W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Moi forumilaiset! Käännyn puoleenne hiljattain hankkimani 160tkm ajetun s204 farmarin (C180 Kompressor, 2009, 5-portainen automaatti) vianetsinnän tukea vailla. Auto täristää ja lyllertää.
Seuraa oirekuvaus ajonopeuksittain tasakaasulla:
0 km/h: auto lepää rennosti, kone käy kauniisti sekä tyhjäkäynnillä että kenkää tarjotessa, laatikko on hiljainen.
20-30 km/h: auto keinahtelee vinottaisesti, välillä sivuttaisestikin ja kulku on nykivää.
40-50 km/h: kohtalaisen tärinätön, mutta epävakaan tuntuinen ajokokemus.
60-80 km/h: pientä tärinää alkaa ilmetä ja auto ikään kuin ”vastustaa”. Ajoittaista resonanssia/jylinää (kuskin puolella?).
80-100 km/h: kori tärisee, jakkara tärisee, ratti tärisee, tärinän voimakkuus aaltoilee hieman mutta on tasataajuuksista, kuuluu matalahkoa, aaltoilevaa ulinaa, jonka suunta on äärimmäisen epämääräinen.
100 -> km/h: tärinän taajuus kiivastuu ajonopeuden mukaan, aurinkolippa tärisee, haima tärisee, pelottaa.
Tähän asti kartoitetut asiat:
- Alla uudet talvirenkaat suoriksi todetuilla Barzettan vanteilla, tasapainotettu
- Edessä uudet raidetangot
- Etummaiset alatukivarret tuliterät
- Kulmat tehty
Huoltoliike uskoo vajaan millin klapilla napojen ja vanteiden keskirei’än välillä olevan mahdollisesti vaikutusta. Kolme eri rengasliikettä on asiasta jyrkästi eri mieltä. Riittävän ohutta soviterengasta ei löydy keneltäkään. Kardaania ja perää tutkittu silmä- ja korvamääräisesti nostimella pienellä ajonopeudella ilman mainittavia löydöksiä. Hammastangossa oli kuulemma pientä välystä, mutta johtaisiko moinen tärinää penkkiin ja oviin asti tai aiheuttaisi koko auton lyllerrysstä pienissä nopeuksissa? Ohjaus tuntuu ajettaessa kohtalaisen tunnolliselta. Myös jarrutus on tasainen ja napakka. Seisontajarrun pedaali tuntuu vähän tahmealta ja vapautuu myös laiskemmin kuin auton viisi vuotta vanhemmassa edeltäjässä, mutta pitää auton topakasti paikallaan.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta tai ehdotuksia miten edetä? Vetarit? Iskarien kumit? Takakelkan kumit? Voiko tuolla käsijarrulla olla roolia tässä? Olisiko kardaani syytä syynää tarkemminkin keskiholkkeja myöten?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Seuraa oirekuvaus ajonopeuksittain tasakaasulla:
0 km/h: auto lepää rennosti, kone käy kauniisti sekä tyhjäkäynnillä että kenkää tarjotessa, laatikko on hiljainen.
20-30 km/h: auto keinahtelee vinottaisesti, välillä sivuttaisestikin ja kulku on nykivää.
40-50 km/h: kohtalaisen tärinätön, mutta epävakaan tuntuinen ajokokemus.
60-80 km/h: pientä tärinää alkaa ilmetä ja auto ikään kuin ”vastustaa”. Ajoittaista resonanssia/jylinää (kuskin puolella?).
80-100 km/h: kori tärisee, jakkara tärisee, ratti tärisee, tärinän voimakkuus aaltoilee hieman mutta on tasataajuuksista, kuuluu matalahkoa, aaltoilevaa ulinaa, jonka suunta on äärimmäisen epämääräinen.
100 -> km/h: tärinän taajuus kiivastuu ajonopeuden mukaan, aurinkolippa tärisee, haima tärisee, pelottaa.
