W212 OM651 kaasuläppä kiukkuaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

W212 OM651 kaasuläppä kiukkuaa

Viesti Kirjoittaja M_M »

Potilas, W212 E 200 CDI 2010, WDD2120051A230285.

Saapunut paikalle viallisena, huikkaspöntön nokimäärä liian suuri ja kaasuläpän asentotunnistimen oikosulku maadoitukseen. Viallinen kaasuläppä varmaan sotkee regeneroinnit hienosti, joten se lienee juurisyy kaikkeen harmiin.

Asennettu paikoilleen uusi kaasuläppä (BOSCH, KL-varaosat). Mutta siitä eteenpäin ei juuri onnistumisen iloa ole koettu. Uusi läppä ei kyllä ole enää oikosulussa mihinkään, mutta nyt auto kertoo läpän olevan jumissa kiinni. Tuo on jo lähtökohtaisesti outo väite, koska läppä on virrattomana aina jousitoimisesti auki, mutta ehkäpä tässä on joku käännösvirhe. Prosentitkin näyttävät kyllä menevän niin, että 0% on apposen auki ja varmaan 100% olisi sitten kiinni.

Tutkittu johdotus kaasuläpän ja ECUn välillä, kaikki johdot ehjiä 50 watin keinokuormalla testaten. Kaasuläppä ei myöskään ole jumissa, koska autoon virrat kytkettäessä ECU ajaa läpän neljä tai viisi kertaa kiinni-auki. Tämä todennettu ensin äänen perusteella ja sittemmin myös visuaalisesti katsomalla. Joten ECU pystyy kyllä ohjaamaan läppää jos niin haluaa, ei kai se muuten liikkuisi.

Asentotietokaan ei vaikuta puuttuvan, koska läppää tosi tosi varovasti (tiedän, se menee rikki jos kovasti käsin kääntää) liikuttamalla prosentit Xentryn näytöllä muuttuvat heti.

Läppä siis liikkuu kun autoon laittaa virrat, mutta Xentryn valikosta "ohjaukset" ei läppä liiku milliäkään riippumatta mihin kohtaan liukusäätimen vie. Sama juttu kaasuläpän sopeutuksessa, sitä on yritetty kylmällä koneella ja kuumalla koneella, akkujännite sopeutuksen aikana noin 13,9 volttia, mutta sopeutus ei mene läpi millään. Itseasiassa, koko sopeutus ei missään vaiheessa edes liikauta läppää milliäkään.

Mä kun olen ihan tunari näiden mersujen kanssa, niin nyt alkaa pikkaisen konstit loppumaan. Kaasuläpän ja ECUn pään liitinpinnit meinasin vielä vaihtaa uusiin, vaikka niiden liitinjousia tuli jo elvytettyä sen verran että ei siellä aivan kelvoton kontakti pitäisi olla.

Mutta voiko olla, että uudet liitinpinnit tosiaan tämän tilanteen pelastaisivat? Xentry tarjoaa kyllä myös ECUn päivitystä tähän ongelmaan, mutta sitähän mulla ei ole mahdollisuutta tehdä. Jos ei pinnien uusiminen auta niin tuo päivitys kai on kokeiltava vielä teettää jossain.

Ellei joku nyt keksi jotain ihan maailmanluokan ideaa millä tuon vihoviimeisen värkin saa juttelemaan uudelle kaasuläpälle?

Meri olisi kyllä ihan vieressä mutta on niin matala ja kivinen ranta ettei tuota sinnekään saa ajettua.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 OM651 kaasuläppä kiukkuaa

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Muutamia vastaavia ollut, ohjainlaitepäivitys korjannut vian
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W212 OM651 kaasuläppä kiukkuaa

Viesti Kirjoittaja M_M »

Tämä oli hyvää infoa, kiitos! Ehkä sittenkin seuraavaksi hakeuduttava johonkin mistä saa uudempaa softaa. Vaikka tuon purkaminen kivaa onkin ja alkaa mennä jo aika nopeasti kun on harjoitellut, niin jätetäänpä ne johtosarjojen elvyttämiset sittenkin vielä pakkiin.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W212 OM651 kaasuläppä kiukkuaa

Viesti Kirjoittaja M_M »

Ohjelmapäivitys, läpän sopeutus, regenerointiajo. Taas toimii.
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W212 OM651 kaasuläppä kiukkuaa

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Täytyypä tämän auton äskettäin huutokaupasta ostaneena osallistua myös keskusteluun. Hyvä kun tuli kuntoon, toimii nyt hyvin ja luulen että voi hyvinkin hintansa arvoinen olla! Vähän yli 5k maksoi, oli tiedossa että vikaa mut ei tarkemmin mitä.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Vastaa Viestiin