jackie kirjoitti: ↑Ti 05.09.2023 21:03
jackie kirjoitti: ↑Pe 01.09.2023 08:41En oo vielä ehtint kurkkii pihan perällä olevien raatojen konepeltien alle, mutta osaako joku heittämällä sanoa, löytyykö tuo samainen pumppu w124:sta esimerkiks om601 tai m102 kupeesta, kun sellasia tossa ainakin ois tontilla...
Taitas olla iha samanlaine pumppu om601:n kupeessa, mut en oo vaa viel ehtint purkaa...
Pumppu tuli vaihettua siinä syyskuun puolenvälin kieppeillä. Helppo ja nopee homma, ku osatki oli "kuusen juurella" valmiina, et ei suotta tarvii ees omalta tontilta poistuu varaosia metästää...
Nappasin täysin palvelleen, vielä omin voimin kulkevan 200D:n ja pesin konehuoneen liuttimen kanssa, etenki sen pumpun, et on sit mukavampi purkaa ja asentaa "uutta" osaa. No, kaik kyönät ku sai pois, siitä paljastu pumpun korvasta murtuma. Saapha sen hitsattua, aattelin, mutta kun pumpun päästi pulteistaan, kilahti toinen korvake kokonaan irti; jos ois ollu vasta alkavaa murtumaa, mutta korvake vielä lenkin toiselta reunalta kiinni, ois hitsaaminen voinu onnistua kun murtuman ois vaa hyvin avannu ja putsannu, mutta nyt kun oli pelkkää hapettunutta pintaa tarjolla, eikä tää ollu viimene pumppu maan päällä, totesin et en ilkee alumiinia hitsaavan tahon aikaa tuoho tuhrata.
Seuraavaks uhriks seuraava 200D:n raato, mutta konehuoneen ammottaessa tyhjyyttään palautu muistiin, et siitähä tuli tekniikka myytyä. Siitä sit utelemaan kaverilta, et onko projekti edenny. "Ei oo, ja kyllä se kone on käyttöön menossa, mut kyl siitä se pumppu joutaa." Läksin siltä istumalta pimeeseen vesisateeseen seuraavan kuusen juurelle, todetakseni siellä, että eihän siinä koneessa sitä tehostimen pumppua enää ollu sillonkaan kun se miulta läks
"Kolmas mersu toden sanoo." 230TE:n raato oli tähän asti saanu olla rauhassa, kun siitä oli konepellin avaus jumiutunu, mutta nyt oli hyvä syy saaha se auki. Sielläkin oli ihan käypäsen näköne pumppu, 95 bar Geessä olleen 82 bar sijaan, mutta siihe hätään ihan riittävän lähellä. Kun tarvittavat työkalutkin oli jo Geen pumpun irrottamisen jäliltä valmiiks taskussa, niin tais siihe konepellin auki tappelemiseen mennä enemmän aikaa kuin itse pumpun irrotukseen. Pumppu irti ja tiskiin, ja kun korvakkeet oli ehjät, ruuvasin sen paikoilleen. Vaan, annas olla: vaikka työkalut oli samat, eli letkujen nipoissa samat avainvälit sekä Geessä että w124:issa, ei ne silti ottanu kierteelle. Mauseri käteen, ja niinhän se sitten olikin, että w124:ssa on painelinjan lähdössä 8mm pilli ja paluulinjassa 10mm, kun w463:ssa ne on 10mm ja 12mm, eli myös nipoissa isommat kierteet. Vilkaisin vertailun vuoksi myös Ässän konepellin alle, ja siellä putkikoot oli samoja kuin Geessä; tosin itse pumppu sitten taas reilusti kovemmalla paineella, eli 150 bar.
Seuraavana päivänä nappasin "uuen" pumpun koneen päästä ja paineletkun simpukalta irti ja suuntasin hydrauliikkaliikkeeseen. Sopivalla -"lyhennät tosta vähän ja laitat liimalla kiinni" - välinipalla sai standardi letkun käymään, kun simpukan päässä sentään oli ihan normaali nippa. Säiliön vaihoin vanhasta pumpusta, eli paluulinjan nippaa ei tarvinnu saaha muutettua; letkun uusin toki siihenkin.
Hihnapyörähän on Geessä reilusti pienempi ku w124:ssa, eli tuo pumppu pyörii nyt aika paljo kovempaa kuin mihin on tottunut. Pitänee laittaa varmuuden vuoksi etsintään sellanen just oikee pumppu.
DSC_1179_800x600.JPG
DSC_1182_800x600.JPG
DSC_1210_800x450.JPG
DSC_1220_800x450.JPG
Sellanen havainto tuli vielä tehtyä noita pumppuja eri autoista irrotellessa, että kiinnitysruuveja on sekä tasan 8mm, että sit sellaisia mitkä on suoralta osuudelta ohennettu 7mm paksuuteen. Geessä oli toine suora ja toinen ohennettu, 200D:stä en muista, mutta 230TE:ssä molemmat ohennettuja.
DSC_1200_800x600.JPG
DSC_1201_800x600.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.