Tähän asti kartoitetut asiat:
- Alla uudet talvirenkaat suoriksi todetuilla Barzettan vanteilla, tasapainotettu
- Edessä uudet raidetangot
- Etummaiset alatukivarret tuliterät
- Kulmat tehty
Huoltoliike uskoo vajaan millin klapilla napojen ja vanteiden keskirei’än välillä olevan mahdollisesti vaikutusta. Kolme eri rengasliikettä on asiasta jyrkästi eri mieltä. Riittävän ohutta soviterengasta ei löydy keneltäkään. Kardaania ja perää tutkittu silmä- ja korvamääräisesti nostimella pienellä ajonopeudella ilman mainittavia löydöksiä. Hammastangossa oli kuulemma pientä välystä, mutta johtaisiko moinen tärinää penkkiin ja oviin asti tai aiheuttaisi koko auton lyllerrysstä pienissä nopeuksissa? Ohjaus tuntuu ajettaessa kohtalaisen tunnolliselta. Myös jarrutus on tasainen ja napakka. Seisontajarrun pedaali tuntuu vähän tahmealta ja vapautuu myös laiskemmin kuin auton viisi vuotta vanhemmassa edeltäjässä, mutta pitää auton topakasti paikallaan.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta tai ehdotuksia miten edetä? Vetarit? Iskarien kumit? Takakelkan kumit? Voiko tuolla käsijarrulla olla roolia tässä? Olisiko kardaani syytä syynää tarkemminkin keskiholkkeja myöten?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Ni ei sulla oo heittää alle ihan toisenlaista vanne/rengas sarjaa? Vaikka kesäkumeilla käy kokeilemassa? Kyllä tällaiselle eituuninkiterolle kuin minä ja jolla ei ole kokemusta wondervanteista (mitkä eivät siis oikeasti sovi mutta sovitetaan alle), tuo millin klappi kuulostaa siltä että siellä se vika on. Toki lyllerrys on vähän outo, siihen eil luulisi pystyheiton vaikuttavan,
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumies
- Viestit: 2889
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Takakelkka kiinni kunnolla ja ehjä? Ruostuu näissä.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
tsekkaa joka nurkan jarrut, jumittaako, helppo kädellä koittaa ajon jälkeen onko joku vanne kuumempi kun toinen jne.
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Ääni tuolle. Oireista päätellen auton ja takakelkan tiet ovat eroamassa aivan näillä hetkillä.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Voihan sinne napaan laittaa teippiä muutaman kierroksen tai tekee rinkulat esim sinkitystä 0.5mm pellistä oiskohan joku räystäspelti viel ohuempaa. Onko muuten pyöränpultit noihin vanteisiin sopivat vähän epäilen että berzetas ei ole pallokanta vaan suora kartio kanta. Onko pyöränlaakerit tarkastettu. Tärinöitä kun tullu etsittyä yleensä ensin katsonut että renkaat kiinni ja sen jälkee katsonut miltä kardaani näyttää. Murrokset kannatinlaakeri ja liuku tuo liuku kyllä vaatii jo koko kardaanin irroituksen.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Renkaan runko hajalla, jäätävä sivuttais heitto parissa pyörässä?
On tullut muutamassa pirssissä vastaan vuosien varrella. Aivan kamala ajaa, tuntuu kuin auto olisi kahdesta palasta tehty jotka soutaa toistensa päällä.
On tullut muutamassa pirssissä vastaan vuosien varrella. Aivan kamala ajaa, tuntuu kuin auto olisi kahdesta palasta tehty jotka soutaa toistensa päällä.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Kiitos vastauksista!
Renkaat on jo tuliterät ja niiden vaihto ei muuttanut tilannetta. Kulmatkin on vasta laitettu. Vanteet toki on samat. Pultteja tutkiskellessa syntyi kyllä havainto, että Barzetta on sorvannut vanteisiinsa reiät pallokannoille, mutta pultit ovat olleet aikojen saatossa ilmeisesti sekasarjaa, ja se on muovannut jo reikiä hieman. Valitettavasti ei ole toista vannesarjaa jolla testata, kesärenkaatkin sen verran slicksit etten uskalla niillä lähteä kehäteille testailemaan.
