Massausta
Massausta
Millä vehkeellä sais ammuttua öljyn-koteloaineen sekoitusta syvälle koteloihin ym.? Onko jotain pumppua tms. johon saa liitettyä pitkän letkusuuttimen? Tarkoitan sellaista muutaman kympin (max) hintaista mekaanista tai sähköllä toimivaa vehjettä, joka ei tarvitse mitään paineilmakoneita. Tiedän kyllä spraypullot, mutta pelkkä koteloaine tai pelkkä öljy ei riitä, pitää saada sekoitettua valmiiksi.
M-B S124 250 TD -86
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Nytkun on tehty oikein massaus aihekin niin voisko joku kertoa mitenkä toi auton alusta kannattaa massata? itse ajattelin että isommat ruosteet pois, sitten ruostesuoja maali (ehdotuksia mikä olis hyvää??), sen jälkeen kotelonsuoja aine (tunkeutuu hyvin joka paikkaan) sen päälle vielä alustamassa.....Miltä tämänlainen yhdistelmä kuulostaisi? ja tosiaan ehdotuksia hyvistä ruostesuoja maaleista otetaan vastaan, mielellään semmosta jonka voi maalata hiukan ruosteessa olevan pellin päälle, koska ei viitsisi pohjaa alkaa hiekkapuhaltaan
Kannattaa käydä automaalikaupassa kysymässä mimmosta ruostesyöjää ne suosittelee, onhan niitä vaikka minkälaisia...ja kaikilla on omat suositukset/mieltymykset...
Ite tykkään sinkkimaalista, mutta yleensä hinkkaan kyllä melkein kirkkaalle pellille asti
-risto
Ite tykkään sinkkimaalista, mutta yleensä hinkkaan kyllä melkein kirkkaalle pellille asti
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Kertokaas joku mikä se oikein on sinkkimaalin ja happomaalin filosofinen ero. Minulla on tuo happomaali odottamassa, ainakin se oli he***tin kallista.
Kun sitten on noita nurkkia ja saumoja, niitähän ei saa millään puhtaaksi, joten niihin pitäisi saada jotain öljymäistä, kuitenkin kun on roiskunut jotain öljymäistä niin ei sitten voi maalata. Aika paha yhtälö...rupee tekemään mieli, jotta kerran kuussa ruiskii tuon pohjan täyteen jäteöljy/liuotin sekoitusta.
...hetken (=15 sekuntia) mietittyäni teenkin näin: Ensin puhdistan mitä kykenen, sitten maalaan happomaalilla, sitten kait jonkin sortin massaus ja lopuksi vielä "öljyäminen", jota jatketaan säännöllisesti, jottei saumat ala ruostumaan.
Kun sitten on noita nurkkia ja saumoja, niitähän ei saa millään puhtaaksi, joten niihin pitäisi saada jotain öljymäistä, kuitenkin kun on roiskunut jotain öljymäistä niin ei sitten voi maalata. Aika paha yhtälö...rupee tekemään mieli, jotta kerran kuussa ruiskii tuon pohjan täyteen jäteöljy/liuotin sekoitusta.
...hetken (=15 sekuntia) mietittyäni teenkin näin: Ensin puhdistan mitä kykenen, sitten maalaan happomaalilla, sitten kait jonkin sortin massaus ja lopuksi vielä "öljyäminen", jota jatketaan säännöllisesti, jottei saumat ala ruostumaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Minun näkemykseni asiaan:veskola kirjoitti:Kertokaas joku mikä se oikein on sinkkimaalin ja happomaalin filosofinen ero. Minulla on tuo happomaali odottamassa, ainakin se oli he***tin kallista.
Kun sitten on noita nurkkia ja saumoja, niitähän ei saa millään puhtaaksi, joten niihin pitäisi saada jotain öljymäistä, kuitenkin kun on roiskunut jotain öljymäistä niin ei sitten voi maalata. Aika paha yhtälö...rupee tekemään mieli, jotta kerran kuussa ruiskii tuon pohjan täyteen jäteöljy/liuotin sekoitusta.
