Massausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
nilsha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Su 16.01.2005 19:31
Paikkakunta: Salon seutu

Massausta

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Millä vehkeellä sais ammuttua öljyn-koteloaineen sekoitusta syvälle koteloihin ym.? Onko jotain pumppua tms. johon saa liitettyä pitkän letkusuuttimen? Tarkoitan sellaista muutaman kympin (max) hintaista mekaanista tai sähköllä toimivaa vehjettä, joka ei tarvitse mitään paineilmakoneita. Tiedän kyllä spraypullot, mutta pelkkä koteloaine tai pelkkä öljy ei riitä, pitää saada sekoitettua valmiiksi.
M-B S124 250 TD -86
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei nyt äkkiseltään tule mieleen kuin massaruisku eli kansankielellä paskaruisku. Se kyllä vaatii paineilmaa. :?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Nytkun on tehty oikein massaus aihekin niin voisko joku kertoa mitenkä toi auton alusta kannattaa massata? :oops: itse ajattelin että isommat ruosteet pois, sitten ruostesuoja maali (ehdotuksia mikä olis hyvää??), sen jälkeen kotelonsuoja aine (tunkeutuu hyvin joka paikkaan) sen päälle vielä alustamassa.....Miltä tämänlainen yhdistelmä kuulostaisi? ja tosiaan ehdotuksia hyvistä ruostesuoja maaleista otetaan vastaan, mielellään semmosta jonka voi maalata hiukan ruosteessa olevan pellin päälle, koska ei viitsisi pohjaa alkaa hiekkapuhaltaan :wink:
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kannattaa käydä automaalikaupassa kysymässä mimmosta ruostesyöjää ne suosittelee, onhan niitä vaikka minkälaisia...ja kaikilla on omat suositukset/mieltymykset...

Ite tykkään sinkkimaalista, mutta yleensä hinkkaan kyllä melkein kirkkaalle pellille asti

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun mielestä on ihan turha lähtee sitä ruostetta peittämään, jos kerran pitää sitä suojata, niin suojaa sitten tervettä peltiä.

Menee rahat hukkaan kun pehmyttä piilottaa massan alle :roll:

motonetistä david's sinkkimaalia (olikos se nyt "182" vai mikä) , hyvää tavaraa.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

nyt mun tapauksessa ei ole kyse pehmeestä, vaan se pelti on ihan kovaa! pinta on vaan päässy ruostuun! :oops: ja jos pehmeetä löytyy jostakin vähänkin niin tarkotus on pistää kuntoon :wink: täytyy varmaan varmaan vetää ihan kiiltäväks se pelti :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kertokaas joku mikä se oikein on sinkkimaalin ja happomaalin filosofinen ero. Minulla on tuo happomaali odottamassa, ainakin se oli he***tin kallista.

Kun sitten on noita nurkkia ja saumoja, niitähän ei saa millään puhtaaksi, joten niihin pitäisi saada jotain öljymäistä, kuitenkin kun on roiskunut jotain öljymäistä niin ei sitten voi maalata. Aika paha yhtälö...rupee tekemään mieli, jotta kerran kuussa ruiskii tuon pohjan täyteen jäteöljy/liuotin sekoitusta.

...hetken (=15 sekuntia) mietittyäni teenkin näin: Ensin puhdistan mitä kykenen, sitten maalaan happomaalilla, sitten kait jonkin sortin massaus ja lopuksi vielä "öljyäminen", jota jatketaan säännöllisesti, jottei saumat ala ruostumaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

veskola kirjoitti:Kertokaas joku mikä se oikein on sinkkimaalin ja happomaalin filosofinen ero. Minulla on tuo happomaali odottamassa, ainakin se oli he***tin kallista.

Kun sitten on noita nurkkia ja saumoja, niitähän ei saa millään puhtaaksi, joten niihin pitäisi saada jotain öljymäistä, kuitenkin kun on roiskunut jotain öljymäistä niin ei sitten voi maalata. Aika paha yhtälö...rupee tekemään mieli, jotta kerran kuussa ruiskii tuon pohjan täyteen jäteöljy/liuotin sekoitusta.