Takakelkka näytti huoltoukon silmään kuulemma silmämääräisesti tosi siistiltä. Saksan tuonti kun on, ei oo suola päässy tuhoamaan. Jotenkin mun perstuntuma kuitenkin vihjailis että siellä peräpäässäkään ei kaikki ihan hyvin ole. Voiko takakelkan kumit aiheuttaa tällaista? Pääsen maanantaina ajamaan nostimella jotta näkyy tanssiiko takarenkaat. Ehkä pyydän samalla, että kokeillaan teippipatentoida navat.
Jarrujen lämpöä oon tunnustellut ajojen jälkeen, eikä levyt mainittavasti hehku. Edessä vasemmalla palat tuntuu kyllä olevan levyssä hämmentävän liki, mutta huoltomies sanoi näin olevan hyvä, kerta levy ei kuitenkaan kuumene.
Eilen noteerasin että uusien raidetankojen ja alatukivarsien vaihdon jälkeen etupäästä on alkanut töyssyissä ja niiden jälkeen kuulua vaimeaa kupsahtelua, vähän kuin ”nieleskelyä”. Voiskohan etuiskarien yläpäillä olla tekemistä tutinan kanssa?
Tuo kuvaus kahdesta palasta jotka soutaa toistensa päällä on kyllä osuva, pakko myöntää.
Renkaat on jo tuliterät ja niiden vaihto ei muuttanut tilannetta. Kulmatkin on vasta laitettu. Vanteet toki on samat. Pultteja tutkiskellessa syntyi kyllä havainto, että Barzetta on sorvannut vanteisiinsa reiät pallokannoille, mutta pultit ovat olleet aikojen saatossa ilmeisesti sekasarjaa, ja se on muovannut jo reikiä hieman. Valitettavasti ei ole toista vannesarjaa jolla testata, kesärenkaatkin sen verran slicksit etten uskalla niillä lähteä kehäteille testailemaan.
Takakelkka näytti huoltoukon silmään kuulemma silmämääräisesti tosi siistiltä. Saksan tuonti kun on, ei oo suola päässy tuhoamaan. Jotenkin mun perstuntuma kuitenkin vihjailis että siellä peräpäässäkään ei kaikki ihan hyvin ole. Voiko takakelkan kumit aiheuttaa tällaista? Pääsen maanantaina ajamaan nostimella jotta näkyy tanssiiko takarenkaat. Ehkä pyydän samalla, että kokeillaan teippipatentoida navat.
Jarrujen lämpöä oon tunnustellut ajojen jälkeen, eikä levyt mainittavasti hehku. Edessä vasemmalla palat tuntuu kyllä olevan levyssä hämmentävän liki, mutta huoltomies sanoi näin olevan hyvä, kerta levy ei kuitenkaan kuumene.
Eilen noteerasin että uusien raidetankojen ja alatukivarsien vaihdon jälkeen etupäästä on alkanut töyssyissä ja niiden jälkeen kuulua vaimeaa kupsahtelua, vähän kuin ”nieleskelyä”. Voiskohan etuiskarien yläpäillä olla tekemistä tutinan kanssa?
Tuo kuvaus kahdesta palasta jotka soutaa toistensa päällä on kyllä osuva, pakko myöntää.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Kyllä ne kelkan kumit vaikuttaa todella paljon auton kulkuun. Vanha auto ja vähän ajettu niin voi olla jo kovettunut tai revennyt. Otsikon mukaan nykii? Ketju ok? Laatikko huollettu?
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Iskunvaimennin tai useampi viallinen.20-30 km/h: auto keinahtelee vinottaisesti, välillä sivuttaisestikin ja kulku on nykivää.
Voi johtua em. iskarista, mutta tarvitaan myös osaavan asentajan tarkastus narinaheloille.40-50 km/h: kohtalaisen tärinätön, mutta epävakaan tuntuinen ajokokemus.
Jos kaarrellessa muuttuu niin pyöränlaakerista, tuo jylinä.60-80 km/h: pientä tärinää alkaa ilmetä ja auto ikään kuin ”vastustaa”. Ajoittaista resonanssia/jylinää (kuskin puolella?).
Tärinä =? ne vanteet ?
En ymmärrä mitä on tässä "vastustaminen".