...hetken (=15 sekuntia) mietittyäni teenkin näin: Ensin puhdistan mitä kykenen, sitten maalaan happomaalilla, sitten kait jonkin sortin massaus ja lopuksi vielä "öljyäminen", jota jatketaan säännöllisesti, jottei saumat ala ruostumaan.
Happomaali reagoi ruosteen kanssa, mätä kohta menee mustaksi töhnällä, pysäyttänee ruostumisen poistamalla ruosteelta jonkin kromosomin.
Sinkki taas on epäjalompi metalli kuin rauta, joten se huokuttelee ruosteen / hapettumisen itseensä. Ruostekuppa valitsee laiskana sällinä kohteen jossa pääsee helpommalla. Näin siis kansantajuisesti, kait tähän joku osaa älykkäämminkin vastata .
Yksi näkemys lisää:
Kun sitä ruostetta näissä vanhoissa romuissa kuitenkin on (ainakin mulla), niin irtoruosteet pois rapsuttamalla, paineilmalla kaikki irtoava tauhka veks. Sitten pelkkää kotelosuojaa massaruiskulla joka koloon ja pohja kauttaaltaan. Tämä toistetaan vuosittain.
On meinaan naapurustossa varma kevään merkki, kun yks hölmö ryömii auton alla ruisku kourassa korvat täynnä Tectyliä .
jukis
Kun sitä ruostetta näissä vanhoissa romuissa kuitenkin on (ainakin mulla), niin irtoruosteet pois rapsuttamalla, paineilmalla kaikki irtoava tauhka veks. Sitten pelkkää kotelosuojaa massaruiskulla joka koloon ja pohja kauttaaltaan. Tämä toistetaan vuosittain.
On meinaan naapurustossa varma kevään merkki, kun yks hölmö ryömii auton alla ruisku kourassa korvat täynnä Tectyliä .
jukis
Samaa mieltä, ei massaa pohjaan missä on vähänkään ruostetta.jukis kirjoitti:Yksi näkemys lisää:
Kun sitä ruostetta näissä vanhoissa romuissa kuitenkin on (ainakin mulla), niin irtoruosteet pois rapsuttamalla, paineilmalla kaikki irtoava tauhka veks. Sitten pelkkää kotelosuojaa massaruiskulla joka koloon ja pohja kauttaaltaan. Tämä toistetaan vuosittain.
On meinaan naapurustossa varma kevään merkki, kun yks hölmö ryömii auton alla ruisku kourassa korvat täynnä Tectyliä .
jukis
Massahan ei suojaa kuin kiven iskuilta ja massan alle mahdollisesti laitettu kotelo aine tai öljy eivät pidä ruostetta kurissa ikuisesti.
Siinäpä onkin sitten hommaa, kun huomaa että pohjalle tarttis tehdä jotain isompaa ja pinnassa on helv..nen kerros massaa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Jos, sen kunnolla haluaa tehdä niin hiekkapuhallus on mielestäni se tapa jolla toimia. Toki myös ultrapainepesu vedellä 2000 baarin voimalla toimii tosi hyvin, mutta se vaatii koko kopan purkamista alkutekijöihinsä. Noilla edellämainituilla voi olla varma, että kaikki ruoste lähtee varmasti pois.
Sen jälkeen kun on puhaltanut niin suosittelisin kunnon happomaalia sinne alle. Sinkkisprayta en laittaisi. Onhan tuossa sinkkisprayn ja happomaalin hinnassakin "pieni" ero. Tuon happomaalin kanssa kun värkkää niin saattaa alkaa päässä tuntumaan, kun siinä on aika vahva aromi. Purkissa lukeekin, että aiheuttaa huimausta, ym. Eli kunnon tuuletus on jees. Happomaalin päälle kunnon pintamaali ja sen jälkeen suojaus kunnolla. Sitten se taas kestää pitkään, kun huolehtii jokavuotisesta suojauksesta.
