2,5 Turbon pumpun säädöt??

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
konekolli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 08.04.2005 08:18
Paikkakunta: Nivala

2,5 Turbon pumpun säädöt??

Viesti Kirjoittaja konekolli »

Nyt kaipais hyviä neuvoja kun omat "taidot" ei riitä :oops: elikkäs oli vapari -86 190 2,5 dsl autom, johon ähersin sen oman turbosarjan kiinni :D öljyt kellon vierestä ja paluu öljyn tasopinnan anturin reijästä.. lähti käymäänkin, paineet nousi 0,7bar mut ei vetänyt mihkään :( pumpusta alaruuvia jossa on se kupu 2/ kierrosta auki, ennakkoa "säätöruuvin" mukaan 1,75 kierrosta auki päin, eli eiks ollut ennakkoa päin? :roll: tässä ollaan,, ruuvia vois tietty avata lisääkin mut tyhjäkäynti nousee ja se alipaine härdelli säätö on jo pohjassa.. :?

Mitä pitäs tehdä? ja mielellään niin et tyhmempikin tajuaa=) vai luovutanko ja vien ammattilaiselle??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ammattilaiselle PISTE , saahan syöttöä itekkin lisättyä... mutta kuitenkaan et läheskään kaikkia itse saa pumpusta ulos.

Muistan hyvin kun itse noita roplailin, ei se turbo yksin kertaisesti herää kun ei saa soppaa, vähän rupes heräileen kun syötöt laitto ite tappiin. Sitten vasta kun ammattilaiselle vei, niin johan levis hymy nassulle :lol:
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

joo tuli itekki opittua kantapään kautta, kaks viikkoa yritin säädellä ja muuta ei saanu aikaan ku hermo romahduksen :lol: pumppu pajalle niin johan lähtee....
www.thaiklupi.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kyllä siitä itse säätämällä pitäisi sen verran saada soppaa ulos että tuntuu ajossa. Omasta mitattiin viime kesänä 124hv ahdistavalla putkella ja itse lisätyllä syötöllä.
Mutta tosiaan pumppupajan säätämä pumppu on kyllä eri luokkaa. Laitoin tuon itsesäädetyn pumpun tilalle pajalla säädetyn ja muutos oli kyllä melkoinen. Herää jo alhaalta (ilman ahtoja) ja kulkee mukavasti.

Toisaalta jos meinasit pajalla käyttää niin isommat elementit vaan suoraan pumppuun. Se tehonälkä iskee kuitenkin...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Samuli H kirjoitti:Kyllä siitä itse säätämällä pitäisi sen verran saada soppaa ulos että tuntuu ajossa. Omasta mitattiin viime kesänä 124hv ahdistavalla putkella ja itse lisätyllä syötöllä.
Mutta tosiaan pumppupajan säätämä pumppu on kyllä eri luokkaa. Laitoin tuon itsesäädetyn pumpun tilalle pajalla säädetyn ja muutos oli kyllä melkoinen. Herää jo alhaalta (ilman ahtoja) ja kulkee mukavasti.

Toisaalta jos meinasit pajalla käyttää niin isommat elementit vaan suoraan pumppuun. Se tehonälkä iskee kuitenkin...
aivan, tästä näkee hyvin eron, oma 200D ahdettuna 119 hp ammattilaisen säätämänä, ja sun 250D ahdettuna, ite säädettynä 124hp , eli kannattaa käyttää ammattilaisella :)
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

124... tuliko toi automaatin kanssa takapyöriltä...minulla tuli tuosta tomaatti mesestä takapyöriltä 127hp omilla ruuvauksilla vakiopaineilla koneessa varmaan oli jotain 150-155hp ...ja käytin pumpun sitten säädettävänä pp-diselissä mut en viittinyt penkittää mut kaikki siitä tuli pihalle mitä vakiosta saa..ja kulki muuten 16,95 vartille...joten jonninn veran tehoa oli kun vertaa vaikka 2.6 bensa 190 kulkuun...painetta 0,9.1bar ja hukkaportti vakio säädoissä...
Itse tein ja säästin
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

No mites se nyt puskee soppaa moottoriin :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

sopivasti.... isä kävi justiin kokeileen...meinas se vähän hymyillä... ja kävi se autotallissakin katteleen mitä uutta sinne oli yön aikana ilmestynyt.... täytyy vaan ottaa se rikastuspiiri pois käytöstä....ettei tarvi tehdä heti remonttii... ja lootakin luistaa...
Itse tein ja säästin
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

petska kirjoitti:124... tuliko toi automaatin kanssa takapyöriltä...minulla tuli tuosta tomaatti mesestä takapyöriltä 127hp omilla ruuvauksilla vakiopaineilla koneessa varmaan oli jotain 150-155hp ...ja käytin pumpun sitten säädettävänä pp-diselissä mut en viittinyt penkittää mut kaikki siitä tuli pihalle mitä vakiosta saa..ja kulki muuten 16,95 vartille...joten jonninn veran tehoa oli kun vertaa vaikka 2.6 bensa 190 kulkuun...painetta 0,9.1bar ja hukkaportti vakio säädoissä...
Koneteho oli tuo 124. Mikäs vuosimalli sulla on? Tuo pumppu mistä nuo mitattiin oli -85 mallinen ja +500tkm ajettu.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

noi sun tehot on sitten ihan vakio tehot eikös mersun 2.5 turbon orkineeli tehot ole 122 tai 126hp koneesta ja pikku ruuvaiksilla sen saa kyllä pyörille...
Itse tein ja säästin
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

petska kirjoitti:noi sun tehot on sitten ihan vakio tehot eikös mersun 2.5 turbon orkineeli tehot ole 122 tai 126hp koneesta ja pikku ruuvaiksilla sen saa kyllä pyörille...
Originelli tehot on nuo, mutta mulla oli lähtökohtana vaparin pumppu.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

luultavasti siitä saa saman verran ulos vaikka on vaparin pumppu ei muuta kun laitat sen säädettäväksi...
Itse tein ja säästin
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla on nyt kiinni säädetty pumppu (tuli erään kaupan mukana). Matkahuollossa on tulossa tällä viikolla eräs Mynämäellä käynyt laite. :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Samuli H kirjoitti:Mulla on nyt kiinni säädetty pumppu (tuli erään kaupan mukana). Matkahuollossa on tulossa tällä viikolla eräs Mynämäellä käynyt laite. :wink:
Kyselepä ed. omistajalta paljonko oli vetävät kierrokset, muistelen että oli 5500, meinaan vaan että kivempi kieritellä noita korkeammalle kun on pumppu kädessä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mauri H. kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Mulla on nyt kiinni säädetty pumppu (tuli erään kaupan mukana). Matkahuollossa on tulossa tällä viikolla eräs Mynämäellä käynyt laite. :wink:
Kyselepä ed. omistajalta paljonko oli vetävät kierrokset, muistelen että oli 5500, meinaan vaan että kivempi kieritellä noita korkeammalle kun on pumppu kädessä.
Täytyypä kysellä.
Vastaa Viestiin