Renkaat, vanteet. Ulina pyöränlaakerista tai sitten jotain vakavampaa, koeajamatta paha sanoa.80-100 km/h: kori tärisee, jakkara tärisee, ratti tärisee, tärinän voimakkuus aaltoilee hieman mutta on tasataajuuksista, kuuluu matalahkoa, aaltoilevaa ulinaa, jonka suunta on äärimmäisen epämääräinen.
Kyllä toisella rengassarjalla pitää päästä kokeilemaan. Ellei vaikuta, voisi kardaanissa olla hämminkiä.100 -> km/h: tärinän taajuus kiivastuu ajonopeuden mukaan, aurinkolippa tärisee, haima tärisee, pelottaa.
Yksi asia ei noita aiheuta vaan on useita ongelmia. Mitään teippien käärimisiä vanteen keskiöön ei kannata kokeilla, menee aika hukkaan.
Ilmeisesti kaikki oireet ovat alkaneet hetki sitten, tuskin kuitenkaan koeajamatta olet autoa ostanut.
wiimax.fi
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Mietin kanssa jo aiemmin. että taitaa olla useampikin ongelma päällekäin. Ne renkaat/vanteet nyt olis varmaan ykköskohde. Koska se alkoi? Pystyykö sitä yhdistämään johonkin, kuten tässä nyt renkaanvaihtoon?
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Yksi mahdollisuus on viallinen iskari (yksi tai useampi) joka ei nyt liiku kunnolla eikä vaimennakaan. Aiheuttaa epämääräistä keinuntaa, jumpsutusta ja kaikkea epämääräistä liikettä...
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Onko automaatin öljyjä koskaan vaihdettu.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Nykiminen tässä yhteydessä tarkoittaa perstuntumallani alustan äkkinäisiä keinahduksia. Laatikolle on öljynvaihtoaika varattuna. Niin säntillisesti näyttävät edelliset omistajat (2) autoa huoltaneet, että uskon laatikkoöljyjenkin jo jossain kohtaa vaihtuneen. Tästä tosin ei ole varmuutta, joten vara ei kaada venettä.
Ostin auton siis etäkauppana jokunen viikko sitten kunnon lumikaaoksen keskellä ja koeajoon kieltämättä alkupäivinä vaikutti möykkyinen tienpinta enemmän kuin tarpeeksi. Kone kuitenkin pelasi hyvin, laatikko vaihtoi nätisti, kulku kelpasi ja auto oli päällisin ja sisäisin puolin siisti kuin sikari. Sittemmin kun keli helpotti, alkoi tutinaa ilmenemään ja myyjä lupasi että asia heidän piikkiinsä hoidetaan kuntoon. Nyt on kuitenkin uutta rengasta ja palaa autossa jo siihen malliin, että huumori alkaa hiipua sekä ostajan että myyjän päässä lankaa.
Jollain tapaa eiliset diagnoosilenkit ja tämänaamuinen ryömiskely lumihangessa vinkkailevat mulle iskareiden suuntaan. Pian tutkitaan perä.
Ostin auton siis etäkauppana jokunen viikko sitten kunnon lumikaaoksen keskellä ja koeajoon kieltämättä alkupäivinä vaikutti möykkyinen tienpinta enemmän kuin tarpeeksi. Kone kuitenkin pelasi hyvin, laatikko vaihtoi nätisti, kulku kelpasi ja auto oli päällisin ja sisäisin puolin siisti kuin sikari. Sittemmin kun keli helpotti, alkoi tutinaa ilmenemään ja myyjä lupasi että asia heidän piikkiinsä hoidetaan kuntoon. Nyt on kuitenkin uutta rengasta ja palaa autossa jo siihen malliin, että huumori alkaa hiipua sekä ostajan että myyjän päässä lankaa.
Jollain tapaa eiliset diagnoosilenkit ja tämänaamuinen ryömiskely lumihangessa vinkkailevat mulle iskareiden suuntaan. Pian tutkitaan perä.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Päivän saldo:
Nostimella satasta ajaessa kardaani käyttäytyy sulavasti, perä jauhaa nätisti, ei äännä eikä tärise. Vain renkaat tärisevät eikä tärinä nostimella ollessa ja renkaiden roikkuessa ulotu edes hyttiin asti. Takakelkan kumeissa pienenpientä halkeilua, mutta huollon mielestä elastisuus on ennallaan ja kunto hyvä.
