Tässä tapauksessa Webaston toiminta ja sen antamat lämpötilat olisi todella helppo mitata M-B testerillä reaaliajassa. Samalla näkee jäähdytinnesteen lämpötilat moottorissa ja voi myös testata 3 -tievesiventtiilin toiminnan. Samalla näkisi, onko vesiventtiili poistettu ohjelmallisesti sekä miten auton lämmityslaitteen läppien ohjaukset toimii Webaston, auton tai testerin ohjaamina.Marko-68 kirjoitti: ↑Ke 21.02.2024 10:38 Tänään vapaapäivän ratoksi taas testi.
- Ulkona +1 aste lämmintä.
- Auton sisällä 0 astetta.
Webasto pöhisemään puoleksi tunniksi.
Puolen tunnin pöhinän jälkeen:
- Auton sisällä + 12 astetta.
- Moottorin lämpötila nousee käynnistäessä kolmeen pykälään. (Tarkoittanee + 30 astetta )
- Konehuoneesta löytyy yksi ainoa letku joka hieman kättä lämpöisempi.
Laittaisin kuvan jos osaisin...
Mutta jäähdytinnestesäiliön alapuolella menee kaksi mustaa letkua, joista ylempi on hiemän kättä lämpimämpi.
Muut näkyvät letkut ja putket kylmiä.
Ylivieskassa ainakin Huoltokeskus Lintonen, M-B osa, Autopalvelu Parkkila ja H.Erkkilän autokorjaamo pystyvät helposti suorittamaan tarvittavat Webaston testaukset. H. Erkkilän autokorjaamolta löytyy myös lähes kaikki M-B OE lisälämmittimet sekä varaosat suoraan hyllystä.
Ilman testeriä voi kokeilla myös seuraavaa: W205 malleissa OE Webastolta lähtee letku, joka muuttuu alumiiniputkeksi (kuvassa vasemmalla keskellä) ja tästä putkesta lähtee vielä vesiletku auton omalle sähköiselle kiertovesipumpulle. Tämä putki näkyy auton moottoritilassa oikealla puolella heti umpion takana paisuntasäiliön kohdalla. Tämä putki pitäisi lämmetä aste kerrallaan, kun Webasto käynnistetään. Kiertovesipumpulta lähtee sitten letku tuonne 3 -tieventtiilille, josta lähtee letkut kennolle sekä moottorille.
Mikäli vesiventtiili on tehdasasetuksilla, silloin on toiminnassa suppea kierto. Tällöin lämpöä menee vain auton sisätilan lämmitykseen eli yksistään lämmityslaitteen kennolle. Tällöin lämpötila pitäisi nousta tuossa putkessa suhteellisen nopeasti 60-80 asteeseen. Mikäli vesiventtiili on poistettu toiminnasta, silloin kyseessä on laaja kierto, jolloin myös moottori lämpenee. Tällöin lämpöhäviöitä tulee huomattavasti enemmän ja lämmitystapahtuma kestää ajallisesti jonkin verran pitempään.
Reilu viikko sitten tällä oli aamulla 32 astetta pakkasta, jolloin M-B OE Webasto nosti esilämmityksessä OM270 ja OM274 moottoreissa lämpötilan 80 asteeseen. Tämä vaati 40 minuuttia kestävän lämmityksen ja auton sisätilan lämpö oli tällöin 26 astetta. Sisälämpötilan pyynti oli asetettu tällöin 28 asteeseen. Eli pari minuuttia pitempi lämmitys Webastolla olisi nostanut sisälämpötilan pyydettyyn 28 asteeseen.
Nämä em. M-B OE Webastot olivat itse asennettuja ja Suomen talveen sopivaksi ohjelmoituja. Tehtaalla asennettuja ylimääräisiä 3 -tieventtiilejä, paria vesiletkua/putkea ei tarvita näissä kunnon talveen tarkoitetuissa lisälämmittimen asennuksissa. Näissä Webastolta lähtee myös vesiletku/putki/letku kiertovesipumpulle, josta menee letku suoraan moottorille. Sieltä lämmin jäähdytysneste kiertää edelleen lämmityslaitteen kennolle, mistä se jatkaa takaisin Webastolle. Tällöin ei tule turhia vastuksia jäähdytinnesteen kierrolle, lämpöhäviöt jää myös vähemmäksi ja moottorin lämmöt nousee helposti tuonne 80 asteeseen esilämmityksessä.
Tällä samalla Webastolla lämmitetään myös W222 sarjan 6,0 l V12 moottori, joten tehoa riittää varmasti 3,0 l moottorin lämmitykseen.