Tervehdys foorumille! Olen täysin uusi mersuilija ja hommasin viikonloppuna lähes heräteostoksena vm -97 väykyn 2.3 litran bensakoneella. Ennen kun joku mainitsee sanan "ruoste", niin kyllä, tiedän että se on tämän korimallin suurin ongelma. Tässä yksilössä ruosteet on korjattu ajoissa. Takaluukun lukon ympäristö virheetön, kaaret kunnossa (etummaiset laitettu), sekä jousikupit edessä laitettu. Ainoat pienet kukinnat on ovien saumoissa noin 5-10 cm nurkasta. Pohja on aikanaan massattu ja myös suojauksen kunnosta on pidetty huolta.
Olen ajellut pitkän aikaa vihatulla ranskalaismerkillä, jossa on omat ongelmansa, joskin kori erittäin kestävä. En pelkää tarttua jakoavaimeen, joten auton korjaus itse onnistuu suurelta osin. Mittarissa on noin 350 tuhatta tällä hetkellä ja uutta osaa on termari, laturi, pakoputkisto, jarruputket edestä taakse, jarruletkut, lambda-anturi, ilmamäärämittari, katti ainakin. Autoa onkin lähinnä ylihuollettu, eli vähäisetkin ruosteet on otettu kiinni ja osia on vaihdettu omistajan mukaan välillä varmuuden vuoksi, esimerkiksi termari.
Vikoja on tiedossa vain muutama
- Takaikkunoiden mekanismit on jumissa ja poistettu käytöstä
- Oikea xenon-valo ei syty ensimmäisellä kerralla, mutta syttyy aina heti uudella yrityksellä. Tämä vika on kuulemma ollut 20 vuotta
- Mittaristosta on vasen valo pimeänä. Tästä haeskelinkin jo tietoa foorumilta, joten pitää kerätä vielä rohkeutta mittariston irrotukseen. Ranskalaismerkistä on kyllä tullut irroteltua ratti turvatyynyineen, koska valokatkaisijaa ei muuten saa vaihdettua.
Auto on varsin siis siisti ikäisekseen. Käyttikseksi tätä meinasin, mutta nyt alkaa mietityttää että josko kuitenkin tekisi tästä harrastepelin ja museokatsastaisi sen kolmen vuoden päästä. Ei tällä taida raskia juuri ajella suolateillä talvisin, koska tosiaan ruoste iskee tähän hyvin helposti. Ranskalaismerkki kestää taas suolaa, mutta niissä on taas omat ongelmansa. Mitenköhän hankalaa museointi on? Auto on alkuperäiskunnossa, tosin sport-alusta on sekä takaspoileri. Sport-alusta on ollut ehkä alusta saakka, mutta spoileri on laitettu jälkeenpäin.
Taidan aloittaa siitä, että vien "Paavon" vähän etuajassa katsastukseen ja sen jälkeen sitten joko kovaa ajoa, taikka remppaa.
Automaatti tuntuu toimivan mukavasti, eikä mitään kolinoita kuulu alustasta.
Lähinnä tässä mietin, että miten ottaa kiinni nuo ovien ruosteenalut. Itse tekemällä tulee helposti ruma, mutta teetettynä voi hinta pomsahtaa kovaksi.
Väyrynen tuli taloon
Re: Väyrynen tuli taloon
Hyvä ostos.Itselläni saman ikäinen,"ylihuollettu" E200,samoilla kilometreilläkin.Ruosteet kurissa.Tähän autoon ei ole tarvinnut tehdä juuri mitään 10 vuoden aikana,uskomaton vekotin.Pidän edelleen korimallista,kojelauta on mieluisimpia Mersun tekeleitä ja kyyti hyvää.Sijassasi museoisin tämän korimallin,jos se helpohkosti onnistuu.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Väyrynen tuli taloon
Vahva kannatus museokatsastamiselle. Ei tule väyrysiä paljoa museokilpisinä olemaan verraten edelliseen korimalliin.
Meillä oli jonkin aikaa 2,3 bensa farkkuväyrynen. Oli se hiljaista ja mukavaa kyytiä.
Takaikkunoiden nostinmekanismit on noissa heikot riippumatta valmistajasta. Ellei ikkunoita tarvitse availla ja ellei omaa mieltä häiritse toimimattomuus, niin niitä ei kannata laittaa kuntoon. Museointiin ei vaikuta.
Sport-alustasta voi tulla kysymyksiä museoinnissa, mutta niin helppo on vaihtaa vakiokorkuiset jouset tilalle ettei siinä ole ongelmaa.
Spoiler on todennäköisesti hyväksyttävissä aikakautensa lisävarusteena.
Kerro vielä että auto on vaikkapa tummanvihreä ja Elegance, niin olen kateellinen BTW, kansa haluaa kuvia !
Meillä oli jonkin aikaa 2,3 bensa farkkuväyrynen. Oli se hiljaista ja mukavaa kyytiä.
Takaikkunoiden nostinmekanismit on noissa heikot riippumatta valmistajasta. Ellei ikkunoita tarvitse availla ja ellei omaa mieltä häiritse toimimattomuus, niin niitä ei kannata laittaa kuntoon. Museointiin ei vaikuta.