Iskarit kävin testauttamassa katsastusasemalla, jossa kaveri löi kouraan lapun jossa kehaisi että hyvät on iskarit. Etupäässä 14% keskinäinen poikkeama, mutta ei kuulemma pitäisi oireilla. Samaan syssyyn otti auton myös nostimelle ja tutkaili peräpäätä tokaisten, että siististi on asiat.
Kai se on uskottava, että vannepuolella se huoli muhii. Mukavampi toki niin kuin kardaanissa.
Äänimaisema toki pistää miettimään etupyörien laakereita, mutta jos nyt aloittaisi vaikka vanteiden tutkailulla. Huoltoliikkeen analyysi laakereista oli, että apukuskin puolella on pientä välystä, mutta parempi niin kuin ei välystä ollenkaan. Löysin kuin löysinkin (toivoakseni) sopivat soviterenkaat internetin ihmemaasta. Saapuvat tällä viikolla ja toivo on korkealla.
Nostimella satasta ajaessa kardaani käyttäytyy sulavasti, perä jauhaa nätisti, ei äännä eikä tärise. Vain renkaat tärisevät eikä tärinä nostimella ollessa ja renkaiden roikkuessa ulotu edes hyttiin asti. Takakelkan kumeissa pienenpientä halkeilua, mutta huollon mielestä elastisuus on ennallaan ja kunto hyvä.
Iskarit kävin testauttamassa katsastusasemalla, jossa kaveri löi kouraan lapun jossa kehaisi että hyvät on iskarit. Etupäässä 14% keskinäinen poikkeama, mutta ei kuulemma pitäisi oireilla. Samaan syssyyn otti auton myös nostimelle ja tutkaili peräpäätä tokaisten, että siististi on asiat.
Kai se on uskottava, että vannepuolella se huoli muhii. Mukavampi toki niin kuin kardaanissa.
Äänimaisema toki pistää miettimään etupyörien laakereita, mutta jos nyt aloittaisi vaikka vanteiden tutkailulla. Huoltoliikkeen analyysi laakereista oli, että apukuskin puolella on pientä välystä, mutta parempi niin kuin ei välystä ollenkaan. Löysin kuin löysinkin (toivoakseni) sopivat soviterenkaat internetin ihmemaasta. Saapuvat tällä viikolla ja toivo on korkealla.
-
- Mersumies
- Viestit: 2889
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Jotenkin kun tuota alkuperäistä oireiden kuvausta lukee, niin tuntuu, että tuohon ei muoviset soviterenkaat auta. Paras olisi kokeilla varmasti suorilla ja suorasovitteisilla vanteilla ja kunnollisilla renkailla.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Ensimmäisenä tulee mieleen, että pultithan sen vanteen keskittää, ei se keskiö. Teoriassa kyllä voisi saada kiristettyä pultit niin, että ei ole ihan keskitettynä, jos on vajaan millin klappi. Silloin periaatteessa voisi olla, että toisella puolella on liki parin millin rako ja toisella puolella ei rakoa ollenkaan. Mutta sellaisen eron näkisi jo helposti.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Ilmeisesti laakerit ei kuitenkaan pidä ääntä, kun pyörä on ilmassa ja sitä pyörittää? Vertailemalla oikeaa ja vasenta voi varmistua, että molempien "äänimaisema" on samanlainen, kunnossa ollessa käytännössä äänetön/tärinätön.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
En nyt enää muista oliko tässä minkä vanteet kun sovitteita tarvii käyttää,mutta ainakin kun pari kertaa itsellä ollut vag tuotteiden vanteet alla niin vaatii soviterenkaat tai erittäin kärsivällisen pyöränpulttien kiristäjän joka pikkuhiljaa etenee pultti kerrallaan pikkaisen.tehodia kirjoitti: ↑Ti 10.01.2023 12:59Ensimmäisenä tulee mieleen, että pultithan sen vanteen keskittää, ei se keskiö. Teoriassa kyllä voisi saada kiristettyä pultit niin, että ei ole ihan keskitettynä, jos on vajaan millin klappi. Silloin periaatteessa voisi olla, että toisella puolella on liki parin millin rako ja toisella puolella ei rakoa ollenkaan. Mutta sellaisen eron näkisi jo helposti.
