Mikä turbo 200 D:hen?
Mikä turbo 200 D:hen?
Elikkä olis tarkoitus laittaa turbo 200D:hen ja mulle kaupattiin Garrett to3:sta
ajattelin kysyä että olisko se hyvä?jos ei niin mikä?
Muokkasin otsikkoa kuvaavammaksi - Marko
ajattelin kysyä että olisko se hyvä?jos ei niin mikä?
Muokkasin otsikkoa kuvaavammaksi - Marko
Merkillä ei ole väliä kunhan se on mersu !..
w124 200D 87.
c 180 stw 97.
w124 200D 87.
c 180 stw 97.
Re: mitä mieltä on asiantuntiat?
hmmm, riippuu kovasti mitä meinaat muuta tehdä vehkeelle ja paljonko ruuvaat tehoa siitä ulos. Sillä varmasti pääsee ahtamisen makuun, mutta ei kannata ahnehtia liikaa, muutoin tulee romua kuten on monelle jo tullut. Mikäli laitat 7 mm tapit pumppuun on suuri vaara, jotta "ruuvit" menee siihen asentoon, että varmasti hajoaa. Toisaalta pienemmillä tapeilla saanet aivan tarpeeksi syöttöä tuolle ahtimelle.jazzo75 kirjoitti:Elikkä olis tarkoitus laittaa turbo 200D:hen ja mulle kaupattiin Garrett to3:sta
ajattelin kysyä että olisko se hyvä?jos ei niin mikä?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä se "normaali" ajossa on ihan mukava. 7mm tapeilla näyttää jokaisella 200D miehillä olevan kone kuukauden välein levällään. t03 on vaan aika vanhan aikainen: Herää huonosti niinkuin isompikin turbo mutta alkaa sitten ahistaan. Vakio tapeilla n.0.7 bar paineilla tulee ihan kestävä kokonaisuus ja pienoista teholisääkin, mutta tahtoo se nälkä kasvaa.
Joku mersupurkaamo??
mulla ois semmonen "uuden" aikanen garretti pakosarjoineen myytävänä. 1.8barin paineilla olen ajellu eikä ikinä mitään oo koneelle tarvinu tehdä(paitsi öljyt vaihtanu) hintana ois pari sataa euroa. mullakin +550 tuhatta mittarissa ++++ se on tuurista ja päästä kii hajookoAki P kirjoitti:Kyllä se "normaali" ajossa on ihan mukava. 7mm tapeilla näyttää jokaisella 200D miehillä olevan kone kuukauden välein levällää.
Viimeksi muokannut Jussi k, Pe 22.04.2005 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
www.thaiklupi.fi
Milläs säädöillä se sun pumppu on ollut, noilla paineilla pitäisi tehoa tulla aika paljon, kunhan on oikeantyyppinen ruiskutuspumppu ja säädetty siten, että jättää savuverhoa.Jussi k kirjoitti:mulla ois semmonen "uuden" aikanen garretti pakosarjoineen myytävänä. 1.8barin paineilla olen ajellu eikä ikinä mitään oo koneelle tarvinu tehdä(paitsi öljyt vaihtanu)
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Mikä turbo 200 D:hen?
Mulla oli ja on vielä toistaiseksi paikoillaan (kunnes pakosarja valmistuu) tuommoinen turbo ja 7 mm tapit. 12 tkm vauhdikasta ajoa ja sitten poksahti.jazzo75 kirjoitti:Elikkä olis tarkoitus laittaa turbo 200D:hen ja mulle kaupattiin Garrett to3:sta [/i]
Jos malttaa pitää paineet kilon tuntumassa niin toimii ja kestää...
Toki kaikenhan saa rikki, jopa vakio koneen
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
W639 115 cdi -06
Re: Mikä turbo 200 D:hen?
Näin se on, tehohan sen koneen lopulta tappaa eikä ahtopaine, ja teho ei ole näissä peleissä mitenkään suhteessa ahtopaineeseen. Itsekkin ajattelin, ettei tuommonen barin paineella mihinkään voi mennä, kun se vakiona on ollut 0,85, mutta kun pumppu on kohdillaan niin kyllä se vain antaa sitä tehoa ulos niin, että vaihdelaatikolle piisaa.
Kannattais kokeilla rajoittaa se ahto siihen 1,2...1,4 välille ja kokeilla samoilla syötöillä. Luultavasti sama musta pilvi kiihdytyksessä mutta kun ahto saadaan tappiin niin ei savuta, ja tehoakin saadaan enemmän kun kaikki energia ei mene sen propellin turhaan pyörittämiseen. Siitä sitten pienennetään ahtoa kunnes saadaan tallapohjassa kiihdytyksessä se hienoinen pilvi jäämään.