...hetken (=15 sekuntia) mietittyäni teenkin näin: Ensin puhdistan mitä kykenen, sitten maalaan happomaalilla, sitten kait jonkin sortin massaus ja lopuksi vielä "öljyäminen", jota jatketaan säännöllisesti, jottei saumat ala ruostumaan.
Minun näkemykseni asiaan:

Happomaali reagoi ruosteen kanssa, mätä kohta menee mustaksi töhnällä, pysäyttänee ruostumisen poistamalla ruosteelta jonkin kromosomin. :shock:

Sinkki taas on epäjalompi metalli kuin rauta, joten se huokuttelee ruosteen / hapettumisen itseensä. Ruostekuppa valitsee laiskana sällinä kohteen jossa pääsee helpommalla. Näin siis kansantajuisesti, kait tähän joku osaa älykkäämminkin vastata :roll: :D .
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Yksi näkemys lisää:
Kun sitä ruostetta näissä vanhoissa romuissa kuitenkin on (ainakin mulla), niin irtoruosteet pois rapsuttamalla, paineilmalla kaikki irtoava tauhka veks. Sitten pelkkää kotelosuojaa massaruiskulla joka koloon ja pohja kauttaaltaan. Tämä toistetaan vuosittain.
On meinaan naapurustossa varma kevään merkki, kun yks hölmö ryömii auton alla ruisku kourassa korvat täynnä Tectyliä :D :x .

jukis
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

jukis kirjoitti:Yksi näkemys lisää:
Kun sitä ruostetta näissä vanhoissa romuissa kuitenkin on (ainakin mulla), niin irtoruosteet pois rapsuttamalla, paineilmalla kaikki irtoava tauhka veks. Sitten pelkkää kotelosuojaa massaruiskulla joka koloon ja pohja kauttaaltaan. Tämä toistetaan vuosittain.
On meinaan naapurustossa varma kevään merkki, kun yks hölmö ryömii auton alla ruisku kourassa korvat täynnä Tectyliä :D :x .

jukis
Samaa mieltä, ei massaa pohjaan missä on vähänkään ruostetta.
Massahan ei suojaa kuin kiven iskuilta ja massan alle mahdollisesti laitettu kotelo aine tai öljy eivät pidä ruostetta kurissa ikuisesti.
Siinäpä onkin sitten hommaa, kun huomaa että pohjalle tarttis tehdä jotain isompaa ja pinnassa on helv..nen kerros massaa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Jos, sen kunnolla haluaa tehdä niin hiekkapuhallus on mielestäni se tapa jolla toimia. Toki myös ultrapainepesu vedellä 2000 baarin voimalla toimii tosi hyvin, mutta se vaatii koko kopan purkamista alkutekijöihinsä. Noilla edellämainituilla voi olla varma, että kaikki ruoste lähtee varmasti pois.

Sen jälkeen kun on puhaltanut niin suosittelisin kunnon happomaalia sinne alle. Sinkkisprayta en laittaisi. Onhan tuossa sinkkisprayn ja happomaalin hinnassakin "pieni" ero. Tuon happomaalin kanssa kun värkkää niin saattaa alkaa päässä tuntumaan, kun siinä on aika vahva aromi. Purkissa lukeekin, että aiheuttaa huimausta, ym. Eli kunnon tuuletus on jees. Happomaalin päälle kunnon pintamaali ja sen jälkeen suojaus kunnolla. Sitten se taas kestää pitkään, kun huolehtii jokavuotisesta suojauksesta.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

öljyä pohjaan ja toimii..muutaman kerran kun öljyää kunnolla niin vanhat massat pehmenee hyvin ja ajaa asiansa.massat kun vanhetessaan kovettuu ja alkaa kerrää kosteutta massan ja pellin väliin..
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanhaan käyttöautoon jonka pohjassa on pintaruostetta ei mielestäni kannata alkaa tehdä
"puhtaallepellille >joku ökötti > pohjamaali >ruosteenesto > pintamaali > massa" - käsittelyä koska homma on ihan mahdottoman työläs.