Kartionhan se pitäisi keskittää,mutta ei normaalilla renkaanvaihdolla keskittyneet.
Taisi pulttien paksuudessakin olla 2mm ero vag->mb
Eikö tähän saa myyjän kautta kokeiluun toisia pyöriä?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Herää kysymys että miksi ylipäätään pitää laittaa autoon
sopimattomia/kuulumattomat vanteet autoon,
ensin siihen sopivat ja kuuluvat vanteet ja jos vika ei sillä poistu niin sitten tutkii lisää,
jos ei mutten löydy sopivia niin kurvaa johnkin isoon rengas/auto kauppan ja sovi että ostat jos vaiva sillä poistuu mutten jokuu lainaus maksu
sopimattomia/kuulumattomat vanteet autoon,
ensin siihen sopivat ja kuuluvat vanteet ja jos vika ei sillä poistu niin sitten tutkii lisää,
jos ei mutten löydy sopivia niin kurvaa johnkin isoon rengas/auto kauppan ja sovi että ostat jos vaiva sillä poistuu mutten jokuu lainaus maksu
Mökkillä
'
'
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Omassa 204 on alusta tikissä ja kulmat säädetty mb-huollossa. Vanteet on 17 orkkikset laatu kumeilla. Motarilla pystyy ajaan yhdellä sormella reippaalla vauhdilla. Eli menee sukkasillaan. Testasin kesällä hienoja blingi vannesarjoja jotka oli suorat ja tasapainossa. Aivan järkyttävä tärinä vänkärin penkissä ja aurinkolipoissa. Tuntuu 204 olevan erittäin tarkka vanteista ja renkaista.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Kiitos jälleen mietteistä. Kuulostaa, että vanteisiin on syytä lähteä syventymään entisestään.
Nyt on autoa diagnosoitu yksi edestakainen, lähes tuhatkilometrinen matka, jonka toisessa päässä vanteisiin asennettiin sovitteet.
Mututuntumaksi on muodostunut, että vanteiden keskiöt ja pultinreiät ovat yksinkertaisesti kuluneet, sillä millisen sovitteen paikalleen saaminen ei ollut aivan mutkatonta. Ahtautta oli, eli vanne lienee alkujaan suorasovitteinen kyseisiin napoihin, mutta sittemmin syystä tai toisesta muovautunut. Alle ne sovitteet kuitenkin menivät, ja meno matalammissa nopeuksissa tasoittui hieman. Lopulta moottoritielle siirryttäessä tilanne kuitenkin palasi ennalleen ja kotiin vapistiin perinteiseen tapaan.
Sellainenkin huomio syntyi, että kun matkassa oli mukana täysi poka ihmisiä ja tavaraa, vapina oli HUOMATTAVASTI voimakkaampi. Kuorman pudottua kotipäässä vapina väheni jälleen vaikeammin huomattavaksi. Silti se siellä on. Takapuolessa ja ratissa.
Etunurkan laakerin laulu voimistui retkellä reippaasti ja äänen kanssa synkassa elelevä resonanssi tuntuu välillä ohjauspyörässä asti. Kaupunkinopeudessa ääni ei vielä kuulu, mutta yhdeksänkympin päällä se sinkoaa soimaan kuin napista painaen. Kaistanvaihdoissa tuntuu, että oikealle käännyttäessä resonanssi ja ääni aavistuksen helpottaa. Myös kaupunkinopeudessa kulun yleinen karheus hetkellisesti pehmenee tutun mersumaiseksi kurvattaessa oikealle. Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä viittaisi oikeaan etulaakeriin?
Automaattiloota sai viime viikolla uudet öljyt ja maininnan, että on kaikin tavoin mainiossa kunnossa.