Sport-alustasta voi tulla kysymyksiä museoinnissa, mutta niin helppo on vaihtaa vakiokorkuiset jouset tilalle ettei siinä ole ongelmaa.
Spoiler on todennäköisesti hyväksyttävissä aikakautensa lisävarusteena.
Kerro vielä että auto on vaikkapa tummanvihreä ja Elegance, niin olen kateellinen BTW, kansa haluaa kuvia !
wiimax.fi
Re: Väyrynen tuli taloon
Eikös tuo ole vielä liian nuori museokilpiin? Vuosimallihan näkyy olevan 1997
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Väyrynen tuli taloon
Näyttäisi että omistaja tietää ettei vielä voi museokatsastaa:
Edit; no niin eli valmistettu 7/1996 joten enää 3 vuotta ja 8 kuukautta, näin aprillipäivästä
Toisaalta jos auto on valmistettu 1997 niin museoikään on vielä melkein 5 vuotta....josko kuitenkin tekisi tästä harrastepelin ja museokatsastaisi sen kolmen vuoden päästä
Edit; no niin eli valmistettu 7/1996 joten enää 3 vuotta ja 8 kuukautta, näin aprillipäivästä
Viimeksi muokannut dealer, La 01.04.2023 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Re: Väyrynen tuli taloon
Käyttöönottopäivä on 30.7.1996, joten tosiaan saa sen vähän yli 3 vuotta odottaa museokatsastusta.
Leimallahan tuo pitäisi käyttää lähiaikoina. Siinä on hyvä tilaisuus käydä tiirailemassa pohja ja katsoa ne paikat, jotka vaativat huolenpitoa. Meinasin kesällä työntää kaikki mahdolliset paikat täyteen kotelonsuojaa, eli siis sitä ohutta lirua, joka ei koskaan kuivu. Sillä pysäytetään alkanut ruoste estämälla hapen ja kosteuden pääsy pintaruosteiseenkin peltiin.
Seuraava aihe kuuluisi varmaan tuonne tekniikkaosastolle, eli kun kytken valot päälle, niin oikea xenon ei välttämättä syty ensimmäisellä kerralla. Joskus käy niinkin, että xenon syttyy, mutta mittaristo pimenee. Tähän auttaa kun sammuttaa auton ja käynnistää sen uudelleen.
Meinasin ensimmäiseksi tarkistaa akun kunnon sekä maadoitukset. Useinmiten tämmöiset häröt johtuvat siitä, että joku oheislaite saa huonoa sähköä. Tulee mieleen päivittäisessä käytössä oleva UPO-tiskikone, joka sammuili kesken ohjelman miten sattuu. Viimeinen niitti oli se, että lakkasi lämmittämästä vettä. Otin piirikortin pois, korjasin lämmitysvastusreleen palaneen juotoksen ja samalla vaihdoin kaikki muutkin releet sekä laitoin käämien rinnalle suojadiodit. Samalla vaihdoin elektrolyyttikondensaattorin varmuudeon vuoksi ja ennen kaikkea prosessorin korjasin maadoituksen siten, ettei se kulje cpu:n kautta moottoreille, vaan vedin prossalle uuden kunnon maan.
Näiden toimenpiteiden jälkeen tiskikone on pessyt astiat mukisematta jo vuoden päivät ilman mitään häiriöitä.
Leimallahan tuo pitäisi käyttää lähiaikoina. Siinä on hyvä tilaisuus käydä tiirailemassa pohja ja katsoa ne paikat, jotka vaativat huolenpitoa. Meinasin kesällä työntää kaikki mahdolliset paikat täyteen kotelonsuojaa, eli siis sitä ohutta lirua, joka ei koskaan kuivu. Sillä pysäytetään alkanut ruoste estämälla hapen ja kosteuden pääsy pintaruosteiseenkin peltiin.
Seuraava aihe kuuluisi varmaan tuonne tekniikkaosastolle, eli kun kytken valot päälle, niin oikea xenon ei välttämättä syty ensimmäisellä kerralla. Joskus käy niinkin, että xenon syttyy, mutta mittaristo pimenee. Tähän auttaa kun sammuttaa auton ja käynnistää sen uudelleen.
Meinasin ensimmäiseksi tarkistaa akun kunnon sekä maadoitukset. Useinmiten tämmöiset häröt johtuvat siitä, että joku oheislaite saa huonoa sähköä. Tulee mieleen päivittäisessä käytössä oleva UPO-tiskikone, joka sammuili kesken ohjelman miten sattuu. Viimeinen niitti oli se, että lakkasi lämmittämästä vettä. Otin piirikortin pois, korjasin lämmitysvastusreleen palaneen juotoksen ja samalla vaihdoin kaikki muutkin releet sekä laitoin käämien rinnalle suojadiodit. Samalla vaihdoin elektrolyyttikondensaattorin varmuudeon vuoksi ja ennen kaikkea prosessorin korjasin maadoituksen siten, ettei se kulje cpu:n kautta moottoreille, vaan vedin prossalle uuden kunnon maan.
Näiden toimenpiteiden jälkeen tiskikone on pessyt astiat mukisematta jo vuoden päivät ilman mitään häiriöitä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 169
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: Väyrynen tuli taloon
Otsikosta voisi päätellä että Paavo tuli vaaleista kertomaan.