w124 200b - tyhjäkäynillä lämmöt nousee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

w124 200b - tyhjäkäynillä lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja serial »

Moi

Tänään huomasin että lämmöt lähti ikävästi nousemaan yli sadan jos vähänkin kauemmin liikennevaloissa joutui tyhjäkäyntiä harrastamaan. Kierrokset ja muutenkin moottorin toiminta aivan normaalia. Heti kun pääsi hieman kiihdyttelemään niin lämmöt tipahti sinne 85c:n hujakoille ja pysyi siinä. Jotenkin tuntuu ettei jäähdytys pelannut paikoillaan ollessa kunnolla.

Olisiko ideoita mistä kannattaisi lähteä ensinmäisenä "vikaa" paikkallistamaan, vielä en ole ehtinyt alkaa tutkimaan kun tuo pimeys jo tuli. Sen verran tienpäällä katsoin että nestettä ei ollut radikaalisti vähentynyt eikä mitään massiivisia vuotoja ilmennyt.
W124 200 -85
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

lämmöt

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

itsellä aiheutti viallinen termostaatti. Vanha oli kuin yhtä puuta. samat oireet kuin teikeläisen kiesissä.
Nyt on alla tarvike termari, lämmöt tasan 80, ainakin tähän asti vaikka noita tarvikkeita haukutaankin..........
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aja auto lämpimäksi ja käytä kotipihalla tyhjäkäyntiä niin kauan että lämmöt on siellä lähellä 120astetta... Flektin pitäsi lähteä pyörimään siinä 100 paikkeilla...
Onko sulla visko vai magneettikytkin siinä flektissä? Jos magneettikytkin niin tarkista sulake ja flektin anturi kannesta.
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

magneetin toiminnan pystyt tarkastamaan, kun ohitat yllä mainitun anturin johdon pätkällä.
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Jusa82: Tuli haulla vastaan tuo sinun vanha threadisi, ja oireet ei ole ihan samanlaiset. lämmöt pysyvät kokoajan kurissa kunhan pääsee ajamaan, mutta eivät ala missään vaiheessa väpättämään vaan jos on paikoillaan niin lähtee vain tasaisesti nousuun. Tosin ei toi termostaatti ole poissuljettu asia.

Akivaa ja Mika.T: joo sama tuli mieleen ettei se flekti pyörisi, mutta ei ole mitään hajua mistäpäin tuommoinen anturi löytyy. Äsken yritin vilkaista, mutta en kyllä huomannut mitään mikä näyttäisi anturilta :oops: .

Mistä tiedän onko autossa visko vai magneettikytkin ? vuosimalli on -85 ja 2.0 kaasari kone.
W124 200 -85
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

serial kirjoitti:Jusa82: Tuli haulla vastaan tuo sinun vanha threadisi, ja oireet ei ole ihan samanlaiset. lämmöt pysyvät kokoajan kurissa kunhan pääsee ajamaan, mutta eivät ala missään vaiheessa väpättämään vaan jos on paikoillaan niin lähtee vain tasaisesti nousuun. Tosin ei toi termostaatti ole poissuljettu asia.

Akivaa ja Mika.T: joo sama tuli mieleen ettei se flekti pyörisi, mutta ei ole mitään hajua mistäpäin tuommoinen anturi löytyy. Äsken yritin vilkaista, mutta en kyllä huomannut mitään mikä näyttäisi anturilta :oops: .

Mistä tiedän onko autossa visko vai magneettikytkin ? vuosimalli on -85 ja 2.0 kaasari kone.
Eikös tuo visko ole vain isoissa koneissa, eli 3 litrasissa 6:ssa? Eli magneettikytkintä tarjoisin sinun koneeseen. :roll:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ainaki minun M102sessa anturi on siinä kannen etupäässä edestäpäin katsottuna venttiilikopan oikeallapuolella. Kaksnapainen anturi jossa muistaakseni punainen muovi päässä. Johto irti ja kokeile yhdistää navat johdolla virta päällä. Auton ei ole pakko käydä. Näin näkee hyvin kun magneetti tarttuu kiinni. Ja kuuluu aikanen "losahdus"
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Pari kuvaa M102 moottorista.Ekassa näkyy tuo tuulettimen liitin(oranssi) ja liittimen "hattu",joka on irrotettu ja nippusiteellä kiinnitetty muualle.
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/matsuj ... pg&.src=ph

Liittimen hatun navat on kytketty yhteen (toisessa kuvassa näkyvällä) punaisella johdolla,jolloin tuuletin siis pyörii aina kun auto on käynnissä.Ainakin minun tapauksessani poisti samaisen kaupunkiajo/tyhjäkäynti kuumenemisen.
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/matsuj ... pg&.src=ph

Lienenkö väärässä,mutta oma käsitykseni on,että varsinainen anturi on jossain vesipumpun maastossa,jolloin sen vaihtamiseksi joutuisi irrottamaan hieman tavaraa(syyläri,tuuletin...)?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

lämmöt

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Mun oma auto on 2,5 D -88.

Lämpöjen heitto tapahtui niin, että nousi paikallaan ja myös ajettaessa 0-120 km/h.
Nyrkkiä kojetauluun----sillon vähä laski.
No, viikko vierähti, availin mittariston ja vähän sörkin niitä mittariston liittimiä.
Sen jälkeen lämmöt olivat n. 85 astetta ja nousivat enää tyhjäkäynnillä reilun ajon jälkeen.

TERMARI IRTI (NESTEET PIHALLE TERMARIN MUKANA, EI TARVII PELLEILLÄ) JA TARVIKE TILALLE. VANHA TERMARI OLI YHTÄ PUUTA.