Päätäni vaivaa yhä tuo aiemmin minulle ilmaistu huomio välyksestä hammastangossa. Tämä käsitykseni mukaan voisi aiheuttaa ratin tärinää ja jonkinlaista kolahtelua kuoppaisella tiellä, ja molempien kanssa tässä on elelty. Ohjaus ei kuitenkaan vetele suuntaan taikka toiseen ja ratin tärinäkin helpottuu käännyttäessä. Kuinka todennäköistä olisi hammastangon olevan syypää ratin tutinaan?
Seuraava etappini on rengasliike ja koeajokysely. Ensi viikolla olisi myös määraikaishuollon hetket käsillä. Kannattaako varailla Veholta vai löytyykö suosituksia jollekin Helsingin seudun spesialistille, jolta lohkeaisi vielä käsituntumaista ja silmämääräistä diagnoosia laakerin ja hammastangon tilanteesta?
Nyt on autoa diagnosoitu yksi edestakainen, lähes tuhatkilometrinen matka, jonka toisessa päässä vanteisiin asennettiin sovitteet.
Mututuntumaksi on muodostunut, että vanteiden keskiöt ja pultinreiät ovat yksinkertaisesti kuluneet, sillä millisen sovitteen paikalleen saaminen ei ollut aivan mutkatonta. Ahtautta oli, eli vanne lienee alkujaan suorasovitteinen kyseisiin napoihin, mutta sittemmin syystä tai toisesta muovautunut. Alle ne sovitteet kuitenkin menivät, ja meno matalammissa nopeuksissa tasoittui hieman. Lopulta moottoritielle siirryttäessä tilanne kuitenkin palasi ennalleen ja kotiin vapistiin perinteiseen tapaan.
Sellainenkin huomio syntyi, että kun matkassa oli mukana täysi poka ihmisiä ja tavaraa, vapina oli HUOMATTAVASTI voimakkaampi. Kuorman pudottua kotipäässä vapina väheni jälleen vaikeammin huomattavaksi. Silti se siellä on. Takapuolessa ja ratissa.
Etunurkan laakerin laulu voimistui retkellä reippaasti ja äänen kanssa synkassa elelevä resonanssi tuntuu välillä ohjauspyörässä asti. Kaupunkinopeudessa ääni ei vielä kuulu, mutta yhdeksänkympin päällä se sinkoaa soimaan kuin napista painaen. Kaistanvaihdoissa tuntuu, että oikealle käännyttäessä resonanssi ja ääni aavistuksen helpottaa. Myös kaupunkinopeudessa kulun yleinen karheus hetkellisesti pehmenee tutun mersumaiseksi kurvattaessa oikealle. Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä viittaisi oikeaan etulaakeriin?
Automaattiloota sai viime viikolla uudet öljyt ja maininnan, että on kaikin tavoin mainiossa kunnossa.
Päätäni vaivaa yhä tuo aiemmin minulle ilmaistu huomio välyksestä hammastangossa. Tämä käsitykseni mukaan voisi aiheuttaa ratin tärinää ja jonkinlaista kolahtelua kuoppaisella tiellä, ja molempien kanssa tässä on elelty. Ohjaus ei kuitenkaan vetele suuntaan taikka toiseen ja ratin tärinäkin helpottuu käännyttäessä. Kuinka todennäköistä olisi hammastangon olevan syypää ratin tutinaan?
Seuraava etappini on rengasliike ja koeajokysely. Ensi viikolla olisi myös määraikaishuollon hetket käsillä. Kannattaako varailla Veholta vai löytyykö suosituksia jollekin Helsingin seudun spesialistille, jolta lohkeaisi vielä käsituntumaista ja silmämääräistä diagnoosia laakerin ja hammastangon tilanteesta?
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Onko rengas-/vanne paketti ollut kiinni sellaisessa tasapainotuskoneessa joka pystyy mittaamaan todellisen pystyheiton ja renkaan sisäisen voimavaihtelun? Omassa CLKssa tapeltiin eturenakiden kanssa kun täristys ja hyppiminen etc. alkoi rankaiden vaihdon jälkeen. Asennettiin ja tasapainotettiin useampaan ketaan, kunnes meni tasapainotuskoneeseen joka mittaa tuon pystyheitot ja voimavaihtelut. Oli molemmat renkaat (eräs Italialainen merkki) kaukana spekseistä eli vaihtoon menivät ja siihen loppui tärinät.