Sen jälkeen kun on puhaltanut niin suosittelisin kunnon happomaalia sinne alle. Sinkkisprayta en laittaisi. Onhan tuossa sinkkisprayn ja happomaalin hinnassakin "pieni" ero. Tuon happomaalin kanssa kun värkkää niin saattaa alkaa päässä tuntumaan, kun siinä on aika vahva aromi. Purkissa lukeekin, että aiheuttaa huimausta, ym. Eli kunnon tuuletus on jees. Happomaalin päälle kunnon pintamaali ja sen jälkeen suojaus kunnolla. Sitten se taas kestää pitkään, kun huolehtii jokavuotisesta suojauksesta.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- TaunusTomi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
- Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
- Viesti:
öljyä pohjaan ja toimii..muutaman kerran kun öljyää kunnolla niin vanhat massat pehmenee hyvin ja ajaa asiansa.massat kun vanhetessaan kovettuu ja alkaa kerrää kosteutta massan ja pellin väliin..
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Vanhaan käyttöautoon jonka pohjassa on pintaruostetta ei mielestäni kannata alkaa tehdä
"puhtaallepellille >joku ökötti > pohjamaali >ruosteenesto > pintamaali > massa" - käsittelyä koska homma on ihan mahdottoman työläs.
Jos ruostetta on vain siellätäällä, esim. Dinitrolilta löytyy hyvä kotelosuoja-aine jonka voi ruiskuttaa pohjaan puhdistettuaan enimmät ruosteet pois, sitten annetaan kuivua rauhassa sen mitä kuivuu ja päälle Dinitrolin massa (sellaista kullanruskeaa mitälie).
Jos pohjassa on reilusti ruostetta, voi tehdä seoksen kotelosuoja-aine / terva / moottoriöljy ja ruiskuttaa sitä pohjaan.
Sitten pitää olla aktiivinen sikäli että muistaa tehdä homman pari kertaa vuodessa - vaan hyvin estää / hidastaa ruostumista !
Sama mömmö koteloihin, ja minua ei saa syyttää jos auto palaa seuraavan hitsausremontin yhteydessä.
"puhtaallepellille >joku ökötti > pohjamaali >ruosteenesto > pintamaali > massa" - käsittelyä koska homma on ihan mahdottoman työläs.
Jos ruostetta on vain siellätäällä, esim. Dinitrolilta löytyy hyvä kotelosuoja-aine jonka voi ruiskuttaa pohjaan puhdistettuaan enimmät ruosteet pois, sitten annetaan kuivua rauhassa sen mitä kuivuu ja päälle Dinitrolin massa (sellaista kullanruskeaa mitälie).
Jos pohjassa on reilusti ruostetta, voi tehdä seoksen kotelosuoja-aine / terva / moottoriöljy ja ruiskuttaa sitä pohjaan.
Sitten pitää olla aktiivinen sikäli että muistaa tehdä homman pari kertaa vuodessa - vaan hyvin estää / hidastaa ruostumista !
Sama mömmö koteloihin, ja minua ei saa syyttää jos auto palaa seuraavan hitsausremontin yhteydessä.
oulaistenliikenne.fi
sku kirjoitti:eikös tuo moottoriöljyllä massaus oo aika ruostuttavaa hommaa meinaan et moottori öljys on joku aine mikä ruostuttaa eli mieluummin vaikka sitte teräketjuöljyä
Teräketjuöljyn käytön järkevyys hommassa perustuu sen halvempaan hintaan ja sen sisältämiin "sitko" aineisiin, tarttuu paremmin niin teräketjuun kuin pohjaankin. Moottoriöljy ruostuttaa....
Yks Maalari mestari suositteli tervan ja kylmäpuristetun pellava öljyn seosta ruiskutetavan koteloihin tunkeutuu kaikkiin pistehitsi saumoihin menee sauman läpi Kokeiltu on ja toimii Kotelo ruiskulla oviin niin nousee itsestään ylös pikku hiljaa ja TOIMII Haisee muutaman viikon mut haiseehan se soutuvenekkin keväällä
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Toivottavasti tervan koostumus eliminoi pellavaoöljyn itsesyttymisominaisuuden, saattaa se vene tulla muutoinkin mieleen kuin hajun perusteella, esim. juhannuskokon....Mikko K. kirjoitti:Yks Maalari mestari suositteli tervan ja kylmäpuristetun pellava öljyn seosta ruiskutetavan koteloihin tunkeutuu kaikkiin pistehitsi saumoihin menee sauman läpi Kokeiltu on ja toimii Kotelo ruiskulla oviin niin nousee itsestään ylös pikku hiljaa ja TOIMII Haisee muutaman viikon mut haiseehan se soutuvenekkin keväällä
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Uudessa moottoriöljyssä ei ole mitään ruostuttavia aineosia.sku kirjoitti:eikös tuo moottoriöljyllä massaus oo aika ruostuttavaa hommaa meinaan et moottori öljys on joku aine mikä ruostuttaa eli mieluummin vaikka sitte teräketjuöljyä
Käytetyssä moottoriöljyssä voi olla jonkun verran rikkiä ja se kyllä ruostuttaa.