Jos ruostetta on vain siellätäällä, esim. Dinitrolilta löytyy hyvä kotelosuoja-aine jonka voi ruiskuttaa pohjaan puhdistettuaan enimmät ruosteet pois, sitten annetaan kuivua rauhassa sen mitä kuivuu ja päälle Dinitrolin massa (sellaista kullanruskeaa mitälie).

Jos pohjassa on reilusti ruostetta, voi tehdä seoksen kotelosuoja-aine / terva / moottoriöljy ja ruiskuttaa sitä pohjaan.
Sitten pitää olla aktiivinen sikäli että muistaa tehdä homman pari kertaa vuodessa - vaan hyvin estää / hidastaa ruostumista !

Sama mömmö koteloihin, ja minua ei saa syyttää jos auto palaa seuraavan hitsausremontin yhteydessä. :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

eikös tuo moottoriöljyllä massaus oo aika ruostuttavaa hommaa meinaan et moottori öljys on joku aine mikä ruostuttaa eli mieluummin vaikka sitte teräketjuöljyä
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

sku kirjoitti:eikös tuo moottoriöljyllä massaus oo aika ruostuttavaa hommaa meinaan et moottori öljys on joku aine mikä ruostuttaa eli mieluummin vaikka sitte teräketjuöljyä
:shock:

Teräketjuöljyn käytön järkevyys hommassa perustuu sen halvempaan hintaan ja sen sisältämiin "sitko" aineisiin, tarttuu paremmin niin teräketjuun kuin pohjaankin. Moottoriöljy ruostuttaa.... :shock:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Yks Maalari mestari suositteli tervan ja kylmäpuristetun pellava öljyn seosta ruiskutetavan koteloihin tunkeutuu kaikkiin pistehitsi saumoihin menee sauman läpi :shock: Kokeiltu on ja toimii :idea: Kotelo ruiskulla oviin niin nousee itsestään ylös pikku hiljaa ja TOIMII :!: Haisee muutaman viikon mut haiseehan se soutuvenekkin keväällä :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on totta että tuo terva + jotain tunkeutuu hyvin.

Jollain maalarilla lisuke oli avohammaspyörärasva, muu ei kuulemma kelpaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kaaiken maailman taikakonsteja sitä kuulookin, :)
Taidanpa ottaa jokaiseen autoon eri reseptin ja kattoa mikä parhaiten toimii..
sitä kun noita raatoja on tullut kerättyä jo muutama kappale =)

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikko K. kirjoitti:Yks Maalari mestari suositteli tervan ja kylmäpuristetun pellava öljyn seosta ruiskutetavan koteloihin tunkeutuu kaikkiin pistehitsi saumoihin menee sauman läpi :shock: Kokeiltu on ja toimii :idea: Kotelo ruiskulla oviin niin nousee itsestään ylös pikku hiljaa ja TOIMII :!: Haisee muutaman viikon mut haiseehan se soutuvenekkin keväällä :oops:
Toivottavasti tervan koostumus eliminoi pellavaoöljyn itsesyttymisominaisuuden, saattaa se vene tulla muutoinkin mieleen kuin hajun perusteella, esim. juhannuskokon.... :lol:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eipä ole palanut ainakaan vielä oma mese. Pelotti kyllä alussa aurinkoon jättää :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

mikähän nyt olis sitten paras, pohjaan jossa pintaruostetta, kun en aio hiekkapuhalluttaa/hio kirkkaalle pellille?
onko kenelläkään kokemusta minkä laista on Mastonin Rost Stop aine?
pitäis pysäyttää ruosteen eteneminen :?
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

sku kirjoitti:eikös tuo moottoriöljyllä massaus oo aika ruostuttavaa hommaa meinaan et moottori öljys on joku aine mikä ruostuttaa eli mieluummin vaikka sitte teräketjuöljyä
Uudessa moottoriöljyssä ei ole mitään ruostuttavia aineosia.
Käytetyssä moottoriöljyssä voi olla jonkun verran rikkiä ja se kyllä ruostuttaa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Minkäslainen kompura tarvitaan, jos halutaan ruiskuttaa tuollaista kotelonsuoja-ainetta, esim. Dinitrol.
Avatar
jösse12488
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 19.12.2004 18:39
Paikkakunta: Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse12488 »