Nyt lämmöt ovat n. 700 km ajon jälkeen olleet tasan 80 astetta.......... :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Forumin näppärällä hakutoiminnolla löytyi paljon juttua "lämmöt nousee" hakusanoilla.
Serial oli jo kokeillutkin, laitan silti pari linkkiä.

Esimerkiksi tämä

Ja tämä
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Ari kirjoitti:Pari kuvaa M102 moottorista.Ekassa näkyy tuo tuulettimen liitin(oranssi) ja liittimen "hattu",joka on irrotettu ja nippusiteellä kiinnitetty muualle.
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/matsuj ... pg&.src=ph

Liittimen hatun navat on kytketty yhteen (toisessa kuvassa näkyvällä) punaisella johdolla,jolloin tuuletin siis pyörii aina kun auto on käynnissä.Ainakin minun tapauksessani poisti samaisen kaupunkiajo/tyhjäkäynti kuumenemisen.
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/matsuj ... pg&.src=ph

Lienenkö väärässä,mutta oma käsitykseni on,että varsinainen anturi on jossain vesipumpun maastossa,jolloin sen vaihtamiseksi joutuisi irrottamaan hieman tavaraa(syyläri,tuuletin...)?
Ekassa kuvassa näkyvä punainen "liitin" on itse anturi. Kun lämmöt nousee tarpeeksi korkealle, päästä anturi virran läpi. Oikeastaan se taitaa olla jonkunlainen lämpökytkin, koska se on on-off -tyyppinen. Voin toki olla väärässä, mutta niin se pelaa. :lol:
"Anturilta" virta menee vesipumpun päässä olevalle sähkömagneetille. Se puolestaa vetää flektissä olevan metallirinkulan vesipumpun hihnapyörään kiinni, jolloin ropelli rupeaa pyörimään. Erittäin yksinkertainen systeemi, ja itselläni vikakin oli yksinkertainen; virtaa ei tullut edes "anturille" asti. Uusi virtajohto "anturille" ja jo rupesi pelaamaan. Kokeile siis mitata tuleeko virtaa, ja sitten kokeile pelaako sähkömagneetti kun sille annetaan virtaa.
mikotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 24.09.2004 11:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikotus »

C220D -94 sama ongelma. Lämmöt sahaa ajossa, aina valoissa nousee, vauhdissa laskee. Tänään oli vähän viileä ilta enkä saanut lämpöjä nousemaan kuin siihen kasikympin yläpuolella olevaan viivaan (90? 100?).

Viskokytkinroottori näyttäisi pyörivän liki samaa tahtia hihnapyörän kanssa mutta ne hauskat tietokoneen tuulettimen näköiset pikkuföönit ei lähde pyörimään. Pyörivät kyllä vilkkaasti kun irroittaa liittimen koneen kyljestä ja oikosulkee sen. Muistaakseni nuo on pyörähtäneet kelillä kuin kelillä kun on ajon päälle tyhjäkäyttänyt. Autossa on ilmastointi.

Riittääkö noiden puute nostamaan lämmöt vai onko vikaa termarissa? Nesteitä on vaihdeltu toissa talvena lohkolämppärin laiton yhteydessä.
C220D -94
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Jees, kiitoksia vastauksista. Tulin äskettäin takaisin reissusta ja huomenna pitää kokeilla tuota oikosulkua. Kiitos Arin kuvien anturikin löytyi :). Oireet kuullostavat kyllä aikalailla osuvan yksyhteen Benzon kanssa, mitä tuossa topicissa oli.

Semmoinen havainto tuli tehtyä Tampereen reissun aikana että lämmöt ei noussut nyt läheskään yhtä korkealle mitä edellisen kerran, mutta liian kuumaksi pääsi kuiteskin. Päivä kuitenkin oli jopa lämpimämpikin.

Mutta mutta, huomenna se selviää onko vika tuossa flektissä/anturissa, pelottaa jo ajatus joutua kehä1:n ruuhkaan lämpimänä päivänä :evil:
W124 200 -85
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Ohhoh..flekti toimi sittenkin..Annoin auton käydä tyhjäkäynnillä ja odottelin että keittääkö..no lähtihän se flekti sieltä käymään, mutta todella kuumana kävi ennen sitä, yli 100c reippaasti..
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

jos lämmöt nousee vaan tyhjäkäynnillä ja laskee heti kun kaasuun koskee voisi vikaa olla syylärin korkissakin. näin ainakin 123sessa oli, päästi vettä korkin kautta ulos
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

mikotus kirjoitti:C220D -94 sama ongelma. Lämmöt sahaa ajossa, aina valoissa nousee, vauhdissa laskee. Tänään oli vähän viileä ilta enkä saanut lämpöjä nousemaan kuin siihen kasikympin yläpuolella olevaan viivaan (90? 100?).

Viskokytkinroottori näyttäisi pyörivän liki samaa tahtia hihnapyörän kanssa mutta ne hauskat tietokoneen tuulettimen näköiset pikkuföönit ei lähde pyörimään. Pyörivät kyllä vilkkaasti kun irroittaa liittimen koneen kyljestä ja oikosulkee sen. Muistaakseni nuo on pyörähtäneet kelillä kuin kelillä kun on ajon päälle tyhjäkäyttänyt. Autossa on ilmastointi.

Riittääkö noiden puute nostamaan lämmöt vai onko vikaa termarissa? Nesteitä on vaihdeltu toissa talvena lohkolämppärin laiton yhteydessä.
ne etupuolella olevat flektit ovat juurikin ilmastoinnin takia, eivät välttämättä pyöri kokoaikaa, jos pyöriikin niin erittäin hiljaa.

ei pitäisi olla _älyttömän_ paljon merkitystä moottorin lämpöihin.

t: jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Vastaa Viestiin