Taas olis tietäjille muutama kysymys.Eli talliin ilmestyi sec mersun 500:nen kone vm.83
ja k-jetronic luonnollisesti.Siinä on pieniä poikkeuksia mun parivuotta vanhempaan 380:seen
Ja nyt tarvis tietää pari asiaa,eli siinä on ilmeisesti sähköinen joutokäynnin säädin,se pötikkä keskellä konetta etupäässä.
Mites tässätapauksessa se kytketään,eli mistä sähkö ja koneen lämpötieto?
Siinä on myös useampi pieni alipaineputki mitä mulla ei oo,mut ilmeisesti ne on menny johonkin lisävarusteisiin ku
oli katkaistu,eli ne voi varmaan tulpata.myös muutama lämpötila-anturi on mitkä mulla tulpattu,kuten esim lämppärin
letkulähtöjen vieressä molemmin puolin.
Löytyykö jostain selkeää k-jetronicin sähkökaaviota mistä selviää mikä anturi kyseessä ja mihin kytketty.
muutama kysymys mersun 500:sta koneesta
Re: muutama kysymys mersun 500:sta koneesta
Erilaisia versioita on paljon, mutta se sähköinen lisäilmaluisti vaatii oman ohjausyksikön, eli ns. ”ecun”. Ilman sitä ei toimi.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: muutama kysymys mersun 500:sta koneesta
Kyllä. Jos 1983 mallissa on lisäilmaluisti se voi olla myös USA malli. Minulla oli 380 USA-mallissa lisäilmaluisti, ja siis euromalleissa ei ennen 1985 sitä vielä ollut. USA malleissa sitä ohjasi tyhjäkäynnin säätöboksi, eikä siis ECUa ollut (mielestäni) ennen 1985.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: muutama kysymys mersun 500:sta koneesta
09/1981 lanseeratun energiakonseptin yhteydessä M116 ja M117-moottoreihin tuli tuo elektroninen tyhjäkäynnin säätö myös euromalleihin 1982 alkaen.
Tuosta löytyy sen elektroniikan kaavio:
https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... is1982.JPG
Tuosta löytyy sen elektroniikan kaavio:
https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... is1982.JPG
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: muutama kysymys mersun 500:sta koneesta
OK. Taas oppii jotain, kiitosKarel kirjoitti: ↑Ma 15.01.2024 21:32 09/1981 lanseeratun energiakonseptin yhteydessä M116 ja M117-moottoreihin tuli tuo elektroninen tyhjäkäynnin säätö myös euromalleihin 1982 alkaen.
Tuosta löytyy sen elektroniikan kaavio:
https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... is1982.JPG
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: muutama kysymys mersun 500:sta koneesta
Jaahas eli vaihtoehdot on vähissä.Koska mulla ei oo tota ohjainpoksia ja en mielellään tuosta mitään
sähköhirviötä halua tehdäkkään niin otan vanhasta 380:stä nuo tarvittavat osat ja teen tuosta 500:sta
niiltä osin vastaavan mitä toi 380;nen on.
Kattelin juur tallissa koneita vierekkäin niin mun mielestä toi vanha tyhjäkäyntihässäkkä käy suoraan
tohon uuteen koneeseen.Näin saan yksinkertaisen muutamalla piuhalla ja alipaineletkulla toimivan koneen.
Onko jotain mitä en oo tajunnu tai ottanu huomioon eli olisko tässä ratkaisu ongelmaan.
Autohan on juuri katsastettu tuolla 380:llä eli kone on toimiva mutta en saa säätöihin ja syy rupee paljastumaan
tuohon lämpöregulaattoriin,voi olla jotain muutakin mut ei jaksa enää tapella joten vaihdan koko kikkaran jos tuo
toimis paremmin,ja onhan tuossa isommassa vähän enemmän vääntöä,heppoja ei taida olla ku 12 enemmän.
Niin ja kiitoksia taas vastauksista ja tuosta sähkökaaviosta,kaikki hyvät neuvot on tarpeen.
sähköhirviötä halua tehdäkkään niin otan vanhasta 380:stä nuo tarvittavat osat ja teen tuosta 500:sta
niiltä osin vastaavan mitä toi 380;nen on.
Kattelin juur tallissa koneita vierekkäin niin mun mielestä toi vanha tyhjäkäyntihässäkkä käy suoraan
tohon uuteen koneeseen.Näin saan yksinkertaisen muutamalla piuhalla ja alipaineletkulla toimivan koneen.
Onko jotain mitä en oo tajunnu tai ottanu huomioon eli olisko tässä ratkaisu ongelmaan.
Autohan on juuri katsastettu tuolla 380:llä eli kone on toimiva mutta en saa säätöihin ja syy rupee paljastumaan
tuohon lämpöregulaattoriin,voi olla jotain muutakin mut ei jaksa enää tapella joten vaihdan koko kikkaran jos tuo
toimis paremmin,ja onhan tuossa isommassa vähän enemmän vääntöä,heppoja ei taida olla ku 12 enemmän.
Niin ja kiitoksia taas vastauksista ja tuosta sähkökaaviosta,kaikki hyvät neuvot on tarpeen.
Viimeksi muokannut iski, Ti 16.01.2024 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: muutama kysymys mersun 500:sta koneesta
Erinomainen sivusto, kun silmäilin sitäKarel kirjoitti: ↑Ma 15.01.2024 21:32 09/1981 lanseeratun energiakonseptin yhteydessä M116 ja M117-moottoreihin tuli tuo elektroninen tyhjäkäynnin säätö myös euromalleihin 1982 alkaen.
Tuosta löytyy sen elektroniikan kaavio:
https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... is1982.JPG
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126