Hirviövannemies kirjoitti:
Mikko K. kirjoitti:Yks Maalari mestari suositteli tervan ja kylmäpuristetun pellava öljyn seosta ruiskutetavan koteloihin tunkeutuu kaikkiin pistehitsi saumoihin menee sauman läpi :shock: Kokeiltu on ja toimii :idea: Kotelo ruiskulla oviin niin nousee itsestään ylös pikku hiljaa ja TOIMII :!: Haisee muutaman viikon mut haiseehan se soutuvenekkin keväällä :oops:
Toivottavasti tervan koostumus eliminoi pellavaoöljyn itsesyttymisominaisuuden, saattaa se vene tulla muutoinkin mieleen kuin hajun perusteella, esim. juhannuskokon.... :lol:
Oman vanhukseni käsittelin tuolla terva/kotelosuoja/pellavaöljyseoksella viime kesänä ja ainakaan vielä ei ole ruostetta tullut näkyviin. Paras suoja-aine tähän mennessä, eri variaatioita on tullut vuosien varrella kokeiltua. Tarkoituksena on uudistaa suojaus tänä kesänä, aine tunkeutuu pieniinkin rakosiin.

Terva tosiaan tuoksuu jonkin aikaa, talliin autoa ei kannata parkkeerata, saattaa siitä kokosta tulla suurenpuoleinen...

:shock:
MB W 202 220 D aut -96
Valmet 305
Nissan KingCap
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jesse kirjoitti:Minkäslainen kompura tarvitaan, jos halutaan ruiskuttaa tuollaista kotelonsuoja-ainetta, esim. Dinitrol.
Mulla on semmoinen halpiskompura ja siihen se purkkin kierteeseen sopiva pistooli/letkun pätkä, eikös ne kompurat maksa jotain 99 €, ja sillä menee alustamassakin ihan riittävän hyvin.

Minäpä taidan kokeilla tuota "terva/kotelosuoja/pellavaöljyseoksella " kun olen vernissa ja tervafani.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1166
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hong Kong-kaupassa ollut halvin kompura mikä on tullut minua vastaan.Oli vielä tehokkaampikin kuin esim.näkemäni 100e tarjoukset.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Joku kehui joskus vanhaa kunnon vaijerivaseliinia; sitä lämmitettiin juoksevaksi ja sitten ruiskutettiin, taitaa vaan nykyään olla aika harvinaista tavaraa...
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

sellaiset kohdat kannattaa hiekkapuhaltaa mihin on varma että saa happomaalin päälle...meinaan vaan että kun tuo puhallushiekkahan menee vähä joka paikkaan kun sohii siellä auton alla,niin kannattaa katsoa että pistää maalinkin joka rakoon mistä on kirkkaalla....

massallahan on turha peittää ruostetta, kaikki "hapero" pois ja "happis" päälle
sen jälkeen tefveesti massaa...

koteloihin kun tunkee litra tolkulla terva\teräketjuöljy mössöä,niin kyllä toimii
(ja tuoksuu)...
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mutta, jos ruikkii vahapohjaisen päälle öljypohjaista tai päin vastoin, niin huonosti käy,,,on se niin tieteellistä hommaa :shock:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Tulipahan hankittua massat....Dinitrol ML kotelonsuoja ainetta, Dinitrol helmamassaa ja vielä Dinitrolin pensselillä levitettävää alustamassaa (pidin aika edullisena 1kg purkki 2,5 euroa :shock: )......Onko kukaan käyttänyt Noverox merkkistä ruostesuoja maalia? semmosella olisi tarkoitus maalata kaikki ruostekohdat :?
Vastaa Viestiin