eli vika/viat ilmenevät silloin tällöin satunnaisestiVitollinen kirjoitti:Sähkökatkoksia on näköjään on/on ollut useitakin, eli jännite/maadoitus useimmiten syynä. Harvoin noin usea ohjainlaite olisi viallinen. Onko vikamuisti tyhjennetty, ja sen jälkeen tehty uusi vikakoodien haku?tj86430 kirjoitti:Vikakoodit luettu (Boschilla, ei Starilla)
Useammassa paikassa vikakoodeja:
Ilmastointi:
- CAN-signaali elektroniselta virtalukolta / ei signaalia
ABS/ESP:
- CAN-viesti moottorin ohjainlaite / Viallinen
Moottorinohjaus:
- Ohjainlaite / sisäinen vika
Instrumentointi/mittaristo:
- CAN-kommunikaatio moottorin ohjainlaitteeseen / CAN-kommunikaatiossa häiriö
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / CAN-väylä pois
Keskuselektroniikka:
- CAN-kommunikaatio elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- CAN-kommunikaatio ylempi käyttöpaneeli / Viallinen
- CAN-yhteys mittariston kanssa / Viallinen
- Tuntematon vika
- Sisätila-CAN-väylä kommunikaatio / Viallinen
Käyttölaitteet / Ylempi käyttökenttä:
- Kommunikaatio mittaristoon / Viallinen
- Kommunikaatio keskuselektroniikkaan / Viallinen
- CAN-kommunikaatio / Viallinen
- Tietojenvaihto elektroniseen virtalukkoon / Viallinen
- Ohjainlaite / Jännite alueen ulkopuolella
Ajo-oikeus:
- CAN-kommunikaatio poikittaiskiiht./pyörähdysnop.tun. kanssa / Epälooginen signaali
Eli melkoinen määrä lähinnä väylään viittaavia ilmoituksia. Kaikki em. viat olivat ohimenneitä eikä lukuhetkellä päällä
Mitähän seuraavaksi?
En tunne kovin tarkkaan Boschin Esi-Tronicia enkä Mb:n omaa testeriä. Todennäköisesti niissä on samantyyppinen proseduuri kuin käyttämässäni Autocomissa, siis vianhakuohjeita ja esim. antureiden jännite- ja vastusarvoja.
Maadoituspisteitä Vitossa on kymmenkunta, ja niiden lisäksi monia yksittäisiä pisteitä. Moottorin takana paksu kaapeli koriin, akun takana myös paksu kaapeli koriin (korin kiinnityskohdassa usein ruostetta), kojelaudan alla molemmissa päissä, a-pilarin yläpäissä molemmin puolin, etu- ja takavalojen takana molemmilla puolilla.
Tuo akun takana oleva maadoituskaapeli voi aiheuttaa ison joukon ongelmia, lisäksi se on hankalassa paikassa. Lattiaan hitsattu pultti saa rauhassa ruostua piilossa, varsinkin jos akun höyryletku ei ole ollut paikallaan. Lisäksi lumien sulaessa muodostuva vesi valuu sinne akkukotelon pohjalle. Se akun miinuskaapelihan on oleellinen osa moottorin virtapiiriä, käynnistymisongelmia aiheuttaa myös moottorin maadoituskaapelin huono kontakti..
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Vito sammuu ajosta, ei aina käynnisty, sytyttää joskus A
Hyvä kun nyt toimii, eli viat olivat hieman pidemmältä ajalta. Jokin jännitekatkos/maadoitus voi aiheuttaa nuo. Samoin, jos akun jännitteen laskeminen liian alas aiheuttaa tukun vikakoodeja. En tainnut lukea tuota eka viestiäsi riittävän tarkasti, siksi kuvasin lähinnä ykköskoppaisen Viton vikakohtiatj86430 kirjoitti:Vikamuisti on tyhjennetty ja tehty uusia haku. Koodit eivät ilmestyneet uudestaan (ja autokin toimii taas toistaiseksi normaalista, eli vika/viat ilmenevät silloin tällöin satunnaisesti
Kannattaa näköjään lukea viestit ajatuksen kanssa. Tosin samat lainalaisuudet koskevat myös mallia W639.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.