Autoja: CLK 320CDI 2008
Kulkuneuvoja: LC120 2008, Mini Cooper 2001
Kulkuneuvoja: LC120 2008, Mini Cooper 2001
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Tämäpä oiva kysymys. Useammanlaisia masiinoita on ollut kyllä asialla, mutta tähän en osaa varmaksi sanoa mitään. Sama tärinäilmiö tosin on säilynyt kaksilla renkailla samoilla vanteilla, joten jollain tapaa syyttävä sormi ei enää yllä renkaisiin asti, vaan enempi vanteisiin. Löysin käytetyt, mutta suoraksi luvatut alkuperäisvanteet paikallisesta rengasliikkeestä, jossa asian tutkinta jatkuu huomenaamuna.tex102 kirjoitti: ↑To 19.01.2023 12:30 Onko rengas-/vanne paketti ollut kiinni sellaisessa tasapainotuskoneessa joka pystyy mittaamaan todellisen pystyheiton ja renkaan sisäisen voimavaihtelun? Omassa CLKssa tapeltiin eturenakiden kanssa kun täristys ja hyppiminen etc. alkoi rankaiden vaihdon jälkeen. Asennettiin ja tasapainotettiin useampaan ketaan, kunnes meni tasapainotuskoneeseen joka mittaa tuon pystyheitot ja voimavaihtelut. Oli molemmat renkaat (eräs Italialainen merkki) kaukana spekseistä eli vaihtoon menivät ja siihen loppui tärinät.
-
- Mersumies
- Viestit: 2889
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Ihan oikeesti???? tuossa kunnossa olevalla laakerilla täydellä kuormalla..... pyöränlaakeri vaihtoon heti!C-steinen kirjoitti: ↑To 19.01.2023 00:50
Etunurkan laakerin laulu voimistui retkellä reippaasti ja äänen kanssa synkassa elelevä resonanssi tuntuu välillä ohjauspyörässä asti. Kaupunkinopeudessa ääni ei vielä kuulu, mutta yhdeksänkympin päällä se sinkoaa soimaan kuin napista painaen. Kaistanvaihdoissa tuntuu, että oikealle käännyttäessä resonanssi ja ääni aavistuksen helpottaa. Myös kaupunkinopeudessa kulun yleinen karheus hetkellisesti pehmenee tutun mersumaiseksi kurvattaessa oikealle. Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä viittaisi oikeaan etulaakeriin?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Kyllä se laakeri vois huollon yhteydessä mennä vaihtoon joo, kunhan pääsevät selvyyteen missä nurkassa falskaa. Viimeksi leviteltiin käsiä ja todettiin ettei tässä vielä palaa kannata arvaamalla vaihtaa.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Heti laakeri vaihtoon jos tuollaisia ääniä ja oireita. Kohta vaihdat muuten akselia myöten sinne kaikki kun laakeri hirttää.
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Itse olen aina vaihtanut molemmat saman akselin laakerit kerralla. Varsinkin, kun nuo etupään laakerit eivät kovin arvokkaita ole ja ovat helposti vaihdettavissa. Saapahan ainakin niiden osalta huolettomia kilometrejä.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
Hieman harmittaa pitkäaikaisen luottokorjaamoni puolesta, jos laakerit todellakin olivat niin loppu. Itse pyysin laakerit tarkistamaan, ja niistä ei kuulemma vielä ollut syytä olla huolissaan. No, nyt on varattu määräaikaishuollon yhteyteen laakerienvaihto.
Peräpään tärinä se lakkasi kuin seinään, kun auto sai alle vanteet ilman klappia!
Peräpään tärinä se lakkasi kuin seinään, kun auto sai alle vanteet ilman klappia!
Re: W204 tärisee, nykii ja lyllertää - diagnoosiapua!
160tkm ajettu takaveto mersun etupyörän laakeri, ei ole millään tasolla mahdollista, ei sitten mitenkään. Korkeintaan kiristys ja homma selvä, jotain on sattunut jos se on viottunut noilla kilsoilla.