Kannattais kokeilla rajoittaa se ahto siihen 1,2...1,4 välille ja kokeilla samoilla syötöillä. Luultavasti sama musta pilvi kiihdytyksessä mutta kun ahto saadaan tappiin niin ei savuta, ja tehoakin saadaan enemmän kun kaikki energia ei mene sen propellin turhaan pyörittämiseen. Siitä sitten pienennetään ahtoa kunnes saadaan tallapohjassa kiihdytyksessä se hienoinen pilvi jäämään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Miten mahtaa käydä jos laitan tohon 480 tuhatta ajettuun vakio moottoriin turbon sille mitään remonttia tekemättä.tarkoitus ei vielä ole saada mitään huippu tehoja siitä irti.niin ja ksyn vielä että mitä on noi 7mm ja 12mm tapit ja mitä niillä tehdään? kun ei ole vielä kokemusta tiisseli moottoreista ...ps:tekemällä ja kysymällä oppii....
Merkillä ei ole väliä kunhan se on mersu !..
w124 200D 87.
c 180 stw 97.
w124 200D 87.
c 180 stw 97.
Kukapa sen tietää miten äijän käy
http://www.rai.rauma.fi/tekniikka/verkk ... pumput.htm
Syöttömäärää voidaan lisätä tiettyyn rajaan saakka pumppua säätämällä. Sen jälkeen alkuperäiset pumppuelementit käyvät pieniksi ja juuri näistä puhutaan nimikkeellä "tapit" tai "elementit". Suuremmalla elementillä ruiskutusaika lyhenee. Lisää voi lukea noista lukemattomista topiceista.
Tuo 7 mm on se tyypillinen koko, joka riittää liiankin pitkälle.
http://www.rai.rauma.fi/tekniikka/verkk ... pumput.htm
Syöttömäärää voidaan lisätä tiettyyn rajaan saakka pumppua säätämällä. Sen jälkeen alkuperäiset pumppuelementit käyvät pieniksi ja juuri näistä puhutaan nimikkeellä "tapit" tai "elementit". Suuremmalla elementillä ruiskutusaika lyhenee. Lisää voi lukea noista lukemattomista topiceista.
Tuo 7 mm on se tyypillinen koko, joka riittää liiankin pitkälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Noilla T03:silla ja vastaavilla ei kannata niitä paineita nostella. Mitatkaa ne pakopaineet ja funtsikaa itse. Vakioahdot 0.75-0.95 on jo liikaa tuolle ahtimelle, saatikka sitten että nostaisi yli kilon.
Ja mitä tuohon jazzo75:n 480 tkm ajetun turbotukseen tulee, niin en viitsisi itse ryhtyä. Vakiopumpulla ja sopivalla turbolla voisi pysyä nipussa jos pitää pakopaineet alhaalla ja asentaa kunnon coolerin.
Mutta remonttia tulee taatusti viimeistään vuoden - kahden sisään, riippuen ajotyylistä. Alkuperäisessä turbokoneessa on kuitenkin aika erilaista kampetta sisällä kuin vaparissa. Rempattuna vaparikonetta voi jo virittää hyvällä omallatunnolla, mutta ikävä on oikeasti ajella autolla josta pelkää joka kiihdytyksen jälkeen että nytkö laukeaa.
Eli jos alkaa tekemään, kannattaa tehdä heti kunnolla, tulee pitkän päälle paljon halvemmaksi ja hiukan säästää harmailta hiuksilta.
Ja mitä tuohon jazzo75:n 480 tkm ajetun turbotukseen tulee, niin en viitsisi itse ryhtyä. Vakiopumpulla ja sopivalla turbolla voisi pysyä nipussa jos pitää pakopaineet alhaalla ja asentaa kunnon coolerin.
Mutta remonttia tulee taatusti viimeistään vuoden - kahden sisään, riippuen ajotyylistä. Alkuperäisessä turbokoneessa on kuitenkin aika erilaista kampetta sisällä kuin vaparissa. Rempattuna vaparikonetta voi jo virittää hyvällä omallatunnolla, mutta ikävä on oikeasti ajella autolla josta pelkää joka kiihdytyksen jälkeen että nytkö laukeaa.
Eli jos alkaa tekemään, kannattaa tehdä heti kunnolla, tulee pitkän päälle paljon halvemmaksi ja hiukan säästää harmailta hiuksilta.
Melkein kannattaa nuo kotiturbotukset unohtaa kokonaan, jos ei halua tai osaa rassata autoaan. Pelkkä pumpunsäätö on kaikkein varmin keino virittää vaparia, ei vaikuta juurikaan kestävyyteen ja eron vakioon huomaa.
Jotenkin mulla on tullut semmonen kuva sivusta seuraten, että ei se rahanmeno lopu, vaikka tekisi kaikki turbojutskat kerralla kunnolla, ainahan voi päivittää jotain uutta Kuuluu sarjaan harrastukset maksavat.
Ja onhan se kiva aiheuttaa ihmetystä, kun dieseli ei häviäkään taustapeilistä ja menee jopa ohi..
Jotenkin mulla on tullut semmonen kuva sivusta seuraten, että ei se rahanmeno lopu, vaikka tekisi kaikki turbojutskat kerralla kunnolla, ainahan voi päivittää jotain uutta Kuuluu sarjaan harrastukset maksavat.
Ja onhan se kiva aiheuttaa ihmetystä, kun dieseli ei häviäkään taustapeilistä ja menee jopa ohi..