W126 etuiskunvaimentimien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:23

W126 etuiskunvaimentimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Käytin katsastuksessa ja katsastus setä sanoi, että vasen etuiskari hieman heikompi kun oikeanpuoleinen... tulos 48/69..

Joten ajattelin vaihtaa uudet iskarit eteen... haulla en oikein löytänyt w126 iskarin vaihto kertomusta...

Ainut tuossa jännittää tuo jousi.. pitääkö sitä puristaa kasaan vai onnistuuko vaihto ilman jouseen koskemista?
Sitten taitaa olla vehon hommia jos jousta täytyy puristaa.. ei itellä siihen oikeita puristimia ja bilteman vehkeillä en uskalla :oops:

Ja onko kokemuksia mitkä ois sopivat / hyvät iskarit 300SEL:iin
alusta on ihan vakio korkeudessa ei siis mitään madallusta ole eikä tule.
300SEL -88
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W126 etuiskunvaimentimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tomppa kirjoitti:Ainut tuossa jännittää tuo jousi.. pitääkö sitä puristaa kasaan vai onnistuuko vaihto ilman jouseen koskemista?
Sitten taitaa olla vehon hommia jos jousta täytyy puristaa.. ei itellä siihen oikeita puristimia ja bilteman vehkeillä en uskalla :oops:
Oliko tuossa samanlainen tuenta, kuin 123:ssa? Siinähän on erilliset ylä- ja alatukivarret, joiden välissä jousi on. Iskari on jousen sisällä mutta on näppärästi vaihdettavissa alhaaltapäin. Näppärimmin onnistuu siten, että ajaa renkaan jollekin mättäälle / rampille, jotta iskari sopii tulemaan tarpeeksi alas. Mutterit auki, iskari pois ja uutta tilalle.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jouseen ei tarvitse koskea, suurin huolenaihe ovat alkuperäiset torx-kannalla olevat alapään pultit. Ne on syytä puhdistaa enemmän kuin hyvin ennen hommaan ryhtymista, ja varmistaa että avain todellakin menee pohjaan. Kotiolosuhteissa menee voimistelun puolelle jos pultinkannat pääsevät nyplähtämään :x . Helppo homma kun käyt sitä katselemaan.

Omassa oli ensin varvi Kybejä alla, linkosin ne vuorten yli hevonv*ttuun kun vuosivat jo 3kk jälkeen. Nyt alla on Boget ja hyvin on pelannut, mitä nyt ensimmäisen vaihdoin takuuseen jo ½ v kuluttua. :lol:

Eikun hommiin...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Iskunvaimentimiksi suosittelen Bilsteinia. W123:ssa oikein mainiot. Ostin KL.stä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jarskilla on tuossa linkissä hyvä vinkki, jos pultit alkaa äittelemään vastaan...
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... +etuisk%2A
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu helppo ne on vaihtaa kun saa nuo alapään pultit auki. Ensin tunkilla rengas ilmaan ja pönkkää alle että saa tunkin pois alta. Rengas pois. Tunkki alatukivarren alle ja nostaa niin että jousi hieman painuu kasaan. Sitten iskarin yläpää auki ja laskea tunkkia niin että iskarin yläpää tulee pois reiästään. Sitten pääseekin sen alapään pulttin kimppuun... uutta tilalle ja päinvastasessa järjestyksessä takasin. näin ei ole vaaraa että jousi pääsisi "lyömään" iskarin yläpään irrotessa. Ylätukivarressa on toppari mitä vasten tunkin voi laskea jos ei luota että tunkki pysyy alatukivarren alla. :D Tunkkiakaan ei välttämättä tarvi laittaa alatukivarren alle jos ylätukivarsi on jo renkaan irrotus vaiheessa topparia vasten.
Vastaa Viestiin