Minkäslainen kompura tarvitaan, jos halutaan ruiskuttaa tuollaista kotelonsuoja-ainetta, esim. Dinitrol.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
- jösse12488
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
- Paikkakunta: Kärsämäki
Oman vanhukseni käsittelin tuolla terva/kotelosuoja/pellavaöljyseoksella viime kesänä ja ainakaan vielä ei ole ruostetta tullut näkyviin. Paras suoja-aine tähän mennessä, eri variaatioita on tullut vuosien varrella kokeiltua. Tarkoituksena on uudistaa suojaus tänä kesänä, aine tunkeutuu pieniinkin rakosiin.Hirviövannemies kirjoitti:Toivottavasti tervan koostumus eliminoi pellavaoöljyn itsesyttymisominaisuuden, saattaa se vene tulla muutoinkin mieleen kuin hajun perusteella, esim. juhannuskokon....Mikko K. kirjoitti:Yks Maalari mestari suositteli tervan ja kylmäpuristetun pellava öljyn seosta ruiskutetavan koteloihin tunkeutuu kaikkiin pistehitsi saumoihin menee sauman läpi Kokeiltu on ja toimii Kotelo ruiskulla oviin niin nousee itsestään ylös pikku hiljaa ja TOIMII Haisee muutaman viikon mut haiseehan se soutuvenekkin keväällä
Terva tosiaan tuoksuu jonkin aikaa, talliin autoa ei kannata parkkeerata, saattaa siitä kokosta tulla suurenpuoleinen...
MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Valmet 305
Nissan KingCap
Mulla on semmoinen halpiskompura ja siihen se purkkin kierteeseen sopiva pistooli/letkun pätkä, eikös ne kompurat maksa jotain 99 €, ja sillä menee alustamassakin ihan riittävän hyvin.jesse kirjoitti:Minkäslainen kompura tarvitaan, jos halutaan ruiskuttaa tuollaista kotelonsuoja-ainetta, esim. Dinitrol.
Minäpä taidan kokeilla tuota "terva/kotelosuoja/pellavaöljyseoksella " kun olen vernissa ja tervafani.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joku kehui joskus vanhaa kunnon vaijerivaseliinia; sitä lämmitettiin juoksevaksi ja sitten ruiskutettiin, taitaa vaan nykyään olla aika harvinaista tavaraa...
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
sellaiset kohdat kannattaa hiekkapuhaltaa mihin on varma että saa happomaalin päälle...meinaan vaan että kun tuo puhallushiekkahan menee vähä joka paikkaan kun sohii siellä auton alla,niin kannattaa katsoa että pistää maalinkin joka rakoon mistä on kirkkaalla....
massallahan on turha peittää ruostetta, kaikki "hapero" pois ja "happis" päälle
sen jälkeen tefveesti massaa...
koteloihin kun tunkee litra tolkulla terva\teräketjuöljy mössöä,niin kyllä toimii
(ja tuoksuu)...
massallahan on turha peittää ruostetta, kaikki "hapero" pois ja "happis" päälle
sen jälkeen tefveesti massaa...
koteloihin kun tunkee litra tolkulla terva\teräketjuöljy mössöä,niin kyllä toimii
(ja tuoksuu)...
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Tulipahan hankittua massat....Dinitrol ML kotelonsuoja ainetta, Dinitrol helmamassaa ja vielä Dinitrolin pensselillä levitettävää alustamassaa (pidin aika edullisena 1kg purkki 2,5 euroa )......Onko kukaan käyttänyt Noverox merkkistä ruostesuoja maalia? semmosella olisi tarkoitus maalata kaikki ruostekohdat